Jump to content

platenspeler: upgrade of anders?

Carlo
 Share

Recommended Posts

Ik heb nu zo'n anderhalf jaar een Technics SL 1210 MK II met een Ortofon concorde 30 element als onderdeel van mijn set. Hij is aangesloten op mijn Meridian 502 met phonoprint (MD) en voldoet op zich goed, maar... aangezien ik steeds meer nieuwe elpees krijg aangeboden, ben ik mij aan het bezinnen op de vervolgstappen:

a. het vervangen van het element door een ander, liefst MD of een MC die op de voortrap kan.

b. de platenspeler in zijn geheel vervangen en dus verkopen waarna ik er nog zo'n 1200 euro bij wil leggen voor een andere. Wel een die liefst te voorzien is van een kap ('peuterproof'is nog nodig..) Tweedehands kan ook..

Ik heb namelijk het idee dat de geluidskwaliteit van de platenspeler niet helemaal correspondeert met de rest van de set (Meridian 502/556/506/504, MIT 330 HE interlinks, Audio Physic Tempo LE, MIT term. 2 sp.kbl).

Kortom, zijn verbteringen zoals ik ze zie mogelijk en hoe?? Dealers hebben vaak weinig combinaties staan en ik ben benieuwd naar reacties van gebruikers.

hoi Carlo,

Je hebt een disco draaitafel op een hi-end set aangesloten. De technics is gebouwd om er ruw mee om te kunnen gaan en vooral niet kapot gaat bij een ruw feestje. Het is een goeie draaitafel, maar minder voor thuisgebruik. Je element helpt alleen maar mee. Ook de concorde-serie van Ortofon zijn disco elementen.

Wil je alleen het element vervangen, kun je eens bij Ortofon kijken bij de "magnet" produkten of bij de Moving Coils, maar dan moet je op de uitgangsspanning letten. Deze moet dan vanaf 1mV zijn, wat al een lage waarde is. Een Grado kan natuurlijk ook. Zij maken alleen maar MM-elementen. Of een Goldring Eroica HX. Dat is een Hi-Output MC. Er zijn dus verschillende mogelijkheden.

Wil je meer dan zou ik de Technics verkopen (je krijgt er een goeie prijs voor) en een gaan kijken naar een andere. Als je denkt dat er bij de Transrotor Leonardo geen stofkap zit, heb je gelijk. Maar er is wel een optionele stofkap voor te krijgen. Veel merken doen dat op die manier.

• 2 weeks later...

Soms kan je voor niet al teveel geld een oude LP12 kopen. Een eindeloze bron van upgrades (mits de geldbron niet droogstaat!)

Ik heb er zelf veel plezier van, een sloop unit (110/60!) is nu (4 jaar later) een moderne Lingo, Circus, Akito, versie met een Accuphase AC-2 met vd Hul cantilever/naald. De aandacht gaat nu naar de pre-pre...

Succes!

Soms kan je voor niet al teveel geld een oude LP12 kopen

...da's waar,maar dan moet je wel in Engeland wonen,waar ze bij bosjes worden aangeboden voor ongeveer 600,- a 640,- euro.

Hier in Nederland echter betaal je je scheel voor een 2e hands Linn LP12.

(al gauw 2 tot 3x zoveel als in Good ol' Britain.)

Je zou wellicht eens een Rega P3 of P25 kunnen beluisteren,Carlo.

Of...a.s. zaterdag je oor te luister leggen op de Analoog dag bij Audio-Selectief in Sneek. (Ook al is dat wel een behoorlijk eindje uit de buurt voor jou)

Succes.

Groeten,

Alco :)

Alvast dank voor de reacties.

De Ortofon Concorde 30 is absoluut geen disco-element maar is in feite een OM 30 in concorde-uitvoering.

Ik ben sterk aan het denken om een Clear Audio draaitafel of een Project aan te schaffen. Transrotor lijkt me ook heel mooi maar met element wordt het wel een prijzig geheel lijkt me. Een element lijkt me nog moeilijker uit te zoeken en.. die audiodag in Sneek..was dat maar dichterbij!! Omdat ik op zaterdag nog tot een uur werk is dat helaas geen optie voor mij! Tips en aanbevelingen graag!

Jammer dat je er zaterdag niet bij kunt zijn Carlo.

Aan de andere kant: Audioselectief heeft altijd voldoende platenspelers staan en als je van tevoren even met Henk belt kun je afstemmen of hij de gewenste combi heeft staan.

Als je volgende week gaat luisteren heb je meer ruimte en aandacht voor jezelf alleen... Het wordt zaterdag vast heel gezellig maar of het de ideale omgeving is om je nieuwe draaitafel uit te zoeken :-)

Henk weet ook veel van draaitafel/arm/element combi's dus dat kan je zoektocht een stuk efficienter maken.

groeten,

maarten

PS. Ik ben heeeel tevreden over m'n Clearaudio Champion

Nou ben ik toch wel heel benieuwd.. Ik zou graag willen weten welke combinaties jullie vandaag in Sneek beluisterd hebben en of daar echte prijs/kwaliteitstoppers tussenzaten. Wat raden jullie me aan?