Jump to content

Het grootte Cassette topic

Tubejack
 Share

Recommended Posts

6 hours ago, Tubejack said:

Leuke accessoire Roots. Heb je de RX202 ook weer gevonden? 

Zeker...Staat geduldig naast mijn andere ouwe spullen, is optisch werkelijk nog in nieuwstaat. Maar ik zocht eigenlijk mijn oude cassette bandjes.

Een bandje opgenomen van een cd. In mijn oren klinkt dat op het Pioneer deck net zo goed als op de cd speler.
Daar ben ik wel blij mee🙂

Ik heb het cassettedeck overgenomen van Hans van Liempd.

Edited by Groovy

Vanmorgen dit deck opgehaald voor een hele nette (maar veel te lage prijs):

Nakamichi-CR3-en-CR4-4.jpg

Ik kon 'm niet laten staan. Absolute nieuwstaat, doos en gebruiksaanwzijzing erbij. Van eerste eigenaar.

(foto geleend van audio-creative.nl)

Edited by edwin16

Vandaag stap 3, in het opknappen van een Nakamichi CR-3E.

Ik heb alle (stuk of 25)  Nichicon Muse vervangen. (groene elco's) Door ietsje betere exemplaren.  Die er in zaten waren van 1987 dus nu 35 jaar oud. Erg betrouwbaar, maar ik vond het tijd voor verse exemplaren. Rond de Dolby IC's ook iets betere exemplaren. Alle beetjes helpen niet? Op de foto ben ik halverwege. De oude Muse, had ik gemarkeerd met een zwarte stift. Inmiddels zijn ze allemaal vervangen.  Verder een nieuwe, bredere aandrijfriem besteld, die er in hoort.    

CR-3.jpg

25 minutes ago, Rob55 said:

Fraai om te zien dat de Nakamichi met liefde behandeld wordt 👌.

Het is weer eens wat anders, sleutelen aan een deck Rob.  

Ik doe het stap-voor-stap. Per keer, zeg 20...25 onderdelen, dan testen en luisteren. 

Na een paar uurtjes de nieuwe Muse elco's  inspelen, klinkt het erg fraai.

Hierna komt stap 4, alle elco's vervangen van de besturing.

Stap 4 is gereed.  Het hoofdbord kleurt blauw en groen, mijn lievelingskleuren. Aan dit CR-3E deck zit eigenlijk nog een verhaal. Ik zocht eigenlijk een CR-4E. Dat is een deck met veel overeenkomsten van de CR-3.  Maar de CR-4E kun je optimaal elk soort tape inregelen. Plus dat de aandrijving nog weer wat beter is.  Maar om e.e.a. reden werd die me niet voor een normale prijs gegund of was in slechte staat. Het kan ook zijn dat ik wat te zuinig was met bieden.  Dan maar het beste maken, van wat je wèl op je pad komt,

CR3stap4.jpg

Met Jamicon elco's -die er door een voorgaande techneut ingezet waren.-  Klonk dit deck al goed. Met de nieuwe Vishay's en Nichion's klinkt het ruimtelijker,  zijn stemmen beter verstaanbaar. Ook is er volgens mij, geen enkele reden meer om Dolby C niet te gebruiken, dankzij de opgeknapte circuit 's. Met Dolby C is het dynamisch bereik 20dB groter .

De volgende stap, is stap 5: De voeding. Alleen al, met het uitzoeken.... welke onderdelen? ben ik uren mee bezig geweest.  

Ze zijn besteld en liggen inmiddels bij de douane.  

Edited by Tubejack

Wel zo makkelijk als je dit zelf kunt. Ik ben wel technisch, maar geen electronica achtergrond.

Gelukkig heb ik afgelopen weekend een CR4 voor een heel schappelijke prijs gevonden. En zoals het eruit ziet heeft deze voorlopig nog geen service nodig.

Mooi, het is de kunst om de krenten uit de pap te halen.
Je moet ook een beetje geluk hebben als je ze zelf niet kunt onderhouden.
Gelukkig zijn er mensen die dat wel kunnen.
Vandaag een tdk band opgenomen via Spotify, het klinkt heel mooi en zuiver.
Het opname volume van Pioneer vol open gezet zo ook de versterker en daarbij nagenoeg geen ruis.

1 hour ago, edwin16 said:

zoals het eruit ziet heeft deze voorlopig nog geen service nodig.

Het hangt er een beetje vanaf, hoe het gebruikt en opgeslagen is geweest. Mijn CR-3E had al een keer een flinke service beurt gehad.  O.a. snaren, aandrukrollen en elco's.  Helaas niet met de beste materialen.  Nu wel 🙋‍♂️

Edited by Tubejack

1 hour ago, Groovy said:

Mooi, het is de kunst om de krenten uit de pap te halen.
Je moet ook een beetje geluk hebben als je ze zelf niet kunt onderhouden.
Gelukkig zijn er mensen die dat wel kunnen.
Vandaag een tdk band opgenomen via Spotify, het klinkt heel mooi en zuiver.
Het opname volume van Pioneer vol open gezet zo ook de versterker en daarbij nagenoeg geen ruis.

Veel elektronica uit de jaren 70, 80 en zelfs jaren 90 heeft onderhoud nodig. Soms heb je mazzel, maar niets heeft het eeuwige.  Zodra de CR-3E technisch en muzikaal helemaal naar mijn zijn, laat ik hem misschien verder reviseren.  Ik weet het nog niet.  Ik had gisteren ook een SA tape opgenomen nadat ik ale Muse elco's had vervangen. Klonk ook mooi.

Edited by Tubejack