WanFie Posted 11 oktober 2023 Report Share Posted 11 oktober 2023 Tja... wanneer een kabel alles laat horen, moet je daar tegen kunnen. Ik denk ook dat het een kwestie van wennen is. Net zoals bij die opnieuw afgestelde kleuren TV die veel te rood was. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 12 oktober 2023 Report Share Posted 12 oktober 2023 11 hours ago, Hans van Liempd said: Tja... wanneer een kabel alles laat horen, moet je daar tegen kunnen. Ik denk ook dat het een kwestie van wennen is. Net zoals bij die opnieuw afgestelde kleuren TV die veel te rood was. Alles went, maar wil je dat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 12 oktober 2023 Report Share Posted 12 oktober 2023 59 minutes ago, Jongensdroom said: Alles went, maar wil je dat? Dat mag je zelf uitmaken, maar wanneer je blijft hangen in wat je gewend was, zou je nog het geluid van die wasrol of Pathefoon aanhangen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 12 oktober 2023 Report Share Posted 12 oktober 2023 1 hour ago, Hans van Liempd said: Dat mag je zelf uitmaken, maar wanneer je blijft hangen in wat je gewend was, zou je nog het geluid van die wasrol of Pathefoon aanhangen. Is dat echt waar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 12 oktober 2023 Report Share Posted 12 oktober 2023 3 hours ago, Jongensdroom said: Is dat echt waar? Er is voor mij maar één referentie, en dat is livemuziek gespeeld op akoestische instrumenten. Maar wanneer van een lekker vet laag houdt of een warme relaxed sound.. Dan mag je dat gewoon zelf bepalen. Wat voor jouw "beter" is kan ik niet weten. Maar ik hou nou eenmaal niet van een weergave waar ik een boek bij kan lezen. Natuurlijk en dynamisch is voor mij het doel. Over het gehele frequentiebereik. Perfect zal het nooit worden, maar het benaderen van de werkelijkheid is toch wel leuk. Vaak wordt er iets aan de kant gelegd omdat het de fouten van de rest van de installatie en/of opname laat horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 12 oktober 2023 Report Share Posted 12 oktober 2023 Ja, het is een verschrikkelijk moeilijke materie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 oktober 2023 Report Share Posted 12 oktober 2023 47 minutes ago, Jongensdroom said: Ja, het is een verschrikkelijk moeilijke materie. Je kunt natuurlijk ook verschrikkelijk moeilijk doen Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 12 oktober 2023 Report Share Posted 12 oktober 2023 1 hour ago, Jongensdroom said: Ja, het is een verschrikkelijk moeilijke materie. Gezien de bevindingen van de beurs, vorige week, bestaan er veel varianten van "natuurlijk". Het blijft gewoon allemaal mify, of je er nu dure woorden aan hangt of niet. En budget blijkt ook niet de doorslag te geven, getuige de verslagen van sets met 5-cijferige prijskaartjes. Het moet ergens anders in zitten maar waar dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 12 oktober 2023 Report Share Posted 12 oktober 2023 2 minutes ago, thingman said: Gezien de bevindingen van de beurs, vorige week, bestaan er veel varianten van "natuurlijk". Het blijft gewoon allemaal mify, of je er nu dure woorden aan hangt of niet. En budget blijkt ook niet de doorslag te geven, getuige de verslagen van sets met 5-cijferige prijskaartjes. Het moet ergens anders in zitten maar waar dan? Misschien zit het in iets wat we (nog) niet kunnen verklaren!? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 12 oktober 2023 Report Share Posted 12 oktober 2023 3 minutes ago, thingman said: Gezien de bevindingen van de beurs, vorige week, bestaan er veel varianten van "natuurlijk". Natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 12 oktober 2023 Report Share Posted 12 oktober 2023 Just now, Jongensdroom said: Natuurlijk. Uiteraard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 12 oktober 2023 Report Share Posted 12 oktober 2023 1 minute ago, Jongensdroom said: Misschien zit het in iets wat we (nog) niet kunnen verklaren!? Natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 12 oktober 2023 Report Share Posted 12 oktober 2023 35 minutes ago, thingman said: Gezien de bevindingen van de beurs, vorige week, bestaan er veel varianten van "natuurlijk". Het blijft gewoon allemaal mify, of je er nu dure woorden aan hangt of niet. En budget blijkt ook niet de doorslag te geven, getuige de verslagen van sets met 5-cijferige prijskaartjes. Het moet ergens anders in zitten maar waar dan? Ik heb geen twee installaties gehoord die hetzelfde klonken. Dat zou ook niet kunnen met zoveel verschillende opnames. Maar los daarvan waren de verschillen heeeeel groot. Mag ik daaruit concluderen, dat je niet perse' veel geld hoeft uit te geven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 12 oktober 2023 Report Share Posted 12 oktober 2023 7 minutes ago, Jongensdroom said: Ik heb geen twee installaties gehoord die hetzelfde klonken. Dat zou ook niet kunnen met zoveel verschillende opnames. Maar los daarvan waren de verschillen heeeeel groot. Mag ik daaruit concluderen, dat je niet perse' veel geld hoeft uit te geven. Dat was ook mijn constatering, duurder is zeker niet per definitie beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 12 oktober 2023 Report Share Posted 12 oktober 2023 (edited) 18 minutes ago, Jongensdroom said: Ik heb geen twee installaties gehoord die hetzelfde klonken. Dat zou ook niet kunnen met zoveel verschillende opnames. Maar los daarvan waren de verschillen heeeeel groot. Mag ik daaruit concluderen, dat je niet perse' veel geld hoeft uit te geven. Heel zeker mag je dat concluderen, maar dat zal toch niet helemaal nieuw zijn voor jou? In m'n persoonlijke top-5 van luisterervaringen buitenshuis staat een set van (destijds) een half miljoen en eentje van 4000 euro. Beide spelend in geoptimaliseerde, maar niet doodgemaakte, ruimtes. Er is een mooi en doodsimpel criterium: hoe weet jij feilloos, als je buiten op straat loopt, dat die muziek die je hoort maar (nog) niet ziet uit een echt instrument komt en niet uit een vetvrij papiertje? Dat criterium moet je verder uitwerken; die overtuigingskracht moet je thuis ook willen horen... Edited 12 oktober 2023 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 12 oktober 2023 Report Share Posted 12 oktober 2023 (edited) 16 minutes ago, thingman said: Er is een mooi en doodsimpel criterium: hoe weet jij feilloos, als je buiten op straat loopt, dat die muziek die je hoort maar (nog) niet ziet uit een echt instrument komt en niet uit een vetvrij papiertje? Dat criterium moet je verder uitwerken; die overtuigingskracht moet je thuis ook willen horen... Antwoord: door het timbre van de instrumenten waarmee ik dagelijks werk. Maar velen (ook hier) praten over myfi en smaak. Als je daar vanuit gaat, mag het lekker bonken of sissen, of andersom. Stel, je houdt niet zo van hoge tonen. Ga je dan aan de drummer vragen of hij van de bekkens af wil blijven? Een ander voorbeeld: Je bent een echte laag-freak. Je vraagt aan de bandleider of ze de volgende keer met twee basgitaren op willen treden. Eigenlijk zou het openen van een nieuw topic geschikter zijn: Realistische weergave, hifi, myfi, maak of highend? Edited 12 oktober 2023 by Jongensdroom Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 12 oktober 2023 Report Share Posted 12 oktober 2023 43 minutes ago, Jongensdroom said: Ik heb geen twee installaties gehoord die hetzelfde klonken. Dat zou ook niet kunnen met zoveel verschillende opnames. Wat is het verschil tussen een krokodil? Des te groener des te zwemt die. Wat is het verschil tussen een dood vogeltje? Z'n ene pootje is even lang. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 12 oktober 2023 Report Share Posted 12 oktober 2023 (edited) 1 hour ago, Jongensdroom said: Ik heb geen twee installaties gehoord die hetzelfde klonken. Dat zou ook niet kunnen met zoveel verschillende opnames. Maar los daarvan waren de verschillen heeeeel groot. Mag ik daaruit concluderen, dat je niet perse' veel geld hoeft uit te geven. Daarom is de set die het dichts bij de live versie zat de beste. Maar zelfs dat blijkt voor iedereen anders te zijn. Ik heb er heel veel sets gehoord die gewoon slecht klonken. Scherp, sisserig, bonkend laag, onnatuurlijke stem. Stem weggedrukt in de muziek enz. Zijn het dan allemaal slechte sets...? Zeker niet, maar op een show in een lastige akoestiek met verende vloeren is elke set moeilijk om die goed klinkend te krijgen. En zeker in een halve dag tijd. Daar komt bij, dat het op elke plaats in de ruimte door akoestisch omstandigheden ook weer anders klinkt. Thuis doen we er jaren over om het zo klinkend te krijgen als we willen. En dat dan nog maar alleen op de luisterplek. En sommigen lukt zelfs dat nooit Edited 12 oktober 2023 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 12 oktober 2023 Report Share Posted 12 oktober 2023 3 hours ago, Jongensdroom said: Antwoord: door het timbre van de instrumenten waarmee ik dagelijks werk. Maar velen (ook hier) praten over myfi en smaak. Als je daar vanuit gaat, mag het lekker bonken of sissen, of andersom. Stel, je houdt niet zo van hoge tonen. Ga je dan aan de drummer vragen of hij van de bekkens af wil blijven? Een ander voorbeeld: Je bent een echte laag-freak. Je vraagt aan de bandleider of ze de volgende keer met twee basgitaren op willen treden. Eigenlijk zou het openen van een nieuw topic geschikter zijn: Realistische weergave, hifi, myfi, maak of highend? Wat jij mooi vindt klinken en waar jij blij van wordt en graag naar luistert is per definitie goed, wat een ander ook mag zeggen, of wat een meetmeneer ook wil beweren. Nee, je blijft van een opname af, want dat is iemands eindproduct wat je wel of niet waardeert. Nee, er zijn (bijna) geen slechte opnames als je set naar wens is. Dat is een fabel die op onderliggend lijden wijst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 12 oktober 2023 Report Share Posted 12 oktober 2023 1 hour ago, thingman said: Wat jij mooi vindt klinken en waar jij blij van wordt en graag naar luistert is per definitie goed, wat een ander ook mag zeggen, of wat een meetmeneer ook wil beweren. Nee, je blijft van een opname af, want dat is iemands eindproduct wat je wel of niet waardeert. Nee, er zijn (bijna) geen slechte opnames als je set naar wens is. Dat is een fabel die op onderliggend lijden wijst. Eens, behalve de laatste regel. Plus niet vergeten dat ieder menselijk, auditief systeem uniek is op basis van tig meetbare en onmeetbare factoren. En dan is er nog zoiets subjectiefs als smaak die bovendien ook nog evolueert door de jaren heen. Oprecht interessant, onuitputbaar discussievoer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 12 oktober 2023 Report Share Posted 12 oktober 2023 1 hour ago, thingman said: Wat jij mooi vindt klinken en waar jij blij van wordt en graag naar luistert is per definitie goed, wat een ander ook mag zeggen, of wat een meetmeneer ook wil beweren. Nee, je blijft van een opname af, want dat is iemands eindproduct wat je wel of niet waardeert. Nee, er zijn (bijna) geen slechte opnames als je set naar wens is. Dat is een fabel die op onderliggend lijden wijst. Ad. 1 Ieder het zijne. Iedereen laten lullen. Luister naar wat JIJ prettig vindt. Meten is handig, maar het gaat erom wat je hoort. Ad. 2 Ik zou niet durven. Het is zoals het is. Ad. 3 Hoe beter een installatie, hoe groter de verschillen tussen opnames je hoort. Zowel goede als slechte. Hoor je dat niet, ga dan terug naar Ad.1 Resumerend ben ik het 3x roerend met je eens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 12 oktober 2023 Report Share Posted 12 oktober 2023 17 minutes ago, Vinyl_Fuchs said: Eens, behalve de laatste regel. Plus niet vergeten dat ieder menselijk, auditief systeem uniek is op basis van tig meetbare en onmeetbare factoren. En dan is er nog zoiets subjectiefs als smaak die bovendien ook nog evolueert door de jaren heen. Oprecht interessant, onuitputbaar discussievoer. Met gevaar voor eigen leven: smaak is niet weten (geleerd hebben en kunnen onthouden) hoe muziek in het echt klinkt. Is dat erg? Nee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 12 oktober 2023 Report Share Posted 12 oktober 2023 Iedereen heeft zijn eigen referentiekader. En daar is niks mis mee. Sterker nog: snuffelen/ proeven en leren in andersmans "keuken" is voor mij een pluspunt van audiofora (kom er helaas te weinig toe). Voor mij persoonlijk staan de genietmomenten voorop: en hoe die tot stand komen, is mij niet altijd evident. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 13 oktober 2023 Report Share Posted 13 oktober 2023 8 hours ago, thingman said: Nee, je blijft van een opname af, want dat is iemands eindproduct wat je wel of niet waardeert. Nadat een kleine honderd ego's tegen het paaltje hebben geplast voor de opname uit kwam, mag jij er niets meer aan doen en ga je dus maar met kabels en luidsprekers en esoterische apparaten rommelen om dat toch te doen? Jammer dan, maar mijn oude oren hebben wat meer hoog nodig dan vroeger, dus een EQ is prima. Da's heel iets anders dan het inkleuren van oude zwart wit films. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 13 oktober 2023 Report Share Posted 13 oktober 2023 Tip, muzikale vrouwen hebben vaak een beter gehoor. Als die het goed vinden klinken, zit je m.i. goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts