Jump to content

Luchtonvochtiger

carl
 Share

Recommended Posts

Die Silica gel zal je dan toch moeten vervangen of regenereren in de oven....Een compressor doet relatief meer bij een lagere temp, omdat de persdruk lager is en daardoor de verdamper eerder vol vriest...Het is ook zo dat een compressor droger ook meteen verwarmt en er meer vocht verdampt.

Waar komt dat vocht in je garage vandaan Ed. Je zou toch zeggen dat het erniet vochtiger wordt dan buiten.

Bij een kelder ligt dat anders. Die zal met name in de zomer vochtig zijn.

13 hours ago, Roots said:

Die Silica gel zal je dan toch moeten vervangen of regenereren in de oven....Een compressor doet relatief meer bij een lagere temp, omdat de persdruk lager is en daardoor de verdamper eerder vol vriest...Het is ook zo dat een compressor droger ook meteen verwarmt en er meer vocht verdampt.

Nee hoeft niet geregenereerd te worden. Hoe het werkt weet ik niet precies, maar ik denk dat de lucht door de silica geblazen wordt waar het vocht in wordt opgevangen en dan door verwarming het vocht er uit gehaald wordt. 

Een compressor doet helemaal niets meer bij lage temperaturen, de opbrengst wordt dan bijna nul, waar deze juist beter gaat werken. 

13 hours ago, carl said:

Waar komt dat vocht in je garage vandaan Ed. Je zou toch zeggen dat het erniet vochtiger wordt dan buiten.

Bij een kelder ligt dat anders. Die zal met name in de zomer vochtig zijn.

Dat is een vraag die me al jaren bezig houdt Carl. Ik heb er alles aan gedaan om het vocht beter te krijgen. Dakleer vervangen, vloer gecoat, muren van binnen geinjecteerd tegen optrekkend vocht (is een spouw muur). Enge wat nog moet gebeuren is de voegen vernieuwen, maar is niet makkelijk om een bedrijf te vinden die dan kan doen. Is geen stroom en water aanwezig, en met name de laatste is een probleem. Ik heb wel stroom, maar is 6A, en dat is niet voldoende voor de enorme compressor die ze gebruiken. Maar die is meestal op brandstof. Wat is lastiger.

Als de garage erg koel in relatie tot de buitentemperatuur is zou het condens kunnen zijn Ed.

Inmiddels zelf maar even (proef) lid voor 5 dagen geworden van de consumentenbond. Zo kon ik toch mooi de test lezen over luchtreinigers. Verhelderend en gelijk maar de beste uit de test gekocht. Deze dus: https://rolfstone.com/rolfstone-air-balance/
Rolfstone is voor mij geen onbekend merk, want ik gebruik al een paar jaar de oorpluggen van hun voor het motorrijden

550x675.jpg

Edited by analoogfreak

Maar dat is alleen een luchtreiniger en geen ont vochtiger.

Wat dat betreft heb ik zelf nu een aantal jaar deze in gebruik.

Werkt erg goed, een kennis van mij heeft veel last van zijn astma en dit is het eerste apparaat wat voor hem er voor zorgt dat hij thuis geen medicijnen hoeft te gebruiken.

Zelf hebben wij de luchtreiniger om de houtrook van de buren weg te filteren.

ze vinden het nodig om in de winter 24-7 de houtkachel aan te hebben.

6 hours ago, Edje2 said:

Nee hoeft niet geregenereerd te worden. Hoe het werkt weet ik niet precies, maar ik denk dat de lucht door de silica geblazen wordt waar het vocht in wordt opgevangen en dan door verwarming het vocht er uit gehaald wordt. 

Een compressor doet helemaal niets meer bij lage temperaturen, de opbrengst wordt dan bijna nul, waar deze juist beter gaat werken. 

Okay...Je moet natuurlijk wel het vocht opvangen en niet weer de ruimte inblazen als de silicagel verzadigd is. Zit er een lekbak onder?

Een compressor droger verwarmt de ruimte ook een beetje en heb je dat extreme temp verschil niet wat Carl bedoeld..En je garage is meteen vorstvrij. :) 

25 minutes ago, kappa7 said:

Maar dat is alleen een luchtreiniger en geen ont vochtiger.

Wat dat betreft heb ik zelf nu een aantal jaar deze in gebruik.

Werkt erg goed, een kennis van mij heeft veel last van zijn astma en dit is het eerste apparaat wat voor hem er voor zorgt dat hij thuis geen medicijnen hoeft te gebruiken.

Dat klopt. Luchtreiniger. Ik dacht eerst een luchtontvochtiger nodig te hebben, maar na een telefoontje met de huisarts was het duidelijk.  Een luchtreiniger i.v.m. met mijn allergieën.  

36 minutes ago, kappa7 said:

Ik zou dan de muziek wat harder aanzetten George. Ik vind dit niet kunnen.

19 minutes ago, Edje2 said:

Er zit een bak in, maar je kunt er ook een bak onder plaatsen. De vraagt ongeveer 650 watt bij vol bedrijf, dus zal de ruimte ook enigszins opwarmen

En dat allemaal voor een ventilator te laten draaien?

Trouwens ik heb iets van 15 jaar koel en vriestechniek, airconditioning en klimaattechniek gedaan. :) 

10 minutes ago, Roots said:

Nee, als je er last van hebt zijn ze verplicht om de kachel te doven, volgens mij.....Toch?

Er zijn wel al een hoop zaken over gevoerd maar een houtkachel mag je gewoon 24-7 aan hebben.

Tis wel een kwestie van fatsoen om rekening te houden met je buren maar geen verplichting.

En als je gratis hout van je baas mee mag nemen dan is dat een stuk goedkoper stoken dan gas.

Ja dan hebben ze er waarschijnlijk ruzie met de buren er voor over.