Jump to content

Luchtvochtigheid en akoestiek

carl
 Share

Recommended Posts

Ik verwacht dat die diffusors uiterlijk in januari klaar zijn Jack. Met de timmerman die de boekenkast gaat maken heb ik zondag een afspraak. Het speciale stroom en streamer circuit loopt daarnaast. Kwestie van een gaatje door de muur. Ondertussen geniet ik van de zolder 😀

Edited by carl

Heeft Ikea niets voor je? B.v. de KALLAX  Gelieft bij sommige van dit forum en staat op mijn verlang lijstje. Plaatje board erachter timmeren voor meer stevigheid en tegen stof en klaar.  Verder als analoog adept, streamen ??? Is dat niet vloeken in de kerk Carl? Loopt meestal niet goed  af.🤔

De kast wordt twee bij twee en ik vrees toch wel voor stevigheid bij de Kalax en ik wil gewoon MDF. Ik kom trouwens net bij iemand vandaan die iets vergelijkbaars heeft gemaakt. Volgens hem was de verf bijna het duurste. Het timmerwerk besteed ik uit en het verven doe ik zelf.

Het souterrain krijgt trouwens een iets andere functie dan de luisterzolder. Het wordt ook onze computerkamer. De streamer zorgt dan voor achtergrondmuziek. Ik begin met de Auralic mini denk ik, maar van het een kan het ander komen. Ik volg de avonturen van Guido op dit  gebied intens 😁

MDF... voor een platenkast? Hou je van kromme planken en dus kromme platen?

Ik heb hier jaren een IKEA kast voor de platen gebruikt. Met een planklengte van ca. 1 m. Die stonden helemaal vol met platen. Helemaal niet doorgehangen. Ik heb meer vertrouwen in de IKEAkast dan in MDF. Dat spul is te slap voor legplanken.

Ja maar zorg ook dat de constructie sterkte geeft aan het materiaal.

een zwevende plank tussen t staanders gaat doorhangen een plank die ondersteuning heeft over de gehele lengte niet.

En wil je toch zwevende planken hou die dan kort. Is ook beter voor je platen. Hoeven ze niet allemaal op elkaar te leunen en is het tussen weg pakken makkelijker.

wat dat betreft zijn de IKEA kasten met die vakjes best een goede keuze.

Ik ga morgen eens met de timmerman overleggen. Ik wil planken van 3 centimeter dik: een gedeelte 52 cm breed (twee staanders van 5 vakken) en een gedeelte 43 cm ( ook twee staanders van 5). In totaal komen er dus 20 vakken voor LP,s en boeken/ strips.

Ik heb verder niets tegen multiplex alleen zijn de kantjes moeilijk af te werken. Hoewel dat weer zou kunnen met latjes van echt hout. 

ik heb in mijn huiskamer de klassieke LP’s staan op een breedte van 52 cm. Daar staan houten schotten of klassieke boxen tussen.

Edited by carl

Ik heb even op Baubuche gezocht en tis wel een sterke manier van hout verlijmen zo en een mooie manier om het afvalhout nog te gebruiken.

Je krijgt er in elk geval een zeer bruikbare plaat voor terug.

Een beetje op de zelfde manier als bamboe panelen worden vervaardigd.

Wat het grote voordeel van dit hout en ook van bamboe is dat de interne resonanties redelijk effectief gedoofd worden door dat het in fijte allemaal lose delen zijn die tot een geheel wordt verlijmd.

2 minutes ago, kappa7 said:

Ik heb even op Baubuche gezocht en tis wel een sterke manier van hout verlijmen zo en een mooie manier om het afvalhout nog te gebruiken.

Je krijgt er in elk geval een zeer bruikbare plaat voor terug.

Een beetje op de zelfde manier als bamboe panelen worden vervaardigd.

Wat het grote voordeel van dit hout en ook van bamboe is dat de interne resonanties redelijk effectief gedoofd worden door dat het in fijte allemaal lose delen zijn die tot een geheel wordt verlijmd.

Op dit eigenste moment ben ik er een monitor speaker mee aan het bouwen. Zij en achterwand Baubuche en het front massief beuk (meer dan 40 jaar oude beuk)

Het zal inderdaad geen dennenhout zijn.

Dit vind je terug op de site over Baubuche:

Over BauBuche

Dankzij de buitengewoon hoge hardheid zijn met BauBuche aanzienlijk slankere onderdelen mogelijk dan met materiaal uit naaldhout. En de economische productietechnologie maakt het mogelijk dat constructies uit BauBuche op hetzelfde prijsniveau liggen als traditionele naaldhoutconstructies.

Edited by Gydo

6 minutes ago, Hans van Liempd said:

Massieve planken kan natuurlijk ook. Maar ook die moeten voor platen behoorlijk dik zijn.

De vraag is wat behoorlijk dik is Hans. Mijn ontwerp gaat van 3 centimeter uit.

Dit zocht ik in de gauwigheid op https://www.pollmeier.com/nl/onze-producten/Over-BauBuche

Mijn timmerman is een gevluchte Duitser. Die zal het wel kennen lijkt me.

Edited by carl

Dat is een goede vraag Leo.

Ten eerste schijnt de luchtvochtigheid in NL sterk te zijn toegenomen (klimaat). Dat zal zeker bij mij in het bos het geval zijn. De luchtvochtigheid in mijn souterrain zit wel boven de 60 maar niet erg veel. Ik heb er nu een luchtontvochtiger staan op schakelklok. Een uurtje in de ochtend aan en het probleem is onder controle. Als de verwarming en de buizenversterker aan staan zal het probleem verder wel meevallen. 

Verder heb ik bij RivaSono drie diffusors (twee in de hoek en een ertussen) en twee absorbers gekocht voor achter de LS. Als die geleverd worden krijg ik nog een hoop absorbers te leen om uit te proberen en een tweede meting. In combinatie met de kast met LP ‘s en strips verwacht ik wel de zaak onder controle te hebben. Ik nodig je dan wel uit.

Edited by carl