Jump to content

Leuke draaitafel

carl
 Share

Recommended Posts

37 minutes ago, Vinyl_Fuchs said:

Alweer een flinke tijd geleden heb ik ook zo'n onderstel gemaakt voor mijn Fat Bob. Vermoedelijk heeft men bij Transrotor het van mij afgekeken😀. Ik heb het indertijd maar heel kort in gebruik gehad en de constructie is toen in het rommelhok beland.

Toevallig heb ik echter deze week de boel opnieuw opgesteld. Een hele klus die nog niet af is, ik reken op eind deze week en dan zal ik eens een fotootje plaatsen

Het verschil is wel dat de drie motoren bij mij op een apart plateau staan en er behalve de snaren er geen verbinding is tussen chassis/plateau en de drie motoren. Bij de Zet3 staan de motoren op hetzelfde onderstel. Ook heeft de Zet3 op de foto maar 1 toonarm en heb ik er drie. Ik heb er wel eens contact over gehad met Transrotor en die beweerden dat het niet kon (3 motoren/3 armen) maar het kan wel degelijk.

Helaas heeft Cock bij mij de drie motoren helemaal afgekraakt. Die motoren zijn in feite niks en door er drie te gebruiken wordt het eigenlijk drie keer zo slecht😭. Hij was wel zo vriendelijk om te verklaren dat ik het toch maar zo moest laten omdat ik lekker & leuk mee bezig was. Al die moeite voor niks is immers ook niet leuk.

Goed bezig. Overigens afgekraakt vanwege bouwkwaliteit/ storingsgevoeligheid, vanwege meer is minder qua interferentie of vanwege invloed op snelheidsconstante? 

De betreffende Acoustic Signature in de advertentie lijkt m.i. een gemodificeerde AS Challenger te zijn, gelet op het subframe en de bedieningseenheid.  

14 minutes ago, Vinyl_Fuchs said:

Goed bezig. Overigens afgekraakt vanwege bouwkwaliteit/ storingsgevoeligheid, vanwege meer is minder qua interferentie of vanwege invloed op snelheidsconstante? 

De betreffende Acoustic Signature in de advertentie lijkt m.i. een gemodificeerde AS Challenger te zijn, gelet op het subframe en de bedieningseenheid.  

De Transrotor motoren zijn volgens Cock gewoon niet goed. Schokkerig. Eentje is al slecht dus als er nog twee slechte bij komen wordt het 3x zo slecht. Ik denk dat hij wel gelijk heeft.

Overigens heb ik bij deze opstelling een ruisvloer van -85dB over het gehele frequentiegebied m.u.v. een 50Hz piek tot -70dB. Dat is volgens mij heel erg goed en ben ik vrij van rumble. Als de opstelling klaar is zal ik weer eens meten. De draaisnelheid is iets te hoog (dat wil ik ook). Bij 33 toeren duurt een omwenteling 1,8 sec, dat is bij mij 1,795. Niet helemaal constant want een 3150Hz toon schuift iets heen en weer. Die 0,005 sec lijkt niet veel maar telt natuurlijk wel 33x per minuut en bij klassieke muziek met fragmenten van 15 minuten of meer krijg je toch wel verschillen met CD. Ik vind dat geen bezwaar.

42 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

Helaas heeft Cock bij mij de drie motoren helemaal afgekraakt. Die motoren zijn in feite niks en door er drie te gebruiken wordt het eigenlijk drie keer zo slecht😭. Hij was wel zo vriendelijk om te verklaren dat ik het toch maar zo moest laten omdat ik lekker & leuk mee bezig was. Al die moeite voor niks is immers ook niet leuk.

Op dat soort momenten stop ik altijd mijn vingers in de oren en wil het gewoon even niet weten.

Bij mij staan er tot grote tevredenheid ook 3 motoren te snorren en dat voldoet voor mij prima.

Wat is eigenlijk dan het voordeel van een surplus aan motoren? Vraag ik dan als leek.

In termen van motormechanica kan ik me er nog iets bij voorstellen: 1 cyl. vs 2 cyl. vs 3. cyl, etc., slag i.c.m. omtrek. En natuurlijk mag ik hierin geen vergelijk trekken, maar ook hier geldt: hoe meer onderdelen (lees: variabelen), hoe complexer de fijnafstemming wordt.    

Edited by Vinyl_Fuchs

Met deze zware plateaus heb je wat meer trekkracht nodig nodig om hem op snelheid te krijgen.

je trekt dus op 3 punten tegelijk aan je plateau wat ook weer een verlaging aan rek in je snaar geeft. je motoren hoeven immers 1/3e minder te werken om en vergelijkbare energie in het plateau te stoppen.

Een betere verdeling van de krachten op je plateau zal dan tot een mooiere gelijkloop krijgen.

de boel kan sneller gecorrigeerd worden wanneer nodig maar corrigeren zal ook minder vaak en minder heftig nodig zijn.

Tevens is de belasting op je lager ook gelijk.

je plateau word met een enkele motor naar een zijde getrokken.

dit geeft extra wrijving en gaat ten kosten van je vliegwiel werking.

Dat gaat natuurlijk allemaal in tegen het verhaal van Cock in maar dit zijn wel ontwerp overwegingen voor deze tafels.

Cock heeft immers een tafel gemaakt wat uit gaat van andere principes en zijn keuzes hebben daar met name de beste uitwerking.

die zijn dus niet vanzelf toepasbaar op alle platen spelers.

2 hours ago, Roots said:

Ik snap al die opwinding best...Duizendje of 6> uitgeven voor een draaiplateau. Heerlijk om te zien ook die stoere draaitafels.

Yep. In mijn geval geen peanuts. Maar bij mij speelt altijd het Dr. Jeckyl & Mr. Hyde principe mee. Oftewel ratio vs emotie. En nee, ik ben niet manisch depressief (zonder anderen tegen de borst te strijken), maar vermoedelijk wel licht autistisch met een neiging naar perfectionisme (nogmaals zonder anderen tegen de borst te strijken)

En vaak verkies ik emotie (onderbuikgevoel) boven ratio. Meestal goed en soms iets minder qua aankopen/ "levensbepalende" beslissingen. Ofschoon de meeste van mijn aankopen weloverwogen zijn met een "beetje" onderbuikgevoel. Ik heb wel de gave/ eigenwijsheid om voor mij in luttele tijd/ oog- en ooropslag  te bepalen: goed of niet goed voor mij, ongeacht metingen/ expertenreviews (ben ik overigens niet ongevoelig voor, maar om met de wijze woorden van Onno af te sluiten: jouw oren zijn de beste adviseurs) 

P.s. Verder speelt de esthetica bij mij ook een niet te verwaarlozen rol: het moet niet alleen goed oren, maar ook ogen. En niet zozeer vanwege de buitenwereld, maar meer intrinsiek. Yep: "licht autistisch". 

54 minutes ago, Vinyl_Fuchs said:

Wat is eigenlijk dan het voordeel van een surplus aan motoren? Vraag ik dan als leek.

In termen van motormechanica kan ik me er nog iets bij voorstellen: 1 cyl. vs 2 cyl. vs 3. cyl, etc., slag i.c.m. omtrek. En natuurlijk mag ik hierin geen vergelijk trekken, maar ook hier geldt: hoe meer onderdelen (lees: variabelen), hoe complexer de fijnafstemming wordt.    

Er zit een heel verschil tussen een twee- en een twallfcylinder maar daar betreft het wel 1 motor. Bij de draaitafel zijn het verschillende motoren die samen moeten werken.

Een voordeel van meerdere motoren weet ik niet behalve dan misschien dat je needle-drag beter opvangt? Maar de draaitafel is een irrationeel product en daar is logica nu eenmaal geen doorslaggevende overweging. Meerdere motoren kan, het staat leuk en veel duurdere draaitafels hebben het ook. Bovendien stelt de fabrikant het ter beschikking dus zal het wel een 'upgrade' betekenen. Ook financiële argumenten zijn vaak niet doorslaggevend. Minieme verbeteringen(?) leiden tot explosieve kostenstijgingen. Elementen zijn een sprekend voorbeeld. Voor minder dan €100 kan het al leuk klinken  maar ook voor €10.000 is er plenty keuze om de Beierse schlagerzangers onder de naald te leggen. Maar voor eigenlijk elk onderdeel van de draaitafel is er zoiets aan de hand van toonarm tot bekabeling, mat en motoren natuurlijk. Bij Transrotor kost zo'n slecht motortje toch €660 (20 jaar geleden) en de motorsturing €1700, dus huppetee, voor €3000 euri ziet het er beter uit. En niet alleen dat, de bezitter is ook nog blij en tevreden, net als de fabrikant.

10 minutes ago, kappa7 said:

Met deze zware plateaus heb je wat meer trekkracht nodig nodig om hem op snelheid te krijgen.

je trekt dus op 3 punten tegelijk aan je plateau wat ook weer een verlaging aan rek in je snaar geeft. je motoren hoeven immers 1/3e minder te werken om en vergelijkbare energie in het plateau te stoppen.

Een betere verdeling van de krachten op je plateau zal dan tot een mooiere gelijkloop krijgen.

de boel kan sneller gecorrigeerd worden wanneer nodig maar corrigeren zal ook minder vaak en minder heftig nodig zijn.

Tevens is de belasting op je lager ook gelijk.

je plateau word met een enkele motor naar een zijde getrokken.

dit geeft extra wrijving en gaat ten kosten van je vliegwiel werking.

Dat gaat natuurlijk allemaal in tegen het verhaal van Cock in maar dit zijn wel ontwerp overwegingen voor deze tafels.

Cock heeft immers een tafel gemaakt wat uit gaat van andere principes en zijn keuzes hebben daar met name de beste uitwerking.

die zijn dus niet vanzelf toepasbaar op alle platen spelers.

Bedankt voor jouw uitleg. 

12 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

Er zit een heel verschil tussen een twee- en een twallfcylinder maar daar betreft het wel 1 motor. Bij de draaitafel zijn het verschillende motoren die samen moeten werken.

Een voordeel van meerdere motoren weet ik niet behalve dan misschien dat je needle-drag beter opvangt? Maar de draaitafel is een irrationeel product en daar is logica nu eenmaal geen doorslaggevende overweging. Meerdere motoren kan, het staat leuk en veel duurdere draaitafels hebben het ook. Bovendien stelt de fabrikant het ter beschikking dus zal het wel een 'upgrade' betekenen. Ook financiële argumenten zijn vaak niet doorslaggevend. Minieme verbeteringen(?) leiden tot explosieve kostenstijgingen. Elementen zijn een sprekend voorbeeld. Voor minder dan €100 kan het al leuk klinken  maar ook voor €10.000 is er plenty keuze om de Beierse schlagerzangers onder de naald te leggen. Maar voor eigenlijk elk onderdeel van de draaitafel is er zoiets aan de hand van toonarm tot bekabeling, mat en motoren natuurlijk. Bij Transrotor kost zo'n slecht motortje toch €660 (20 jaar geleden) en de motorsturing €1700, dus huppetee, voor €3000 euri ziet het er beter uit. En niet alleen dat, de bezitter is ook nog blij en tevreden, net als de fabrikant.

Ook U bedankt voor uw uitleg en uw licht sarcastische ondertoon. Ik speel tegenwoordig gemakshalve veel digitaal en ook vooral vanuit kosteneffectiviteit, maar mijn hart ligt en blijft bij analoog. 

8 hours ago, Kraus vonBentinck said:

De Transrotor motoren zijn volgens Cock gewoon niet goed. Schokkerig. Eentje is al slecht dus als er nog twee slechte bij komen wordt het 3x zo slecht. Ik denk dat hij wel gelijk heeft.

Had je vóór deze vaststelling ook al klachten dat het niet goed klonk? En klinkt het nu plotseling slecht(er)?

Zijn de Papst motoren niet de beste keuze voor een draaitafel ? Vroeger had ik het plan om zelf een draaitafel te bouwen en was van plan om een Papst capstan motor uit een Revox bandrecorder te gebruiken omdat die reeds een erg goede gelijkloop hebben.

16 minutes ago, Gydo said:

Zijn de Papst motoren niet de beste keuze voor een draaitafel ?

Dat is zo afhankelijk van het gekozen concept, met name de lagering, de stijfheid van aandrijving en de mate van vliegwielwerking va het plateau. Voor het gehobby gebruik ik Philips/Premotec 99041131331 110V 250rpm 50Hz. Die zijn vrijwel het zelfde als wat Nottingham Analogue gebruikt, ik geloof dat alleen de as langer is.

Drie motoren op een NA is "not done".

De Acoustical 3100 en aanverwanten hadden een papst motor, daar heb ik er een aantal van gehad.
Jaap Pees van Hanze Hifi liet ze per experiment op 3 fase lopen, dan draaide ze gelijkmatiger en geruislozer.

43 minutes ago, Groovy said:

De Acoustical 3100 en aanverwanten hadden een papst motor, daar heb ik er een aantal van gehad.
Jaap Pees van Hanze Hifi liet ze per experiment op 3 fase lopen, dan draaide ze gelijkmatiger en geruislozer.

Dat waren geen goedkope draaitafels, prijslijst is van 1972!

Acoustical3100Adv.jpg

Nee, zeker niet voor die tijd.
Ik heb ze allemaal gehad,de bijzonderste was wel de Jobo 2800 met sme 3012.
Tweedehands waren ze een aantal jaren geleden niet duur, nu vragen ze de hoofdprijs wat ze in mijn ogen eigenlijk niet waard zijn.
Wel leuke.

4 hours ago, marc said:

Had je vóór deze vaststelling ook al klachten dat het niet goed klonk? En klinkt het nu plotseling slecht(er)?

Nee, in het geheel niet. Niet er voor en niet er na. Ik draai elke dag wel 2 tot 5 uur vinyl en/of reel to reel (en soms SACD/of stream via PC/JRiver). En elke dag vind ik het zelf bij mijzelf heel goed klinken. Ik stel kritiek eigenlijk zeer op prijs en heb liever echte kritiek dan obligate complimenten.

Ik ben er van overtuigd dat Cock met zijn draaitafel eigenlijk alle zwakheden van de draaitafel heeft opgelost en dat zijn draaitafel gewoon het definitieve einde van een lange ontwikkeling is. Toen ik ooit overwoog om over te stappen heeft Cock mij heel verstandig gezegd dat ik dat niet moest doen. Mijn Fat Bob is ook een heel lang project (geweest). Ik heb er veel tijd, aandacht en toewijding in gestoken en het is dus "mijn" draaitafel. Het is gewoon niet leuk om zoiets eigens te vervangen.

Vóór mijn Fat Bob had ik een Micro-seiki met Benz-Ace en die heb ik voor een habbekrats toen verkocht. Daar heb ik nu nog spijt van.

Elke draaitafel is een optelsom van compromissen, elk daarvan heeft voor en nadelen 

Het is de kunst om uit elk compromis de juiste keuzes te maken die de voordelen van elkaar versterken en de nadelen afzwakken.

Er is dus geen perfecte tafel, allemaal hebben ze wel iets.

21 hours ago, Kraus vonBentinck said:

Helaas heeft Cock bij mij de drie motoren helemaal afgekraakt. Die motoren zijn in feite niks ….

7 hours ago, Kraus vonBentinck said:

Nee, in het geheel niet. Niet er voor en niet er na. Ik draai elke dag wel 2 tot 5 uur vinyl en/of reel to reel (en soms SACD/of stream via PC/JRiver). En elke dag vind ik het zelf bij mijzelf heel goed klinken. 

dat afkraken en niks zijn moet dus met een flinke korrel zout worden genomen. Beetje in de categorie “een wereld van verschil”.