Jump to content

CD transport

Rens Verbeek
 Share

Recommended Posts

On 28-12-2022 at 17:59, Rens Verbeek said:

Ben op zoek naar een waardige opvolger voor de TEAC. Kom er net achter dat is 30 jaar oud is. Heeft al een paar keer een servicebeurt gehad, maar kan daar denk ik niet eindeloos mee doorgaan. Eens houdt het op, toch? Budget is rekbaar en het hoeft ook niet perse een nieuwe te zijn. Belangrijk vind ik degelijk en solide gebouwd. Mag speler of transport zijn. Heb immers een DAC. Ben niet zo'n fan van slot-loading mechanismes. Zat zelf te denken aan bijvoorbeeld een Primare CD22, maar suggesties zijn welkom. Lees veel over de Cambridge CDX transport, maar er zal toch wel wat meer zijn?

Tja, op MP zie ik eigenlijk niet zoveel voorbij komen, zelf zou ik gaan voor Proceed, meridian, Linn of Mark and levinson as het budget zover gaat. In mijn ervaring loont het vaak meer om een ouder top model aan te schaffen dan een nieuwer minder model.

6 minutes ago, pjotr27 said:

Ik ben het wel een beetje eens met Kraus, goedkope spullen kan nog wel, maar echt serieus spul is op MP redelijk risicovol. Of je moet weten van wie je het koopt. Er zijn ook betrouwbare aanbieders. Ik ben een beetje op zoek naar een mooi cd-transport, heb van Cock goede tips gehad. Nu nog geduld hebben. Die Eera vind ik wel heel stevig aan de prijs. Dat ga ik niet doen (hoewel ik rustig dit bedrag zou uitgeven, maar dan zou ik eerder een CEC kopen). 

tegenwoordig zitten er veel winkels bij dus daar durf ik wel mee in zee te gaan en het duurdere spul ga ik altijd persoonlijk eerst beluisteren en daardoor heb ik meestal ook een goede indruk van de verkoper.

Zelf heb ik trouwens 2 jaar geleden een hele mooie Cayin CDT-17A met buizen uitgang voor 450 Euro op MP gekocht. Dit is ook een hele goede speler die in een Duitse test zelfs in de “referenz” klasse viel.

Verder ben ik het met iedereen hier eens dat je erg moet opletten met kopen via MP

Edited by Marco_Hi-Fi

8 minutes ago, Roots said:

Lijkt mij fair...Cock heeft heel lang een Audio Research gebruikt als spelert meen ik mij te herinneren.

Die vind hij niet het mooiste, hij heeft ook dure Audio-Note gehad, maar die is het ook niet.  Ik vind CEC wel aantrekkelijk, maar de reacties zijn niet overal goed.

De Tl-5 valt binnen budget, met een beetje geluk wellicht ook een Tl-2N (dubbele spaaraandrijving) ook nog. Maar het zijn dan wel meteen flinke bedragen. Er is nog wel wat in de maak (buizenversterker, buizenvoeding voor mijn fieldcoil units, nieuwe kasten voor mijn speakers, wil nog een Sansui AU-8500 laten restaureren...) dus als ik enigszins voor een redelijke prijs iets kan kopen. Ik speel nu met een 47 labs loopwerk, maar die heeft flinke kuren (klinkt trouwens wel mooi)...Ik heb nog niemand gevonden die de 47 labs kan repareren..

1 hour ago, pjotr27 said:

Die vind hij niet het mooiste, hij heeft ook dure Audio-Note gehad, maar die is het ook niet.  Ik vind CEC wel aantrekkelijk, maar de reacties zijn niet overal goed.

De Tl-5 valt binnen budget, met een beetje geluk wellicht ook een Tl-2N (dubbele spaaraandrijving) ook nog. Maar het zijn dan wel meteen flinke bedragen. Er is nog wel wat in de maak (buizenversterker, buizenvoeding voor mijn fieldcoil units, nieuwe kasten voor mijn speakers, wil nog een Sansui AU-8500 laten restaureren...) dus als ik enigszins voor een redelijke prijs iets kan kopen. Ik speel nu met een 47 labs loopwerk, maar die heeft flinke kuren (klinkt trouwens wel mooi)...Ik heb nog niemand gevonden die de 47 labs kan repareren..

IK geloof niet in snaaraandrijvingen bij een CD loopwerk...totale nonsens. Doet meer kwaad dan goed.

13 minutes ago, pjotr27 said:

Nog nooit een CEC gehoord schat ik zo?

Zo'n CD-schijfje draait als laser naar buiten gaat met een andere snelheid.  Dus niet zoals bij een draaitafel op één constante snelheid.  Volgens KT88 was  het onzin, om hiervoor een snaar te gaan gebruiken. Ik had een kennis met zo'n loop-werk die was er niet zo blij mee. 

On 28-12-2022 at 17:59, Rens Verbeek said:

Lees veel over de Cambridge CDX transport, maar er zal toch wel wat meer zijn?

Zeker Rens, Audiolab heeft b.v. net een nieuw model op de markt gebracht, de 9000CDT CD TRANSPORT

Edited by Tubejack

5 hours ago, pjotr27 said:

Ik ken het. Mooi maar niet gebouwd voor het leven. Maar daar is de prijs ook naar. Audiolab is leuk, maar niet echt wat ik zoek...

Gebouwd voor het leven?. Voor €4000 ga je dat -verwacht ik- niet redden. Of iets 2e hands, b.v. een DP-560 SACD, maar 3 jaar oud voor €5100,- 

Wat ik mooi vind van Accuphase, dat ze onderdelen van industrie kwaliteit gebruiken https://www.accuphase.com/technical_information/dp-560_technical_information.pdf

Edited by Tubejack

2 hours ago, Tubejack said:

Gebouwd voor het leven?

Het kritische punt in een loopwerk is de laser. Hoe goed is die na te justeren als er iets verloopt en hoe goed is die te vervangen. De rest kun je bouwen als een tank.

Als je de laser niet kunt vervangen schat ik de levensduur van een loopwerk/cd speler, met 2x justeren op ~30 jaar (eigenlijk moet je naar de draaiuren kijken)

11 minutes ago, Seed7 said:

Het kritische punt in een loopwerk is de laser. Hoe goed is die na te justeren als er iets verloopt en hoe goed is die te vervangen. De rest kun je bouwen als een tank.

Als je de laser niet kunt vervangen schat ik de levensduur van een loopwerk/cd speler, met 2x justeren op ~30 jaar (eigenlijk moet je naar de draaiuren kijken)

Klopt, daarom in ieder geval een merk wat zijn waarde wel bewezen heeft..

De als door Jack genoemde Project transport past wel in het budget (maar oogt niet zo fraai als een Accu).

https://hometheaterhifi.com/reviews/audio-player/pro-ject-cd-box-rs2-t-pre-box-rs2-digital-review/

http://v2.stereotimes.com/post/project-cd-box-rs2-transport/

Extra laser (en loopwerk) erbij. Veel kan er niet kapot

Edited by Duck-Twacy

26 minutes ago, Duck-Twacy said:

De als door Jack genoemde Project transport past wel in het budget (maar oogt niet zo fraai als een Accu).

https://hometheaterhifi.com/reviews/audio-player/pro-ject-cd-box-rs2-t-pre-box-rs2-digital-review/

Hij voldoet waarschijnlijk niet aan dit criterium: "ieder geval een merk wat zijn waarde wel bewezen heeft.." 

Over "waarde" Ik zal binnenkort mijn Rotel RDD-980 weer eens afstoffen. 

https://www.hifiengine.com/manual_library/rotel/rdd-980.shtml

"This thing beats out many transports worth a lot more than it.
EG: CEC TL2X mkII, Esoteric P10, and Teac VRDS T1 and VRDS-7 (as transport)
Don't walk run if you see one used." 

Edited by Tubejack