TannoJ Posted 29 juni 2002 Report Share Posted 29 juni 2002 Heeft iemand van jullie ervaring met een buizentuner? Zijn deze kwetsbaar? Zijn ze zo wie zo bruikbaar en hebben ze toegevoegde waarde met een kabelaansluiting. Ik zag een Quad buizentuner II staan voor 199 euro. Dat lijkt weinig geld... Mvrgr John Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 29 juni 2002 Report Share Posted 29 juni 2002 Ik heb zelf een McIntosh stereo buizen tuner. Mijn ervaring is dat het op de kabel een ramp is. Ze worden gigantisch overstuurd. Maar zet je'm op een aardige antenne dan is het smullen. Ik weet weinig over de Quad maar ik meen dat ze alleen met een kunstgreep ,lees lichte verbouwing, geschikt worden/werden gemaakt voor stereo. Maar mischien weet iemand anders hier meer over. Een ding weet ik wel die van mij gaat de deur niet uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 30 juni 2002 Report Share Posted 30 juni 2002 Beste John, Als je je nieuwe cd speler gaat ophalen, vraag dan gelijk de omgebuisde Marantz tuner te leen. Dan weet je uit eerste hand wat een buizen-tuner tov een gewone tuner doet. (Hoewel de Quad naar ik vermoed kwalitatief wel een stuk beter is...) Nu nog een buizen-trap voor je Vinyl-speler en je bent 100% buis! Mijn complimenten! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 30 juni 2002 Report Share Posted 30 juni 2002 Geplaatst door Michel:Beste John, Als je je nieuwe cd speler gaat ophalen, vraag dan gelijk de omgebuisde Marantz tuner te leen. Dan weet je uit eerste hand wat een buizen-tuner tov een gewone tuner doet. (Hoewel de Quad naar ik vermoed kwalitatief wel een stuk beter is...) Nu nog een buizen-trap voor je Thorens en je bent 100% buis! Mijn complimenten! En als je voorversterker al een MM ingang heeft is dit Advertentie tekst Aitos Pre Pre 100 MC voorvoorversterker van hoog niveau. Prachtig in combinatie met v/d hul Frog Grasshopper/ EMT/ Enz !! Nieuwprijs Fl.4900,- oftewel Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 juni 2002 Report Share Posted 30 juni 2002 Ik meen toch ergens gelezen te hebben dat de Quad tuner geen eigen voeding had, maar dat via de versterker betrok. Ik zou even Transtec bellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 30 juni 2002 Author Report Share Posted 30 juni 2002 Geplaatst door Michel:Beste John, Nu nog een buizen-trap voor je Vinyl-speler en je bent 100% buis! Mijn complimenten! Dank je, die Phonobuizenversterker heb ik gelukkig al. Die zit namelijk in mijn Stoetkit voorversterker (ex-demo van Rik Stoet). Daar ben ik zeer tevreden mee, alleen jammer dat ie alleen mm-elementen aan kan. Misschien toch in de toekomst maar een prepre kopen (en wellicht nog weer een betere platenspeler)... Leuke hobby audio! Mvrgr John (die bijna klaar is met de buizen/analoogreorganisatie) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 30 juni 2002 Report Share Posted 30 juni 2002 Geplaatst door carl:Ik meen toch ergens gelezen te hebben dat de Quad tuner geen eigen voeding had, maar dat via de versterker betrok. Ik zou even Transtec bellen. Klopt Carl/John, Ik heb er 1 gehad ook voor stereo zijn er aanpassingen nodig indien deze er niet bij zijn kun je er niets mee. Een losse voeding zou je kunnen maken ,maar een buizenvoeding klinkt beter (smoorspoel + gelijkrichtbuis werkt als een super lichtnet filter) dit heb ik nl niet voorelkaar gekregen met een transistorvoeding. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 30 juni 2002 Report Share Posted 30 juni 2002 Geplaatst door JGCK: Dank je, die Phonobuizenversterker heb ik gelukkig al. Die zit namelijk in mijn Stoetkit voorversterker (ex-demo van Rik Stoet). Daar ben ik zeer tevreden mee, alleen jammer dat ie alleen mm-elementen aan kan. Misschien toch in de toekomst maar een prepre kopen Mvrgr John (die bijna klaar is met de buizen/analoogreorganisatie) Dat zeg ik, deze is wel aardig, en dat weet ik uit eigen ervaring En als je voorversterker al een MM ingang heeft is dit Advertentie tekst Aitos Pre Pre 100 MC voorvoorversterker van hoog niveau. Prachtig in combinatie met v/d hul Frog Grasshopper/ EMT/ Enz !! Nieuwprijs Fl.4900,- oftewel Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 30 juni 2002 Author Report Share Posted 30 juni 2002 Geplaatst door Ruud:[QB] Dat zeg ik, deze is wel aardig, en dat weet ik uit eigen ervaring Hallo Ruud, Ik heb deze advertentie gezien. Ik vind het alleen een beetje zonde om al na een maand de bijna nieuwe goldring 1024 van mijn arm te halen (mm-element). Ik weet bovendien niet of mijn platenspeler wel goed genoeg is om er een super duur mc-element aan te hangen. Mvrgr John Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 30 juni 2002 Report Share Posted 30 juni 2002 Geplaatst door JGCK: Daar ben ik zeer tevreden mee, alleen jammer dat ie alleen mm-elementen aan kan. Misschien toch in de toekomst maar een prepre kopen Mvrgr John (die bijna klaar is met de buizen/analoogreorganisatie) Verdere toekomst dus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 30 juni 2002 Report Share Posted 30 juni 2002 Geplaatst door JGCK: Geplaatst door Ruud:[QB] Hallo Ruud, Ik heb deze advertentie gezien. Ik vind het alleen een beetje zonde om al na een maand de bijna nieuwe goldring 1024 van mijn arm te halen (mm-element). Ik weet bovendien niet of mijn platenspeler wel goed genoeg is om er een super duur mc-element aan te hangen. Mvrgr John Daar zou je een expert moeten raadplegen........Haudio bijvoorbeeld Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 30 juni 2002 Report Share Posted 30 juni 2002 Zo'n Aitos Headamp zou niet mijn eerste prioriteit zijn. Een goed element inclusief afstellen wel, en daar moet John toch voor naar Sneek. En als het toch een MC element wordt, dan kun je voorlopig prima van Lundahl voor 100 euro twee step-up trafo's kopen en die werken goed met een MM ingang. Ruud, welke schakeling gebruikt Aitos voor die head-amp? Ik neem aan dattie 10 maal versterkt (=20dB) dus zit er waarschijnlijk 1 buisje in? Maarten Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 1 juli 2002 Author Report Share Posted 1 juli 2002 Geplaatst door Ruud: Daar zou je een expert moeten raadplegen........Haudio bijvoorbeeld Nou, nou, wat vindt de expert er van??? Mvrgr John Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 1 juli 2002 Report Share Posted 1 juli 2002 Hallo John, Benz Micro levert - bijna - alle elementen in high, medium, en low-output.......... Soms wordt een high-output zelfs beter getest en gemeten dan de low- versie, zie de ACE bijvoorbeeld. In principe is het dan niet nodig een pre-pre aan te schaffen. Mogelijkheden te over om op niveau van vinyl te genieten..... Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 1 juli 2002 Report Share Posted 1 juli 2002 Overigens, kortgeleden op 't www de schema's van de Quad II tuner en versterker gevonden, zijn zeer informatief vwb. de opmerkingen tav. de voeding van de eerste..... Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 1 juli 2002 Report Share Posted 1 juli 2002 Beste John, Het is een heel lang verhaal ,wat ik zal proberen wat in te korten. Jeroen weet precies hoe het in elkaar zit maar die zie ik nog niet erg vaak hier. Het element is 1 van de belangrijkste onderdelen van de hele keten , omdat het de bron is waar het begint. Afgezien van het muziekinstrument de microfoon etc. Het element dus ..de vorm van de naald,het cantilever,de spoeltjes,magneet,afgifte spanning,compliance,weerstand,bewegende massa etc. Als dit super is dan wordt het gemakkelijk om het geluid toch goed te krijgen ook al is de platenspeler niet zo goed. Er bestaan elementen die erg vergevingsgezint zijn. Arm massa, lagering, loopwerk bepalen wel of alles uit het element te halen is wat hij ook daadwerkelijk presteren kan. Ook heb ik regelmatig in de wat goedkopere (lees wat minder goede) platenspelers een heel goed element geplaatst , met uitstekende resultaten . Natuurlijk haal je er dan niet alles uit maar toch. Jou Goldring is dat misschien een 1042 ipv een 1024 ?? Want ik ken een 1024 niet wat niet wil zeggen dat het niet bestaat. Maar je kunt in ieder geval wel in jou platenspeler wel een prima element in monteren. Wat wel heel belangrijk is dat je het laat instellen door iemand die weet hoe het exact moet. Dan haal je namelijk heel veel meer muziek in huis.. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 1 juli 2002 Author Report Share Posted 1 juli 2002 Hallo Haudio, De goldring is inderdaad een 1042. Is dit echt zo'n beroerd element dat ie direct vervangen moet worden. Ik vind hem erg aangenaam klinken wat niet wegneemt dat vele elementen veel beter zullen zijn. Ik laat in ieder geval binnenkort de speler een keer afstellen. Misschien domme vraag maar hoor je bij de As in Sneek? Die zaak wordt namelijk steeds aanbevolen. Lijkt me zo wie zo leuk om daar eens te gaan luisteren. Valt een element overigens makkelijk mee te verhuizen naar een betere platenspeler in de toekomst? Mvrgr John Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 1 juli 2002 Report Share Posted 1 juli 2002 Geplaatst door JGCK:Hallo Haudio, De goldring is inderdaad een 1042. Is dit echt zo'n beroerd element dat ie direct vervangen moet worden. John Neen, zeker niet, zoals je zelf al aangeeft is er altijd wel iets beters te vinden, gewoon eens zeer goed afstellen en de hele speler nalopen, kan een goed begin zijn...... Of je ooit dit geheel gaat upgraden,, hangt niet alleen van het element af, loopwerk en arm zouden ook voor verbetering in aanmerking kunnen komen. Waarin hangt deze 1042 ? Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 1 juli 2002 Author Report Share Posted 1 juli 2002 Aan een Thorensarm TP 90 S. De platenspeler is een Phonosophie 2 (gemodificeerde Thorens 160). Mvrgr John Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 1 juli 2002 Report Share Posted 1 juli 2002 Deze combinatie moet absoluut muziek kunnen maken, zoals vele soortgelijke draaitafels is hij enigszins " levendig " en wat minder precies. Het geheel kan soms enigszins tekort schieten op het vlak van detaillering. Echter zelf draai ik met een loopwerk, waarvan hetzelfde gezegd kan worden, met hierop een betere arm en element hetwelk de prestaties enorm heeft verbeterd. Ariston RD 40 met Morch UP4 en Benz Micro L2. Belangrijk is hoe je zelf het resultaat ervaart, luister eens naar andere loopwerken, de Michell Gyro SE zou voor mij de logische upgrade zijn, hierop natuurlijk mijn arm en element. Dit resulteert in een strakker, schoner geluid. Meer detail en meer controle, zonder de muziek te verliezen. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 1 juli 2002 Report Share Posted 1 juli 2002 Beste John, Nee het is geen slecht element er zit zelfs een gyger naald in , dus je platen zijn heel gebleven. Maar er kan natuurlijk een betere in bv een moving coil ipv een moving magnet , minder bewegende massa geeft een betere definitie meer lucht tussen de instrumenten , groter oplossend vermogen,meer ruimte en diepte,rustiger geluidsbeeld. Dus een driedimensionaal holografisch geluidsbeeld. Wat prima kan in jou draaitafel en het ook waard is om te doen. Zeer zeker met wat betreft de andere komponenten van jou installatie. Verder is het zonder problemen mogelijk om er rekening mee te houden het element in een andere arm te monteren. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 1 juli 2002 Report Share Posted 1 juli 2002 Ja John ik heb vrij veel ervaring met platenspelers en wat daar omheen hangt. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
depeter Posted 1 juli 2002 Report Share Posted 1 juli 2002 Geplaatst door Haudio:Ja John ik heb vrij veel ervaring met platenspelers en wat daar omheen hangt. MvG, Haudio emotie????? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 1 juli 2002 Report Share Posted 1 juli 2002 Geplaatst door depeter: emotie????? Beste Depeter, Je slaat de spijker op de kop !! Gek dat je geen timmerman bent MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
depeter Posted 1 juli 2002 Report Share Posted 1 juli 2002 Wat is daar nou gek aan......? Niet alleen timmermannen hebben emoties(wel vaker dan anderen denk ik ivm slaanop vingers) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts