Jump to content

MFSL (MoFi) lp's en cd's: welke zijn echt het prijsverschil waard?

Pioniertje
 Share

Recommended Posts

Nee, ik wil het niet hebben over het MFSl-schandaal van dit jaar; dat zal bij de meesten wel bekend zijn. 

Waar ik het graag over wil hebben is of een persing van MFSL - lp of cd kan allebei - echt zoveel beter is en het grote verschil in prijs waar maakt. 

Dat kan een nieuwe uitgave of eentje uit de jaren '80 zijn: maakt niet uit. 

......en mocht ik in herhaling gevallen zijn: sorry. Ik ga niet de archieven doorspitten. 

De nieuwe uitgave van Michael Jackson: Thriller. Ik heb de SACD gekocht (MFSL UDSACD 2251). 

Is het beter? Ja en nee. Audiofiel gezien wel: meer detail; minder gecomprimeerd. Muzikaal weet ik het zo net nog niet: de 'dansbaarheid' is er uit. Misschien te clean? 

Dus aanbevelenswaardig? Voor de detailliefhebber wel; voor de danser onder ons niet. 

Wel fenomenaal is de UHQR-lp van Supertramp: Crime of the century MFQR-005. Je weet niet wat je hoort als je na de gewone persing deze geweldenaar op zet. 

Zoveel beter in alles: fluisterstil; een kanaalscheiding die je niet voor mogelijk houdt; veel meer 'druk' van de instrumenten; alsof een gordijn is weggetrokken. Uitgave van begin jaren '80 en met wat geluk nog te vinden. 

Wie volgt? 

Als je de Nachtwacht opnieuw schildert in fellere kleuren, is die dan "beter"?

Is het alles dat op de band stond, is het meer, is de balans veranderd? Het is niet beter, het is anders, misschien wel meer naar je smaak, "mooier".

Persoonlijk, ik houd niet van het aangezette laag van bijvoorbeeld de Pink Floyd herpersingen, die zijn dan ook de deur uit. Daar komt ook nog bij dat het op moderne installaties, met een dieper gaand laag, alleen maar erger wordt. Vooral de LP's. De CD's vallen meestal wel mee.

Met alle kritiek die men heeft op remasters worden dit soort uitgaven niet als "remaster gezien en bejubelt. Ik snap dat niet.

Edit: even gekeken, ik heb nog twee Loggins / Messina's in goud en Dark Side of the Moon, ook goud.

Edited by Seed7

2 hours ago, Duck-Twacy said:

Mij valt op dat de gold disk uitgaven op de Loudness DB zelden een hogere dynamiek hebben dan andere uitgaven.

Is mij ook opgevallen. Ik denk dat je dit ook in historisch perspectief moet zien.  Oudere gold disk uitgaven maakten gebruik van de truc om iets wat harder te laten klinken om bij een A/B test beter uit de bus te komen, dit nog voordat de Loudness war bekend was en het slagveld nog niet vol lag met overgecomprimeerde slachtoffers.

Ik heb de catalogus van DCC hier (Steve Hoffman masters),  Klinken zeer goed.  Ik denk een enkele dB minder in de DB is geen probleem maar je moet niet van DR12 onder de DR10 uitkomen om bij mij in de smaak te vallen en mijn oren af te matten.

Edited by marcel535i

Ik heb best wel wat favoriete albums op gold disk (of sacd) gekocht in de loop der jaren. Soms geniet ik echt meer van de "higher end" versie (bv Tommy van de Who op sacd). Maar het kan ook tussen mn oren zitten, net als bij bv wijn en eten is een mooie context belangrijk onderdeel van de beleving.

Heb overigens nooit de soms absurde bedragen neergeteld voor een dergelijke disk. Max 40 euro schat ik

13 hours ago, Duck-Twacy said:

Mij valt op dat de gold disk uitgaven op de Loudness DB zelden een hogere dynamiek hebben dan andere uitgaven.

Op zich is dynamiek wel te verhogen, maar dat gaat akelig klinken. De uitgaven van oudere opnamen kunnen ook haast niet meer dynamiek bevatten omdat er domweg niet meer in zat. Men heeft op zich al goede opnamen genomen en vooral de frequentiecurve gemanipuleerd, of met en EQ of met wat grappen bij het half speed mastering proces.

Je kunt dit soort dingen zelf proberen, (windows) installeer de APO parametrische EQ, maak een klein bultje bij 50-50Hz met een lage Q ca. 2dB  doe het zelfde rond de 2kHz.