Jump to content

DAE

carl
 Share

Recommended Posts

7 minutes ago, Walt said:

Ik had (net als Jeroen van Daudio) eerst de 18cm overhung, de winst met de underhung  versie was werkelijk enorm, serie spoel moest wel een haartje groter om het weer optimaal te krijgen. De Purifi is ook goed, maar persoonlijk vind ik die rolrand spuug lelijk, mag ik dat zeggen? 

Het gaat hem voor mij om de prestaties, de looks vind ik onbelangrijk. Die rolrand heeft een functie en is veel beter dan een standaard.

Misschien als de unit grote uitslagen moet maken, bij gebruik als zuivere mid zie ik de unit bij mij nauwelijks bewegen, denk dat de voordelen dan erg beperkt zijn, het underhung principe telt dan meer, niet voor niets werken alle dome tweeters ook zo. 

Hmmm, zie dat die Purifi dedicated midrange nog steeds overhung is, vraag me af waarom daarvoor is gekozen, underhung klinkt veel opener. Wel duurder te maken vanwege lompere magneet systeem natuurlijk. 

Edited by Walt

53 minutes ago, Walt said:

Hmmm, zie dat die Purifi dedicated midrange nog steeds overhung is, vraag me af waarom daarvoor is gekozen, underhung klinkt veel opener. Wel duurder te maken vanwege lompere magneet systeem natuurlijk. 

Een Purifi unit heeft een extra klein en sterk magneet welk de overhung compenseert.  Het is op dat vlak een unieke unit je niet kan vergelijken met ene klassieke unit. Ik vind het verder ook wel kort door de bocht om conclusies te trekken over overhung en underhung, je kan dit pas concluderen als je -tig units gemeten en beluisterd hebt. Verder zijn er weinig units die zo een lage vervorming hebben en zulke vlakke frequentieresponse als de Purifi units.

9 hours ago, Walt said:

Misschien als de unit grote uitslagen moet maken, bij gebruik als zuivere mid zie ik de unit bij mij nauwelijks bewegen, denk dat de voordelen dan erg beperkt zijn, het underhung principe telt dan meer, niet voor niets werken alle dome tweeters ook zo. 

De getallen spreken voor zich.

Domes zijn geen conus mids.

Die rolrand is bijzonder, Purify is niet uniek in het werk aan de rolrand. Fostex doet er al jaren onderzoek naar en heeft er ook hele "rare" tussen zitten (FE208E). Net als de conusvorm overigens (FW168HR).

33 minutes ago, Seed7 said:

Die rolrand is bijzonder, Purify is niet uniek in het werk aan de rolrand. Fostex doet er al jaren onderzoek naar en heeft er ook hele "rare" tussen zitten (FE208E). Net als de conusvorm overigens (FW168HR).

Ik weet dat er gelijkende rolranden zijn bij andere merken. Bij Purifi gedraagt de rolrand zich lineair naar beide kanten en dat is wel uniek.

On 10-10-2022 at 04:57, Gydo said:

Voor mij was Daudio het meest verrassend, erg mooie balans en heerlijk 3D beeld. Ook het AEquo Audio systeem had dezelfde eigenschappen en vond ik erg mooi. De set van Marco kon me ook bekoren. Over Kii spreek ik me niet uit want ik heb zelf zulke set en ben bevooroordeeld. Ik vond de beurs ondermaats. Ik ben er zeker van dat heel wat systemen veel beter kunnen presteren, maar de ruimtes zijn horror om in te spelen. Met de nodige akoestische aanpassingen zou het veel beter kunnen. 

Toeval of niet, maar zowel Daudio als Aequo Audio hebben een Audio Technology middentoner.😀

groet,
Leobus

Beter of slechter... ze spelen allebei op zeer hoog niveau. niet gek dat persoonlijke voorkeur dan de doorslag moet geven. Zal ook de rest van het systeem zijn waar ze inkomen wat bepaalt wat de beste match is. Denk zelf wel dat de 'aparte' rolrand van de Purifi in de praktijk niet zoveel voordeel meer biedt als de gevraagde uitslag van de units zeer klein is (zuivere middentoner), dan gaan zaken als flexen van het membraan, gedrag van de spider, wervelstroom verliezen in magneet systeem, etc. de overhand krijgen. 

Ik zou juist niet de mid unit gebruiken, maar de bas-mid unit. Ik wil maximaal van de kwaliteiten van de Purifi gebruiken en dus zo laag mogelijk filteren, ergens tussen de 80 en 100Hz.

Ik overweeg om 2 units per kant van Acoustic Elegance te gebruiken, die hebben een hogere Qts en dat maakt dat je minder moet compenseren in het laag vanwege de mindere afval.

https://aespeakers.com/shop/dipole/dipole10/

Als je echt een open baffle wilt gaan bouwen, zou ik eerst eens een avondje gaan luisteren bij Jeroen van Daudio in Rijswijk, daar wordt je zeker niet dommer van. De afweging hoge Qts versus lage Qts drivers is lastiger/anders dan wij denken. De 15 inchers uit hun topmodel de S1 hebben volgens mij helemaal geen hoge Qts, samen met het passieve filter is een lage Qts juist bruikbaar om extra diep te gaan, maar het fijne weet ik er ook niet vanaf helaas. 

Ik ben wel benieuwd naar wie er na zo'n DAE eens lekker een paar tientallen K inflatie euros plat gaat slaan voor iets extravagant nieuws. 

Toch wel redelijke eenzijdige groep bezoekers gezien van grijzende en kalende 50+ mannen (daar hoor ik bij)

Rond 2000 schat ik dat er waren op zondag en die vroeger de oren hadden maar niet het geld,   en nu wel het geld hebben maar niet meer de oren. 😞

Als ik iets zou overwegen om aan te schaffen denk ik dat ik nog eens die Dynaudio speakers ga beluisteren. Verder ondanks kritiek op kamer akoestiek in de koningshof van anderen vond ik toch dat het op sommige plaatsen verassend goed klonk en dat door goed gebruik van absorbers/diffusors een mooie stage gebouwd kon worden. Daar zou ik ook nog wat in willen investeren.

Je kon natuurlijk de kamer ook compleet dood maken zoals die gasten van Goldmund deden maar dan gaat laag overheersen.

Edited by marcel535i

7 minutes ago, marcel535i said:

Ik ben wel benieuwd naar wie er na zo'n DAE eens lekker een paar tientallen K inflatie euros plat gaat slaan voor iets extravagant nieuws. 

Toch wel redelijke eenzijdige groep bezoekers gezien van grijzende en kalende 50+ mannen (daar hoor ik bij)

Rond 2000 schat ik dat er waren op zondag en die vroeger de oren hadden maar niet het geld,   en nu wel het geld hebben maar niet meer de oren. 😞

Als ik iets zou overwegen om aan te schaffen denk ik dat ik nog eens die Dynaudio speakers ga beluisteren. Verder ondanks kritiek op kamer akoestiek in de koningshof van anderen vond ik toch dat het op sommige plaatsen verassend goed klonk en dat door goed gebruik van absorbers/diffusors een mooie stage gebouwd kon worden. Daar zou ik ook nog wat in willen investeren.

Je kon natuurlijk de kamer ook compleet dood maken zoals die gasten van Goldmund deden maar dan gaat laag overheersen.

Wat mij juist opviel is dat er veel jongere mensen waren alsook vrouwelijke bezoekers.

11 minutes ago, Gydo said:

Wat mij juist opviel is dat er veel jongere mensen waren alsook vrouwelijke bezoekers.

Ligt aan wat jouw referentie was   🙂     en de organisatie mensen mag je natuurlijk niet meetellen

Edited by marcel535i

1 hour ago, marcel535i said:

Persoonlijk ging ik naar de DAE om een aantal merken te horen waarin ik geïnteresseerd ben maar niet in de zin van kopen. Gewoon bij bijhouden van de hobby, benieuwd zijn hoe iets presteert omdat het je interesse heeft, willen weten hoe iets klinkt en presteert. Dynaudio is een mooi merk. Vooral de Contour van weleer en de Confidence. Daar kun je ook een pracht set mee samenstellen. 

11 minutes ago, Mediator said:

Persoonlijk ging ik naar de DAE om een aantal merken te horen waarin ik geïnteresseerd ben maar niet in de zin van kopen. Gewoon bij bijhouden van de hobby, benieuwd zijn hoe iets presteert omdat het je interesse heeft, willen weten hoe iets klinkt en presteert. Dynaudio is een mooi merk. Vooral de Contour van weleer en de Confidence. Daar kun je ook een pracht set mee samenstellen. 

Voor mij ook hobby bijhouden en hopen iets nieuws te ontdekken en leuke mensen te spreken en kijken of de hobby nog leeft.  Dat is duidelijk wel het geval.

Mijn take-away van de show is dat er voor mij nog veel te winnen is maar ik ga niet doorslaan in de investeringen dus ik zou gaan voor het hogere segment van de mainsteam merken.  Maar toch interessant om te weten wat het business model is van die exclusieve merken met zo'n beurs.

Ja, ik heb zelf mijn Dynaudio Gemini's gebouwd al meer dan 20 jaar geleden. Er heeft een heel scala aan versterkers opgestaan, onder andere: 3 verschillende Bryston's, Rotel, Sony en Denon. Nooit het gevoel gehad dat ik ze moest vervangen...Maar nu met die Accuphase begint het toch wel te kriebelen. Ik zit nu te loeren op de Confidence C1.🤔

Ik heb vaak Dynaudios gehoord inclusief die kleintjes op de beurs. Ik vind ze toch vaak wat technisch klinken Roots. In Duitsland zijn ze er weg van.

Edited by carl

Van wat ik heb gehoord heeft Dynaudio de laatste jaren wat wijzigingen doorgevoerd. Ik weet niet of dat ook een verandering teweeg heeft gebracht in karakter van Dynaudio. Het Dynaudio van weleer klinkt volstrekt neutraal. Het laat vooral heel goed horen wat ervoor hangt. De

importeur speelde op shows vroeger geloof ik met Krell. Dan krijg je een geluid dat voor sommigen misschien aardig is maar het klinkt voor mij als een contrast van een TV dat vol open staat, als krassen met je nagels over een schoolbord (nee geen digibord). Het mooiste heb ik dit Dynaudio gehoord met Accuphase en Jadis). Ook op de DAE klonken die kleine Dyn’s weer nergens naar. Ik was binnen de kortste keren daar weg. Ik zag op foto’s van anderen dat ze ook met vloerstaanders speelden. Hopelijk klonk dat beter.