Jump to content

Warped records afspelen

Duplo
 Share

Recommended Posts

Ik heb een aantal mooie albums, helaas warped (standaard vinyl).  Kan ik mijn cartridge hiermee beschadigen?  Sommige zijn best behoorlijk, maar de stylus blijft wel volgen.

Is er iets waar ik kan op letten, of vervang ik ze beter?

Alternatief: is er een methode om ze te rechten?

Thanks!

Daar is/was een speciale verwarmde pers voor om platen weer vlak te maken. Het kan ook in de (schone) oven thuis, tussen glasplate en met een gewicht er op.

Goed wordt het echter niet meer. De plaat hobbelt dan wel niet meer waar is toch vervormd, onrond. Ik zou naar een goede nieuwe of gebruikte vervanger zoeken.

Ik heb dat eens geprobeerd in de kleding drukpers van mijn zoon. Dat zijn twee verwarmde plateau's om kleding te bedrukken met smeltverf. De plaat werd wél een stuk rechter, maar het oppervlak van tussen de groeven smolten ook in. De plaat was dus naar zijn grootje.

Een audiokennis heeft zo'n platenvlakmaker. Ik meen van Clearaudio. Die kan ik niet meer vinden, maar wél deze:

https://www.recordcase.de/nl/orb-df-1i-a-record-strijkmachine?sPartner=Froogle_NL&gclid=EAIaIQobChMImojIjdvs-wIVFIjVCh3-zQGUEAkYBSABEgITLvD_BwE

ORB DF-1i A record strijkmachine_2