Jump to content

CD 100

carl
 Share

Recommended Posts

On 18-12-2022 at 13:46, Gydo said:

Dat vind ik juist niet, ik heb zelf onlangs nog een CD100 thuis gehad (van een oud ingenieur die bij Philips werkte) en ik vond die hard van geluid en nagenoeg geen dieptebeeld.

Een CD100 is een leuk hebbeding, that's all !

VInd ik ook niet, de 14 bitters klinken niet goed. Veel te hard/ijskoud/digitaal.

De CD100 is wel een hip ding om te hebben en geluid uit te laten komen maar het is geen hoogwaardig geluid.

Edited by marcel535i

14 bits linear heeft een lager dynamisch bereik van 84 dB verschil tussen ruisvloer en piek level t.o.v. we nu kennen.  Als daar ook nog eens 12 dB vanaf gaat vanwege headroom reservering wat gebruikelijk was in het begin van de 14 bits spelers dan zit je dus op rond 72 dB. Nog steeds goed in vergelijking met FM radio van destijds dus mogelijk in mijn herinnering had het meer te maken met de mastering en digitalisering voor de eerste CD uitgave dus eigenlijk meer aan de media kant. Ik herinner me de CD104 en Brothers in Arms spelende in tijdperk 1986. Iedereen schreeuwde het van de daken hoe goed dat klonk maar was denk ik teveel gefocusseerd op ruis e.d.  Eigenlijk klonk het helemaal niet zo goed voor mij bij nader inzien. Voor implementatie waren nog wel een aantal verbeteringen mogelijk zoals uitschakelen oversampling en verwijderen mute transistoren en vervangen opamps. ik heb dit niet verder gedaan en ben hierna overgegaan naar de CD17MKii  van Marantz en CDP-3000ES van Sony. Jammer dat ik die laatste niet meer heb.