Jump to content

Retro audio revival

Gydo
 Share

Recommended Posts

Als voorbeeld, vintage is eigenlijk een top wijn jaar. Dus niet oud, maar goed, smaakvol.

Bij auto's is een klassieker wat je vintage kunt noemen, boven de ca. 35 jaar is het een Oldtimer. Een oldtimer kan ook nog antiek zijn. Een oldtimer hoeft geen klassieker te zijn.

Vintage audio kun je zien als topmodellen uit het redelijk recente verleden. Waarbij topmodel ook een zeer geliefd model kan zijn, b.v. de eerste generatie walkman of iPod.

Eigenlijk zijn mijn Magnepan MG20's retro, ook al spelen ze helemaal niet gedateerd.

Mijn Luxman PD 300 stamt uit begin jaren 80 (82-84) en de Rega RB 300 is ook al een oudje.De Luxman vind ik gewoon een erg mooi en goede draaitafel, gebouwd door Micro Seiki.

Verder heb ik puur uit nostalgische redenen enkele taperecorders, nml een Revox G36 HS, Technics RS 1500, Teac X-700 en Sony TC 640A. De Revox ga ik compleet reviseren, bij de Technics is dit reeds gebeurt, ik heb daar ook nieuwe koppen in gestoken. De Teac en Sony werken beide nog maar zijn nog origineel.

Gebruiken doe ik eigenlijk niet en ik overweeg om de Technics te verkopen.

Ik heb nog veel meer recorders gehad, zelfs een Studer A80 24 track en die kwam uit de Real World studio van Peter Gabriel. Verder heb ik nog een Revox A-700, Revox C 270 en C278, Studer 807, Philips Pro 36 gehad. Die heb ik allemaal verkocht.

In mijn huidige setup is de Luxman L507s de jongste maar ook al weer 36 jaar oud. 
Het vergt te veel papier om alles op te schrijven wat ik heb gehad.
Maar o.a Thorens 124  Garrard 301 grease bearing Emt 930. Russco  studio pro B en een leuke Lenco l88 en gl99 dt. en nog veel meer platenspelers.

Een zooi Yamaha versterkers waarvan de bijzonderste de B1.
Ook een paar Dynaco st70 buizenversterkers.
Binnenkort hoop ik een Philips cassettedeck aan de verzameling toe te voegen.
Wellicht komt daar ook nog een Philips 4520 tapedeck bij.

Edited by Groovy

15 hours ago, Tubejack said:
  • Omdat ik het vroeger niet kon betalen.
  • Omdat het wat warmer klinkt.
  • Omdat het eigenlijk niets onderdoet voor mijn moderne high-end spullen.
  • Omdat ze vroeger ook al heel goed konden ontwerpen.
  • Omdat het er heel mooi uit kan zien.
  • Omdat het heel praktisch is qua aansluitingen.
  • Omdat er wel een toonregeling op zit.  (soms heel praktisch) 
  • Omdat een afspeel lijstje bij Qobuz niet hetzelfde gevoel geeft dan het opnemen van een tape.
  • Omdat je met tape ook analoge opnames kunt maken.
  • Omdat je al een goed cassettedeck geserviced voor €125 hebt
  • Omdat zo'n cassette verbluffend goed kan klinken.
  • Omdat ik dat eigenlijk een beetje vergeten was.
  • Omdat vintage door het kwaliteitsfilter "tijd" is gegaan.
  • Omdat veel HiFi apparatuur een relatief korte levensduur heeft.
  • Omdat er daarna vaak geen onderdelen meer zijn
  • Omdat die van bepaalde merken uit de jaren 70 gewoon weer gemaakt worden.

Maar vooral omdat ik het leuk vind. 🙋‍♂️

sx1250klaar.jpg

Omdat ik een hekel begin te krijgen aan moderne apparaatbedieningen, keuze menus, schermpjes, up/down/select of erger nog: een app. Knoppen wil ik

Edited by Duck-Twacy

1 minute ago, Duck-Twacy said:

Omdat ik een hekel begin te krijgen aan moderne aparaatbedieningen, keuze menus, schermpjes, up/down/select of erger nog een app. Knoppen wil ik

Dat is wel een serieuze veralgemening..... Enkele knoppen apparaten....

WEB-Hero.jpg

C2AD75A5248E4866B24E7B8EE206F6E5_12073_b

asr-emitter-1-verstaerker-15b.jpg

pm6007_si_links_2000px.jpg

Ja mooi. Ik geloof dat ik het al eens gepost heb. Ik zou niet snel een serieus hifi apparaat kopen met bediening via een ingebouwd schermpje. Ik ben bang dat zo'n schermpje het na een jaar of 5 laat afweten (mijn ervaring met smartphones, tablets, tom toms etc.), terwijl de rest van een beetje goed gebouwd apparaat het makkelijk 20-25 jaar uit houd.

NAD_M10.jpg

Edited by Duck-Twacy

12 hours ago, Duck-Twacy said:

Omdat ik een hekel begin te krijgen aan moderne apparaatbedieningen, keuze menus, schermpjes, up/down/select of erger nog: een app. Knoppen wil ik

+1. Als ik mijn Sonos Connect (:P) wil gebruiken duurt het een tijd voordat de app op de smartphone werkt. Ik heb zo'n oud exemplaar liggen want die wil ik niet weggooien. Wat een ellende, ik zie de dag al aankomen dat die Sonos helemaal niet meer werkt. Maar ook ellende bij al die huishoudelijke apparaten (magnetron, inductiekookplaat en zo verder....), een drááiknop wil ik!

Hier helemaal geen knoppen. En dat blijft zo. Mijn voorversterker staat nu op het laagste niveau in mijn rek, daar hoef ik toch niet aan te komen. De PC en Dac daarboven omdat daar een start/stop knopje op zit.

En dat schermpje, dat is toch anders dan bij een telefoon of tablet. Dat zal toch minder intensief gebruikt worden. Van de andere kant, hier liggen twee Lenovo tabletjes van 9 jaar oud (Android 4) en die werken nog steeds prima.

On 19-12-2022 at 00:52, edwin16 said:

Bij Audioclub Oost Brabant hebben we ooit een vergelijk gedaan met als onderwerp "Zijn we er nou echt op vooruit gegaan?". In sommige opzichten wel. Maar als het om geluidskwaliteit gaat... laat ik het zo zeggen, er waren zeer weinig leden die het verschil konden tussen een goed opgenomen cassette en een CD.

Dan waren de meeste leden goed doof. Ik hoorde in ieder geval duidelijk verschil tussen de Nakamichi CR 1 en de Micromega CD speler. De cassette klonk iets beter dan de CD wat betekende dat hij iets wegfilterde.

Edited by carl

6 minutes ago, carl said:

Dan waren de meeste leden goed doof. Ik hoorde in ieder geval duidelijk verschil tussen de Nakamichi CR 1 en de Micromega CD speler. 

Bij een CR1 hoor ik ook heel duidelijk verschil.....Ik heb er een gehad, en snel weer doorverkocht. Bij een RX505 niet. Die speelt toch echt wel in een heel andere klasse 😉

Edited by edwin16

1 hour ago, edwin16 said:

Bij een CR1 hoor ik ook heel duidelijk verschil.....Ik heb er een gehad, en snel weer doorverkocht. Bij een RX505 niet. Die speelt toch echt wel in een heel andere klasse 😉

505 prachtig ding en dat mechanisme, zover ik weet had alleen Nakamichi dat. 

De opnames zijn perfect, met omschakelen kon je het verschil horen tussen cd of opname..Het was er niet. Maar het rare is dan dat ik later de cassette mooier vind klinken, net wat rustiger zonder details te missen. Maar met omschakelen hoorde ik geen verschil, heel apart.

Heb trouwens mijn 3 Nakamichi's verkocht in verband met plaatsgebrek in de meubel, net als mijn mooie cassettes éénmalig opgenomen en stuk of 30 splinternieuw in de folie waaronder Maxell Metal-S, TDK Metal XG in (2 soorten)Sony Metal-S, Sony Metal Master, Sony Metal Super Master, nog een TDK en Sony Metal waar ik even niet op kan komen. Maxell 2 chrome heb ik er ook aardig veel van gehad net als Basf Chrome. Veel geld voor ontvangen. Op ebay zie ik ze voor 100 of meer per stuk! Gaat nergens over..nu denk ik ik had er nog wel meer voor kunnen krijgen

Edited by kweetniet

30 minutes ago, kweetniet said:

505 prachtig ding en dat mechanisme, zover ik weet had alleen Nakamichi dat. 

De opnames zijn perfect, met omschakelen kon je het verschil horen tussen cd of opname..Het was er niet. Maar het rare is dan dat ik later de cassette mooier vind klinken, net wat rustiger zonder details te missen. Maar met omschakelen hoorde ik geen verschil, heel apart.

Dus precies mijn ervaring Kweetniet. En als mensen los van elkaar dezelfde ervaring hebben dan neem ik het wel serieus.

5 hours ago, edwin16 said:

Bij een CR1 hoor ik ook heel duidelijk verschil....

Ik hoor nauwelijks verschil met 24bits muziek. Misschien ietsje meer laag, maar dat vind ik wel fijn.   

Wat de CR-3 gaat doen, is even afwachten.  Ik speelde nog heel even met de gedachte om een CR-5 te kopen, die stond bij dezelfde verkoper 

Maar ook die deck's moeten mechanisch en technisch gereviseerd worden. Dus wat schiet ik er mee op?    

Voor het geld, vind ik de CR-1E een topdeck. 🙋‍♂️  

Vroeger in de beginjaren van de cd nam ik de cd's eerst op en speelde en luisterde die dan af via de cassette. Klonk in mijn oren mooier en natuurlijker. IK heb altijd slecht tegen de hoogweergave van een cd gekund. Ik vond en nog steeds dat de hoogweergave bij een cd speler te grof (grain) klinkt.

Dat had ik ook, met sommige cd-spelers zo'n scherp randje. Volgens mij kwam dat door een heel steil filter in de cd-speler na 22Khz.  Philips pakte dat in een aantal spelers veel slimmer aan door 4x overtesampelen waardoor alle narigheid, ver naar buiten het hoorbare gebied werd gebonjourd. Ook  CD's zelf waren niet altijd vrij van "scherpte" 🙋‍♂️

Edited by Tubejack

Ik durf te beweren dat bij mij thuis het hoog zijdezacht is en ik speel 98% digitaal en helemaal niet grainy klinkt. 

Ik heb zelf behoorlijk wat vinyl en sommige "audiofiele" persingen zijn echt niet goed. 

De eerste plaat van Simply Red, Picture Book, heb ik destijds nieuw gekocht, die speelt waanzinnig goed. Of om maar te zeggen dat mijn inziens, zowel digitaal als vinyl uitstekend kunnen spelen. 

Edited by Gydo

On 18-12-2022 at 17:58, Gydo said:

Ik merk dat oude apparatuur helemaal in is. Wat ik mij afvraag is waarom mensen terug naar cassettes gaan, oude CD spelers, bandrecorders, .....

Nostalgie ? Voor de fun ? De sound?

Ik denk dat mensen zich ook wel weer eens willen onderscheiden van de massa, iets doen wat andere niet doen, is weer heel hip om vinyl af te spelen of cassettes.

Ik zelf ben af van streaming (was er als eerste bij) en terug bij cd omdat ik het leuk vind om de muziek echt te bezitten, artiest te steunen bij nieuwe aankoop van geluidsdragers, niet afhankelijk te zijn of de artiest wel op het platform staat en meer controle heb over het bron-materiaal en niet overgeleverd te worden aan een remaster met zware dynamiek compressie wat het platform aanbiedt.  Streaming is niet meer zo hip !!

4 hours ago, audiofreak said:

Vroeger in de beginjaren van de cd nam ik de cd's eerst op en speelde en luisterde die dan af via de cassette. Klonk in mijn oren mooier en natuurlijker. IK heb altijd slecht tegen de hoogweergave van een cd gekund. Ik vond en nog steeds dat de hoogweergave bij een cd speler te grof (grain) klinkt.

Dan vind jij vinyl superieur...... en het is dat wat ik al eens heb aangehaald, de vinyl liefhebbers hier doen vaak denigrerend tegenover de digitaal liefhebbers. Er word steeds aangehaald dat digitaal minder is, want het hoog is korrelig. Komaan, dat is al lang verleden tijd.

Maar het moet er eens uit, vinyl, cassettes, taperecorders zijn 1 bak vervorming die jij en anderen mooi vind. De vraag is of je dan nog van High End weergave kan spreken.

Het heeft niets met voorkeur te maken want iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt, maar het afzeiken van het digitaal medium vind ik echt dikke bullshit.