Jump to content

Toonarm keuze

Duclaasie
 Share

Recommended Posts

Twee gelijke sinussen is leuk, maar je kunt beter een beetje kanaal ongelijkheid hebben en een lagere overspraak dan andersom. Uiteindelijk blijft het altijd een compromis qua afstelling, omdat vrijwel geen enkel element zo goed is gebouwd dat bij gelijke azimuth de kanaalgelijkheid en overspraak optimaal zijn. 

25 minutes ago, Duclaasie said:

Twee gelijke sinussen is leuk, maar je kunt beter een beetje kanaal ongelijkheid hebben en een lagere overspraak dan andersom. Uiteindelijk blijft het altijd een compromis qua afstelling, omdat vrijwel geen enkel element zo goed is gebouwd dat bij gelijke azimuth de kanaalgelijkheid en overspraak optimaal zijn. 

De kanaalscheiding weet ik eerlijk gezegd niet.  Het klinkt ruimtelijk, komt royaal buiten de luidsprekers, naast je.  Mijn spekstenen luidsprekers lossen in de muziek op.. Denon specificeert een voorzichtig 25dB.  Ooit ontworpen voor de Japanese broadcast die ik meen >30dB als eis hadden.  Er schijnen zelfs exemplaren te zijn die 36dB halen. De vervorming heb ik ooit wel geprobeerd, te gemeten en ik kwam op 0,16%  met een Ortofon testplaat en 50µm en 0,41% bij 80µm en 300 hertz. Platenspeler was toen een Thorens TD2001.  Ik zal het nog een keer dunnetjes over doen met mijn Technics SL-1210GR die draait stabieler.  De foto is in het eerder bericht wel met deze Technics speler. 

2 hours ago, audiofreak said:

Ja Tubejack, wat heeft het voor zin? Ikzelf heb die behoefte ook niet. Ik haal alleen ergens op in over het vergelijken van toonarmen. 
En waar kijk ik naar eigenlijk.? Ik neem aan dat het niet 2 toonarmen zijn waar ik naar kijk. Ik denk eerder aan een goed afgesteld element.

Bij het vergelijk filmpje vind ik de 12" arm mooier klinken.  Maar waar hebben we het over? Bedragen die waarschijnlijk vele malen de aanschaf prijs van mijn set-up overtreffen.  Dan mag het ook wel heel goed klinken. Ik zelf komt met de set die er nu staat op maximaal 16. misschien.17 bit resolutie daarboven verdwijnt het zeker in de ruis van de buizen. Toch klinkt het erg goed. Platen draaien hoort een feestje te zijn. :)

Edited by Tubejack

On 15-6-2023 at 12:53, Vinyl_Fuchs said:

een vergelijk gedaan tussen een 10 en een 12 inch Tri-Planar

Fijn voor hem, maar eerlijk gezegd klinkt alles vervormd. De 10 meer dan de 12. Maar wat hoor je nu eigenlijk? Is die 10 wel goed afgesteld? Het klinkt als en matig afgestelde super fine line of exotische slijping. Veel (naald)resonanties die de 12 niet heeft.  Heb geen zin er in te duiken en het heeft _geen_ zin er in te duiken.

26 minutes ago, Seed7 said:

Fijn voor hem, maar eerlijk gezegd klinkt alles vervormd. De 10 meer dan de 12. Maar wat hoor je nu eigenlijk? Is die 10 wel goed afgesteld? Het klinkt als en matig afgestelde super fine line of exotische slijping. Veel (naald)resonanties die de 12 niet heeft.  Heb geen zin er in te duiken en het heeft _geen_ zin er in te duiken.

Ik zou het zo niet kunnen beoordelen. Ik ben er immers niet bij geweest.