Jump to content

OTL/OCL hoofdtelefoonversterker

Mediator
 Share

Recommended Posts

Ik zat eens te kijken of er ook een hoofdtelefoonversterker is die werkt volgens het principe van OTL/OCL. Ik kan er maar één vinden die ook nog eens niet zolang geleden is geïntroduceerd, ergens midden 2022. Gaat het toch ineens kriebelen maar de prijs in Nederland houdt me nogal tegen (2.390 euro). Iemand anders al tegen deze versterker aangelopen? Iemand ervaring met andere OTL versterkers? Ik denk dat andere OTL versterkers een beetje als lood om oud ijzer is. Het is dan de keuze tussen geen trafo en wel een condensator of geen condensator en wel een trafo. Wel mooi dat Schitt eens een andere weg bewandelt dan de meute doet. 

https://www.schiit.com/products/folkvangr

E3C6924C-B83D-4192-8138-7EBFFC4C30FC.jpeg

De Crack is een klassieker, maar wel een kit. Er waren er een tiental jaar geleden een heleboel, maar met het steeds lager worden van de koptelefoonimpedantie wordt het lastiger.

Voor het geld van die Shiit heb ik nog wel een GM20 voor je. Beter krijg je niet. Dan nog een echte 600 Ohms koptelefoon, de grote merken maken ze nog steeds.

EDIT: Ik heb het nooit geprobeerd met de GM20.

Edited by Seed7

Hey Seed7, ja heb ik ook aan gedacht om mijn hoofdtelefoon op één van mijn Modena’s te proberen. Maar in stereo zijn die twintig watt en dat levert allerlei problemen op verwacht ik. Zoals het verdelen van volume. Een enkele GM20 stuurt 8ohm aan dus dan zal 24 ohm geen probleem zijn leek mij. Of mis ik iets? Vanavond realiseerde ik me ook dat hoofdtelefoon voor erbij is dus om weer een bak geld te investeren liever niet. En met de Unison die ik nu heb mag ik tevreden zijn. Als je slim

bent verkoop je jouw GM20 nooit. 

Hier een leuk rekentooltje.

In tegenstelling tot een torrenversterker  levert een OTL meer vermogen in een hogere impedantie, tot op zekere hoogte dan. Op een gegeven moment vlakt het af. Wat het exact bij 30+ ohm doet weet ik zo niet meer. Vul in het tooltje 600 Ohm in, delete een nul en nog een keer en kijk naar de balans V en A. Vermogen heb je niet veel nodig, voor normaal gevoelige koptelefoons duidelijk minder dan 50mW. De OTL heeft geen probleem om voltage te leveren.

De (oude) studio standaard voor koptelefoons was 600 Ohm. Beyer Sennheiser etc. maken ze nog.

(t.a.v. de GM20 en WFB2 (en de NA, Bow), het is tijd voor een geheel andere insteek. Een (in-ear)koptelefoon set met ADC/DAC en digitale filtering (RME), RPi streaming, een CD spelertje en een phono pre. Alles in een enkele, verplaatsbare, kast. Gecombineerd met eenvoudige actieve nearfield monitoren met classe D versterking (Focal mogelijk). Probleem, verkrijgbaarheid en pecunia)

EDIT: vergeten er in te plakken. Een leuke site

Edited by Seed7