Jump to content

Gr research 24 strand luidsprekerkabels diy. Da's écht waar voor je geld...

Nico H
 Share

Recommended Posts

4 minutes ago, Seed7 said:

Ik ben bang dat je het verkeerd interpreteert. Dat gedoe dat men niet kan meten wat men hoort, of dat er "meer" is is wat mij betreft struisvogelpolitiek.

Ik had het inderdaad verkeerd begrepen, bedankt voor het verduidelijken !

50 minutes ago, kappa7 said:

Probleem is meer dat elke ruimte anders is, eten is daar minder gevoelig voor.

Je kunt dan nog wel perfect metende speakers hebben in een dode ruimte maar thuis klinkt dat toch echt anders dan

Oh ja? Rode wijn na een dropje versus rode wijn na een dun crackertje kaas? Lees voor de grap eens over "food pairings" met wijn of bier. (in't algemeen, wijn wordt beter van goed eten, goed eten wordt beter van bier. Er zijn een paar uitzonderingen)

Wat denk je dat je van je mooi gehopte IPA proeft als er naast je iemand zit te roken. Of proef eens een pils als de rest van de kroeg aan de IPA's zit.

Hoe denk je dat de brouwerij hier in het dorp bier laat proeven? Je zit in een hokje apart en je krijgt bier uit een zwart glas. Niet allen het bier wordt dagelijks door een panel geproefd, maar ook het water en zelfs water met het hergebruikte CO2 wordt geproefd.

Maar, in een afwijkende ruimte kun je wel een verschil meting doen. Het hoeft niet altijd absoluut te zijn.

Edited by Seed7

Ik moet er niet aan denken al die alcohol als algeheel onthouder.

En in een afwijkende ruimte kan je prima meten maar dat is natuurlijk niet de ruimte waar in de speaker is gemeten toen hij ontworpen was.

En om even de analogie met het eten te maken ook die proef omstandigheden zijn natuurlijk anders dan dat je hebt als je de maaltijd aan het nuttigen bent.

Kortom je uitganspunten zijn aders en daarom zijn er ook zo veel verschillende speakers op de markt. voor elke ruimte is wel een passende speaker te vinden.

4 hours ago, Tubejack said:

Het leukste van muziek vind ik: "Er naar luisteren" 

Apparaten zijn ook leuk, ik wissel regelmatig.

Ze hebben allemaal, zo hun charmes.

Maar naar échte instrumenten luister ik zelden. 

Bovendien wat is écht.  Is een synthesizer niet echt dan? 

Echt wel :)

Ik bedoel altijd onversterkte akoestische instrumenten. Geen mens weet hoe een synthesizer moet klinken. 

Van veel zangers weet je dat ook niet, omdat zij meestal een microfoon gebruiken. Je zit dus naar een installatie te luisteren.

Wat wel?

Strijkinstrumenten zoals viool, alt-viool, cello, contrabas.

Houten blaasinstrumenten, zoals diverse saxofoons, hobo, klarinet, fluit, fagot.

Koperen blaasinstrumenten, b.v. trompet, bugel, trombone, tuba-achtigen, hoorn.

Toetsinstrumenten: piano, vleugel, spinet (getokkeld), accordeon

Slaginstrumenten: bekkens, kleine trom, grote trom.

Percussie: klein slagwerk, alles wat rammelt en schudt.

We maken het nog even een stukje moeilijker. Zelfs drie dezelfde saxen kunnen nog verschillend klinken, afhankelijk van o.a. de bespeler.

Wat een hobby!

3 hours ago, Tubejack said:

Ach.... in de tussentijd staat LP4  op :) Nu Grace Jones met "use me" :rolleyes: Daarvoor Toots live LP,  erg echt. Een mondharmonica in combi met een hammond orgel en een xylofoon, zo mooi.  Alleen dat gefluit komt mij op een gegeven... :blink:   

Het gefluit van Tiets Toelemans of van een fluit die ook fluit heet?

2 hours ago, Bebatoli said:

En zo sla je er in om de vooroordelen weer wat aan te wakkeren.... 

Ik zal weer vergruisd worden als ik zeg dat er wel een neutrale parameter is om producten in te schatten en dat zijn metingen. Die geven concreet aan hoe goed iets ontworpen is. Maar ja, bijna iedereen concludeert dat zoiets "steriel" speelt. Ik vraag me af op wat ze zich baseren.

Dat we "bepaalde" zaken nog niet kunnen meten is gebaseerd op een "gevoel" en niet op feiten. Het moet natuurlijk allemaal wat spannend blijven en een beetje "sterrenstof" gemengd met wat "esoterica" is veel spannender natuurlijk dan nuchtere feiten.

Maar, er is natuurlijk een groot verschil tussen wat je zelf mooi vind en wat niet, daarin mag je een vrijheid hebben natuurlijk.

Zorg er liever voor dat de tekortkomingen dan minimaal zijn want fouten heffen mekaar nooit op.

Oke.

Er staan twee muzikanten op het podium met een klarinet. De een klinkt een stuk beter dan de ander. Hoe ga je dat meten?

Een goede muzikant/musicus kan een eigen karakter aan een instrument geven. En we gaan weer meten!

In een orkest zit 1 muzikant die uitblinkt door zijn klank. Meten is weten. Ik ben benieuwd!

26 minutes ago, Jongensdroom said:

Oke.

Er staan twee muzikanten op het podium met een klarinet. De een klinkt een stuk beter dan de ander. Hoe ga je dat meten?

Een goede muzikant/musicus kan een eigen karakter aan een instrument geven. En we gaan weer meten!

In een orkest zit 1 muzikant die uitblinkt door zijn klank. Meten is weten. Ik ben benieuwd!

Wat heeft dat er nu in godsnaam mee te maken. Ik heb het over de apparatuur en niet over de muziekinstrumenten en muzikanten.

Edited by Bebatoli

14 minutes ago, Roots said:

Daarom juist moet je de apparatuur altijd meten bij de ontwikkeling ervan zodat wat erin gaat er ook weer zo uitkomt....Gehoor, smaak en akoestiek komt later wel.

+1

56 minutes ago, Jongensdroom said:

Het gefluit van Tiets Toelemans of van een fluit die ook fluit heet?

Zonder instrument. Hij kan aardig fluiten, maar meer dan een kwartier vind ik genoeg. :wacko: Het is wel een fraaie Live LP

Edited by Tubejack

32 minutes ago, Roots said:

Daarom juist moet je de apparatuur altijd meten bij de ontwikkeling ervan zodat wat erin gaat er ook weer zo uitkomt....Gehoor, smaak en akoestiek komt later wel.

Er gaat geluid in en er moet weer geluid uit komen. En ondanks dat er goede apparaten zijn, zal het laatste nooooit hetzelfde geluid zijn als wat er in ging. En je kan meten wat je wil, in en uit gelijk, gaat niet lukken. Dus gaan we voor het suboptimale met alle variaties en komen smaak enz. erbij.

groet,

Leobus

17 hours ago, Tubejack said:

Allemaal een 300B versterker. 1...3% vervorming.  :lol: Nee even zonder dollen ook erg mooi.  

Precies, neem nu het verschil tussen een buizenversterker (meet slecht) en bijvoorbeeld een Devaliet (meet geweldig).

De eerste kan geweldig klinken, zo mooi! De tweede mist toch echt betrokkenheid, en klinkt steriel... 

Met mijn oren dan 🙂

Nog even on-topic, de Chinese 12TC (met koord nu) klinkt nog steeds geweldig, fijne kabel.

Edited by Paulebappie

Het boeit me geen r**t hoe instrumenten/muziek in het echt klinken.

Als kabeltjes (voor mijn gevoel) iets moois doen is het dikke prima.

Maar dat vinden de gelovigen hier natuurlijk niets want het moet bewezen kunnen worden.