ReVeX666 Posted 12 juli 2022 Report Share Posted 12 juli 2022 Beste Leden, Ik ben joris en ik ben 28 jaar echt een high end set heb ik zelf helaas nog niet maar ik ben wel erg fan van goede kwaliteit muziek, dus dat hebben we in ieder geval al gemeen. Onlangs heb ik een buizen versterk gekocht. Het is een heel oud apparaat (te zien aan de componenten en de manier van bevestigen aan de binnenkant). Mijn idee was om deze op te knappen als het laatste projectje van mij en mijn vader. Hij zei altijd tegen me: als je echt goed/mooi geluid wilt moet je een buizen versterker hebben. Echter heb ik 0,0 kennis van deze versterkers en is dit iets wat ik hopelijk de komende tijd wel ga krijgen. Het volgende: ik heb dus een versterker gekocht die wat werk heeft alleen hier staat niks van een fabrikant of dergelijks (meer) op. ik zie dat de condensatoren van o.a. van Philips zijn maar dit zegt ook niet zo veel. ik reeds uren gezocht tussen Google afbeeldingen en kan hem daar ook niet vinden. Het enige wat er naar mijn idee bij in de buurt komt is een "purely Indian". Wie kan mij wat meer vertellen over deze versterker en waar ik rekening mee moet houden voordat ik hem ga testen. hij heeft lang bij iemand op zolder gestaan. die gene wist me te vertellen dat het handig is om een 60watt lamp in series ervoor te zetten zodat het vermogen wordt beperkt. alle informatie is welkom door de berkte upload grootte van bestanden moest ik een link maken. hopelijk werkt deze. https://postimg.cc/gallery/r8BdBg7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 12 juli 2022 Report Share Posted 12 juli 2022 Hoi Joris, welkom hier en van harte met je nieuwe aanwinst. Ik herken dit eigenlijk ook niet maar er vallen mij wel een aantal dingen op. Ten eerste de bolling van de condensatoren. Deze boling is dusdanig hoog dat je deze beter eerst kunt vervangen voor dat er spanning op gaat. Tentwede het is een mono versterker, dat is niet verkeerd maar als je verwacht mooi stereo geluid te krijgen dan kan dat tegenvallen. Het lijkt me wel een prima project om van te leren. Wel is het handig om wat basis kennis te hebben van electro. Kan je bv een weerstand van een condensator onderscheiden? Het gebruik van een gloeilamp kan helpen maar dan geen spaarlamp of led gebruiken om de boel voor het eerst onder spanning te zetten. Beter is het om een variac te gebruiken. daar kan je langzaam de spanning mee opdraaien en zo de boel gecontroleerd aan zeten. Eerlijk gezegd gebruik ik die zelf niet maar ik bouw meer nieuw en dan is de voorspelbaarheid wat groter. Verder is het verstandig om eerst eens een schema van het apparaat te tekenen. Dat kan op papier maar als je dat leuk vind zijn daar ook programma's voor die je kunt gebruiken. Zo een schema geeft al inzicht in wat voor versterker het is en waar er mogelijk fouten zitten. Later teken je daar namelijk ook de gemeten waardes in. Ook leer je zo al de componenten te herkennen en mogelijk ook de functie daarvan te achterhalen. Wel een hele grote waarschuwing Pas Op Buizen Versterkers Werken met Hele Hoge Voltages en zijn dodelijk!!!! Meet dus eerst de spanningen voor dat je iets aanraakt. Spanningen van 500 Volt DC zijn heel normaal in een buizen versterker. Ook als de stekker al een tijdje uit het stopcontact is kunnen de condensatoren nog geladen zijn en een opdonder geven. Ik hoop dat ik je hier mee al op weg geholpen heb. Laat je niet gelijk afschrikken door mijn waarschuwing maar het is wel iets om rekening mee te houden. Wees dus voorzichtig en denk goed na wat je gaat doen voor dat je iets meet, loshaalt of verplaatst. een ongeluk zit in een klein hoekje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 12 juli 2022 Report Share Posted 12 juli 2022 Stoet's SR buizenversterker. Type? In 1928 opgericht door de opa van Rik Stoet. https://www.nvhr.nl/brands/Stoet.htm https://hifi.nl/artikel/30749/HiVisit-Audiohuis-Delft-Meer-dan-Vinyl-en-Buizen.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 20 september 2022 Report Share Posted 20 september 2022 Zou het dan toch misgegaan zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts