Sodejuu Posted 13 oktober 2023 Report Share Posted 13 oktober 2023 14 hours ago, Seed7 said: Wat is het verschil tussen een krokodil? Des te groener des te zwemt die. Wat is het verschil tussen een dood vogeltje? Z'n ene pootje is even lang. Precies! Waarom mag je tussen 2 en 4 niet in het bos komen? Dan vallen de olifanten uit de boom Waarom hebben krokodillen een platte bek? Ze zijn toch stiekem tussen 2 en 4 in het bos geweest. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 oktober 2023 Report Share Posted 13 oktober 2023 2 hours ago, Seed7 said: Nadat een kleine honderd ego's tegen het paaltje hebben geplast voor de opname uit kwam, mag jij er niets meer aan doen en ga je dus maar met kabels en luidsprekers en esoterische apparaten rommelen om dat toch te doen? Jammer dan, maar mijn oude oren hebben wat meer hoog nodig dan vroeger, dus een EQ is prima. Da's heel iets anders dan het inkleuren van oude zwart wit films. Maar dat is toch wat anders dan echt ingrijpen in de uiteindelijke mix, dat is gewoon compenseren voor jou eigen beperking. Zie het als een prothese die nodig is om het leven met die beperking makkelijker te maken. Ik neem aan dat als je dan samen muziek luistert het weer normaal staat. Je zou anders iemand anders helemaal gek maken met een scheve weergave. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 13 oktober 2023 Report Share Posted 13 oktober 2023 3 hours ago, Seed7 said: Nadat een kleine honderd ego's tegen het paaltje hebben geplast voor de opname uit kwam, mag jij er niets meer aan doen en ga je dus maar met kabels en luidsprekers en esoterische apparaten rommelen om dat toch te doen? Jammer dan, maar mijn oude oren hebben wat meer hoog nodig dan vroeger, dus een EQ is prima. Da's heel iets anders dan het inkleuren van oude zwart wit films. Ook waar, maar het ging over iets anders. Het ging over ingrijpend ingrijpen omdat je zelf een muzikaal eindprodukt niet mooi vindt. Niet doen, of het moet je eigen maaksel zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 13 oktober 2023 Report Share Posted 13 oktober 2023 10 hours ago, Jongensdroom said: Met gevaar voor eigen leven: smaak is niet weten (geleerd hebben en kunnen onthouden) hoe muziek in het echt klinkt. Is dat erg? Nee. Tuurlijk niet. Heb jij een darbuka thuis? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 13 oktober 2023 Report Share Posted 13 oktober 2023 15 minutes ago, kappa7 said: Ik neem aan dat als je dan samen muziek luistert het weer normaal staat. Ja, uiteraard. Maar de bewuste dip rond de 27Hz om een ruimte resonantie te temmen laat ik wel zitten. Met de koptelefoon op wordt er nog veel meer gefilterd. Als je iets "corrigeert" is het over het algemeen niet de opname of mastering, maar luidspreker problemen of problemen met de luidspreker ruimte interactie. Wat mij betreft is een goede parametrische EQ belangrijker dan al het kastjes en kabel gedoe. Het is het eerste stuk gereedschap dat je pakt nadat je de ruimte voor zo ver mogelijk hebt aangepakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 13 oktober 2023 Report Share Posted 13 oktober 2023 2 minutes ago, thingman said: Het ging over ingrijpend ingrijpen omdat je zelf een muzikaal eindprodukt niet mooi vindt. wat doen al die overdreven groot afbeeldende luidsprekers dan, of het bultje in het hoog van de MC elementen? Kabels met kastjes en filters? Kortademige buizenversterkers die zo mooi subtiel clippen? "Niemand" gaat de perfecte installatie in de perfecte ruimte "mooi" vinden, te steriel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob55 Posted 13 oktober 2023 Report Share Posted 13 oktober 2023 10 hours ago, Vinyl_Fuchs said: Iedereen heeft zijn eigen referentiekader. En daar is niks mis mee. Sterker nog: snuffelen/ proeven en leren in andersmans "keuken" is voor mij een pluspunt van audiofora (kom er helaas te weinig toe). Voor mij persoonlijk staan de genietmomenten voorop: en hoe die tot stand komen, is mij niet altijd evident. Ik kan mij wel hier in vinden/herkennen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 13 oktober 2023 Report Share Posted 13 oktober 2023 1 hour ago, kappa7 said: Maar dat is toch wat anders dan echt ingrijpen in de uiteindelijke mix, dat is gewoon compenseren voor jou eigen beperking. Zie het als een prothese die nodig is om het leven met die beperking makkelijker te maken. Ik neem aan dat als je dan samen muziek luistert het weer normaal staat. Je zou anders iemand anders helemaal gek maken met een scheve weergave. Als je gehoor afneemt, hoor je ook minder van echte instrumenten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 13 oktober 2023 Report Share Posted 13 oktober 2023 1 hour ago, thingman said: Ook waar, maar het ging over iets anders. Het ging over ingrijpend ingrijpen omdat je zelf een muzikaal eindprodukt niet mooi vindt. Niet doen, of het moet je eigen maaksel zijn. Ik heb er het liefst zo min mogelijk tussen zitten. Elk apparaat doet weer iets. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 13 oktober 2023 Report Share Posted 13 oktober 2023 1 hour ago, thingman said: Tuurlijk niet. Heb jij een darbuka thuis? Nee, ik heb geen slagwerk in huis. Alleen blaasinstrumenten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 oktober 2023 Report Share Posted 13 oktober 2023 (edited) 4 minutes ago, Jongensdroom said: Als je gehoor afneemt, hoor je ook minder van echte instrumenten. Zeker waar, ik kan me dan ook niets voorstellen bij een extra lift in het hoog. Mijn reverentie in de vrije natuur heeft die lift immers ook niet. Bij mij begint alles boven de 11k af te vallen maar moet er niet aan denken om dat te compenseren. Wil je dat wel ook prima maar dan is een gehoorapparaat een betere tool Edited 13 oktober 2023 by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 13 oktober 2023 Report Share Posted 13 oktober 2023 Het leukste van muziek vind ik: "Er naar luisteren" Apparaten zijn ook leuk, ik wissel regelmatig. Ze hebben allemaal, zo hun charmes. Maar naar échte instrumenten luister ik zelden. Bovendien wat is écht. Is een synthesizer niet echt dan? Echt wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 oktober 2023 Report Share Posted 13 oktober 2023 echt niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 13 oktober 2023 Report Share Posted 13 oktober 2023 (edited) 1 hour ago, kappa7 said: echt niet Ach.... in de tussentijd staat LP4 op Nu Grace Jones met "use me" Daarvoor Toots live LP, erg echt. Een mondharmonica in combi met een hammond orgel en een xylofoon, zo mooi. Alleen dat gefluit komt mij op een gegeven... Edited 13 oktober 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 13 oktober 2023 Report Share Posted 13 oktober 2023 4 hours ago, Seed7 said: wat doen al die overdreven groot afbeeldende luidsprekers dan, of het bultje in het hoog van de MC elementen? Kabels met kastjes en filters? Kortademige buizenversterkers die zo mooi subtiel clippen? "Niemand" gaat de perfecte installatie in de perfecte ruimte "mooi" vinden, te steriel. Daar ben ik het helemaal mee eens. Zonder merknamen te noemen: van dat spul kreeg ik nooit kippenvel hoewel het tienduizenden euros kostte. Ik moet dan altijd denken aan fielen die overal dezelfde 5 nummers willen horen die toevallig bij hen thuis lekker klinken en daar alles aan afmeten. Onderwijl alle andere opnames het predikaat "slecht" meegeven... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 13 oktober 2023 Report Share Posted 13 oktober 2023 Buizen push-pull en vinyl kan een goede combi zijn. Ze heffen elkaars tekortkoming deels op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 13 oktober 2023 Report Share Posted 13 oktober 2023 4 hours ago, Seed7 said: "Niemand" gaat de perfecte installatie in de perfecte ruimte "mooi" vinden, te steriel. En zo sla je er in om de vooroordelen weer wat aan te wakkeren.... Ik zal weer vergruisd worden als ik zeg dat er wel een neutrale parameter is om producten in te schatten en dat zijn metingen. Die geven concreet aan hoe goed iets ontworpen is. Maar ja, bijna iedereen concludeert dat zoiets "steriel" speelt. Ik vraag me af op wat ze zich baseren. Dat we "bepaalde" zaken nog niet kunnen meten is gebaseerd op een "gevoel" en niet op feiten. Het moet natuurlijk allemaal wat spannend blijven en een beetje "sterrenstof" gemengd met wat "esoterica" is veel spannender natuurlijk dan nuchtere feiten. Maar, er is natuurlijk een groot verschil tussen wat je zelf mooi vind en wat niet, daarin mag je een vrijheid hebben natuurlijk. 29 minutes ago, Tubejack said: Buizen push-pull en vinyl kan een goede combi zijn. Ze heffen elkaars tekortkoming deels op. Zorg er liever voor dat de tekortkomingen dan minimaal zijn want fouten heffen mekaar nooit op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 13 oktober 2023 Report Share Posted 13 oktober 2023 (edited) 25 minutes ago, Bebatoli said: Zorg er liever voor dat de tekortkomingen dan minimaal zijn want fouten heffen mekaar nooit op. Het zijn geen fouten, maar tekortkomingen/beperkingen van het medium of apparatuur zowel bij vinyl en push-pull buizen versterkers. Veel vinyl heeft minder laag, dan digitaal. Push-pull vanwege een lage dempingfactor meestal wat losser minder gecontroleerd laag. Samen kan dat heel erg goed klinken is mijn ervaring. Edited 13 oktober 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 13 oktober 2023 Report Share Posted 13 oktober 2023 17 minutes ago, Bebatoli said: En zo sla je er in om de vooroordelen weer wat aan te wakkeren.... Weet je, dat maakt niet uit want dat is toch de "algemene mening". Een onterechte, bovendien. De mens vindt nu eenmaal ruis en vervorming prettig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 13 oktober 2023 Report Share Posted 13 oktober 2023 (edited) 3 minutes ago, Seed7 said: Weet je, dat maakt niet uit want dat is toch de "algemene mening". Een onterechte, bovendien. De mens vindt nu eenmaal ruis en vervorming prettig. Allemaal een 300B versterker. 1...3% vervorming. Nee even zonder dollen ook erg mooi. Edited 13 oktober 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 13 oktober 2023 Report Share Posted 13 oktober 2023 25 minutes ago, Bebatoli said: Dat we "bepaalde" zaken nog niet kunnen meten is gebaseerd op een "gevoel" en niet op feiten. We kunnen veel meer meten dan "men" denkt. Dat gedoe over meten is wat mij betreft struisvogelpolitiek. Als we het over smaakstoffen in voeding hebben wordt het al heel erg lang gedaan. Voor de liefhebbers, lees Meilgaard. Dat meten wordt allemaal met getrainde panels gedaan. Maar dat wil de audiofiel niet want die kan z'n hoofd om de deur van een luisterkamer met een onbekende set steken en met aplomb verklaren dat die kabels in die set echt niet klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 13 oktober 2023 Report Share Posted 13 oktober 2023 (edited) Dick van de Merwe had daar een mooie term voor: "leunstoel audiofielen". Een andere variant is :"leunstoel techneuten" Maar kabels daar waren we toch al uit? De TPR kabels van Grimm Audio van een paar € per meter, zijn toch prima. Edited 13 oktober 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 oktober 2023 Report Share Posted 13 oktober 2023 Probleem is meer dat elke ruimte anders is, eten is daar minder gevoelig voor. Je kunt dan nog wel perfect metende speakers hebben in een dode ruimte maar thuis klinkt dat toch echt anders dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 13 oktober 2023 Report Share Posted 13 oktober 2023 12 minutes ago, Seed7 said: We kunnen veel meer meten dan "men" denkt. Dat gedoe over meten is wat mij betreft struisvogelpolitiek. +10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 13 oktober 2023 Report Share Posted 13 oktober 2023 18 minutes ago, Seed7 said: Dat gedoe over meten is wat mij betreft struisvogelpolitiek. Zucht..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts