Pass Posted 12 december 2022 Report Share Posted 12 december 2022 Op 1/09/2021 kreeg ik mijn nieuwe streamer, dac en verbindingskabel toegestuurd: Aqua LinQ streamer, Aqua La Scala dac en EtherCON RJ45 (AQlink) (connectie tussen LinQ en La Scala). Ik installeerde de NUC als aangegeven op de Roon site: https://help.roonlabs.com/portal/en/kb/articles/rock-install-guide#1_Prepare_your_NUCs_hardware De LinQ geïnstalleerd als aangegeven op de Aqua site: “Setting up LinQ | Core and Roon” en “ACCESSING THE GRAPHICAL USER INTERFACE "GUI" https://www.aquahifi.com/file/manuals/LinQ_Core_Roon_EN.pdf Alles verder aangesloten en ingeschakeld. Alles lijkt ok, alleen … doodse stilte, geen enkele klank eruit te krijgen. Overzicht van de muziekinstallatie: Intel NUC8i5BEH met de Roon Core hierop geïnstalleerd. Streamer Aqua LinQ (gecontroleerd via iPad met Roon remote) -> Dac Aqua La Scala -> Versterker. NAS: Synology DS118 met muziekbestanden. De voeding van de installatie gaat via een Audioquest Niagara 1200 Power conditioner. De voedingskabels zijn WireWorld Stratus 7. Netwerkkabels zijn AudioQuest Cinnamon en WireWorld Starlight 8 en Chroma 8. LinQ en La Scala zijn verbonden met een Aqua Ethercon G2 RJ45 I2S-kabel. Internetopzet (sorry, scanner niet beschikbaar): De provider is Orange. Orange modem/router CH6643E naar PC, naar TV-recorder, en naar switch Silent Angel Bonn N8. Switch naar NUC, naar Nas, en naar LinQ. Even vooruilopen nu, volgens de dealer (gevolgd door de importeur, en nu de fabrikant) ligt de fout in de NUC (verkoopt hij niet) of mijn netwerk. Ze hebben een sterk argument, maar ik twijfel eraan. Ik heb echter ook nooit problemen gehad met de internetverbinding. De TV speelt normaal, de internetverbinding met de PC is ok, telefoon is ok. Ook had ik met mijn NAIM NDX streamer (versie 1), die voor de Aqua’s in dienst was, nooit problemen; hij speelde steeds vlot internetradio en ook eigen bestanden vanaf de NAS (hij kon alleen geen Roon aan). Roon Core (op de NUC) bestuurt de hele zaak via de iPad (Roon Remote): alle albums die op de NUC opgeslagen zijn verschijnen met albumhoes op de iPad. Klikt men op een album, dan verschijnen de gevraagde tracks op het afspeelscherm. Ze beginnen echter niet te spelen, maar er verschijnt de melding: “Playback failed because Roon could’t connect to HQPlayer” en de aanwijzer bevriest op 0 sec. Aqua maakt reclame dat hun apparatuur “Plug and Play” is en uiterst eenvoudig op te zetten. Zelfs reviews herhalen dat veelvuldig. Helaas is mijn ervaring anders. Stellen de Aqua-apparaten misschien specifieke eisen aan de internetverbinding? Ik weet het niet, en het lijkt me weinig waarschijnlijk; daar wordt nooit iets over gezegd. Er werd reeds heel wat getest (door mij, door de dealer, en door de importeur. Helaas soms met tegenstrijdige resultaten. De fabrikant zou contact gehad hebben met de dealer en importeur, maar daar weet ik niets van. Op mijn vragen kreeg ik amper reactie. Maar hij is toch de enige met een grondig inzicht in het innerlijk van de LinQ? In een volgende bijdrage een overzicht van de gedane testen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 12 december 2022 Report Share Posted 12 december 2022 De foutmelding is dat hij HQ player niet kan vinden. Heb je dat ook geïnstalleerd op de NUC? en wil je dat ook gaan gebruiken? Daar is namelijk wel een aparte licentie voor nodig. Heb je die niet dan heb je slechts een 30dagen trail met 30min muziek en dan moet hij weer opnieuw opstarten. het meest handig is om eerst terug naar de bassis te gaan en dat is zorgen dat de DAC door de PC herkent wordt en geselecteerd kan worden. Soms zijn daar aanvullende USB drivers voor nodig. In Roon kan je dan de DAC selecteren en zou je muziek moeten hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 12 december 2022 Report Share Posted 12 december 2022 Speelt het wel zonder HQ player te gebruiken? Dus vanaf de NUC meteen vanuit Roon naar de dac toe? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 13 december 2022 Report Share Posted 13 december 2022 (edited) Lijkt me zo op het eerste gezicht idd een driver-dingetje. Ik lees nu pas dat je een I2S kabel gebruikt. Omdat dit geen standaard is, kan het zijn dat de pin-layout van de DAC en de streamer niet overeenkomen. Probeer eens via coax of toslink. Edited 13 december 2022 by Geerdie Aanvulling Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pass Posted 13 december 2022 Author Report Share Posted 13 december 2022 De LinQ werkt helemaal anders dan de meeste klassieke streamers. HQPlayer is volledig ingebouwd (een inplugbare module) en de licentie is inbegrepen in de aankoopprijs van de LinQ. Niets ergens anders gaan installeren. Hier zijn enkele reviews waarin de werking wat belicht wordt: https://help.roonlabs.com/portal/en/kb/articles/hqplayer https://www.hifi-advice.com/blog/review/digital-reviews/network-player-reviews/aqua-linq-part2/ https://www.hifi-advice.com/blog/review/digital-reviews/network-player-reviews/aqua-linq-part3-core-naa/ https://www.eliteaudiouk.com/product-page/aqua-linq De dac hangt rechtstreeks aan de LinQ. Hij is rechtstreeks getest en werkt perfect. En de I2S-kabel is ook in orde. Maar ik zal eerst wat verder uitleggen en de huidige stand van zaken beschrijven. Dan weten jullie ook waar te beginnen. Toch fijn dat er gereageerd en meegedacht wordt. Na een jaar+ zoeken zit het tot hier, dat zul je wel begrijpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 december 2022 Report Share Posted 13 december 2022 (edited) Ik heb geen verstand van Roon. En dat wil ik zo houden. Maar wanneer het een anders player zou zijn, denk ik dat het toch in de software gezocht moet worden. Je krijgt immers wél plaatjes op je iPad. En je hebt met de iPad ook verbinding met Roon. Alleen kan Roon de HQ player niet vinden. Misschien de hele handleiding nog een keer nalopen inclusief het aansluiten van de hardware? Is het i2s kabeltje wel op de juiste manier voor jouw NOC aangesloten? het is immers i2s via Ethernet (RJ45) en daarvoor is er geen standaard aansluitschema. Edit, Ik zie dat Geerdie me voor was met deze opmerking. Op de audioclub gebruikt een lid zelfs drie PC's om Roon te spelen. Hoe ingewikkeld kun je het maken.? Drie PC's drie IP adressen en drie keer kans op problemen met software. Nou ik aan IP adressen denk. Heb je deze vast ingesteld? Edited 13 december 2022 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 13 december 2022 Report Share Posted 13 december 2022 (edited) Ideetje: Vergeet dat Roon nou es effe en zet de NUC eens uit. Zet Spotify op je tablet en probeer of je via Spotify Connect verbinding kan krijgen met de streamer. Werkt dat? Btw; dat is wel rete mooi spul wat je daar hebt staan Edited 13 december 2022 by Geerdie Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 december 2022 Report Share Posted 13 december 2022 je zult dingen moeten uitsluiten en zien wat het wel doet. Je hebt dus wel een licentie voor HQplayer dus dat moet goed gaan. Echter is dat wel een van de punten waar het mis kan gaan. Het is behoorlijk complexe software waar veel mee mogelijk is maar ook veel mis kan gaan. Je kunt de DAC dus ook aansturen om HQ player heen. Als dat wel werkt dan weet je dat je verbinding tussen DAC en PC werkt. mocht je dat lastig vinden dan zou je ook een andere player kunne gebruiken om dit te testen. Musicbee is dan zo iets maar ook VLC player zou je ook in moeten kunnen stellen om direct naar de DAC te kunnen uitsturen. Werkt dat dan weetje dat de verbinding tussen je dac en je PC werkt. Dan zou je Roon uit kunnen sluiten door met HQPDcontrol te proberen of je via HQplayer wel geluid naar de dac krijgt. Lukt dat wel dan zit je probleem in Roon. Zelf verwacht ik dat HQ player niet goed is ingesteld of geconfigureerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pass Posted 14 december 2022 Author Report Share Posted 14 december 2022 Eerst even de algemene situatie. Mijn installatie werkt soms wel en soms niet. Het is niet voorspelbaar of ik muziek zal horen na inschakelen of niet. In het laatste geval zie ik alleen aan de lichtjes dat de zaak ingeschakeld staat. Als alles ok is na inschakelen, dan blijft alles goed functioneren tot de apparatuur weer uitgeschakeld wordt. Daarna de vraag of we de volgende dag weer muziek zullen krijgen. Dit wijst misschien op een netwerkprobleem? Op te merken dat sinds het begin de installatie iets gewijzigd werd. Waar er eerst een tweede router (Linksys EA4500) stond na de modem/router van provider Orange (CH6643E), werd de Linksys later verwijderd. Het maakte geen enkel verschil voor het audio-probleem. Toen de Linksys er nog stond verving ik hem door een kleine Linksys. Geen verschil. Toen we op zeker ogenblik een WiFi-probleempje hadden verving de provider de toenmalige modem/router door de CH6643E, omdat de originele te oud bevonden werd. Ook dat veranderde niets aan het audio-probleem. Welke zaken werden totnogtoe getest en hoe? Omdat de verkoper direct naar de NUC wees als schuldige werd deze als eerste nagekeken. De importeur (Marco) had een Aqua Diva cd-speler meegebracht en die werd ingeschakeld als bron. Dus de NUC weg en de Diva in de plaats (Diva > LinQ > Dac > versterker). Onmiddellijk klonk er mooie muziek. De dac was dus ok. De NUC werd verdacht, en de LinQ, of een of ander deel ervan (hardware of software). De importeur (Marco) kwam drie halve dagen van Amsterdam naar hier om het probleem te bekijken. Op zeker ogenblik was hij in de setup van de LinQ aan het rommelen en opeens kregen we klank. Helaas zei hij daarop dat hij zelf geen idee had wat hij gedaan had om dat te bereiken. De installatie speelde enkele uren perfect tot ik ze voor het 7-uur nieuws op TV uitschakelde. ’s Morgens bleef alles weer dood. We stonden dus weer even ver. Maar het feit dat het euvel verdween als de importeur aan de setup van de LinQ bezig was, lijkt erop te wijzen dat daar de fout zit (hardware of software). Hij wijzigde inderdaad niets aan de internetverbinding, de router, de NUC of elders. De LinQ speelt dus soms wel, soms niet. Om verder te kunnen testen vroeg ik aan de dealer (Pink Noise) of hij een NUC of een Roon Nucleus had (apparaat verkocht door Roon zelf met dezelfde functie als de NUC) om alzo mijn NUC tijdelijk te vervangen, maar hij had er geen. Hij stelde voor te proberen met een laptop (Roon core installeren op een laptop), maar die had ik dan weer niet. Roon installeren in Windows op mijn PC kan ook, maar dat riskeerde ik niet want als het fout liep kon ik niets meer opzoeken. Marco verving de NUC door een Aqua Diva cd-speler als bron (dus Diva -> LinQ -> La Scala -> versterker). Deze setup speelde vlekkeloos (en mooi!). Na herstelling van de oorspronkelijke installatie via de NUC -> klankloos. De LinQ functioneerde dus vlekkeloos, de NUC blijft verdacht. Marco nam de LinQ op zeker ogenblik mee en testte hem op twee verschillende plaatsen. Het werkte tweemaal direct. Hij concludeerde “beide apparaten, zowel de LaScala als de LinQ functioneren zoals zou moeten maar niet in je netwerksituatie. De LinQ heeft op 2 andere locaties direct gewerkt”. Om verder te testen verving Marco de LinQ door een Linn Majik DS. Direct muziek. Marco concludeert “een zekere incompatibileit in het netwerk”. Hij besluit “Ik denk en hoop dat een volledig nieuwe installatie misschien toch de oplossing kan zijn”. Enkele maanden geleden kocht ik dan een nieuwe NUC (Intel NUC10i5FNHN2). De nieuwe NUC verandert niets. Soms werkt alles perfect; soms geeft de installatie geen kik. Vervolgens verving ik alle ethernetkabels. Hetzelfde met de voedingskabels. Geen verschil. Ik heb totnogtoe dus hoogstens enkele (tegenstrijdige) aanwijzingen, geen sluitende bewijzen. Meer en meer wordt een netwerkfout waarschijnlijker, maar daar ken ik helaas omzeggens niets van. Ik zal een aantal bevindingen hieromtrent bijeenhalen voor een volgende bijdrage. Alvast hier een stukje waar ik mijn tanden op stukbijt. Is multicast traffic required for Roon? Yes. Roon, Apple Airplay, Google Chromcast, all of these things where a device needs to discover an audio endpoint is using MDNS and the address 224.0.0.251 to discovery the host address of these devices. https://community.roonlabs.com/t/is-multicast-igmp-needed/71892/11 En een korte communicatie met Jussi (de ontwerper van HQPlayer) waaruit ik de laatste posts zeker nu al wil vermelden: “Hello Guido, OK, that is the problem. HQPlayer likely won't let you go to other pages either, indicating "you need to fix the configuration first" state. Since the output device is missing, HQPlayer doesn't have any output device to play to and thus cannot play anything. Your NAA module and the audio device behind it should appear on the "Network Audio backend" device list. I have also attached screenshot how the NAA appears for me on another HQPlayer computer. (since I don't have the HQPlayer module in LinQ) Best regards, - Jussi” Hey Jussi, that's fine that you found the problem. But how do I solve that? "The output device is missing", is that something I have to correct in setup? How do I get the NAA-module in the "Network Audio backend" device list? In the Aqua LinQ marketing all is plug&play, they say. Just enter one IPaddress and go. Do you know the answer? I also wonder if this is just a problem in the LinQ, or is the NUC (Roon core) also involved? Best regards, guido Hi Guido, This problem is internal to LinQ. If the Network Audio backend device list is empty, the NAA module is not behaving properly. I don't know how to fix it, for that you need to ask Aqua for support. But at least you can now point them where the problem is. And no, your Roon should be fine now. Just need to get HQPlayer module talking to the NAA module. Best regards, - Jussi Dus toch de LinQ? Of is er nog een mogelijkheid die ik over het hoofd zie. En wat moet ik nu doen? (Als je wil spreken over "Van de bomen het bos niet meer zien"?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pass Posted 14 december 2022 Author Report Share Posted 14 december 2022 22 hours ago, Hans van Liempd said: Is het i2s kabeltje wel op de juiste manier voor jouw NOC aangesloten? het is immers i2s via Ethernet (RJ45) en daarvoor is er geen standaard aansluitschema. ... Nou ik aan IP adressen denk. Heb je deze vast ingesteld? De I2S is een Aqua-kabel die speciaal dient om de LinQ met een Dac te verbinden. Ik hoop dat die wel in orde is. De IP-adressen zijn nog steeds niet vast ingesteld. Al enkele malen mee willen beginnen. Ik heb anders wel de uitleg hoe dat moet gebeuren. Maar waar stond mijn hoofd nu ook weer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pass Posted 14 december 2022 Author Report Share Posted 14 december 2022 21 hours ago, Geerdie said: Ideetje: Vergeet dat Roon nou es effe en zet de NUC eens uit. Zet Spotify op je tablet en probeer of je via Spotify Connect verbinding kan krijgen met de streamer. Btw; dat is wel rete mooi spul wat je daar hebt staan Geerdie, dat is wat hoog gegrepen om te denken dat ik dit zo even dan doen? Mijn hoofd, zoals ik hoger zei, begrijp je? Ik vind dat spul ook mooi, zelfs mijn vrouw vind dat, maar het is nog veel mooier als je het ook kunt horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pass Posted 14 december 2022 Author Report Share Posted 14 december 2022 20 hours ago, kappa7 said: Zelf verwacht ik dat HQ player niet goed is ingesteld of geconfigureerd. Ik vermoed dat dit heel dicht bij de oplossing zit, kappa7. Dat is waarschijnlijk wat de foutmelding zegt en wat jussi zegt. Helaas zegt het nog niet wat ik nu moet doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 14 december 2022 Report Share Posted 14 december 2022 Even een gekke vraag. Het WiFi én het LAN gebruiken die soms andere ip-reeksen? Sommige protocollen laten zich niet routeren. Alles moet in één en hetzelfde netwerk zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 14 december 2022 Report Share Posted 14 december 2022 (edited) IP adressen kun je in de router vastzetten. Dan kan ook op de PC, maar dat wordt meestal niet aangeraden. Ik heb hier op onze router een stel adressen vrijgemaakt voor vaste adressen en onder IP adres 200 vrijgegeven voor variabele IP adressen. Dan kan elk apparaat toch nog met DHCP inloggen. Met al die apparaten is dat echt hard nodig. Anders blijf je problemen houden. Ik heb zelfs een vast IP adres gemaakt voor mijn laptop via WiFi én een IP adres voor wanneer hij aan de kabel zit. met mijn Muziek PC heb ik dat ook gedaan. Wij hebben KPN glas 200/200 mbps met een Experia V10a router. Je kunt in je netwerk alle IP adressen scannen met het gratis programma "Advanced IP scanner". Edited 14 december 2022 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 14 december 2022 Report Share Posted 14 december 2022 (edited) M.i. merendeel van dit soort problemen wordt veroorzaakt door een gammel thuisnetwerk. Ben benieuwd, welke internet provider gebruiker Pass heeft en vooral welke apparatuur hij van de gebruiker heeft gekregen? B.v. bij Ziggo, de witte connect box en WiFi pods ik noem maar wat. Edited 14 december 2022 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 15 december 2022 Report Share Posted 15 december 2022 (edited) 13 hours ago, Tubejack said: M.i. merendeel van dit soort problemen wordt veroorzaakt door een gammel thuisnetwerk. Thuisnetwerkrouters zijn niet echt ingesteld op de hoeveelheid apparaten die we er aan hangen al dan niet via wifi. Helaas wordt dat ook maar zelden (duidelijk) gespecificeerd. Het is niet voor niets dat de professionele versies er heel anders uit zien. Edited 15 december 2022 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 15 december 2022 Report Share Posted 15 december 2022 (edited) Zowel met Ziggo, via de kabel als XSALL via VDSL en nu Freedom glasvezel zelf een Fritzbox gekocht. Dat scheelt een heleboel gedoe. Ook makkelijk te configureren. Edited 15 december 2022 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 15 december 2022 Report Share Posted 15 december 2022 Komop zo veel zal daar niet in het netwerk hangen dat je daar al tegen de grenzen aanloopt. Van uit het ingestelde subnetmasker is dat al snel 255 adressen die er tot je beschikking staan. Wel kan ik me voorstellen dat er apparaten zijn die door DHCP de weg kwijt zijn en daardoor niet meer gevonden worden als die onverhoopt een nieuw adres hebben gekregen. Zeker bij een korte lease tijd zou dat kunnen. Een vast IP address is dan ook wel aan te raden voor vaste apparaten. Dus eigenlijk is alles wat met een kabel aan het net hangt, denk dan aan printers, servers en netwerk apparatuur en aanverwante zaken het beste af met een vast adres. Om dan te voorkomen dat die adressen niet dubbel worden uitgegeven zal je de DHCP pool kleiner moeten maken. Dat stel je in in de router die de DHCP adressen uit deelt. let wel er mag in elk netwerk maar 1 apparaat zijn wat de adressen uitdeelt. Meestal is dat het router van je internet provider. Gebruik je een eigen router dan zal die dat doen maar zal je router van je internet provider als bridge ingesteld moeten worden. In je router zal namelijk een conversie plaats vinden van het ene netwerk naar het andere. het is niet aan te bevelen om die conversie 2x achter elkaar te laten plaats vinden. Je loopt namelijk daar ook een risico om in de knoop te komen met subnetten. Stel beide werken in het zelfde subnet van 192.168.1.xxx dan loop je een kans op een dubbel IP address ook al zit dat nog gescheiden met de extra router. In de meeste gevallen zou je dan dus de router van je internet provider kunnen verwijderen en die direct je eigen router aan de (glas)kabel van je provider kunnen hangen. Dat is tegenwoordig toegestaan binnen de EU. Echter zie ik voor de meeste consumenten maar weinig voordeel voor de extra thuis router. De router die van je provider komt zal in de 9990 van de 1000 gevallen prima voldoen. Ook voor het spelen van muziek is geen zwaardere router nodig, je internet zal er niet sneller of stabieler van worden. Bij verkeerd gebruik zelfs eerder het tegenover gestelde. Dit stukje van het netwerk zal dus als eerste op orde moeten zijn. Begin eens door voor je zelf alle apparatuur in je netwerk te tekenen en zet daar de adressen bij die ze op dat moment gebruiken. Teken ook de lijnen van de verbinding dus aan welke switch hangt die en waar hangt de switch dan aan. Mocht het van toepassing zijn zet dan ook het betreffende VLAN er in. Waarschijnlijk zal dat niet van toepassing zijn maar je weet nooit dus wel even opnoemen hier. Als je alle apparaten inzichtelijk hebt dan ga je een (nieuwe) structuur aanbrengen te beginnen met de DHCP. Die beperk je tot ongeveer 155 apparaten dus je stelt je pool in van 192.168.1.100 tm 192.168.1.255. Dat betekend dat je 99 apparaten kunt gebruiken die een vast adres krijgen. Ga er dan van uit dat je router het laagste adres heeft, 192.168.1.1. Neem dan voor je netwerk apparatuur 192.168.1.10 tm 192.168.1.20. Je kunt dan 10 switches gebruiken wat je waarschijnlijk nooit gaat gebruiken. De Volgende pool is voor je WAPjes (WiFi punten) bvb 192.168.1.21 tm 192.168.1.40 Ook voor je printers een aparte pool maken dus dan 192.168.1.41 tm 192.168.1.60 En dan nog een pool voor je servers zo als je NAS en dergelijke. Op een of andere manier wil ik die meestal laag in het netwerk houden maar is nergens voor nodig. Zelf zou ik die op 192.168.1.2 zetten en dus in de eerste pool van 10 plaatsen. Gebruik je meer servers dan kan je ook rustig daar een eigen pool voor maken van dan 192.168.1.61 tm 192.168.1.80 Je hebt dan nog plaats voor 19 vaste computers en andere apparaten. namelijk van 192.16.1.81 tm 192.168.1.99 De grote van elke pool kan je aanpassen naar eigeninzicht en vergeet dan niet om ruimte te houden in je pool voor latere uitbreiding van je netwerk. Dat is ook de reden dat ik de apparaten bundel op functie en een veel te grote pool specifieer voor alle apparaten. Gebruik je ook Vlans een meerdere subnetten dan zou je dit allemaal wel al moeten weten en snappen waar je mee bezig bent. Dat is hier dus maar buiten beschouwing gelaten. Zo ik heb hier mar even wat basis dingen neer gezet in hoe je een thuisnetwerk of een netwerk voor een klein bedrijf kan ontwerpen en bouwen. Het geeft hopelijk wat handvatten om eerst de basis goed neer te zetten en daarmee wat problemen in het netwerk uit te sluiten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 15 december 2022 Report Share Posted 15 december 2022 (edited) Ik heb het relaas van gebruiker Pass nodig eens doorgelezen. Als ik het goed heb gelezen woont de beste man of vrouw in België. De netwerk provider is Orange. Het door Orange gebruikte kabelmodem is een CH6643E zie https://www.orange.be/sites/b2c/files/modem_internet_mdu_nl.pdf Als 2e router / WiFi toegangspunt een Linksys. Mogelijk een probleem is zoals Kappa 7 ook al meldt: "als niet aan te bevelen" een dubbel NAT netwerk. Niet alle soorten netwerkpakketten, kunnen over een dubbel NAT netwerk van 2 routers heen. Wat is zelf zou proberen is het netwerk: "zo eenvoudig mogelijk maken". En alleen het Orange modem gebruiken. (ook voor WiFi) Zelfs al zou dat inhouden dat voor het uittesten apparatuur aangesloten op de 4 UTP poorten van het Orange modem, onhandig dichtbij het Orange modem aangesloten moet worden. * Werkt het dan wel, dan stap-voor-stap het netwerk uitbreiden. * Opmerking Of het Orange modem met een coax verleng kabel dichter bij de audio set Edited 15 december 2022 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 15 december 2022 Report Share Posted 15 december 2022 (edited) Wat ook nog kan (indien er geen 2 routers gebruikt worden) is een probleem in de Silent Angel Bonn N8 Switch. Wellicht dat u daar IGMP moet aanzetten. Als dat niet aanstaat, kunnen dergelijke problemen ontstaan. Dat het soms wel werkt en soms ook niet!.... Ongeacht of het een andere streamer/apparatuur wel werkte! Als dat niet kan, of u weet niet hoe. Leen* dan een eenvoudige switch die IGMP ondersteund van b.v. TP-link +/- €20 Is multicast traffic required for Roon? Yes. Roon, Apple Airplay, Google Chromcast, all of these things where a device needs to discover an audio endpoint is using MDNS and the address 224.0.0.251 to discovery the host address of these devices. https://community.roonlabs.com/t/is-multicast-igmp-needed/71892/11 *Verder kunt u natuurlijk altijd je PC even niet aansluiten (of via WiFi ipv UTP) mochten de 4 poorten van het Orange modem ontoereikend zijn om even zonder switch te kunnen testen. Edited 15 december 2022 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pass Posted 16 december 2022 Author Report Share Posted 16 december 2022 19 hours ago, Tubejack said: Ik heb het relaas van gebruiker Pass nodig eens doorgelezen. Als ik het goed heb gelezen woont de beste man of vrouw in België. De netwerk provider is Orange. Het door Orange gebruikte kabelmodem is een CH6643E zie https://www.orange.be/sites/b2c/files/modem_internet_mdu_nl.pdf Als 2e router / WiFi toegangspunt een Linksys. Volledig juist, Jack. behalve die tweede router. Dat was zo in het begin (ik las ooit dat een tweede router de installatie veiliger zou maken tegen ongewenste indringers), maar ik verwijderde hem enkele maanden geleden. Aan het probleem veranderde het helaas niets. Nu hangt alles rechtstreeks aan de provider-router CH6643E. Ik woon inderdaad in België. Berchem staat er, een deelgemeente van Antwerpen, maar ik zag even over het hoofd dat je dat niet kende. Het is overigens kort bij Wijnegem waar Gydo woont. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pass Posted 16 december 2022 Author Report Share Posted 16 december 2022 22 hours ago, Tubejack said: Wat ook nog kan (indien er geen 2 routers gebruikt worden) is een probleem in de Silent Angel Bonn N8 Switch. Wellicht dat u daar IGMP moet aanzetten. IGMP is chinees voor mij. Ik zocht het op en las dat het te maken heeft met multicasting, maar dat zegt me ook niet veel. Ik las wel dat Roon IGMP nodig heeft en de Bonn N8 schijnt dat niet te hebben. Ik ga dus eerst nazien of ik zonder switch kan zoals je voorstelde, en anders naar een TP-link SG108 kijken. Die lijkt me in orde? Mijn bedraad netwerk gaf ik hoger reeds weer, maar niet als tekening want mijn scanner is niet beschikbaar. WiFi wordt gebruikt door 2 of 3 telefoons, de iPad (Roon Remote), 2 muizen en misschien de printer. Dat weet ik niet meer, maar ik heb er ook steeds problemen mee. Ik onderstel dat gewone afstandsbedieningen op een andere band zitten en dus geen WiFi zijn anders komen er nog wel een pakje bij. Of WiFi en LAN in dezelfde IP-reeks zitten, nooit over nagedacht. Moet ik dus nog opzoeken. Het Orange modem hangt tegen de muur in de living, 1 of 1,5m van de muziekinstallatie. Hier dus geen probleem. Maar alvast één conclusie lijkt me alleszins juist: “een gammel thuisnetwerk”. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 16 december 2022 Report Share Posted 16 december 2022 Een TP-link 108 is prima, die heb ik ook in mijn eigen netwerk aangesloten. Maar probeer eerst zonder switch. Als het WiFi verzorgt wordt door uw CH6643E modem/router dan is de kans groot dat zowel het LAN als het WiFi dezelfde netwerkreeks gebruiken. En dat is goed, er staat echter niets over in de handleiding. Een 2e router is een goed idee en veiliger op het moment als de CH6643E in "bridge mode" gezet zou kunnen worden. Die werkt dan als transparant doorgeefluik naar een 2e router. Hier in Nederland wordt dit actief ondersteund door b.v. Ziggo. Bij uw provider Orange lees ik daar niets over in de handleiding. Succes met het testen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pass Posted 16 december 2022 Author Report Share Posted 16 december 2022 On 14-12-2022 at 19:11, Hans van Liempd said: IP adressen kun je in de router vastzetten. Je kunt in je netwerk alle IP adressen scannen met het gratis programma "Advanced IP scanner". Daar ben ik woensdag mee bezig geweest ... en nu lukt ongeveer helemaal niets meer. Vroeger heb ik wel eens een vast adres aan mijn NAS gegeven op de router (zoals hier door u aangegeven). Maar bij Aqua geeft men een andere uitleg. Men werkt met de GUI van LinQ core. Ik heb het opgezocht op het forum, maar ik vind helemaal geen duidelijk antwoord wat nu juist moet gebeuren. The Core “Virtual Port” https://www.aquahifi.com/file/manuals/LinQ_Core_Roon_EN.pdf It may happen on certain occasions that the router (or modem/router) of Local Area Network (LAN) performs a re-assignment of the IP address of the HQP Core, that is the router changes the IP address. [Nota: IP-adres van HQPlayer core. Bekijk de foutmelding die Roon geeft als het probleem opduikt “Playback failed because Roon could’t connect to HQPlayer”]. At this point for the system to work it would be necessary to re-enter this new IP address in the HQPlayer setup of the Roon App. [Het invoeren van het IP-adres van HQP wordt oorspronkelijk tijdens de setup van Roon gedaan. Daarmee geef je aan waarheen Roon de datastroom moet voeren. Naar het HQP-IPadres dus.] This inconvenience can be avoided by assigning a static "Virtual Port" to the HQP Core, in the section 'Core Ethernet' of GUI. This is an IP address established by the user, who will type it in the dedicate field. Once this is done, it is no longer necessary to worry about any changes of the IP made by the router. To avoid possible network conflicts with other IP numbers automatically assigned by the router it is advisable to use, for the last of the 4 numerical fields of the Virtual Port address, the upper part of the allowed numerical range, in other words: for example, if your network uses 192.168.0.xxx, it is advisable to set for the Virtual Port a number in the range 192.168.0.200 to 192.168.0.255 (this is because the router usually assigns the addresses in progressive sequence 1..255). Ik denk dat ik het item “vaste adressen” dus even laat rusten, en eerst ga proberen de zaak in gang te krijgen zonder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pass Posted 16 december 2022 Author Report Share Posted 16 december 2022 1 hour ago, Tubejack said: Een 2e router is een goed idee en veiliger op het moment als de CH6643E in "bridge mode" gezet zou kunnen worden. Die werkt dan als transparant doorgeefluik naar een 2e router. Hier in Nederland wordt dit actief ondersteund door b.v. Ziggo. Bij uw provider Orange lees ik daar niets over in de handleiding. Succes met het testen Ik las op een forum dat Orange dit actief zou tegenwerken. Waarom weet ik niet. Er zou ook niet geantwoord worden op vragen dienaangaande. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts