Jump to content

Gr research 24 strand luidsprekerkabels diy. Da's écht waar voor je geld...

Nico H
 Share

Recommended Posts

13 minutes ago, Tubejack said:

Wat heb je nu aan een set waar je hooguit een paar uur per week in je eentje naar luistert? Doe mij dan maar MyFi.  

Mag een set in de huiskamer dan niet natuurlijk klinken?

Ik probeer MyFi echt wel te vermijden. 100% wordt het nooit, maar fouten met fouten verdoezelen, daar doe ik niet aan. Ik zoek eerst uit waar het fout is en ga dan gericht naar een oplossing zoeken.

Overigens luister ik vele uren per week (gemiddeld 4 uur per dag) naar mijn set. Ik heb nou eenmaal heel weinig met TV en mijn vrouw houdt van heel andere muziek dan ik.

Maar dat is ook een vorm van MyFi Hans, HiFi bestaat niet.😈

HiFi is een holle term zonder enige kwalificatie.

Het zou op minst een norm moeten hebben om enige waarde te hebben.

Is alles wat een lagere THD vervorming heeft dan 0.1% hifi of mag het ook 1% zijn.

Geen idee het is in elk geval nergens vast gelegd anders dan dat het een afkorting is voor High Fidelity.

Edited by kappa7

Muziek is een uiting van creativiteit, is kunst en als die uitkomt op een of ander medium wil ik dat creatieve proces niet of zo weinig mogelijk wijzigen.

Ik wil zo dicht mogelijk komen naar wat de artiest(en) bedoelt heeft.

Dat houd in dat ik mijn apparatuur kies op basis van luisteren, maar als die slecht meet ga ik ze zelfs niet beluisteren.

Akoestiek tracht ik zoveel mogelijk te optimaliseren en dit in eerste instantie metingen verrichten van de ruimte en dan het juiste materiaal op de juiste plaatsen te zetten.

Ik heb geluk dat ik destijds enorm veel heb geleerd van Matthias Aerts, van Ideal Acoustics maar ook van Frank van Rivasono.

Ik tracht, net als Hans, zoveel mogelijk te streven naar een set die zo neutraal mogelijk is, en neen, neutraal is geen synoniem voor steriel!

Zelf heb ik een uitstekende hoofdtelefoon, nml de HifiMan HE1000se die uiterst neutraal is. Die gebruik is als referentie en ik tracht mijn set qua timbre zodanig te laten spelen zoals mijn hoofdtelefoon doet.

8 minutes ago, Paulebappie said:

Ik zoek ontroering, swingen, emotie, het moet je raken. Heb het meten al lang achter mij gelaten, de cijfertjes zeggen niet alles.

Wie niet !

En een neutrale en eerlijke set doet dat net zo goed, zelfs beter.

Edited by Bebatoli

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Mag een set in de huiskamer dan niet natuurlijk klinken?

Ik probeer MyFi echt wel te vermijden. 100% wordt het nooit, maar fouten met fouten verdoezelen, daar doe ik niet aan. Ik zoek eerst uit waar het fout is en ga dan gericht naar een oplossing zoeken.

Overigens luister ik vele uren per week (gemiddeld 4 uur per dag) naar mijn set. Ik heb nou eenmaal heel weinig met TV en mijn vrouw houdt van heel andere muziek dan ik.

Tuurlijk,  Dat iets MyFi is en blijft, vind ik niet zo erg. Ik heb er meer dan genoeg aan gemeten en gedaan.Wij kijken heel gericht, minder dan 1 uur per dag. Mijn vrouw houdt voor een deel van dezelfde muziek. Af en toe zet ik haar muziek op. Nieuw is, dat we af en toe ook voor onze onbekende  muziek luisteren.  De set die er nu staat, klinkt neutraal en vervormd voor buizen begrippen weinig.  De ene avond een LP avond, een CD avond, een stream avond.  Regelmatig ook een radio avond. Sommige radio stations klinken erg goed. B.v. die van de WDR of NPO klassiek. :) Over een maandje of zo zet ik weer wat anders neer. Dat ook fatsoenlijk klinkt, maar anders... 

Edited by Tubejack

38 minutes ago, Seed7 said:

DIN 45500 (jaren '60)
EN 61305 (1996)

Dat is een vastgelegde methode om te meten, Daar worden geen grenzen geteld van wanneer iets HiFi mag heten.

Het wordt Hifi mag overal op geplakt worden. Het is geen keurmerk en daarmee dus ook gewoon MyFi.

Ik heb mijn eigen oren als norm en gebruik als referentie akoestische onversterkte instrumenten. Dat iemand anders die anders hoort maakt mij niks uit.

Noem het MyFi wanneer je wilt, maar vind ik toch meer de boel zodanig aanpassen dat het in de oren van de "aanpasser" lekker klinkt. Wat verdoezelen hoort er bij.

Ik denk dus dat er in MyFi ook trappen zijn. En ook daar is geen norm voor.

Daar is zeker geen norm voor behalve dan dat het voor de eigenaar van de set goed moet klinken.

In jou geval is dat je reverentie met instrumenten die je ooit eens hebt gehoord in een ruimte die jij prettig vond en voor Jack is dat de synthesizer goed klinkt.

Zo heeft ieder zijn eigen waarheid daar in en de weg daar naar toe kan voor een ieder anders zijn.

Het leuke daarvan is dat het allemaal goed is. Voor de een is het via meten en de ander wisselt zich rot aan kabels al of niet van de grond. 

Als je daar je doel mee bereikt dan is dat toch helemaal prima.

2 hours ago, kappa7 said:

Dat is een vastgelegde methode om te meten, Daar worden geen grenzen geteld van wanneer iets HiFi mag heten.

Het wordt Hifi mag overal op geplakt worden. Het is geen keurmerk en daarmee dus ook gewoon MyFi.

Dat dus wel. Die grenzen waren er wel degelijk, maar zijn al heel lang achterhaald omdat heel veel factoren niet werden meegenomen.

Hier wat leesvoer:

http://www.hifimuseum.de/die-hifi-din-45500.html

16 minutes ago, Hans van Liempd said:

Wat verdoezelen hoort er bij.

Dat klopt, de set die hier nu staat heeft één serie condensator in de hele muziekweg, dus van dac ==> versterker ==>luidspreker. Zowel met vinyl, als alle andere digitale media. De rest is DC.  Zonder klinkt het m.i. te steriel, dan hoor je de kleinste imperfecties.. Daar ga je je alleen maar aan ergeren. Dus MyFi. ;)

Edited by Tubejack

19 minutes ago, kappa7 said:

Daar is zeker geen norm voor behalve dan dat het voor de eigenaar van de set goed moet klinken.

In jou geval is dat je reverentie met instrumenten die je ooit eens hebt gehoord in een ruimte die jij prettig vond en voor Jack is dat de synthesizer goed klinkt.

Zo heeft ieder zijn eigen waarheid daar in en de weg daar naar toe kan voor een ieder anders zijn.

Het leuke daarvan is dat het allemaal goed is. Voor de een is het via meten en de ander wisselt zich rot aan kabels al of niet van de grond. 

Een fraaie samenvatting waar het in mijn beleving ook allemaal om draait ….

Klopt, maar er staat ook in dat in de DIN 45500 eisen staan waaraan een apparaat moet voldoen. Dat werd dan HiFi norm genoemd. In veel specs van HiFi audioapparatuur stond in die tijd dan ook dat het voldeed aan de DIN 45500 Norm.

Maar een norm is geen wet. In een wet of richtlijn staat wel waaraan iets moet voldoen. En daar worden dan ook vaak normen genoemd. Op dat moment is een norm dus wél een wet.

Neem b.v. de schroefdraadnorm. Er staat nergens in een wet of richtlijn dat je geen boutjes en moertjes mag maken met afwijkende maten. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat er ergens een richtlijn is die het gebruik van metrische boutjes en moeren voor die tak vereist is.

42 minutes ago, kappa7 said:

mooi beschreven en mijn inziens raak je hier de essentie van de hobby. 

Mag ik dan eens vragen waarom dit HighEnd Forum heet? Hifi wordt door de meesten al niet eens nagestreefd.

Ik stel voor de naam te veranderen in MyEnd Forum.

Verder is er nagenoeg niemand op het forum die ook maar enigszins openstaat voor andere inzichten.

Iedereen weet alles beter en vind zichzelf een enorme kenner.

Voor mij is de lol er in ieder geval voor een groot deel af.

Sorry dat ik dan je jongensdroom moet bederven maar zo erg is het niet hoor.

Het gaat voor ons allemaal wel om de beleving van Muziek en dat is emotie.

Dat kan door een ieder anders beleeft worden.

Wil je het HiFi noemen, prima maar besef dat het slechts een kreet is uit het verleden die te pas en onpas gebruikt wordt.

Dan is dat jou beleving en als je denkt dat dit iets toevoegt prima maar besef dat het slechts een vorm van MyFi is.

21 minutes ago, Jongensdroom said:

Mag ik dan eens vragen waarom dit HighEnd Forum heet? Hifi wordt door de meesten al niet eens nagestreefd.

Ik stel voor de naam te veranderen in MyEnd Forum.

Verder is er nagenoeg niemand op het forum die ook maar enigszins openstaat voor andere inzichten.

Iedereen weet alles beter en vind zichzelf een enorme kenner.

Voor mij is de lol er in ieder geval voor een groot deel af.

Ik vind het allemaal wel meevallen. Er zijn genoeg leuke en interessante topics. Verschil van mening en inzicht hoort daarbij.

Een vraag: ben jij als musicus tevreden met je geluidsinstallatie? M.a.w. klinkt het echt? klinkt het natuurlijk? 

Misschien kunnen we dan iets van jou leren. 

5 minutes ago, Roots said:

Sterker nog er zijn muzikanten die een duurder instrument kopen met de gedachte dat het beter klinkt, en denken dat ze daardoor beter spelen.

Dat klopt en die noemen wij amateurs.