Jump to content

Welke combinatie geeft het beste resultaat? en waarom? HOMC of LOMC?

Tubejack
 Share

Recommended Posts

5 minutes ago, Roots said:

Ja/nee... Los loopwerk toch met Schiit( hoe kan het ook anders🤭)  Hoe aangesloten?

Cambridge CXC loopwerk via S/PDIF.  Een Mac mini via Unison USB. Andere digitale speeltjes via Toslink 

51 minutes ago, Tubejack said:

Mooi ding.🙂  Weet je misschien een oplossing voor teveel en slap rommelig laag bij digitaal 

Raar hé. Dat rommelig laag het eerste is wat opvalt bij slechte digitale conversie. Op onze audioclub is dat al meerdere keren opgemerkt, maar niemand heeft een verklaring.

Bij dezelfde DAC klinkt de USB poort vanaf de PC rommelig. En vanaf dezelfde PC met een M2Tech SPdif converter klinkt het mooi strak.

Maar dit heeft dan weer weinig met homc of lomc te maken.

Edited by Hans van Liempd

1 minute ago, Hans van Liempd said:

Raar hé. Dat rommelig laag het eerste is wat opvalt bij slechte digitale conversie. Op onze audioclub is dat al meerdere keren opgemerkt, maar niemand heeft een verklaring.

Bij dezelfde DAC klinkt de USB poort vanaf de PC rommelig. En vanaf dezelfde PC met een M2Tech SPdif converter klinkt het mooi strak.

Die heb ik ook gehad, zelfs 2 verschillende, de nieuwe en oude.   

2 minutes ago, Roots said:

Beetje wazig verhaal ook...Is nou al het digitaal rommelig en slap over alle ingangen en Dac's?

Ik dacht vrij duidelijk verhaal Roots, rommelig laag met alle dac's hier. Een alle denkbare digitale ingangen.

Knappe jongen die het oplost 🙋‍♂️

Edited by Tubejack

Waarom geen MM en alleen de keuze tussen typen MC? Ik heb jarenlang met MC gespeeld en kom toch opnieuw tot de conclusie dat de meest hoogwaardige MM dan wel MI meer doet van de dingen die ik graag hoor dan een MC. Het bevalt zo goed dat ik twee reserve elementen heb gekocht en al mijn MC’s heb verkocht. Mooi dat die Tesla’s bevallen. Kon ook eigenlijk niet anders. Die worden inderdaad nog een stuk beter of liever gezegd vanzelfsprekender. Je kan ook eigenlijk niet mis met die buizen. De twee sets die ik nog van buizen heb hou ik. Het is een goede investering mocht ik ze ooit nog nodig hebben. Ze gaan alleen maar meer waard worden nu alle Telefunken ecc803s buizen zeldzaam en onbetaalbaar zijn geworden. Een AKM chip als DAC vind ik ook erg analoog klinken. Hij zit ook in mijn CD speler. Uiteindelijk zelfs mijn andere CD speler om verkocht. Het is niet mijn ervaring dat laag meer rommelig klinkt met digitaal dan met analoog. Als je hard speelt is het eerder omgedraaid. 

Edited by Mediator

Wat vind jij dan een hoogwaardige MM?  

2 minutes ago, Roots said:

Ik zou die Schiits verpatsen...En een Metrum, Pink Faun of een Tentlabs proberen...Hoeft niets te kosten alleen tijd.

Ik heb ook een professionele dac, die ze in de studio gebruiken bij opnames en mastering.  Zelfde probleem.   

10 minutes ago, Mediator said:

Waarom geen MM en alleen de keuze tussen typen MC? Ik heb jarenlang met MC gespeeld en kom toch opnieuw tot de conclusie dat de meest hoogwaardige MM dan wel MI meer doet van de dingen die ik graag hoor dan een MC. Het bevalt zo goed dat ik twee reserve elementen heb gekocht en al mijn MC’s heb verkocht. Mooi dat die Tesla’s bevallen. Kon ook eigenlijk niet anders. Die worden inderdaad nog een stuk beter of liever gezegd vanzelfsprekender. Je kan ook eigenlijk niet mis met die buizen. De twee sets die ik nog van buizen heb hou ik. Het is een goede investering mocht ik ze ooit nog nodig hebben. Ze gaan alleen maar meer waard worden nu alle Telefunken ecc803s buizen zeldzaam en onbetaalbaar zijn geworden. Een AKM chip als DAC vind ik ook erg analoog klinken. Hij zit ook in mijn CD speler. Uiteindelijk zelfs mijn andere CD speler om verkocht. 

Die Tesla's E83CC zijn top.  Ze laten horen hoeveel muziek, al een betaalbare Goldring 1042 uit de groeven weet te halen.  Wat is dan de meest hoogwaardige MM?  Ik heb een tijdje met een Nagaoka MP-200 gespeeld, mooi maar weinig levendig.  Die 1042 doet het hier stukken beter. Het zal de combinatie zijn. 🙋‍♂️

Edited by Tubejack

Dus je hebt 3 dac's en op alles heb je een slap en rommelige bas ongeacht welke input en bron?

Dan moet je terug naar het begin....De Stroomvoorziening.

Of eens van interlink wisselen.

Edited by Roots

9 minutes ago, Roots said:

Dus je hebt 3 dac's en op alles heb je een slap en rommelige bas ongeacht welke input en bron?

Ja alle 4, (nu 3, een verkocht)  ook met alle CD-spelers (stuk of 4)waar een dac in zit.  Al doen sommige het wat beter.  De stroomvoorziening heb ik als elektricien zelf aangepakt, met degelijke wandcontactdozen, randaarde en bijna een aparte groep voor audio. Verder tal van snufjes zoals overspanning beveiliging in de meterkast etc.  Als ik al iets aan verbetering van het lichtnet zou moeten doen dan zou je het lichtnet moeten regeneren, zodat het weer mooie 230volt sinus spanning wordt.  Beetje kostbaar.   

Edited by Tubejack

34 minutes ago, Tubejack said:

Het beste resultaat krijg ik met een luchtig rolletje wasemkapfilter.  Het laag is dan bij digitaal strakker.  Maar te weinig met analoog. Ook neemt de ruimtelijkheid behoorlijk af.  Dus helaas.  Alleen analoog gaat perfect. 

Kun je de luidspreker impedantie curve meten via de buizenversterker met open en dichte poort? Kun je de frequentiecurve meten in beide situaties?

Kun je zelf een LP digitaliseren en afspelen? Wat gebeurt er dan in het probleemgebied?

Edited by Seed7

2 minutes ago, Seed7 said:

Kun je de luidspreker impedantie/frequentie curve meten via de buizenversterker en open poort?

Kun je zelf een LP digitaliseren en afspelen? Wat gebeurt er dan in het probleemgebied?

Nee helaas niet.  Met LP's zijn geen problemen.  

1 minute ago, Tubejack said:

Met LP's zijn geen problemen.  

Juist daarom. Als je een LP digitaliseerd en dan afspeelt, heb je wel of geen probleem. Heb je wel een probleem dan is jet je digitale keten. Heb je geen probleem dan moet je het in andere zaken zoeken. Mogelijk meer laag uit digitale opnamen die als gevolg van de lage dempingsfactor je bas driver ongecontoleerd laten slingeren onder de resonantiefrequentie. Die is daar ondedempt als gevolg van de poort.

De opname hoeft niet super te zijn, gewoon met een laptopje opnemen en afspelen.

Ahhh slim Seed7.😉  Ik zal binnenkort onze set -die het mooist klinkt met analoog-  in de woonkamer neerzetten en proberen een opname te maken.

Misschien dat het of zoiets wordt. Dat kan ik zelfs mooi gebalanceerd aansluiten tussen de dac en equalizer  Of de boel verkopen. Of net als nu, af en toe wat anders in de woonkamer zetten.  🙋‍♂️

Edited by Tubejack

11 hours ago, Tubejack said:

equalizer

Volgens mij hebben we het in een eerdere discussie ook als overgehad. Gewoon het "te veel" filteren. Maar niet voor je de oorzaak te pakken hebt. Trouble shooting probeer je zo veel mogelijk van achter naar voren te doen, in dit geval aansturing van de luidspreker met een dempingsfactor  2 versterker.

Dan nog, als je in een systeem kabeltje B beter vindt dan kabeltje A. Is kabeltje B dan ook beter? Of verhult kabeltje B gewoon het probleem dat kabeltje A wel laat horen.

Ik zal dit topic verder schoon houden dus bijna  on-topic @Mediator ik zie dat je met een Music Maker III speelt.

http://enjoythemusic.com/magazine/equipment/1107/cartridge_man_music_maker_iii.htm

Mooie review. Toch staat er ook dit:" 

Het mooie van deze bewegende spoel met hoge output is dat je 90-95% van het concept van de bewegende spoel met lage output krijgt, verpakt in een pakket dat kan worden afgespeeld op elk phono-podium met bewegende magneet. Je hebt niet langer hoofdversterkers of intensiveringstransformatoren nodig, laat staan de (soms) nachtmerrieachtige transformator die past bij je zeer dure low-output MC. Laten we de hele kosten van zo'n setup niet vergeten. Dat wil niet zeggen dat MC's met een laag uitgangsvermogen niet fantastisch klinken, omdat sommige dat wel doen, maar eerlijk gezegd, als je dat prestatieniveau bereikt, komen de verschillen vaak neer op hoe je je muziek liever hebt gepresenteerd dan dat de schijnbare details worden opgehaald. Daar zijn we dan, weer terug naar persoonlijke voorkeur en systeemsynergie.

Hmmja 🤔

Edited by Tubejack

En daar is mijn opmerking ook voor bedoeld Tubejack. Neem niet onmiddellijk aan dat MC ook voor jou het beste is. Ook ik ben ook in audiofiel kringen ‘opgevoed’ dat MC beter is dan MM. Technisch ben ik het daar vrijwel meteen mee eens. Maar als je goed luistert dan merk je ook dat een MC de muziek op een andere en voor mij minder muzikale manier presenteert. Ik ben dus weer om richting MM. Wat is dan een goede MM. Ik ken ze niet allemaal en heb ze ook niet allemaal gehoord. Grado, Ortofon, Nagaoka, Clearaudio, Sumiko om maar wat te noemen maken er in het hoge segment. Ik speel inderdaad met een element van Len Gregory. Die is overleden en zijn elementen worden al een tijdje niet meer gemaakt. Reden dat ik de laatste twee van die elementen heb bijgekocht bij de importeur.

Uiteindelijk is het natuurlijk een kwestie van smaak en de hele zoektocht is ,voor mij althans, ook deel van de hobby. Persoonlijk vind ik de gelaagdheid, scheiding van instrumenten en het vloeiende van een LOMC erg prettig om naar te luisteren. Mocht er iemand nieuwsgierig zijn naar de Phasemation, dan kan hier altijd een keer worden geluisterd. 

48 minutes ago, Mediator said:

En daar is mijn opmerking ook voor bedoeld Tubejack. Neem niet onmiddellijk aan dat MC ook voor jou het beste is. Ook ik ben ook in audiofiel kringen ‘opgevoed’ dat MC beter is dan MM. 

Alleen al de ervaring dat je erg makkelijk van cartridge kunt wisselen is bijzonder. Ik vind het laag van een MM lekker. Sommige MC's zoals de DL-103 kunnen dat ook prima. Dan is er nog een groep die heet: MI Moving Iron.  Ik heb bij forumlid @audiofreak een Goldring 2500 gehoord. Heel mooi. 🙂