Jump to content

Rommelig laag bij digitale weergave.

WanFie
 Share

Recommended Posts

Neutraal heeft in de hifi of high end zo je wilt een wat negatieve lading. Ik moet zeggen dat ik dat vroeger ook had en ik ken ze wel, van die sets die het goed doen met de beste (vaak audiofiele) opnames en daar iets heel moois neerzetten. Draai je daar iets op van pop, (hard)rock of wat dan ook dat regulier is opgenomen tja. Dat antwoord kennen velen van jullie denk ik al lang. Neutraal ligt dicht bij een zo natuurlijk mogelijk geluid. Geluid dat zo min mogelijk aan het origineel verandert. Daar kun je nooit iets op tegen hebben en heeft niets met een opname van doen. Het gaat er gewoon om dat het zo min mogelijk weglaat of toevoegt. En dat een set iets toevoegt of weglaat dat wil je echt niet. Zoiets veroorzaakt luistermoeheid. Zoiets zit in apparatuur, kabels, speakers, etc. Het zit in onze setjes die we allemaal zo fantastisch vinden. Hifi en high end is niet zaligmakend. Alles is een (groot) compromis. Maar ik heb dan wel graag een compromis waar ik me in kan vinden. En ik denk dat dit voor allen geldt die hier zijn. Er zit hier genoeg ‘testosteron en ervaring’ op dit forum. Een beetje nederigheid past ons allen denk ik het beste. En voor mij geldt: zodra ik live hoor gaat mijn bloed stromen en dat wil ik zoveel mogelijk terug ‘op mijn manier’ in mijn set. Om het even welke set op wat niveau dan ook. En met die grote kanttekening dat mijn set ook een groot compromis is. Maar wel een compromis dat ik mooi vind. Het is dus ‘pick your cherry’. 

13 hours ago, Gydo said:

Tja, niet iedereen heeft een hoog IQ zoals jij, dus mea culpa als ik je niet begrijp!

Ik heb al vaker opgemerkt dat je mijn bijdrage niet waardeert, ik vraag mij af wat ik in je weg heb gelegd.

Tis dat je t zo expliciet vraagt, want uit mezelf zou k t hier nooit zeggen.

Iets met een schandalige restauratie en een nog schandaliger verkoop van een Scintilla aan een argeloze koper?

Bovendien, dankzij jouw gebrek aan scrupules moesten Apogee restauraties voortaan via "installers" gaan verlopen en kon ik een paar duizend euro meer aftikken dan voorzien, want in tegenstelling tot jou zou ik best zelf een Apogee kunnen restaureren.

23 hours ago, thingman said:

Tis dat je t zo expliciet vraagt, want uit mezelf zou k t hier nooit zeggen.

Iets met een schandalige restauratie en een nog schandaliger verkoop van een Scintilla aan een argeloze koper?

Bovendien, dankzij jouw gebrek aan scrupules moesten Apogee restauraties voortaan via "installers" gaan verlopen en kon ik een paar duizend euro meer aftikken dan voorzien, want in tegenstelling tot jou zou ik best zelf een Apogee kunnen restaureren.

Je kent slecht 1 kant van het verhaal. Ik heb de restauratie samen met Stanley uitgevoerd, toch een bekende naam in de Apogee wereld. Ik heb zelfs nieuwe frames voor Stanley gemaakt, net dezelfde als die ik voor de Scintila's had gemaakt. Er was echter een haarscheurtje in het aluminium van het bas membraan en heb de desbetreffende man een nieuw (kosteloos) membraan bezorgd. Grazz had me toen aangeraden om het gewoon te overlappen met een stukje alu folie. Ik had de koper volledig op voorhand geïnformeerd. Dus scrupuleus was het zeker niet, integendeel.

Edited by Gydo

19 hours ago, Seed7 said:

...en toch. sub laag klinkt naar niks, gerommel en gestommel. Stuur maar een zuivere 25 Hz door door je set. Voeg er nu een boventoon aan toe, 50Hz, dan de tweede en je zit al tegen het mid aan. Of probeer een 25Hz zaagtand, die geeft heel veel harmonischen, filter dat af op 150 - 300Hz. Is het wel echt het laag?

Dus, filter het sub laag eens weg en beoordeel of het verschil er nog steeds is. En of nu beide situaties rommelig zijn of juist beide niet. Installeer de EQ APO, speciaal voor windows met WASAPI en leef je uit.

Helemaal waar, daarom verwijs ik ook al enkele keren naar het verband tussen de grondtonen en harmonischen.

Hier heb ik helemaal geen last van rommelig laag, dus ik laat het maar zo.

On 11-8-2022 at 09:27, Gydo said:

Hier en link van Stanley's Apogee's, ik heb het frame en de voeten gemaakt voor hem en als wederdienst heeft hij mijn membranen geplaatst.

Niet dat het veel met rommelig laag te maken heeft, maar ik heb de idee dat Gydo een zeer integere vent is. Ik denk niet dat ik me vergis.

Edited by carl

• 2 weeks later...
On 31-7-2022 at 11:14, Tubejack said:

Waren multibit converters niet beter in het laag? Er staat me iets bij. Verder de bekende nauwkeurige klokken van Guido Tent.

Inderdaad. Zonder een fatsoenlijke klok kan je strak laag wel vergeten. Zowel in transport, én in je dac uiteraard.