Jump to content

Leuke draaitafel

carl
 Share

Recommended Posts

Thnx. Het blijft een complexe zaak: vinyl afspelen op hoog niveau (en dat geldt natuurlijk niet alleen voor vinyl😉). Veel variabelen en talloze combi's mogelijk. 

En eerlijk gezegd heb met mijn vintage budget Denon al veel fun beleefd. Maar, ja....... ik heb een fetisj voor speciale, mooie kwaliteitsspullekes. En dat geldt helaas (budgettechnisch) niet alleen voor mijn audiohobby. 😁 Heb ik van mijn wijlen vader geërfd, mijn moeder is meer van het type: "Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg".    

14 hours ago, Vinyl_Fuchs said:

Het blijft een complexe zaak: vinyl afspelen op hoog niveau (en dat geldt natuurlijk niet alleen voor vinyl😉). Veel variabelen en talloze combi's mogelijk.

Als je naar de "beste" zoekt, vergeet het maar. Dat is geblinddoekt schieten op een bewegend doel. Helemaal als je naar apparaten/merken kijkt/luistert.

Toen ik mijn set aan het samenstellen was ben ik er een paar keer voor gaan zitten en heb uitgeschreven waar het aan moet voldoen, het klank-ideaal. Dat kun je proberen in absolute zin te doen, maar da's lastig. Ik heb het gedaan tov mijn toen staande set (Dual CS5000, Musical Fidelity & Translator). Wat wil ik anders, wat wil ik meer wat wil ik minder. Een aantal van die aspecten heb ik vertaald naar technische eisen (die niet vast zijn maar een uitgangspunt). In die periode heb ik heel veel naar andere sets geluisterd, om het even wat en waar. Dat geeft een idee. Vervolgens heb ik heel veel recensies gelezen en die recensenten gezocht waar ik wat mee kan. Het kon dus best zijn dat ze alles afkraakten wat binnen mijn klank-ideaal valt, als het maar consequent is.

Het apparaatgerichte lijstje zag er ongeveer zo uit:

zeer snelle en breedbandige versterking waarbij het niet hoorbaar is om welk type het gaat (classe A/AB/B, mosfet, fet, buizen), geen sausje

bronnen die niet de microdynamiek benadrukken, rust ipv overmatig detail. Draaitafel zonder vering. Geen MC.

luidspreker met een afstraalgedrag dat past in een relatief harde ruimte en geschikt voor bijna nearfield, redelijk efficient (90+dB) bij voorkeur gesloten.

voor alles, geen sausje, minimale kleuring en zeker niet warm, 'romantisch'.

Hoe je het lijstje ook vorm geeft, aan de hand daarvan en het budget ben ik spullen gaan wegstrepen en dan blijft er vanzelf iets over dat past en bij elkaar past. Het is eigenlijk, zoals bijna altijd, van achteren naar voren denken. Wat is het doel. Wat is de voorlaatste stap om het doel te bereiken. Wat moet ik als stap daarvoor doen om de voorlaatste stap te realiseren. Gewoon procestechniek.

Uitgaande van een bestaande set zou ik het zelfde doen, alleen dan met de vraag welke aspecten wil ik, welke wil ik versterken of verzwakken? Dat lijkt me het uitgangspunt voor een nieuw, of ander apparaat in de keten. Wil je bijvoorbeeld meer microdetail dan kies je eerder voor iets in de richting van een Rega dan in de richting van een NA. Een Technics DD zit er zo'n beetje tussen in.

Even een andere insteek hier Seed7. Ik bezocht vroeger heel veel shows. Ik herinner me een show waar ik al veel goed geluid gehoord had. Tot ik in een ruimte kwam waardoor al het andere dat ik gehoord had ineens veroordeeld werd tot hifi. Ook op andere shows was alles wat ik hoorde via deze apparatuur altijd enorm, bij gebrek aan een betere term, muzikaal. Ook met bijvoorbeeld een plaat van Jimi Hendrickx. Toen naar prijzen gekeken pffff niet normaal en heel ver buiten budget. Nu later deze apparatuur gekocht en gewoonweg genieten van muziek en geen behoefte aan wat anders. Zo kan het dus ook. Veel gaan luisteren, je tijd nemen, en op basis daarvan je keuze maken. Met zo’n aanpak heb ik twee keer mijn beste set en meest uitgebalanceerde set samengesteld. 

5 hours ago, Mediator said:

[...] Tot ik in een ruimte kwam waardoor al het andere dat ik gehoord had ineens veroordeeld werd tot hifi. Ook op andere shows was alles wat ik hoorde via deze apparatuur altijd enorm, bij gebrek aan een betere term, muzikaal. [...]

:) Ja, dat overkomt je gewoon en daar is niets mis mee, scheelt ook veel zoeken en denken. (Ik heb ook een geheim "If I were a ritch man, dia dida didl dum ..." lijstje)

Ik heb me altijd opgesteld vanuit de gedachte dat ik alleen iets koop als ik het echt wil hebben. Liever een jaar extra sparen dan iets kopen wat ik toch op termijn ga vervangen. Lever je altijd geld bij in.

2 hours ago, carl said:

Ik heb me altijd opgesteld vanuit de gedachte dat ik alleen iets koop als ik het echt wil hebben. Liever een jaar extra sparen dan iets kopen wat ik toch op termijn ga vervangen. Lever je altijd geld bij in.

Soms moet je in het leven een gokje wagen. 😉

1 platenspeler zonder toonarm in bestelling. 

• 2 weeks later...
On 7-1-2023 at 18:54, Kraus vonBentinck said:

Met zo'n fijne vintage draaitafel lijkt mij het verstandigst om te wachten tot de drang om een nieuwe grammofoon aan te schaffen voorbij is gegaan. Wat zou je dan trouwens gaan doen met de Denon???

In retrospect: wijze man. 😉

Lijkt erop dat ik mijn max. budget van 6,5k. niet ga halen na het mislopen van de zwarte Transrotor SME 3500 (niet zaligmakend overigens, maar wel mijn initiële startpunt)

Opties:

* Zwarte Transrotor SME 3500/ 5009 (inmiddels vervlogen startpunt): €1800.

* Zwarte SME 309: eveneens bekende naald in hooiberg. €1500 zonder toebehoren: no go voor mij.

* Vintage SME 3009 s2, Fidelity Research FR 64s, Audiocraft: 35-50 jaar oud? Inmiddels ook al > €1000-1500. Toestand, revisie?

* Nieuwe Transrotor Tra 9s (studio): past optisch, kwaliteit/ sound? Oogt een beetje saai. €3562-3750

* Nieuwe Groovemaster III (niet meer in zwart leverbaar) Vanaf €2300.

* Reed 1H: anno 2023 nieuw (V.a. €3399-3599 in basisuitvoering) Mooie demo 10,5 icl. bekabeling in A €2450. Reeds verkocht.

* Reed 2G zwart, makassar ebony 10,5 of 12 Full Option: nieuw minimaal 5,5k. Demo/ gebruikt: ?

* Reed 2G 12 inch (palladium finish: + €800, maar niet de door mij  gewenste zwarte uitvoering) Full Option/ 2dehands: €3300. Maar wel +€780 exta i.v.m. andere tooarmbasis.

* Davinci Audio Lab  vroegere Grand Grandezza Reference dan wel Nobile 10 inch met carbon armbuis voor €3800

En ik koop tegenwoordig gebruikt enkel nog met OVP (originele verpakking incl. toebehoren), goede referenties en mogelijkheid tot zelf ophalen.

Het liefste blijf ik bij mijn lage compliance Denon  DL-A100/ oftewel "high mass" toonarm (vintage audiocraft/ FR64s; nieuwe Groovemaster/ Thomas Schick) 

Maar die Denon mag zeker niet de beperkende factor zijn m.t.b. mijn toekomstige toonarm.

Is getekend: "FUCHS"

32 minutes ago, Roots said:

Long way to go man...Heb je inmiddels die fossiele buizenbakken al aan de gang?

Dat ligt eraan. Als ik de euro's vrijelijk zou laten rollen, heb ik volgende week een operationele DT. Maar de jacht op houdt het voorlopig ook interessant.