Muggie Posted 21 oktober 2022 Report Share Posted 21 oktober 2022 Zag op Marktplaats een kapotte Stax voor niet al te veel. Heb zelf een berg Philips N6325 en aanverwanten. Heb er weer eens 1 te voorschijn gehaald en het klinkt echt als een droom ontdanks dat het meeste al vergaan is. Mijn vintage Philips 305 weet wel raad met die hoofdspeakers. Een hele dure Senheiser legt het hier echt af wat ik zeer opmerkelijk vind. De verstofte Philips klinkt gewoon stukken beter. Is dat niet apart? Die oude Philips klinkt niet alleen een beetje maar stukken beter. Op-af-op-af enz.. Die Philips klinkt natuurlijker zoals buizenversterkers. De Senheiser wint het op alle andere fronten. Ik zou mijn €5 rommelmarkt telefoon niet onder laten schikken aan de €800 perfecte Senheiser. De Philips is beter met stemmen en levendigheid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Muggie Posted 21 oktober 2022 Author Report Share Posted 21 oktober 2022 Met de Senheiser voel ik me de koning. Met de €5 Philips ben ik er bij. Dat elektrostatische heeft echt wel iets. De geweldige sound van een dure hoofdtelefoon kan echt niet tippen aan de heldere natuurgetrouwe sound van een goedkope elektrostaat. Moet een beetje opscheppen met mijn KEF speakers en duizenden euro´s aan aansturing waaronder een hele gave vintage Sansui versterker. Deze half vergane hoofdtelefoon van maar €5 via Marktplaats klinkt echt zoals het moet! Ik ben door de kabel bij de muziek opgenomen in bijvoorbeeld 1976. Betere systemen hebben deze feeling niet. Haha deze toen dure maar nu goedkope hoofdtelefoon is echt spot on. Mijn dure Senheiser komt echt niet in de buurt om het ware vintage gevoel te verwoorden in klanken en zang. Wat laat de moderne techniek het hier afweten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Muggie Posted 21 oktober 2022 Author Report Share Posted 21 oktober 2022 Ik heb een stuk of 5 van deze hoofdtelefoons. Wil er gratis 1 uit delen aan iemand in de buurt van Veldhoven. Als er iemand is met dikke apparatuur die denkt dat de dure hoofdtelefoon heilig is stel ik graag 1 van deze elektrostaten beschikbaar. Verwacht geen bas maar wel stemmen en leven. Ik geef een oude hoofdtelefoon uit de jaren ´70/80 mee en het gaat na wenning beter klinken dan alles wat ze tegenwoordig maken. Niet beter of zo. Smaak is persoonlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 21 oktober 2022 Report Share Posted 21 oktober 2022 Leuke ervaring Muggie! Ik heb de hoofdtelefoon Philips N6325 nog nooit gezien of gehoord. Het oude Philips logo ontwerp uit de jaren 1970 staat er op. Zet je ‘m aan een versterker of meteen aan je cd-speler? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Muggie Posted 21 oktober 2022 Author Report Share Posted 21 oktober 2022 Hey Ivan, heb heb nu op mijn Sansui AU-719 en klinkt echt zoals het moet. In het verleden ook direct op cd-spelers en -decks gehad. Geloof me, als je deze rommelmarkt prul ooit ergens ziet moet je het meteen kopen. Ben geen kenner maar ondertussen best wel ervaren. Ben nu nog aan het luisteren naar deze geweldige hoofdtelefoon. Het klinkt oprecht beter dan mijn Senheiser van €800. Niet over het hele vlak maar de stemmen en levendigheid zijn echt veel beter. En dat is wat ik persoonlijk belangrijk vind. Heb deze Philips nu al uren op en ben uren aan het genieten. Die dure Senheiser heeft niet die galmende stemmen en zou ik niet verkiezen boven deze goedkope Philips precies daarom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Muggie Posted 22 oktober 2022 Author Report Share Posted 22 oktober 2022 Ivan, het gaat om de techniek. Dat is wat het zo goed maakt. Elektrostatisch is per defenitie beter stem geluid. Deze hoofdtelefoons hebben dit en zijn daardoor wat duurder in het verleden. Tegenwoordig heb je veel van magnapan. Zoek maar op Youtube. Groetjes Leon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 22 oktober 2022 Report Share Posted 22 oktober 2022 9 hours ago, Muggie said: Philips N6325 Het zijn elektret (eng.wiki) luidsprekertjes in de koptelefoon. Heel erg mooi spul. Verbaast me een beetje dat het nog werkt. Het is met een elektrostaat te vergelijken alleen heb je er geen spanningsbron bij nodig. Elektret wordt heel veel voor kleinere microfoons gebruikt, hoewel het tegenwoordig meer en meer MEMS (micro-electromechanical system) is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 22 oktober 2022 Report Share Posted 22 oktober 2022 Zo’n elektrostatische weergeven doet inderdaad dingen heel goed. Ik heb vroeger ook zo’n Stax gehad. Maar niets is zo persoonlijk als een weergever. Ik mis een beetje ‘ballen’ aan het geluid als ik er langer naar luister. Maar er zijn er zoveel die zweren bij elektrostaten. Ik ben bij Sennheiser nooit verder gekomen dan een HD650 en ik lees in ieder geval dat de duurdere Sennheisers wat analytischer klinken of kunnen klinken. Veel zal ook afhangen van aansturing. Een goede versterker is bijvoorbeeld bij mijn Denon bepalend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gydo Posted 22 oktober 2022 Report Share Posted 22 oktober 2022 Ik heb een Hifiman hoofdtelefoon en daar ben ik uiterst tevreden over. Het is een planar type die, wat mij betreft, een diep en krachtig laag heeft maar ook erg verfijnd over gans het frequentiebereik. Meer info: https://hifiman.com/products/detail/75 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 22 oktober 2022 Report Share Posted 22 oktober 2022 Dat is een mooi merk Hifiman weet ik van de beursen. Je HE6 doet dus om de 1300 euro? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gydo Posted 22 oktober 2022 Report Share Posted 22 oktober 2022 21 minutes ago, Ivan10 said: Dat is een mooi merk Hifiman weet ik van de beursen. Je HE6 doet dus om de 1300 euro? Inderdaad, kostte toen 1295 euro Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts