Jump to content

Welke combinatie geeft het beste resultaat? en waarom? HOMC of LOMC?

Tubejack
 Share

Recommended Posts

2 hours ago, Tubejack said:

Een aantal dingetjes zijn door-en-door beproeft Groovy.

Misschien nog een klein beetje met de ingangsimpedantie spelen? Al was het maar om te weten wat het doet.

Edited by Seed7

20 hours ago, Seed7 said:

Misschien nog een klein beetje met de ingangsimpedantie spelen? Al was het maar om te weten wat het doet.

Dat is zeker een optie b.v: 68KΩ voor wat meer hoog. . Maar eerst wat meer natuurlijke materialen er in.  

https://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?t=35778

Na langere tijd luisteren, denk ik dat de verhoudingen, laag, midden en hoog zo wel goed zijn.🙋‍♂️ 

Edited by Tubejack

On 23-7-2022 at 18:07, Tubejack said:

Er zijn  nog een paar kleine dingetjes die ik in de PhonoDude kan veranderen. Zoals hier en daar een metaalfilm door een koolfilm weerstandje te vervangen. Dubbeltjes werk. Verder wat capaciteit toevoegen op de ingang. Zit nu op +/- 150pF, dat is inclusief interlinks. Goldring adviseert  150..200pF. 

Lekker fijn slijpen 🙋‍♂️

De metaalfilm weerstanden lekker laten zitten waar er kleine signalen zijn.

De ruisbijdrage van de Koolfilm kan daar wel eens te hoog zijn.

En verder geen capaciteit aan de ingang gebruiken. Is helemaal niet nodig met deze buis. 

In mijn PhonoDude is het nu een mix, metaal/koolfilm,  laat ik nog even lekker zitten.  Ik zal de 100pF condensator aan de ingang weghalen, goeie tip. 😉 Het klinkt heel erg goed, met veel details, en de  verschillende muziek lijntjes zijn vrij goed te volgen, maar ik heb het idee dat ik wat omhulling mis 🙋‍♂️

100pF condensatoren verwijderd, zijn inderdaad waarschijnlijk niet nodig bij 5755 buizen. Ik heb het idee dat het zo beter is. Eerst maar weer een tijd spelen. 🙋‍♂️

Edited by Tubejack
update

19 hours ago, kappa7 said:

Leuk,

Die tip van de c op de ingang komt nog bij KT88 vandaan.

En heb dat eigenlijk altijd zo gehad op mijn PD

Ik had de spec's van Goldring aangehouden, maar dit lijkt beter te werken.  🙂

De volgende stap is 5755 vervangen door WE420A. 

Update er zijn wat lever problemen. 

Edited by Tubejack

Just now, Ove Rickland said:

Mogelijk is het altijd, maar dit topic ging toch over mc-elementen?

Je hebt gelijk Ove.  Gaande weg in dit topic  kwam de conclusie dat MC in een Technics SL-1200gr waarschijnlijk niet zo zinvol is.  Misschien een Goldring Eroica HX maar dat is denk ik wel het maximum, samen ook met mijn versie van de  PhonoDude.  Eerst maar eens het maximum uit een Goldring 1042 peuteren waarmee ik nu speel. Ik heb nog een 2e buizen set, maar die is vooral toegespitst op analoog, daarmee kan ik veel verder komen.  Alleen digitaal vind ik minder met die set.🙋‍♂️

11 hours ago, Duclaasie said:

Dat begrijp ik, echter de opmerking kwam in het verlengde van aanpassing aan de PD met een Goldring 1042

Daarvoor kan ik beter mijn bevindingen in een andere topic melden.  In dit topic HOMC en LOMC+step-up kom ik er voor mezelf nog niet uit.  🙋‍♂️ 

15 hours ago, Tubejack said:

Je hebt gelijk Ove.  Gaande weg in dit topic  kwam de conclusie dat MC in een Technics SL-1200gr waarschijnlijk niet zo zinvol is.  Misschien een Goldring Eroica HX maar dat is denk ik wel het maximum, samen ook met mijn versie van de  PhonoDude.  Eerst maar eens het maximum uit een Goldring 1042 peuteren waarmee ik nu speel. Ik heb nog een 2e buizen set, maar die is vooral toegespitst op analoog, daarmee kan ik veel verder komen.  Alleen digitaal vind ik minder met die set.🙋‍♂️

Waarom zou een HOMC niet gaan in een Technics SL-1200GR? Het kan prima met de Phonodude als stage. Ik zou zelf dan niet voor een Goldring Eroica gaan. Die klinkt wat dun. Maar ik denk dat je van een Dynavector 10x5 heel blij wordt. Het is alleen jammer dat dit element zo duur is geworden. Een paar jaar geleden zat is qua prijs rond de €500. Nu mag je daar €200 bijleggen

22 hours ago, Sodejuu said:

Waarom zou een HOMC niet gaan in een Technics SL-1200GR? Het kan prima met de Phonodude als stage. Ik zou zelf dan niet voor een Goldring Eroica gaan. Die klinkt wat dun. Maar ik denk dat je van een Dynavector 10x5 heel blij wordt. Het is alleen jammer dat dit element zo duur is geworden. Een paar jaar geleden zat is qua prijs rond de €500. Nu mag je daar €200 bijleggen

Mooie cartridge 🙂 @Sodejuu Komt dat prijsverschil niet omdat nu een betere naald in de Dynavector 10x5 MKII wordt gebruikt?

https://www.dynavector.com/products/cart/e_10x5mk2.html 

Afijn ik heb de PhonoDude verder geüpgraded,  de resolutie is flink toegenomen.  De 1042 krijgt MC trekjes. 🙋‍♂️ 

Edited by Tubejack
update

57 minutes ago, Tubejack said:

Afijn ik heb de PhonoDude verder geüpgraded,  de resolutie is flink toegenomen.

In orde van belang: Loopwerk, arm, phono-pre, element. Als de draaiert hardware er eenmaal is gaat opvallend vaak "alle" aandacht uit naar het element. De phono-pre daarentegen wordt als onderdeel van de versterking gezien in plaats van als onderdeel van de draaitafel. Als het wel als deel van de draaitafel ziet en dan kijkt naar de zwakste schakel dan kom je eerder uit bij de pre dan bij het element. Hang in een top opstelling een AT95E en je zult je verbazen.

Een ander mooi voorbeeld is de eenvoudigste Londen Maroon. Te slanke bas, je hoort ieder tikje etc.

De grap is dat de rest van de keten niet in staat is weer te geven wat dit relatief eenvoudige element (ronde naald) uit een plaat weet te halen. De keten heeft last van dynamiek compressie. Waardeer de keten na de Maroon op en het knalt. (Het tikken en kraken en sissen verandert echter niet. Dat komt omdat je versleten platen gebruikt. Ondanks de simpele spherische naald wordt er zoveel informatie overgedragen dat het irritant wordt.) Het moet wel gezegd dat de Londons gevoelig zijn voor de arm waar ze in hangen omdat er nogal al een verschil zit in de horizontale en verticale compilantie. Een goed gedempte eenpunter doet het goed, tangentiale armen doen het ook goed.

1 hour ago, Roots said:

Lekker zou houden Jack...Die 1042 heeft ballen met een prachtige resolutie...Er is altijd beter als het daarom gaat.

Het laag is meer gestructureerd, zoals bij MC,  verder veel fijne details, lucht. 

De PhonoDude MK4bprintversie 2020, heeft m.i. 2 belangrijke voordelen. 1) 2e trap is ECC83 en er zijn hele mooie zoals deze Tesla E83CC en 2) de gridweerstand van deze buis is 2,2MΩ. Dat is 2x zo'n grote waarde als bij andere PhonoDudes. Simpel gezegd hierdoor wordt het RIAA filter nóg minder belast.    

Tesla-E83-CC.jpg

Edited by Tubejack
typo

Lekker zou houden Jack...Die 1042 heeft ballen met een prachtige resolutie...Er is altijd beter als het daarom gaat.

Dit is inderdaad  al erg goed Roots, er valt zoveel te beleven met mijn favoriete muziek van Blank & Jones. Het is bizar wat die 1042 uit de groeven weet te halen.  Het is er gewoon, maar zo'n phono-versterker moet het kunnen doorgeven.  Die Tesla's hebben een stuurrooster met draadjes die dunner zijn dan een mensen haar.  Ze kunnen dus hele fijne signaaltjes versterken.  Dat is écht een groot verschil t.o.v. normale ECC83. Er is veel winst te halen in je Phono-amp.  

Nu, lekker genieten, daar na zie ik wel weer verder 🙋‍♂️

Edited by Tubejack
update

Deze staat op mijn lijstje. Dynavector DV 20X2H. 

Dynavector-20X2H.jpg

Of toch deze Goldring  Eroica HX   Als de Goldring Ethos voor €1099 je allerbeste beste cartridge is hoe goed is deze dan wel niet?

hx-1.jpg

Of toch weer een Benz Ace? 

Eerst maar weer even sparen. 🙋‍♂️

Edited by Tubejack