audiovorden Posted 19 december 2022 Report Share Posted 19 december 2022 https://audio-creative.nl/projecten/diretta-het-nieuwe-digitale-ei-van-columbus/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 december 2022 Report Share Posted 19 december 2022 3 hours ago, audiovorden said: https://audio-creative.nl/projecten/diretta-het-nieuwe-digitale-ei-van-columbus/ Heb jij het draaien Audiovorden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiovorden Posted 19 december 2022 Author Report Share Posted 19 december 2022 Nee, nog niet. Maar ik volg de ontwikkelingen wel. Lijkt mij wel iets om binnenkort eens te gaan beluisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 20 december 2022 Report Share Posted 20 december 2022 (edited) 21 hours ago, audiovorden said: Nee, nog niet. Maar ik volg de ontwikkelingen wel. Lijkt mij wel iets om binnenkort eens te gaan beluisteren. Ik heb het verhaal 2x door gelezen en vraag me af waarom zou ik €1095 betalen voor een USB interface? Terwijl ik voor €300...400 een zeer goed klinkende en complete dac kan kopen, met een absoluut jittervrije USB interface. en nog 3 andere aansluitingen, voor mijn andere apparatuur. Ik heb dan geen Ferrum Hypsos voeding of zo nodig. Gewoon, uit meeting blijkt de bijgeleverde 5 volt USB muurwrat goed genoeg. De rest wordt door een geschakelde voeding tot ver onder de -140dB geregeld. (ook bij 50hertz) Het enige dat ik doe is de dac altijd aan laten staan. Dat kan ook niet anders want er zit geen aan-uit knop op. Edited 20 december 2022 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Auke12 Posted 20 december 2022 Report Share Posted 20 december 2022 (edited) Ik ben al jaren een fanatiek lezer van dit forum, maar had nog nooit een reden om lid te worden. Tot nu toe. Ik ben nu al een aantal maanden een groot liefhebber van het Diretta protocol. Hieronder mijn reactie die ook gepost heb als reactie het stuk in de link van Audiovorden (nu nog niet online geplaats) Diretta gebruik ik nu een aantal maanden via het fantastische softwarepakket Gentooplayer. Gentooplayer werkt oa. op de Raspberry Pi maar ook op andere hardware. Kosten voor dit pakket is vanaf €39 per jaar. Diretta is gratis te gebruiken, maar dan gelimiteerd tot een samplerate van 44100. Hogere samplerates zijn 6 minuten te gebruiken. Om alles te unlocken kost dit €100. Tot op heden gebruik ik de limitatie van 44.1khz, dat is in de software eenvoudig in te stellen. Ik gebruik twee Rpi met Gentooplayer, maar je zou ook een windows computer als host kunnen gebruiken met de Diretta Asio driver. In tegenstelling tot wat ik hierboven lees, is met Gentooplayer ook alle RPIhats te gebruiken en ben je niet gelimiteerd tot USB. Ik gebruik de PI2AES hat en kan o.a. mijn DAC via SPDIF prima gebruiken. Diretta werkt daar uitstekend mee. Het gebruik van Diretta hoeft dus niet zo duur te zijn dan wat hier geschreven staat. Dikke , Dikke aanrader!! Het heeft nog nooit zo goed geklonken!! https://gentooplayers.com/ https://audiophilestyle.com/forums/topic/55235-gentooplayer/ De maker van Gentooplayer is zeer aktief op het forum en heeft mij persoonlijk ook al een paar keer ondersteund. Gentooplayer is voor een week gratis uit te proberen. Edited 20 december 2022 by Auke12 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 20 december 2022 Report Share Posted 20 december 2022 Ik heb het een en ander doorgelezen maar het komt op mij over als een dure USB interface. Het zou ook voornamelijk werken op USB DACs en dan komt bij mij de volgende vraag boven. Er wordt gesteld dat het een nieuw communicatie protocol is maar dan zou je bestaande USB interface daar niets mee kunnen tenzij het verteld is hoe met deze data om te gaan. Kortom het is gewoon niets anders dan een zeer mooi gebouwde USB interface die uiteindelijk gewoon netjes USB praat met je DAC. Waarschijnlijk zal ik me hier meer in moeten verdiepen maar zie tot nu to nog even niet de toegevogde waarde hiervan. Ik ben dan meer geïnteresseerd in systemen als HQ player die wel wezenlijk anders werken dan de bestaande systemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 21 december 2022 Report Share Posted 21 december 2022 (edited) 10 hours ago, kappa7 said: Ik heb het een en ander doorgelezen maar het komt op mij over als een dure USB interface. Eerlijk gezegd, met dit artikel kom ik ook niet verder dan dat. Ik snap niet wat er gedaan wordt. Ik snap niet dat het ruis verminderd en ook niet waar die ruis dan vandaan komt. Wordt nu eenzijdig het protocol veranderd? Hoe dan? Als dat werkt dan is het toch een al bestaand protocol. Of worden er gewoon kleinere pakketjes gestuurd, met een hogere rate? Wat ik denk te begrijpen is dat hij door softwarematig een veel constantere belasting voor de apparatuur te vormen het leven voor voedingen etc. makkelijker maakt. Klinkt als meer energie gebruiken om een constanter resultaat te verkrijgen, analoog aan een constant geremde aandrijving. Edited 21 december 2022 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Auke12 Posted 21 december 2022 Report Share Posted 21 december 2022 Als ik het goed lees, is diretta ook gratis te proberen zonder gentooplayer. https://help.diretta.link/en/support/solutions/articles/73000514866-download-limited Zelf niet getest. Ik vermoed dat je dan de diretta asio driv er op een host pc moet installeren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 december 2022 Report Share Posted 21 december 2022 Het doet me een beetje denken aan Dante Audio-Interfaces uit de Pro wereld https://www.audinate.com/meet-dante/what-is-dante Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 21 december 2022 Report Share Posted 21 december 2022 Nou nee dat zeker niet. Dante is een vorm van digitate transmissie over een LAN netwerk. Dat is hier niet het geval. Je gaat hier via een converter naar USB waarbij het USB verhaal juist anders zou zijn. zou zo maar kunnen zijn dat de pakketgrote aangepast wordt zo dat de interface gelijkmatig belast wordt maar dan nog moet dat al wel op basis zijn van het bestaande USB protocol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 december 2022 Report Share Posted 21 december 2022 (edited) Als ex netwerk- en systeembeheerder ben ik wat terughoudend met audiofiele interfaces. Laat maar met een APx report zien dat het daadwerkelijk goed is. Edited 21 december 2022 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Auke12 Posted 21 december 2022 Report Share Posted 21 december 2022 Ik ben totaal niet technisch onderricht. Dus hou mij verre van die discussie. Het gaat echter om een host en een target die via een LAN kabel of rechtstreeks of via een switch verbonden wordt. In mijn situatie is rechtstreeks waarbij ik gebruik maak van een usb LAN dongle het mooist. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted 21 december 2022 Report Share Posted 21 december 2022 USB transmissie is helemaal niet zo'n fijne verbinding dus ik blijf daar zelf liever weg van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Auke12 Posted 21 december 2022 Report Share Posted 21 december 2022 Nogmaals. Geen technische kennis van mijn kant. Maar ik gebruik geen usb, maar wel diretta. De hardware die ze verkopen gebruikt usb. Maar diretta zelf lijkt mij een software implementatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted 22 december 2022 Report Share Posted 22 december 2022 14 hours ago, Auke12 said: Nogmaals. Geen technische kennis van mijn kant. Maar ik gebruik geen usb, maar wel diretta. De hardware die ze verkopen gebruikt usb. Maar diretta zelf lijkt mij een software implementatie. zover ik begrijp uit de beschrijving is er een stuk hardware nodig welke via USB wordt aangesloten op een PC en men gebruikt vervolgens over de USB verbinding een andere methode om de muziek data te transporteren alleen vanuit die bridge wederom de normale methode zodat een externe DAC me de data om kan gaan. Persoonlijk ben ik erg sceptisch over deze oplossing en vindt de beschrijving erover erg mager. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 december 2022 Report Share Posted 22 december 2022 16 hours ago, SpaceJS said: USB transmissie is helemaal niet zo'n fijne verbinding dus ik blijf daar zelf liever weg van. Het kan perfect. met dank aan audioscience Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted 22 december 2022 Report Share Posted 22 december 2022 2 hours ago, Tubejack said: Het kan perfect. met dank aan audioscience Dat geloof ik meteen wanneer het bron signaal ook goed is maar het is juist de bron waar ik mij zorgen om maak. Het blijft serieele communicatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 december 2022 Report Share Posted 22 december 2022 (edited) 59 minutes ago, SpaceJS said: Dat geloof ik meteen wanneer het bron signaal ook goed is maar het is juist de bron waar ik mij zorgen om maak. Het blijft serieele communicatie. Zorgen? Hoeft nietUSB met de nieuwste Schiit dac's is superieur aan de andere 2 of 3 interfaces die er ook op zitten. Voor de streamen gebruik ik al jaren een Mac mini. Dat gaat probleemloos met Audirvana en een iPad als afstandbediening. Werkt en klinkt erg goed. Mooie slimme deels in de kernel geïntegreerde software. Met een Intel Nuc en uitgeklede Windows versie of Linux kun je ook alle kanten op. Edited 22 december 2022 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted 22 december 2022 Report Share Posted 22 december 2022 3 hours ago, Tubejack said: Zorgen? Hoeft nietUSB met de nieuwste Schiit dac's is superieur aan de andere 2 of 3 interfaces die er ook op zitten. Voor de streamen gebruik ik al jaren een Mac mini. Dat gaat probleemloos met Audirvana en een iPad als afstandbediening. Werkt en klinkt erg goed. Mooie slimme deels in de kernel geïntegreerde software. Met een Intel Nuc en uitgeklede Windows versie of Linux kun je ook alle kanten op. ik gebruik nu een raspberry pi en omdat ik geen USB ingang heb hoef ik mij hier voorlopig nog niet druk over te maken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 23 december 2022 Report Share Posted 23 december 2022 9 hours ago, SpaceJS said: ik gebruik nu een raspberry pi en omdat ik geen USB ingang heb hoef ik mij hier voorlopig nog niet druk over te maken Zo'n USB interface is maar één schakeltje in het hele streaming gebeuren. Maar een zwakke schakel zoals voorheen, dat hoeft niet meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaston Posted 14 juni Report Share Posted 14 juni Ikngebruik diretta al even. De 1100 euro die een kant en klare kast kost is een fooitje, als je het vergelijkt met hoe relatief weinig verbeteringen andere compinent upgrades kosten. Nooit meer zonder! Zo veel meer detail, doorkijk, betere plaatsing en ruimtelijkheid, zonder irriterend hoog.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 14 juni Report Share Posted 14 juni Bedoel je deze Gaston? Diretta Audio Protocol Welkom trouwens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts