WanFie Posted 4 december 2022 Report Share Posted 4 december 2022 (edited) Vandaag zat ik wat te lezen op een audioforum en kwam de term TuneBrowser tegen. Deze kon kennelijk UPnP afspelen en was mij nog niet bekend. Nu maak ik met een brede glimlach gebruik van deze software. Het is een player vergelijkbaar met JRiver, maar dan alleen voor audio. En een enorm uitgebreide sorteer- en zoekmogelijkheid. Daarnaast veel instelmogelijkheden én zeer goed werkende UPnP afspeelmogelijkheid. De gratis versie kan eigenlijk alles, maar kan kennelijk "maar" 500 files managen. Ik heb die beperking nog niet gemerkt. Wat een betaalde versie kost, kon ik zo niet vinden, maar ik zag ergens € 16,-. Dat zou dan wel erg goedkoop zijn. Het klinkt ook erg goed. Werkt bitperfect (wanneer je dat goed instelt) en prima samen met BubbleUPnP. Het lijkt ook erg stabiel, tot nu toe geen enkele onderbreking in de muziek gehad. Audiophile UPnP Renderer heeft daar hier een enkele keer wél last van. JRiver speelt hier dan weer wél prima, maar de klank is nét wat softer dan van UPnP Renderer. De eerste indruk is, dat TuneBrowser qua klank een beetje tussen JRiver en UPnP Renderer zit. Vooral de ruimtelijkheid neemt Met TuneBrowser t.o.v. JRiver toe. TuneBrowser is door een Japanner geschreven en die is daar nog dagelijks mee bezig. Op het Japanse Forum (lang leve Google vertalen) zie hem dagelijks antwoorden geven op vragen. En ook wensen inwilligen. Dat is natuurlijk helemaal uniek. Er is een Engelstalige versie die goed vertaald is en erg overzichtelijk in elkaar steekt. Er is ook een door Windows goedgekeurde versie die dus in de Microsoft store staat. Een paar linkjes (openen in Google Chrome en in Nederlands vertalen): Downloaden: https://tunebrowser.tikisoft.net/download/ Forum: https://tunebrowser.tikisoft.net/forum/ Kent iemand deze software? Edited 28 juni 2023 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 5 december 2022 Report Share Posted 5 december 2022 Nee, het is kennelijk Japanse software voor Windows. Ik gebruik géén Windows voor het afspelen van muziek maar Linux. Standaard bitperfect! Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 5 december 2022 Author Report Share Posted 5 december 2022 Dat weet ik, jij zweert bij Linux. En alles wat ik daarmee probeerde werkte langzaam, slecht of niet. Bovendien was de processor-belasting altijd hoger dan met een vergelijkbaar Windows programma. En met de streamers (Volumio, Daphile, Moode enz), onder Linux was het altijd wat. Meestal kunnen ze de i2s kaart nog geeneens fatsoenlijk aansturen. Ik zal wel wat verkeerd doen, maar ik heb dat opgegeven. Laten we dit topic dan ook maar niet meet Linux vervuilen. Nu speelt mijn streamer op Windows 11 en ik kan kiezen tussen JRiver, Audiophile UPnP renderer en nu dus TuneBrowser. De processor belasting was met TuneBrowser nog vrij hoog (samen 20%), Maar nu met het minischerm en dat nog dichtgeklapt, de spectrum analyzer uit (die staat standaard aan), gebruikt TuneBrowser nog 1,5% de rest er omheen (Windows) verbruikt meer, ik kom nu samen op ongeveer 10%. Wat me opvalt aan het geluid is het gemak en hoe natuurlijk het klinkt. Totaal geen stress en elk detail hoorbaar. Het laag is kneiterstrak. Wat Audiophile UPnP Renderer misschien beter doet, is dynamiek weergeven. Maar dat klinkt dan ook weer wat stresserig. Ik vind het bijzonder dat er zoveel verschillen in klank zijn bij verschillende software. Zelfs al zijn ze allemaal bitperfect. Net nog even naar de instellingen van TuneBrowser gekeken. Wanneer je op het scherm wat aan de filestructuur veranderd of toevoegt, komt dat ook gelijk in BubbleUPnP. Zo heb ik een lijst met Grouping toegevoegd, voor de 60.000 tracks op de NAS maakt dit zoeken een stuk makkelijker. Maar zo zou je ook lijsten met Dirigent, Componist en uitvoerenden kunnen toevoegen. Wat dan wél moet kloppen, zijn de tag's van de muziek. Maar ook die zijn simpel te bewerken. Een erg slimme programmeur die Tiki... Qobuz en Tidal ontbreken in TuneBrowser overigens ook, maar dat gebruik ik toch alleen via BubbleUPnP. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 8 december 2022 Author Report Share Posted 8 december 2022 (edited) Vandaag heb ik wat instellingen gedaan volgens het lijstje van "BoBo" uit de onderstaande link. https://audiophilestyle.com/forums/topic/54245-tunebrowser/#comment-878409 Tunebrowsers speelt nu meestal met minder dan 1% processorbelasting bij CD weergave. Het duurt nou wél iets langer voordat de muziek gaat spelen. De klank is er zeker niet slechter op geworden. Nog meer microdetail en dynamiek. Edited 8 december 2022 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 december 2022 Author Report Share Posted 13 december 2022 Tot nu toe werkt TuneBrowser prima. Eens afwachten wat er gebeurd wanneer de proefperiode is afgelopen. Dan zou ik maar 500 tracks kunnen indexeren. Nou is de prijs van ca. € 21,- niet om over naar huis te schrijven, maar ik vind geen andere betaalmethode dan Paypal. En dat heb ik niet. Op de site van Microsoft kan het wél anders, maar dan heb ik de door Microsoft goedgekeurde versie. Die loopt meestal wat achter. Of alleen als UPnP player gebruiken. Wanneer dat werkt ben ik ook al zeer tevreden. Nu speel ik niet anders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 december 2022 Report Share Posted 13 december 2022 Paypal is gratis dus wat let je. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 december 2022 Author Report Share Posted 27 december 2022 TuneBrowser is hier verheven tot de standaard in mijn audioset. Vanmiddag hebben we een vergelijk gedaan tussen: JRiver Media Center Audiophile UPnP Renderer Tunebrowser één PC waarop alle drie de pakketten tegelijk draaien. Met BubbleUPnP kan ik kiezen welke van de drie spelen. Dat heeft Tunebrowser dus "gewonnen". Ik was daar al eerder uit, maar mijn ervaren mede luisteraar Is na het bezoek hier naar de computerwinkel gereden om een extra SSD om in zijn audio pc te schroeven te kopen. Hierop komt dus een verse installatie van TuneBrowser in een verse Windows 10 omgeving. De andere (optimaal ingerichte) SSD blijft dan in tact en kan eenvoudig teruggezet worden en JRiver en Roon spelen weer. Ik zat aan de zijkant en hoorde zelfs daar duidelijk dat er behoorlijke verschillen zijn: JRiver klinkt het "vriendelijkst" stemmen klinken nét wat zoeter en afgeronder. Dynamiek lijkt wat geremd waardoor het altijd lekker klinkt. Niks mis mee dus. Audiophile UPnP Renderer klinkt dynamischer, sneller en transparanter. Maar soms ook wat fel. Ook niks mis mee dus, een kwestie van smaak. Tunebrowser klinkt aanzienlijk ruimtelijker en laat alles van de opname horen. Ik heb de bezoeker hier tijdens eerdere luistersessies nog niet over een overdaad aan galm en ruimtelijkheid horen "klagen". maar nu dus wél. Je "kijkt" met dit pakket zo diep in de opname dat je ook alle fouten en onvolkomenheden in de opname hoort. Maar wanneer het goed is opgenomen... Magisch. Ook niks mis mee dus. Deze verschillen zijn niet wereldschokkend, maar toch groter dan ik verwachtte. Zeker wanneer je langer luistert klinkt het met TuneBrowser steeds verslavender. Ritme, kippenvel en betrokkenheid. Super. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 5 januari 2023 Author Report Share Posted 5 januari 2023 En dan is de proeftijd van een maand voorbij. TuneBrowser met UPnP speelt gewoon door, mits de bibliotheek leeg is. Maar die is simpel leeg te maken. Door alles te selecteren en te wissen. Toen die niet leeg was, kreeg ik "error 406" foutmeldingen. En via BubbleUPnP kun je de bibliotheek op b.v. NAS zetten en alles speelt gewoon af. Dan dus geen beperking van 500 tracks. Maar wanneer je TuneBrowser wilt gebruiken waar hij voor bedoeld is (zoeken en organiseren van je muziek) dan werkt dat dus niet. Dan scant hij de NAS, maar voor elke track staat "limit bereikt". Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 januari 2023 Author Report Share Posted 15 januari 2023 Naar aanleiding van het vergelijk afgelopen vrijdag, is de bezoeker bezig geweest om ook wat intensiever met TuneBrowser aan de slag te gaan. Een van de opvallenste resultaten tot nu toe, wou ik jullie niet onthouden. Onder Windows 11 is er duidelijk meer detail en ruimtelijkheid hoorbaar dan met Win10. Hij heeft eerst één streamer (hij heeft er vier) voorzien van Win11 en Tunebrowser. Nadat hij dit vergeleek met zijn topstreamer die we hier hebben beluisterd (Win 10 en TB), is heel snel besloten ook die streamer van Win11 te voorzien. Met de Truuk van Kappa7 omdat zijn moederbordjes al wat ouder zijn. En ook dat werkt kennelijk prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 15 januari 2023 Report Share Posted 15 januari 2023 Dat is toch raar man! Alhoewel, ik heb vaak het gevoel als ik iets zwaars mee laat draaien op de achtergrond dat het beter klinkt vanaf PC. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 15 januari 2023 Report Share Posted 15 januari 2023 Als je toch bezig bent met het experimenteren met computers zou je ook eens met HQ player aan de gang kunnen gaan. Ik verwacht dat je met de dac die alleen PCM aan kan ook nog wel een sprong kan maken. Als je naar de MU1 netwerkspeler van Grimm kijkt dan zie je dat juist ook die van vergelijkbare techniek gebruikt maakt en meer aandacht aan het upsamplen besteed waardoor ook dsp en digitale volumeregeling wel goed werkt. Ook maak je het filteren op die manier een stuk makkelijker je zit immers dan niet aan de 22Khz van de nyquist frequency vast. Met de mooie nieuwe voeding zou dat nog een aardige verbetering kunnen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 januari 2023 Author Report Share Posted 16 januari 2023 Wat TuneBrowser precies doet staat nergens beschreven. Maar in vergelijk met andere players klinkt het echt een stuk beter. Meer live gevoel, meer natuurlijkheid, meer levensecht. Daar kan JRiver (ook met upsampling) niet aan tippen. En JRiver vind ik al een stuk levendiger dan b.v. Roon. Daphile, Volumio en nog een aantal players heb ik eens getest. Dat klonk zeker niet beter dan JRiver. HQplayer heb ik verschillende keren gehoord. Zelfs op heel erg uitgebouwde sets, maar kon mij nimmer echt bekoren. Behalve die op de Taiko streamer. Daar komt bij dat die playersoftware vaak veel zwaardere PC's nodig hebben. En mijn insteek is dus een low power streamer te bouwen. En dat is voor mij uitstekend gelukt. Waar ik nog wél mee aan het knokken ben, is de stream levend te houden. Het gebeurd nu onregelmatig dat de muziek stopt of hapert. Soms twee dagen geen last van, dan weer 3 keer in een uur. Ik heb daarvoor een topic op het forum van TuneBrowser geplaatst. Tike kijkt dagelijks mee en reageert ook met zinnig advies. Het lijkt nu dus aan het V10a modem van KPN te liggen. Dat is gisteren door KPN gereset. Nu maar afwachten of het blijft "stromen". Erg handig is dat resetten niet. Alle instellingen zijn weg, incl. de vaste IP adressen. Typisch vond ik wél, dat er tijdens het testen 2 keer een melding kwam van de wijkcentrale storingen zou veroorzaken. Misschien zit daar het probleem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 januari 2023 Author Report Share Posted 16 januari 2023 12 hours ago, Roots said: Dat is toch raar man! Alhoewel, ik heb vaak het gevoel als ik iets zwaars mee laat draaien op de achtergrond dat het beter klinkt vanaf PC. Dan gaat het rustiger klinken, dat klopt. Of je dat mooi/beter vindt is een kwestie van smaak. Ik hou van leven en dynamiek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 januari 2023 Author Report Share Posted 16 januari 2023 (edited) De problemen lijken opgelost. Een meervoudig probleem. Het KPN modem (V10a) vertoonde storingen en moest gereset worden. Daarna alle vaste IP adressen weg. Er blijken enkele apparaten vaste IP adressen in het apparaat te hebben. Die heb ik voor een deel ook maar in het modem ingesteld. Mijn tablet vond het nodig om bij een reset van het wifi accespoint verbinding met het KPN modem beneden te zoeken. En dat werd niet naar het veel sterkere signaal van het accespoint op zolder omgezet wanneer dit weer actief was. Slecht Wifi op het tablet dus. Ik heb nu een tabletje met Android 11 voor het vaste gebruik op m'n luisterzolder ingesteld. Die kan geen verbinding met het netwerk beneden maken. Nu werkt alles weer zoals het hoort. De fouten hadden dus niks met TuneBrowser of Qobuz te maken. Nu maar hopen dat het zo blijft. Edited 16 januari 2023 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 16 januari 2023 Report Share Posted 16 januari 2023 10 hours ago, Hans van Liempd said: Dan gaat het rustiger klinken, dat klopt. Of je dat mooi/beter vindt is een kwestie van smaak. Ik hou van leven en dynamiek. Nou dat weet ik zo net nog niet...Kan het zo zijn dat je daardoor alle core's mee laat werken in plek van 1 die het op zijn sloffen aankan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 januari 2023 Author Report Share Posted 16 januari 2023 4 minutes ago, Roots said: Nou dat weet ik zo net nog niet...Kan het zo zijn dat je daardoor alle core's mee laat werken in plek van 1 die het op zijn sloffen aankan? Ik heb TuneBrowser zo ingesteld dat de verschillende functies elk hun eigen core gebruiken. Dat was een advies van iemand om het Audiophile Style forum. Daar had ik ook de tip voor deze software vandaan. En voorlopig klinkt het uitmuntend. De bezoekers van afgelopen vrijdag zaten hier regelmatig met open mond van verbazing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 25 januari 2023 Author Report Share Posted 25 januari 2023 Vandaag toch maar een rekening op PayPal geopend. En gelijk maar voor de officiële versie betaald. € 22,- (incl. kosten voor PayPal) is nou geen bedrag om moeilijk over te doen. Zeker met zoveel service. Link to comment Share on other sites More sharing options...
siem Posted 26 januari 2023 Report Share Posted 26 januari 2023 dat moet ik dan toch ook maar eens proberen Hans. Draait windows 11 op jouw j1900 asrock moederbord? of heb je inmiddels een zwaardere pc. Moet nu toch aan de gang met mijn audio pc want vanwege een stroom storing lijkt een harddisk kapot Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 januari 2023 Author Report Share Posted 26 januari 2023 De J1900 kan alleen op Win 11 met "het truukje". Of dat ook stabiel werkt kan ik niet garanderen. Ik heb tegenwoordig een iets jonger moederbordje. Met een Pentium Silver J5005 proc. Maar die is ook al niet meer te koop. De J5005 is een iets snellere proc dan de J1900, maar nog steeds low power. TuneBrowser kun je een maand gratis proberen. En daarna werkt UPnP nog steeds prima. Bovendien is € 22,- geen geld en wordt meer gezien als een "aanmoediging". Wanneer je het niets zou vinden wordt het bij un-installeren helemaal verwijdert. Ik ben nou bezig om mijn muziek nou op mijn manier in de bibliotheek te krijgen. Op zich gaat dat automatisch. Maar ik heb met ruim 60.000 tracks een nogal uitgebreide bibliotheek. Die heb ik dus in groepen verdeeld. Maar die tag (grouping) zit niet in m4a files e.d. Althans, TuneBrowser vind die niet. Ik ga nu alle Alac files die in m4a verpakt zitten naar flac converteren. Dan is de helft al opgelost. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 30 januari 2023 Author Report Share Posted 30 januari 2023 Alles is nu geconverteerd van alle afwijkende formaten naar Flac of mp3. Mp3 voor de al gecomprimeerde bestanden, de andere zoals Alac naar Flac. Flac is er in verschillende resoluties. Om die te scheiden heb ik die in aparte mappen staan. Dus een map CD kwaliteit en een map HR voor alles wat dara boven zit. Binnen TuneBrowser heb ik de menustructuur nu zodanig uitgebreid dat ik nu kan kiezen op de standaard instellingen en bovendien op grouping, en resolutie. Super programma...! Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 februari 2023 Author Report Share Posted 23 februari 2023 Kom ik afgelopen dinsdag op de audioclub, zegt er een medelid tegen mij... Nou heb ik me toch een goedklinkende player ontdekt. Ik vraag... welke is dat dan. Tunebrowser zei hij. Ik vraag,waar heb je dat vandaan? Ergens op een internationaal forum zei hij, maar die klinkt echt beter dan alles wat ik eerder probeerde. Toen vertelde ik hem mijn verhaal, eigenlijk hetzelfde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 28 juni 2023 Author Report Share Posted 28 juni 2023 Ondertussen is versie 5.3.1. actueel. Ik heb al die tijd geen enkele behoefte gehad om van player te veranderen. De ondersteuning door mijnheer Tiki is uitstekend en het klinkt super. In elke nieuwe versie worden probleempjes die sommige gebruikers met eerdere versies hebben, opgelost. Hierbij de link naar de laatste downloadpagina van de 64 bits versie. https://tikisoft.net/cgi-bin/download.net.cgi/TuneBrowser(x64)Setup5.3.1.exe Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 januari 2024 Author Report Share Posted 3 januari 2024 Er is een ding waarover ik me in TuneBrowser verwonder. Wat heeft het voor zin om alle muziek naar 32 bits te vertalen? We weten dat er toch niet meer dan 20 bit boven de ruis uit komt. Doen dit meer players? Het lijkt mij een onnodige vergroting van de data. Overigens is op dit moment versie 5.4.3. actueel en zijn verstoringen volledig weg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 3 januari 2024 Report Share Posted 3 januari 2024 Dat upsamplen naar 32-bits is volgens mij een soort standaard procedure in wave-editors, voorafgaand aan het bewerken van een file. Dan schijnt een bewerking (hard limiting, volume/compressie/filteren/equalizing etc) effectiever/nauwkeuriger/beter te verlopen. Zelfs in het oude CoolEdit is dat standaard ingebakken. Waarom dat in een player als tunebrowser nuttig zou zijn is mij ook niet duidelijk. Misschien als er een soort DSP bewerking aan te pas komt? De meeste geluidskaarten gebruiken alleen de eerste 24 bits. In JRiver kun je dat aanvinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 januari 2024 Author Report Share Posted 3 januari 2024 (edited) Dank je, Ik lees, dat Tunebrowser met de Asio driver, kijkt naar wat de DAC maximaal kan en stuurt dat er dan heen. Het is kennelijk in TB niet aanpasbaar. En op de DAC vindt ik ook niks. In de Windowsdriver is 24 bit wél instelbaar, maar daar heb je bij Asio niks aan. Ik dacht nog even aan de volumeregeling in TuneBrowser/BubbleUPnP. Of in de DAC. Maar de volumeregelingen staan hier uit, dus dan is het zeker nutteloos. Edited 3 januari 2024 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts