Jump to content

Gr research 24 strand luidsprekerkabels diy. Da's écht waar voor je geld...


Nico H
 Share

Recommended Posts

23 hours ago, Bebatoli said:

Dat is grappig, ik heb 20 jaar geleden een stroomkabel gemaakt met de Kimber 8TC, op exact dezelfde manier als in het filmpje. Ik weet totaal niet meer of die verschil gaf.

Ik heb er nog wel een afschermingskous rond gedaan en dan pas een nylon kous. Die afscherming had ik enkel verbonden met de Schuko stekker, de aardingsdraad aan beide zijden. Ik heb er nooit problemen gehad en de isolatie is bij de 8TC meer dan dik genoeg.

 

Afscherming:

 

MFG_MBC0.38CP.jpg


Deze had ik even gemist. De stroomkabels van Russ Andrews https://www.russandrews.com/eu/russ-andrews-mains-cables zijn inderdaad gemaakt van Kimber 8 TC kabel met een hulsje  er om heen. Daar heeft hij er heel veel van verkocht in Great Brittany. En natuurlijk is die kabel goedgekeurd. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, carl said:


Deze had ik even gemist. De stroomkabels van Russ Andrews https://www.russandrews.com/eu/russ-andrews-mains-cables zijn inderdaad gemaakt van Kimber 8 TC kabel met een hulsje  er om heen. Daar heeft hij er heel veel van verkocht in Great Brittany. En natuurlijk is die kabel goedgekeurd. 


Dat het een omgebouwde luidsprekerkabel is wordt verder nergens verteld. Kan toch ook niet voor dergelijke prijzen...? :)

En uiteraard is die kabel goedgekeurd in Great Brittany.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Bebatoli said:

Is het verder niet zo dat audio een hobby is voor velen en dat het mensen vrij staat om te experimenteren en zelf zaken te maken, toch.


Zeker wel, zolang je andere onwetenden maar niet in gevaar of op gevaarlijke ideeën brengt.

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, kappa7 said:

Een ander ding is het solderen wat in het filmpje te zien is, Dat is echt uit de boze!!

Tin kruipt namelijk onder belasting en de schroefconnector zal in het beging wel goed zitten maar naar verloop van tijd losser gaan zitten met als gevolg vonk overslag en een begin van brand.

Nooit doen zo!!!

 

Hier heb ik wel een vraagje over.

Wat bedoel je met “tin”? Is dat loodsoldeer of geldt het ook voor zilversoldeer? Ik maak mijn kabels met zilversoldeer om de isolatie te verwijderen. Dompelen in een zilversoldeerbadje dus. Dit materiaal:

https://www.conrad.nl/nl/p/stannol-310501-soldeertin-loodvrij-driehoekige-staaf-sn95-5ag3-8cu0-7-flussmittelfrei-200-g-11-mm-588179.html?utm_source=google&utm_medium=surfaces&utm_campaign=shopping-feed&utm_content=free-google-shopping-clicks&utm_term=588179&adcampaign=google&tid=17213980048_pla-588179&gad=1&gclid=EAIaIQobChMI5a2p1NmlggMVy5iDBx0HBgm7EAQYBCABEgI0SfD_BwE

Als ik dat bekijk is dat knoerthard. Moet je daar dan nog weer een adereindbusje omheen doen? Als ik dat dan klem, klem ik toch ook weer op het zilversoldeer.

Een andere methode om de isolatie van de aders te verwijderen ken ik niet.

Overigens worden de draden in mijn stekkers niet door de schroef geklemd, maar drukt de schroef twee plaatjes op elkaar met de  draden tussen de plaatjes. De schroef kan de losse aders dus niet kapot draaien.

groet,

Leobus

Edited by leobus
Link to comment
Share on other sites

Het blijft 95% tin. 

 

Maar zoveel mogelijk tin er vanaf halen (spons tinzuiger of desoldeerlitze) en dan een adereindhulsje lijkt mij het best. Dun vertint draad is niet erg, maar een "klodder" tin gaat vloeien. 

Link to comment
Share on other sites

Tis inderdaad 95% tin met een klein beetje ander materiaal toegevoegd.

Dat kan wel een eigenschap veranderen van het materiaal veranderen en soms is een klein beetje voldoende voor een behoorlijke verandering van de eigenschappen. ik vind  het lastig om daar specifiek een uitspraak over te doen.

Het verwijderen van isolatie doe ik overigens gewoon even met een vlam. daar heb je het tin niet voor nodig.

Sterker nog je isolatie zal in je tin oplossen maar wel verontreiniging geven.

Met de vlam kan je precies zien wat er overblijft. dat wil je niet in je Tin hebben.

In de regel gebruikt je voor een multicore kabel in een 230V installatie een adereind huls die om de aders gaat.

Vervolgens kan je die in de contacten van de stekker schroeven.

er zijn wel connectoren die een naakte kabel toelaten, die hebben dan inderdaad een plaatje tussen de schroef en de aders zitten.

Ook daar mag geen tin gebruikt worden.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Leobus gebruikt volgens mij litze draad. De katoenen isolatie krijg je er met de hand wel af, maar de glasachtige isolatie op de adres niet. Dat lukt alleen met behoorlijk wat warmte. Een vlam zou kunnen, maar dan wordt het koper al snel te warm en veranderd de structuur. In een badje is de temperatuur dan makkelijker te controleren. Misschien zou een ander bad als tin ook wel werken. Glycerine? Of kan dat niet zo warm?

 

Maar zoals ik al zei, wegpoetsen kan ook.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Ik gebruik dan meestal een amp stekker, die zijn van vol koper vertind en ontdoe ze van isolatie. Klem ze met de juiste tang en soldeer ze nog een keer. Zo heb je het meeste contact oppervlak. Je zou er dan als je het deftig wilt doen nog een krimpkousje omheen kunnen doen. Volledig corrosie vrij. betere verbinding kan je niet maken.

Die adereindhulsjes zijn vaak van die blikken dingetjes met een goudlaagje erop gedampt.

In jou geval Leo zou ik dan een vorkje gebruiken of plat.

aanhangwagendirect-amp-stekker-63x08-man

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, thingman said:


Dat het een omgebouwde luidsprekerkabel is wordt verder nergens verteld. Kan toch ook niet voor dergelijke prijzen...? :)

En uiteraard is die kabel goedgekeurd in Great Brittany.


Echt wel Toine https://www.russandrews.com/eu/evolution-powerkord-range/  Die kabel op de foto is duidelijk hun LS kabel. Ze beweren dat ze er 70.000 van hebben verkocht. Ik speel er zelf al zeker 20 jaar mee. Ik vond ze beter dan Siltechs van God weet hoeveel geld.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

De allerbeste verbinding is een krimp verbinding.

En voor de speaker kabels vertin ik de boel na het krimpen ook.

Daar gebruik ik dan dergelijke connectors voor.

Goed contact en werken perfect. Je moet er wel een goede tang voor hebben om dit goed te kunnen krimpen.

https://nl.aliexpress.com/item/4000210372391.html?spm=a2g0o.productlist.main.23.656d53acuUQMbt&algo_pvid=0158f7ef-1d10-4cb9-8ce0-21b37424613f&algo_exp_id=0158f7ef-1d10-4cb9-8ce0-21b37424613f-11&pdp_npi=4%40dis!EUR!1.86!1.86!!!14.11!!%40212c01e916989548193972641ef0b2!10000000809020848!sea!NL!2470306294!&curPageLogUid=AEQFwd0nXleI

Alleen voor stroomkabels dan weer niet van wegen het kruipen van het tin.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 12-10-2023 at 14:51, Hans van Liempd said:

Er is voor mij maar één referentie, en dat is livemuziek gespeeld op akoestische instrumenten. Maar wanneer van een lekker vet laag houdt of een warme relaxed sound.. Dan mag je dat gewoon zelf bepalen. Wat voor jouw "beter" is kan ik niet weten.

Maar ik hou nou eenmaal niet van een weergave waar ik een boek bij kan lezen. Natuurlijk en dynamisch is voor mij het doel. Over het gehele frequentiebereik. Perfect zal het nooit worden, maar het benaderen van de werkelijkheid is toch wel leuk.

Vaak wordt er iets aan de kant gelegd omdat het de fouten van de rest van de installatie en/of opname laat horen.

Niks aan toe te voegen. Ook mijn benadering. Het moet zo veel mogelijk  live klinken. Dat streef ik zelf ook na. Veel audio componenten hoeven niet de wereld te kosten. Maar het gaat om het toepassen van kennis op kritieke punten.

 

Voor achtergrondmuziek in de werkplaats heb ik een simpele set klaargemaakt. Een Philips cd850, voorzien van alle nuttige modificaties die het ding fantastisch kunnen laten spelen. Dus masterklok plus separate voeding, fast recovery erin, zorgvuldige en afgestemde recap, alles grondig afgeschermd waar nodig etc, etc, etc.

Yamaha c450 versterkertje. Helemaal gerestaureerd met hele mooie componenten,  plus alle bedrading in de signaalweg vervangen door ofc met teflon, gedeeltelijk omgeleid, mooie speakeraansluitingen erop, mooie koppelc's, gelijkrichting veranderd naar fast rec etc etc.

Gemodificeerde 8tc als speakerkabels, en twee 760i's van Mission met volledig opnieuw opgebouwde crossovers. Deze set klinkt supersnel, open, live en zelfs wat dynamiek hoor je terug. Het kost de wereld niet, maar ik heb op Dutch audio events vele hele dure systemen gehoord die een stuk minder klonken dat deze simpele set...

 

 

 

Edited by Nico H
Link to comment
Share on other sites

On 1-6-2023 at 09:10, Paulebappie said:

Ik luister nu een aantal weken naar deze kabel 2x3 meter (nog) zonder koord er in. De Chinese 12TC zeg maar.

Vervangt een Nordost Solar Wind die te kort was.

Erg fijne kabel! Mooi stereobeeld en wat meer dynamiek en druk in vergelijk met zijn voorganger.

Ik heb aardig wat kabels geprobeerd de laatste maanden maar deze blijft in de set. 12mm koord besteld.

 

Goedzo. Het koord erin is wel belangrijk. Let op de da...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...