Gydo Posted 24 september 2022 Author Report Share Posted 24 september 2022 1 hour ago, Rob55 said: Ook erg fraai! Die ga ik zeker eens op proef nemen. @Tubejack Inderdaad, dat is ook een optie, een extra kaartje in de Mola Mola laten steken en dan kan je die als Roon Endpoint gebruiken. Alleen heb ik dan nog een computer nodig om Roon Core op te plaatsen en daar zie ik dan weer erg op tegen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob55 Posted 24 september 2022 Report Share Posted 24 september 2022 Speakers aansluiten, ethernetkabel erin en gaan met die digitale banaan. BluOS is een stabiel en fijn programma. Echt bedieningsgemak. De geluidskwaliteit met Purifi eigentakt klasse D versterkertechniek is mjammie. Maar ook hier is het van belang; de eigen oortjes bepalen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 24 september 2022 Report Share Posted 24 september 2022 2 hours ago, Gydo said: Die ga ik zeker eens op proef nemen. @Tubejack Inderdaad, dat is ook een optie, een extra kaartje in de Mola Mola laten steken en dan kan je die als Roon Endpoint gebruiken. Alleen heb ik dan nog een computer nodig om Roon Core op te plaatsen en daar zie ik dan weer erg op tegen. Kan de leverancier niet een compleet werkend systeem opleveren? Inclusief Roon als je dat zou willen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gydo Posted 24 september 2022 Author Report Share Posted 24 september 2022 1 minute ago, Tubejack said: Kan de leverancier niet een compleet werkend systeem opleveren? Inclusief Roon als je dat zou willen? Als ik dat aan Bruno (Putzeys) vraag zal die dat zeker voor mij doen, maar reken dan jaarlijks er nog eens 120€ bij voor een abonnement op Roon. Ik heb al een abonnement op Qobuz en dat kost mij 210 € (Studio Duo) per jaar. Ok, het zal zeker goedkoper zijn dan een toestel te kopen, dat weet ik. Mijn huidige NAD M50 maakt gebruik van BluOs software en die werkt erg prettig. Dat pleit dan weer voor de nieuwe M50.2 die gelijk nog eens CD's kan afspelen zodat ik mijn CEC ook nog eens kan verkopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 24 september 2022 Report Share Posted 24 september 2022 Kan Mola Mola niet met UPnP overweg? Dan is het heel simpel. Een tabletje met BubbleUPnP en je bent klaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gydo Posted 24 september 2022 Author Report Share Posted 24 september 2022 13 minutes ago, Hans van Liempd said: Kan Mola Mola niet met UPnP overweg? Dan is het heel simpel. Een tabletje met BubbleUPnP en je bent klaar. Geen idee maar nogmaals, ik wil deze oplossing niet. Omdat ik tevreden ben over mijn NAD M50 voel ik hoe langer hoe meer om de M50.2 te kopen, zorgeloze machine waar ik mijn CD's kan op afspelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 24 september 2022 Report Share Posted 24 september 2022 26 minutes ago, Gydo said: Geen idee maar nogmaals, ik wil deze oplossing niet. Dat begrijp ik niet, wanneer jouw Mola Mola met een bedieningstabletje, hetzelfde kan als de M50 met een bedieningstabletje, heb je toch geen M50 nodig? Ik was laatst bij iemand die een dure Auralic streamer had gekocht terwijl hij net zo goed de UPnP mogelijkheid in zijn versterker kon gebruiken. De man wist dus niet dat dit ook kon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gydo Posted 24 september 2022 Author Report Share Posted 24 september 2022 Omdat ik altijd beroep moet doen op anderen om alles in orde te brengen, wel daar heb ik geen zin in. Als er dan wat mis is kan ik het ook zelf niet oplossen en ik val anderen daar niet graag voor lastig. Omdat computers mij totaal niet interesseren kan ik het ook niet opbrengen om het te leren. Ik gebruik al jaren Mac omdat dit voor mij de minst lastige computer is. Mijn NAD M50 werkt elke keer perfect en dat maakt dat ik zorgeloos kan genieten van muziek. De M50 staat nu in combinatie met de Mola Mola set met de Magnepan's, maar ik wil de NAD terug in het Kii systeem gebruiken. Als de speler ook nog eens CD's kan afspelen is dat ook nog een voordeel en heb ik een all in one toestel, minimalistisch is dat. Het feit dat het meer centen kost daar lig ik niet van wakker, het gaat hem voor mij veel meer om de gemoedsrust. Daarom heb ik ondertussen beslist om geen Grimm te kopen, die kan geen CD's afspelen en ik wil echt zo weinig mogelijk toestellen hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob55 Posted 24 september 2022 Report Share Posted 24 september 2022 (edited) Niets mis mee…..Je zou bijna vergeten dat Technics nog meedoet…. De SL-G700 Edited 24 september 2022 by Rob55 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob55 Posted 24 september 2022 Report Share Posted 24 september 2022 Fraai hoor! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 24 september 2022 Report Share Posted 24 september 2022 Die ondersteund dan weer geen Roon, mocht dat wenselijk zijn. Ik snap de gedachte van Gydo wat dat betreft volkomen, één device die tevens Roon ready is en geen geneuzel met computers, netwerken en al dat gezeur. Het klinkt vast mooi met al die losse spullen, maar ik raak bijvoorbeeld al zwaar geïrriteerd als de chromecast van de TV weer eens moeilijk doet en ik geen idee heb waarom. Apparatuur moet het gewoon doen, zonder dat je je hoeft af te vragen of het allemaal wel goed is geconfigureerd en weet ik wat al niet meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob55 Posted 24 september 2022 Report Share Posted 24 september 2022 (edited) Wel Roon Ready….. Naim Uniti Star met CD speler. Edited 24 september 2022 by Rob55 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob55 Posted 24 september 2022 Report Share Posted 24 september 2022 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gydo Posted 24 september 2022 Author Report Share Posted 24 september 2022 (edited) Mooi, maar ik heb al eindversterkers en voorversterker met ingebouwde DAC (Mola Mola Makua en Kaluga's) Roon hoeft voor mij niet, destijds had ik Lindemann en die hun software was erg mooi (alleen geen digitale uitgang meer, spijtig) en BluOs werkt ook erg goed. De Technics ziet er erg fraai gebouwd uit, maar hij lijkt geen Qobuz te ondersteunen. Edited 24 september 2022 by Gydo Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 24 september 2022 Report Share Posted 24 september 2022 Die Technics kan met UPnP overweg. Qobuz is in BubbleUPnP geïntegreerd. https://www.hifipig.com/technics-sl-g700-network-cd-and-sacd-player/ BubbleUPnP is universele afstandsbedieningssoftware die op het tablet draait. Deze werkt zeer eenvoudige en onderhoud zichzelf. Helaas niet voor I-pad beschikbaar. Maar wanneer je een 7 of 8" Androidtabletje koopt (ca. € 150) en dat alleen voor de bediening gebruikt, is dat handzamer dan een groter tablet en altijd beschikbaar. Computerkennis is daar niet voor nodig. Eenmalig installeren en klaar. Er zijn wel wat instellingen mogelijk, maar die zitten in elke app. De grootste computer-analfabeten die ik ken zweren bij BubbleUPnP en hebben de standaard software van Esoteric, Marantz en JRiver er uit gegooid. Ik zou trouwens nooit een apparaat kopen zonder UPnP/DLNA, wanneer het apparaat niet meer door de fabrikant ondersteund wordt (en dat is vaak al na 5 jaar) kun je er niks of minder mee. Met UPnP kun je altijd een werkend apparaat houden. In die Technics zit overigens dezelfde display en software (Frontier Smart Technologies) als in de Grimm MU1. Die display met bedieningssoftware is zeer universeel en veel gebruikt. https://radiovisie.eu/nieuwe-chip-frontier-maakt-radiotoestellen-met-streaming-goedkoper/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
EJSlowhand Posted 25 september 2022 Report Share Posted 25 september 2022 19 hours ago, Gydo said: Geen idee maar nogmaals, ik wil deze oplossing niet. Omdat ik tevreden ben over mijn NAD M50 voel ik hoe langer hoe meer om de M50.2 te kopen, zorgeloze machine waar ik mijn CD's kan op afspelen. Heeft Bubble UPnP vanaf tablet geen nadelig effect op de hoeveelheid ruis. Een goede streamer lost dit probleem voor een groot deel op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
EJSlowhand Posted 25 september 2022 Report Share Posted 25 september 2022 (edited) 14 hours ago, Hans van Liempd said: Die Technics kan met UPnP overweg. Qobuz is in BubbleUPnP geïntegreerd. https://www.hifipig.com/technics-sl-g700-network-cd-and-sacd-player/ BubbleUPnP is universele afstandsbedieningssoftware die op het tablet draait. Deze werkt zeer eenvoudige en onderhoud zichzelf. Helaas niet voor I-pad beschikbaar. Maar wanneer je een 7 of 8" Androidtabletje koopt (ca. € 150) en dat alleen voor de bediening gebruikt, is dat handzamer dan een groter tablet en altijd beschikbaar. Computerkennis is daar niet voor nodig. Eenmalig installeren en klaar. Er zijn wel wat instellingen mogelijk, maar die zitten in elke app. De grootste computer-analfabeten die ik ken zweren bij BubbleUPnP en hebben de standaard software van Esoteric, Marantz en JRiver er uit gegooid. Ik zou trouwens nooit een apparaat kopen zonder UPnP/DLNA, wanneer het apparaat niet meer door de fabrikant ondersteund wordt (en dat is vaak al na 5 jaar) kun je er niks of minder mee. Met UPnP kun je altijd een werkend apparaat houden. In die Technics zit overigens dezelfde display en software (Frontier Smart Technologies) als in de Grimm MU1. Die display met bedieningssoftware is zeer universeel en veel gebruikt. https://radiovisie.eu/nieuwe-chip-frontier-maakt-radiotoestellen-met-streaming-goedkoper/ Hans, een netwerk zorgt voor veel ruis. Hoe zit dat met de door jou voorgestelde route? En hoe verhoudt zich dat tot een kwaliteits-streamer? Edited 25 september 2022 by EJSlowhand Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 25 september 2022 Report Share Posted 25 september 2022 5 hours ago, EJSlowhand said: Hans, een netwerk zorgt voor veel ruis. Hoe zit dat met de door jou voorgestelde route? En hoe verhoudt zich dat tot een kwaliteits-streamer? Een netwerk zorgt helemaal niet voor ruis. De allerlaatste stap, waarbij weer van digitaal naar analoog wordt omgezet, DAAR kan ruis bij komen kijken. Maar de transmissie van een digitaal signaal (bitjes of nullen en eentjes) kan op zichzelf niet voor ruis zorgen. Onmogelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
EJSlowhand Posted 25 september 2022 Report Share Posted 25 september 2022 42 minutes ago, Bloom said: Een netwerk zorgt helemaal niet voor ruis. De allerlaatste stap, waarbij weer van digitaal naar analoog wordt omgezet, DAAR kan ruis bij komen kijken. Maar de transmissie van een digitaal signaal (bitjes of nullen en eentjes) kan op zichzelf niet voor ruis zorgen. Onmogelijk. Ook niet door schakelende voedingen van routers en/of switches, clocken die jitter veroorzaken e.d.? Ik heb stevig geïnvesteerd in lineaire voedingen, audioswitches en bekabeling van het netwerk. Dat nam veel ruis weg en zorgde voor natuurlijk klinkende instrumenten en lucht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 25 september 2022 Report Share Posted 25 september 2022 (edited) Nee, omdat netwerken foutencorrigerend zijn. Behalve bij digitale telefonie: daar wordt het UDP-protocol gebruikt en dat offert accuraatheid op ten voordele van geen "lag" (netwerkvertraging). Bij transmissie van computerdata geldt altijd dat de 100% accuraatheid gegarandeerd is. Dat wil dus zeggen dat een netwerkpakket dat op punt A start, exact hetzelfde is als het netwerkpakket dat op punt B afgehaald wordt, en zelfs als dat aan de andere kant van de wereld is. Bij audio telt echter nog iets anders en dat is die netwerkvertraging: hoeveel tijd kost het alvorens een netwerkpakket van punt A naar punt B overgedragen is? Als dat te lang duurt, vertaalt zo'n vertraging of lag zich naar een ogenblik van stilte, een pauze: ook wel dropout genoemd. En dat hoor je natuurlijk wel. Jitter ontstaat door een verschil van kloksnelheden tussen twee digitale signalen. Dat is niet van toepassing bij netwerkverkeer, omdat dat immers kloksnelheidsagnostisch is. Er is geen hardwareklok die alles regelt, het ritme van het versturen van netwerkpakketten wordt in feite grotendeels via software of firmware geregeld. Samenvattend: netwerken introduceren geen ruis omdat dat gezien hun constructie onmogelijk is. Ruis kun je alleen in de analoge componenten hebben, dus als je van analoog naar digitaal gaat of van digitaal naar analoog. Bij die conversies kun je ruis toevoegen als je daar een slechte kwaliteit van onderdelen gebruikt. Een audioswitch heeft geen zin omdat een normale dataswitch al zorgt voor 100% accuraatheid. Een betere kwaliteit van netwerkkabel en slecht werkende netwerkapparatuur kan wel zorgen voor degradatie van het digitale signaal waardoor het vaker herhaald moet worden. Door dan te investeren in een betere kwaliteit van netwerkkabel (UTP-5e of hoger is het best, een "audiofiele" netwerkkabel is onzin), of de slecht werkende netwerkapparatuur (switches, routers, noem maar op) te vervangen elimineer je die signaaldegradaties en krijg je een betere netwerkoverdracht. Daardoor vermijd je die beruchte lag, maar zowel bij veel lag als bij nul lag is de accuraatheid 100% gegarandeerd. En dus kan niets toegevoegd of weggehaald worden bij de binaire data (de inhoud van het netwerkpakket) omdat het anders niet meer accuraat zou zijn. De hele computerwereld zou in rep en roer liggen als de data niet accuraat zou zijn! Edited 25 september 2022 by Bloom typo fix Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 25 september 2022 Report Share Posted 25 september 2022 Bloom, Waarschijnlijk heb je helemaal gelijk met je beweringen. Netwerken introduceren dus geen ruis. Maar ze transporteren wel degelijk ruis. En daarom is een switch wel interessant. Bij mij haalde die extra switch een hoop onrust weg. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 25 september 2022 Report Share Posted 25 september 2022 7 hours ago, EJSlowhand said: Hans, een netwerk zorgt voor veel ruis. Hoe zit dat met de door jou voorgestelde route? En hoe verhoudt zich dat tot een kwaliteits-streamer? BubbleUPnP werkt op een tabletje, gaat via Wifi en is niet meer dan bedieningssoftware. De muziek gaat via het netwerk rechtstreeks naar de Streamer. In mijn geval ook via Wifi, omdat ik dat beter vind klinken. Ruis hoor ik niet meer (bijna 72), maar van andere luisteraars hoor ik ook nooit iets over ruis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 25 september 2022 Report Share Posted 25 september 2022 (edited) 22 minutes ago, leobus said: En daarom is een switch wel interessant. Wat doet een switch? Het ding krijgt een datastroom binnen en stuurt het door. Bij het doorsturen wordt "vorm" van het digitale signaal weer verbeterd, de data blijven het zelfde. Als er een datapakketje in de stroom ontbreekt dan wordt dat weer opgevraagd. Dus een switch voor je set kan het werk van de set makkelijker maken. Nodig is het alleen als de toestand van je provider's netwerk en je in huis netwerk slecht is. Wat nog (kan) gebeurt is dat pakketjes niet in de juiste volgorde binnen komen, dit kan een oorzaak voor drop-outs zijn. Het is niet eens gegarandeerd dat ze de zelfde route afleggen over de halve wereld. Buffers lossen heel veel op voor de data bij je binnen komen. Met Wireshark kun je precies zien wat en hoe er aan pakketjes binnenkomt en wat er in zit. Edited 25 september 2022 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 25 september 2022 Report Share Posted 25 september 2022 Leobus heeft wel gelijk volgens mij....Het gaat er niet om of de pakketjes goed aankomen. Maar om de "ruis" die je meeneemt, ontvangt tijdens transport van die digitale signalen die ook maar volts blijken te zijn..En die je altijd min of meer doorgeeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 25 september 2022 Report Share Posted 25 september 2022 9 minutes ago, Roots said: Leobus heeft wel gelijk volgens mij....Het gaat er niet om of de pakketjes goed aankomen. Maar om de "ruis" die je meeneemt, ontvangt tijdens transport van die digitale signalen die ook maar volts blijken te zijn..En die je altijd min of meer doorgeeft. Met Wifi geef je geen Volts door hé. En met glas ook niet. Toch hoor je daar ook verschillen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts