WanFie Posted 7 januari 2023 Report Share Posted 7 januari 2023 20 minutes ago, Vinyl_Fuchs said: Bedankt voor het meedenken. Zou je trouwens niet zeggen: 65 kg. Maar valt buiten mijn budget (max. €6500, energietransitie weet je nog ) P.S.: bedenk dat ik momenteel speel met een vintage Denon SL-7D en eigenlijk hiermee al genoeg lol beleef. € 6500,- bieden en daar een serieus berichtje aan toe voegen. Misschien denkt hij er over twee maanden anders over. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 7 januari 2023 Report Share Posted 7 januari 2023 13 minutes ago, Seed7 said: Dit is de manier om een tafel voor een 12" arm te bouwen. Lekker veel massatraagheid door de grote plateau-diameter, terwijl het plateau relatief dun blijft. (nu nog goede materialen inzetten ) Jij zou er een Acryl plateau opleggen Seed? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 7 januari 2023 Report Share Posted 7 januari 2023 11 minutes ago, Hans van Liempd said: € 6500,- bieden en daar een serieus berichtje aan toe voegen. Misschien denkt hij er over twee maanden anders over. Ik vind makassar geweldig mooi, maar mijn toekomstige draaitafel moet grotendeels zwart zijn, i.c.m. gepolijst rvs of chrome. Alleen qua LS (Audio Note AN-E SPE HE) zou ik een uitzondering maken. Die vind ik in zwart niet zo mooi. Sorry, ben tevens visueel ingesteld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 7 januari 2023 Report Share Posted 7 januari 2023 33 minutes ago, Vinyl_Fuchs said: P.S.: bedenk dat ik momenteel speel met een vintage Denon SL-7D en eigenlijk hiermee al genoeg lol beleef. Met zo'n fijne vintage draaitafel lijkt mij het verstandigst om te wachten tot de drang om een nieuwe grammofoon aan te schaffen voorbij is gegaan. Wat zou je dan trouwens gaan doen met de Denon??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 7 januari 2023 Report Share Posted 7 januari 2023 27 minutes ago, Roots said: Jij zou er een Acryl plateau opleggen Seed? Oh neen, geen kunststof. Niet magnetisch (austenitisch) gietijzer, voor plateau, 'plinth' en 'arm board'. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 7 januari 2023 Report Share Posted 7 januari 2023 (edited) 35 minutes ago, Kraus vonBentinck said: Met zo'n fijne vintage draaitafel lijkt mij het verstandigst om te wachten tot de drang om een nieuwe grammofoon aan te schaffen voorbij is gegaan. Wat zou je dan trouwens gaan doen met de Denon??? Dat zegt mijn rationele ik ook, maar ik weet uit ervaring dat deze drang niet weggaat. Anderzijds houd ik ook niet van continu veranderen (voel ik geen aandrang toe, word ik onrustig van) M.b.t. de Denon: houden. Ik heb nog nooit iets verkocht op audio-gebied (zelfs mijn 1e stereo-installatie, mijn eerste en tevens enigste Sony walkman alsook de 70s Loewe-installatie van mijn ouders zijn nog aanwezig). Daarbij zijn een paar kabels, NAD PP2 en de Marantz ND8006 het enigste wat ik ooit nieuw aangeschaft heb. Enerzijds puur budgettair, anderzijds mijn voorliefde voor vintage en bovendien geen verspilling. Edited 7 januari 2023 by Vinyl_Fuchs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 7 januari 2023 Report Share Posted 7 januari 2023 1 hour ago, Vinyl_Fuchs said: Ik vind makassar geweldig mooi, maar mijn toekomstige draaitafel moet grotendeels zwart zijn, i.c.m. gepolijst rvs of chrome. Alleen qua LS (Audio Note AN-E SPE HE) zou ik een uitzondering maken. Die vind ik in zwart niet zo mooi. Sorry, ben tevens visueel ingesteld. Juist dat fineer van die draaitafel is fantastisch. zou goed bij mijn Thiel 3.6 Morado passen Alhoewel mijn Thorens TD160MK4 is helemaal zwart Deze is ook een stoer ding Classic Signature – VPI Industries Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 7 januari 2023 Report Share Posted 7 januari 2023 1 hour ago, Vinyl_Fuchs said: Dat zegt mijn rationele ik ook, Dan is je rationale ik zo goed als kansloos. Het gevoel wint het vrijwel altijd van het verstand. En dat is zelden verstandig. Ik wens je veel wijsheid & vooral geduld. Streamen is ook leuk, neemt weinig ruimte in en is toekomstbestendig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 7 januari 2023 Report Share Posted 7 januari 2023 6 minutes ago, Kraus vonBentinck said: Dan is je rationale ik zo goed als kansloos. Het gevoel wint het vrijwel altijd van het verstand. En dat is zelden verstandig. Ik wens je veel wijsheid & vooral geduld. Streamen is ook leuk, neemt weinig ruimte in en is toekomstbestendig. Doe ik al en zal ik ook blijven doen, naar tevredenheid, maar tegelijkertijd voor mij als liefhebber van mechanische, esthetische spullen een beetje te rationeel (lees: doods, saai). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 8 januari 2023 Report Share Posted 8 januari 2023 11 hours ago, Kraus vonBentinck said: Streamen is ook leuk, neemt weinig ruimte in en is toekomstbestendig Probeer eens een stream af te spelen met een spelt door een ansichtkaart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 12 januari 2023 Report Share Posted 12 januari 2023 On 7-1-2023 at 17:49, Roots said: https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/platenspelers/m1919290459-eat-forte-makassar-eat-e-go-phantom-ii-supreme-toonarm https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/eat-forte-plattenspieler/1667838906-172-2658 Deze zou wel kunnen. Ok mindere arm, maar wel in het zwart. Makassar is mooier, maar niet in mijn set. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 12 januari 2023 Report Share Posted 12 januari 2023 Voor dat geld zou ik ten minste een arm willen waar je de anti skating ook fatsoenlijk mee kan instellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 12 januari 2023 Report Share Posted 12 januari 2023 (edited) Yep. Maar je kunt niet alles hebben. Staat trouwens al langer te koop (14.02.2021): of prijs is te hoog gegrepen of hij is reeds weg. Ik wil gewoon een goede basis/ loopwerk hebben en van daaruit verder bouwen. Ben niet van teveel veranderingen/ wisselingen. En in dat licht weegt het wisselen van een element of van een toonarm minder zwaar. Edited 12 januari 2023 by Vinyl_Fuchs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 12 januari 2023 Report Share Posted 12 januari 2023 On 7-1-2023 at 18:54, Kraus vonBentinck said: Met zo'n fijne vintage draaitafel lijkt mij het verstandigst om te wachten tot de drang om een nieuwe grammofoon aan te schaffen voorbij is gegaan. Wat zou je dan trouwens gaan doen met de Denon??? Kan natuurlijk ook met mijn Denon "onder de arm" een vergelijkend blind warenonderzoek doen: val ik van mijn stoel/ voel ik "het"/ "hoondervel" of is het de fors extra duiten in het zakje niet waard. Oftewel is het verschil zo groot dan wel klein of nog een mogelijkheid: ik hoor het niet? Dat laatste kan natuurlijk ook. Moet een betreffende zaak natuurlijk wel medewerking verlenen. Helaas ben ik een redelijke leek (klein referentiekader, te weinig vergelijkend warenonderzoek) en bovendien valt het me zwaar om mijn "sound" voorkeur precies te omschrijven. Heb daarentegen wel een eigen smaak en kan met gemak auditief beoordelen: ja/ mwaaah (feitelijk ook nee) of nee (lees: wel of niet mijn smaak) zonder dit precies te kunnen duiden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 12 januari 2023 Report Share Posted 12 januari 2023 Het zal vermoedelijk gaan tussen: EAT (Romaans), Nottingham Analogue (Angelsaksisch) , Transrotor (Germaans) of....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 12 januari 2023 Report Share Posted 12 januari 2023 Oftewel luxeprobleem/ kleingeld. Maar terugkoppeling blijft wenselijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 12 januari 2023 Report Share Posted 12 januari 2023 Iets om zeker te overwegen Als het gaat om een goede basis/uitstekend loopwerk waar je lekker aan verder kunt bouwen dan is een Linn LP12 echt het overwegen waard In de tijd dat ik nog actief was was deze Linn qua wow en flutter het beste wat ik ooit aan een draaitafel gemeten heb. Het plaatje staat niet in het verslag en het video'tje heb ik niet meer maar een 3500Hz toon stond in de wave-editor volkomen stil. Dat is echt een superprestatie en had/heb ik nooit eerder of later nog gezien. Ik denk dat aleen de Barcanova dat ook kan. Linn LP12 luisterindruk en meetgegevens. Luisterbezoekbij Parker 700 van audiofreaks Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 12 januari 2023 Report Share Posted 12 januari 2023 Bedankt, maar om de één of andere reden heb ik niks met Linn platenspelers. Meten: leuk en zeker ook belangrijk, maar horen nog belangrijker. Was dan ook geen bèta (boven mijn pet), maar een alfa. Emotie is bij mij het A en O. Oftewel ja of nee, dus ratio speelt bij mij een ondergeschikte rol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 13 januari 2023 Report Share Posted 13 januari 2023 2 hours ago, Kraus vonBentinck said: Iets om zeker te overwegen Als het gaat om een goede basis/uitstekend loopwerk waar je lekker aan verder kunt bouwen dan is een Linn LP12 echt het overwegen waard In de tijd dat ik nog actief was was deze Linn qua wow en flutter het beste wat ik ooit aan een draaitafel gemeten heb. Het plaatje staat niet in het verslag en het video'tje heb ik niet meer maar een 3500Hz toon stond in de wave-editor volkomen stil. Dat is echt een superprestatie en had/heb ik nooit eerder of later nog gezien. Ik denk dat aleen de Barcanova dat ook kan. Linn LP12 luisterindruk en meetgegevens. Luisterbezoekbij Parker 700 van audiofreaks Jij bent gelukkig één van de weinigen die actief meedenkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 13 januari 2023 Report Share Posted 13 januari 2023 Welke randvoorwaarden stel je eigenlijk aan de tafel en arm? Als ik het zo lees bij voorkeur een massa loopwerk in het zwart, maar zijn er nog meer zaken? overigens ben ik persoonlijk erg blij met mijn Feickert Volare. Mocht je een 12” arm willen dan is een Woodpecker, Blackbird of Firebird misschien wat. Die komen ook zo nu en dan nog wel eens tweedehands voorbij. Je bent uiteraard altijd welkom om hier een keer te komen luisteren, mocht je geïnteresseerd zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 13 januari 2023 Report Share Posted 13 januari 2023 (edited) 8 hours ago, Vinyl_Fuchs said: Ik wil gewoon een goede basis/ loopwerk hebben en van daaruit verder bouwen. Ben niet van teveel veranderingen/ wisselingen. Mmm, wat wil je (ver)bouwen als je niet van het veel wisselen bent? Een NA zet je neer om het geheel, je ziet er dan ook weinig modificaties aan of andere armen op. Of een NA arm of een Hadcock vormen de hoofdmoot. Een Fat Bob is veel meer om van alles mee te proberen, neemt niet weg dat je die ook een keer kunt samenstellen en klaar. Geld voor een aantal modellen van Clearaudio en Transrotor. Avid bouwt ook "kant en klaar" modellen en wordt helaas vaak over het hoofd gezien. Massaloopwerken te kust en te keur. https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-audio-hifi/masselaufwerk/k0c172 https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-audio-hifi/plattenspieler/k0c172 of gewoon https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/technics-tangential-plattenspieler-sl-10/2315252719-172-1790 Edited 13 januari 2023 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 13 januari 2023 Report Share Posted 13 januari 2023 (edited) Het is een onderwerp dat mij aanspreekt en zittend aan de keukentafel houdt het mij ook wel eens bezig 1. Volgens mij zit je nu in het meest gelukzalige stadium wat de draaitafel kent: a. je kunt nog alle kanten op en bent dus in het heerlijke stadium dat de keuzevrijheid nog onbeperkt is. b. je kunt al net zo lekker & veel plaatje draaien als je wilt. Met de draaitafel onder de arm ergens gaan vergelijken is niet te doen. Dat kost je uren, de verkopers die daaraan mee willen werken zullen er niet zo veel zijn en na al die moeite en tijd heb je 1 vergelijking achter de rug. Dat schiet niet op. Met de draaitafel onder de arm naar een "deskundige" is eigenlijk wel zeer aan te bevelen. Er zijn allerlei bevlogen draaitafel afregelaars (voor een LP 12 naar Kees-Willem of Willem-Kees?-vanAudio-excellence bijv.). In jouw geval zit je volgens mij in de buurt van Sodejuu. Met je Denon naar hem toe voor een beoordeling van afstelling en in hoeverre er vooruitgang te boeken is, is een hartstikke verstandige stap. Van Roger kun je een objectieve en vooral eerlijke beoordeling verwachten zonder verkooppraat. 2. Mocht je ooit kiezen voor een draaitafel 'om verder aan te bouwen' dan wil ik nog wel even kwijt dat budgetteren dan geen zin meer heeft. De draaitafel is een bodemloze put waar voor elk miniem onderdeel geldt dat je er smakken geld aan kunt uitgeven. Headshells die een vermogen kosten, steendure bekabeling, toonarmen van >10K€, exotische motorsturing, elementen ingebouwd in half edelsteen vervaardigd door 100-jarige kluizenaars, enz enz. Voor elk onderdeel kun je als alternatief je geld besteden aan een 6 weken luxe camper-reis door Australië en Nieuw-Zeeland met elke dag een Wagyu biefstuk of voor 1 nacht de mooiste kamer in Okura Amsterdam à 14.000€. Edited 13 januari 2023 by Beheer Laten we het vooral leuk houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 13 januari 2023 Report Share Posted 13 januari 2023 Bedankt Kraus. Ik ben zoals gezegd niet van het eindeloze tweaken/ upgraden. Niet met kabels, tig elementen/ headshells/ toonarmen, etc. Maar wil bij een andere dt wel de vrijheid hebben om verschillende toonarmen te kunnen monteren en uitgaan van een binnen mijn budget optimale basis. Zo dat ik over enige jaren niet denk, had ik toch maar..... Ondanks mijn rust. Met de Denon DT speel ik bijv. al minstens 10 jaar en die is echt basic. De valkuil van een bodemloze put heb ikzelf letterlijk en figuurlijk in de hand en met de soms absurde prijsstijgingen van losse toonarmen/ voedingen, etc. is dat helemaal niet zo moeilijk. Het lastige blijft het inschatten van de specifieke sound signature van een toekomstige DT binnen mijn set, juist vanwege mijn eerdergenoemde, beperkte referentiekader. Natuurlijk biedt demo-en een soort van uitkomst. Maar mijn tijd is ook beperkt en vergelijken, blijft lastig. Ga eerst maar eens in op het aanbod van de vriendelijke man uit Rotterdam. En Roger weet ik wel te vinden als de tijd er rijp voor is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 januari 2023 Author Report Share Posted 13 januari 2023 13 hours ago, Vinyl_Fuchs said: Jij bent gelukkig één van de weinigen die actief meedenkt. Ik wil toch graag even meedenken Fuchs. Bij een platenspeler kies je ook voor het uiterlijk want het ding is behoorlijk dominant in de huiskamer. Daarnaast speelt het kunnen onderhouden op langere termijn ook een grote rol. Dan wordt tweede hands ook aantrekkelijker. De eerste keuze die je moet maken is subchasis of massa. Ik heb indertijd gekozen voor het klassieke subchasis concept. Voor mij was het een keuze tussen een LP 12 en een Oracle Delphi. Ik zou zeker ook gelukkig zijn geworden met een LP 12. Maar met al die upgrades had hij me zeker veel meer geld gekost Bij massa heb ik gedacht aan een Spacedeck. Dat is een zeer eigenzinnig ontwerp en je kan er trouwens ook twee armen op plaatsen wat ik wel mis bij de Oracle. Toch vond ik hem indertijd niet veel beter klinken dan mijn Linn Axis. De Transrotor heb ik vaak gehoord en de eigenaren zijn er allemaal zeer tevreden mee. Persoonlijk vind ik het een spuuglelijke draaitafel - teveel bling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 13 januari 2023 Report Share Posted 13 januari 2023 Die Denon is een heel leuk ding, https://liquidaudio.com.au/denon-sl-7d-turntable-service-repair/ en https://liquidaudio.com.au/denon-sl-7d-turntable-service-review/ Als ik die plaatjes zo zie en het verhaal er bij lees zijn er veel mogelijkheden om "modden" zodat het geheel op het niveau van de aandrijving komt. Mijn doel zou zijn de draaiert zo aan te passen dat er een 10" Jelco op past. Minimaal zou je daarvoor een nieuw armboard moeten (laten) maken en een gat in het chassis boren. Wat je daarmee wint is een grotere keuzevrijheid in element (en waarschijnlijk een betere arm). Een stap verder zou het op dikken van het chassis zijn, een plak MDF of spaanplaat er er boven op lijmen. Asjes van de knoppen verlengen. Of meteen een nieuw plinth bouwen en de knoppen buiten boord. Dan kun je het zo groot maken dat een 12" Jelco oid past (met wisselbaar armboard). Zomaar ideeen, ik weet dat je het niet gaat doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts