Jump to content

Reed review

carl
 Share

Recommended Posts

Het was de vraag heh..Je zal toch ook eerst een studio moeten inhuren voor een paar dagen, ze moeten dan ook nog ergens slapen..Misschien een blazerssectie inhuren, of een goede gitarist?...De Masterstudio, hoe ga je die master aanleveren? Wie of wat gaat de master lp snijden?...En dan al die oefenuren wie gaat die betalen?...En als je dan uiteindelijk contact zoekt met de geluidsdrager fabrikant...Hoe ga je dat album promoten dan? De verkoper ervan....En dan heeft de artiest nog steeds niets verdient.

14 hours ago, pjotr27 said:

Dat is niet te maken, het hangt helemaal van oplage af, wat zijn de afspraken met de artiest. Waar wordt de cd geproduceerd....enzovoort

Exact. Net zo min als je kunt beweren dat een LP goedkoop zou moeten zijn omdat het maar E2.38.- kost om het ding te laten persen en er een hoes omheen te doen. Als je het sommetje gewoon maakt zoals opgegeven dan zou een LP iets van E95.- moeten kosten. Ook onzinnig.

Ik koop al een hele tijd geen LP's meer, domweg omdat ik ze te duur vindt en vooral omdat het extra geld niet bij de artiest terecht komt.

@Seed7 Als die LP iets van €95 zou moeten kosten, dan valt de prijs toch mee. Volgens artiesten, moeten ze het vooral hebben van optredens.  

On-topic  Wat ik leuk blijf vinden van die fraaie Reed draaitafel is:

" De schijfsnelheid wordt gestabiliseerd door een op kwarts gebaseerd phase-locked loop (PLL)-systeem, dus de gemiddelde snelheidsafwijking hangt uitsluitend af van de parameters van het kwartskristal. Draaitafelaandrijving is uitgerust met zowel mechanische als elektronische beveiligingssystemen."

Een triomf van de techniek. 🥇 

🙋‍♂️

Edited by Tubejack

Ging het niet over het verschil in prijs tussen de diverse media?

Dan zijn de kosten voor het maken van de opname gedeelt en blijft over het verschil om de drager te produceren.

Dat ontloopt elkaar niet zoveel.

In dat licht is het verschil in prijs wel erg scheef op dit moment 

Het grappige is dat je al een gouden plaat krijgt bij 20000 verkochte albums, en dat zijn er niet zoveel in Nederland. Maar daarvoor moet je weer wel 3% contributie afdragen van je omzet om "gratis" in de media te komen. Er zijn zelfs artiesten die kopen hun eigen albums op om dat te bereiken.

De verdiensten zit in de optredens die dat teweeg brengt.

Prijzen is natuurlijk altijd wel een probleem. Waar het mede om gaat is de oplage. Als je 200.000 stuks verkoopt kan de prijs natuurlijk een stuk lager. 

11 hours ago, carl said:

Prijzen is natuurlijk altijd wel een probleem. Waar het mede om gaat is de oplage. Als je 200.000 stuks verkoopt kan de prijs natuurlijk een stuk lager.

Euhm, niet echt. De kostprijs wordt een klein beetje lager omdat je minder machine omstellingen hebt. Je logistieke kosten gaan omhoog en vooral, voorraad kost geld. Voor de fabrikant is het niet zonder meer voordelig om grote runs te draaien. Iedereen verwacht dan kortingen. Kleine runs die meer opleveren kun je dan niet draaien. Het is voor ieder proces, niet alleen fabricage van voordeel om in zo klein mogelijke, rendabele, oplages te draaien. De ideale productie hoeveelheid is 1 (denk aan "print on demand" boeken). Het betekent dat je processen anders moet inrichten. Dat is ons in een bedrijf waar ik werkte grotendeels gelukt. We konden de minimale ordergrootte halveren zonder kostentoename. We konden daardoor grote orders anders indelen, opsplitsen. De daadwerkelijke winst kon vervolgens in de volgende stap gemaakt worden. Een significante daling in magazijn- en logistieke kosten en een betere leverbetrouwbaarheid.

Nadenken is natuurlijk nooit verboden Seed 😁 Toch ken ik ook andere voorbeelden. Zo was indertijd penicelline onbetaalbaar totdat ze de productie ervan drastisch verhoogden.

10 minutes ago, carl said:

Zo was indertijd penicelline onbetaalbaar totdat ze de productie ervan drastisch verhoogden

Ik snap het vergelijk weer eens niet. Wat je schrijft gaat over de waarde van een product bij schaarste.

Wat ik er toen van begreep was dat de productie van Penicilline in het begin erg kostbaar was. Dat veranderde toen er zeer grote aantallen geproduceerd werden. Ook toen zal nog sprake zijn geweest van schaarste. Bij kleine aantallen wordt namelijk vaak veel handmatig gewerkt. Bij grote aantallen kun je meestal mechanische hulpmiddelen inzetten. 

Edited by carl

15 hours ago, carl said:

Ik denk als de LP’s drastisch goedkoper zouden zijn de omzet wel drastisch zou verhogen.

Maar wie gaat die maken? De beschikbare machinecapaciteit is volledig bezet. Nu zijn de oude machines gereviseerd, nieuwe machines ontwerpen en bouwen kost ook erg veel geld.

Bovendien... is het wel ecologisch? Nog meer plastic op onze aardbol!

39 minutes ago, carl said:

Nieuwe LP’s zullen niet vlug gerecycled worden lijkt me Hans.

Nieuw zullen niet meteen weggegooid worden, maar eens natuurlijk wél. Er is wél weer aardolie nodig om die nieuwe te maken.

Een aantal jaren geleden was ik bij een handelaar in tweedehands machines en materialen. Daar stonden oliedrums vol met weggegooide LP's. Wanneer deze hype weer over is, gaat dat ook weer gebeuren.

En zwart vinyl..? Wat kun je daar van maken? Tuinpaaltjes waarschijnlijk. Dat is geen recyclen, maar decyclen. Wanneer er een product met exact dezelfde eigenschappen van gemaakt kan worden heet het pas recyclen.

Bij ons. complete bruggen. In diverse natuurgebieden.  Alleen de fundering is van beton.

Ziet er nog mooi uit ook. 🙂

Maar bij elk medium, zou je naar de milieu belasting moeten kijken.  Als ik aan streaming denk, denk ik aan datacenters 🙋‍♂️

Wat verbruiken die? elektriciteit, waarmee opgewekt? Waar draaien de nood aggregaten op? Wat wordt er voor vervuiling gecreëerd ? Denk aan bodem vervuiling, koel water etc.  

5 hours ago, Hans van Liempd said:

Nieuw zullen niet meteen weggegooid worden, maar eens natuurlijk wél. Er is wél weer aardolie nodig om die nieuwe te maken.

Voor die paar LP’s zal dat natuurlijk maar een fractie zijn Hans. Niet te vergelijken met wat we verbranden in de auto. Ik weet verder niet of we biologische olie kunnen gebruiken? En Jack heeft zeker een punt als hij het over het energieverbruik bij datacenters heeft.