Jump to content

Het grootte Cassette topic

Tubejack
 Share

Recommended Posts

Heeft al iemand de moeite genomen om de Nakamichi pagina te lezen op Opusklassiek?  

Er staan  dingen in

Zoals: "De beste professionele studiomicrofoons leveren een dynamiek van ca. 78 dB, hetgeen nu dankzij Dolby-C volledig op cassette kan worden ondergebracht."

Ik weet niet of er inmiddels betere microfoon's zijn. ?

Of deze "

Een vervormingspercentage hoger dan 0,1 % waar we ons bij versterkers zo druk om maken, zal menigeen extreem hoog voorkomen, maar dat valt bij recorders wel mee. De bandvervorming loopt slechts langzaam op met toenemende magnetisatie, om dan bij het overschrijden van een bepaalde amplitude steiler omhoog te gaan lopen, maar lang niet zo abrupt als dat bij tegengekoppelde versterkers het geval is. Bovendien bestaat deze vervorming vrijwel uitsluitend uit de derde harmonische, zodat boven 6 kHz de vervorming al niet meer waarneembaar is. De resulterende intermodulatievervorming, die wel goed hoorbaar is, wordt op die momenten gemaskeerd door het zeer hoge signaalniveau. Deze situatie is te vergelijken met de oude buizenversterker, die eveneens een vriendelijk verlopend vervormingsgedrag vertoonde. En... die “ouderwetse” vervorming verdwijnt geheel bij laag signaalniveau, in scherpe tegenstelling dus tot de crossover vervorming van de eerste transistorversterkers.

Er staat veel meer in, dat tot nadenken stemt.  Tenminste bij mij wel.  

8 hours ago, Roots said:

Het maakt eigenlijk niet zoveel meer uit Jack....We zijn nu digitaal😃

Dit forum is van origine analoog Roots. Ik heb geen idee, hoeveel mensen overgestapt zijn van analoog naar digitaal. Of omgekeerd natuurlijk. Stel nu, dat de beste professionele studiomicrofoons nog steeds een dynamiek leveren van ca. 78 dB. Dat heeft dan mogelijk verregaande consequenties voor oude en nieuwe opnames.

In ieder geval voor oudere opnames. Waarom zou je die met 24 bit digitaliseren? = een dynamisch bereik van 144dB. Boven de 20...21 bits verdwijnt de muziek in de eigen ruis van de meeste Dac's en randapparatuur. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar digitaal wordt m.i. mooier voorgespiegeld dan het in werkelijkheid is.

Op analoog, valt natuurlijk ook wel wat op te merken. Mijn beste phono-trap heeft een dynamisch bereik van 16 bit = 96dB = precies CD kwaliteit ^_^

Edited by Tubejack

8 hours ago, Tubejack said:

Er staat veel meer in, dat tot nadenken stemt.  Tenminste bij mij wel. 

Dat is allemaal uit en te na bekend en er wordt gebruik van gemaakt.

Magnetische opname systemen hebben door de manier van saturatie een "ingebouwde compressor".  Er zijn tientallen digitale plug ins die dat middels DSP na doen. Dat gebeurt ook met saturatie en vervorming van microfoonversterkers. Wat na ettelijke bewerkingen uit een klassieke 24 sporen studio komt heeft een typisch analoog sausje van vele laagjes aangename vervorming. Een sausje dat lekker gevonden wordt. Al die vervorming maakt analoog echter niet "goed".

De S/N van microfoons is iets beter geworden en toch grijpt men graag terug naar Neumann's etc. uit de jaren 60 of nog ouder. Het sausje.

Moderne digitale opname systemen zijn 32 bits. Het doel daarvan is dat je een enorme dynamische speelruimte hebt. Je hoeft in een standaard studio situatie niet eens het niveau in te regelen. Met de zelfde instelling neem je een opstijgende Apollo raket op en het piepen van een mier. Je kunt alles in de software gelijk trekken zonder verlies. Daar verzuipt alleen iets in de ruis als de elektronica en microfoonversterkers en vooral de omgeving dat toevoegen. Zat je in het analoge tijdperk b.v. met een te zachte bas dan was het of meer ruis bij het recht trekken of opnieuw inspelen.

Het trieste en grappige is dat de audiofiel de opname kant van alles verwijt dat niet goed is en de opname kant de audiofiel voor gek verklaart met al die dure spullen, terwijl ze beiden het zelfde doen. "Sounding".

Dit alles bij elkaar is waarom ik bijvoorbeeld regelmatig schrijf, hang er een parametrische EQ tussen als je een ander geluid wilt (of een andere studio tool zoals een "transient shaper").

Edited by Seed7

Bij muziek maken begint het signaal analoog en eindigt analoog. Wat je daartussen doet als luisteraar is aan jezelf. Ook bij analoog ervaar ik een dynamiek die soms opvallend is. Dan bedoel ik niet het totale geluidsniveau maar de dynamiek rondom een enkel instrument dat er uitspringt in een mix en de dynamiek die zich dan openbaart rondom dat instrument of zang. 

Al begin jaren tachtig werd rondom de introductie van digitaal opgemerkt dat digitaal perfect was, geen krassen of tikken, geen slijtage. En opvallend ook dat de dynamiek enorm veel beter zou zijn. Dat laatste viel bijster door de figuurlijke mand toen ik voor het eerst digitaal hoorde. Ik was er op een gegeven moment wel over uit dat dit meer een soort van ‘constante dynamiek’ was en niet bepaalt positief zoals het verhaal rondom digitaal deed geloven. Tegenwoordig zou ik dat hardheid hebben genoemd. Gelukkig kun je nu van analoog en digitaal genieten en bestaan beiden naast elkaar. Tenminste in dit huis wel. 

Persoonlijk zou ik me over de manier waarop muziek geregistreerd wordt minder druk maken. Er is voldoende aanwezig in de wereld om zodanige kwaliteit registraties te kunnen maken die luisteraars boeien. Weet je nog die Jazz opnames op analoog uit de jaren vijftig? 

Zowel op analoog als digitaal valt wat op te merken. De hele high end luister hobby is per definitie niet perfect dus daar heb je mee te stellen. Dit komt wellicht over als het figuurlijke glas is half leeg opmerking maar uiteindelijk is dat wel het geval. Je kan alleen zorgen dat er zo min mogelijk verloren gaat maar uiteindelijk is dat onontkoombaar.

Er staat trouwens een Nakamichi CR5 te koop die eind 2022 volledig gereviseerd is door een expert. Voor … 1199 euro. Jammer dat die prijzen zo door het dak gaan. Voor mij teveel geld.

Even voor de duidelijkheid: "ik ben heel tevreden met al mijn spulletjes analoog, digitaal of een mix van die 2 in mijn draaitafel. Maar vind ook, dat je af en toe je eigen dingen ter discussie moet durven te stellen, ook eigen stokpaardjes zoals buizen.  

@Seed7 Geweldig hoe je dingen oppakt. Ik denk er nog even verder over na, want er staan meer opmerkelijke zaken in dat stuk. Die wellicht in de pro wereld algemeen bekent zijn, maar waar je als muziekliefhebber eigenlijk weinig over hoort.

@Mediator Ik kon laatst een CR-5E kopen voor €750,- . Vond ik een redelijke prijs. "Goed onderhouden stond erbij"  Dat stond ook bij mijn CR-3E. Toch maar niet gedaan. Langzamerhand heb ik zo mijn bedenkingen bij revisies.<_<

Inmiddels is een "originele? brede snaar"  binnen i.p.v. het smalle "elastiekje" dat er nu zit En, heel mooie onderdelen voor de voeding van mijn CR-3E. Maandag verder sleutelen. Of het allemaal gaat lukken weet ik  niet, want ik heb 0,0 ervaring met deck's.  Maar ik heb goede hoop, want tot nu toe gaat het  :)

18 minutes ago, Tubejack said:

er staan meer opmerkelijke zaken in

De ontwerper zal er naar streven de impedantie van het lijnniveau zo laag mogelijk te leggen, zodat de laagohmige lijnuitgang altijd zonder bezwaar kan worden aangesloten op zowel laag- als hoogohmige ingangen en desgewenst op meerdere ingangen in parallel.

Op het moment dat je uitgangsimpedantie echt laag wordt en het uitgangstrapje een beetje meer "Uhmpf" heeft, ben je ineens kabelinvloeden kwijt. Gebruik maar eens een hoofdtelefoonversterker als vv.

10 hours ago, Tubejack said:

Heeft al iemand de moeite genomen om de Nakamichi pagina te lezen op Opusklassiek?

Zeker gelezen. Ik heb het hier liggen.

De andere pagina's van die site zijn ook leuk. Zeer interessant leesvoer allemaal.

Verder volg ik je cassettedeck onderhoud en vervangingen met belangstelling. Ook die marktplaatslink van een Nakamichi AB heb ik gezien en opgeslagen voor de toekomst.

5 minutes ago, audiofreak said:

De andere pagina's van die site zijn ook leuk. Zeer interessant leesvoer allemaal.

Verder volg ik je cassettedeck onderhoud en vervangingen met belangstelling. Ook die marktplaatslink van een Nakamichi AB heb ik gezien en opgeslagen voor de toekomst.

De andere pagina's zijn zeker ook de moeite waard, maar dan wordt het m.i. wel eg veel, om over na te denken. misschien wel té veel in 1x.

Onderhoud?  ik heb echt geen idee hoe het uitpakt. Maar als je het niet probeert, dan weet je het ook niet. Regelmatig schoonmaken van de koppen etc en af en toe demagnetiseren is sowieso een goed idee. De AB werkt goed. 

2 hours ago, Tubejack said:

Even voor de duidelijkheid: "ik ben heel tevreden met al mijn spulletjes analoog, digitaal of een mix van die 2 in mijn draaitafel. Maar vind ook, dat je af en toe je eigen dingen ter discussie moet durven te stellen, ook eigen stokpaardjes zoals buizen.  

Ter discussie stellen in die zin dat het nooit verkeerd is om je horizon te verbreden. Ik neem aan dat je dat ook bedoelt? Maar in de zin van beter of slechter daar ben ik wel klaar mee. Al veertig jaar maak ik mee dat het ‘beter’ is geworden en ik kom tot de conclusie dat het 60 jaar geleden ook al goed was. En ik heb geen lullig setje en ben ‘veelvuldig betrokken’ bij live muziek. Er past juist enige relativering bij hifi of high end in de brede en algemene zin van het woord en in die zin van het streven naar perfectie. 

Edited by Mediator

Dit vind ik wel een opmerkelijke

6.1 – Klassieke gang van zaken

Zo blijkt meer dan 90% van de totale geluidsenergie die een orkest afgeeft, meer dan 90% van de tijd onder de 1.000 Hz te liggen, meestal zelfs aanmerkelijk daaronder. Bovendien worden de pieken die in het hoog optreden, korter van tijdsduur naarmate de frequentie toeneemt. En het oor is niet erg gevoelig voor zeer kortdurende vervorming. Bovendien bestaat de bandvervorming voornamelijk uit de derde harmonische van de grondtoon en als er al zoveel boventonen (van de instrumenten zelf) zijn, kan wat meer boventonen nauwelijks hinderen. En tenslotte, valt de derde harmonische van 6.000 Hz al op 18 kHz en hogere tonen leveren dus een vervorming die niet meer waargenomen wordt. Wat in zo'n geval wel waargenomen zou kunnen worden, is de intermodulatie die van deze vervorming het gevolg is, maar ook deze is al in het orkest zelf aanwezig in de climaxen van de muziek en ook dit verschijnsel wordt dus gemaskeerd.

18 minutes ago, Mediator said:

Ter discussie stellen in die zin dat het nooit verkeerd is om je horizon te verbreden. Ik neem aan dat je dat ook bedoelt? Maar in de zin van beter of slechter daar ben ik wel klaar mee. Al veertig jaar maak ik mee dat het ‘beter’ is geworden en ik kom tot de conclusie dat het 60 jaar geleden ook al goed was. En ik heb geen lullig setje en ben ‘veelvuldig betrokken’ bij live muziek. Er past juist enige relativering bij hifi of high end in de brede en algemene zin van het woord en in die zin van het streven naar perfectie. 

Zeker, je horizon verbreden is m.i. altijd goed. Niet alleen met nieuw, maar ook uit oud het maximale er uithalen. In de jaren 60 werd ook al mooie apparatuur gemaakt. Daar heb ik een aantal mensen heel gelukkig mee gemaakt. Een van de ander hoogte punten waren m.i. eind jaren 70 t/m begin 90. Daar speel ik nog steeds mee. Net als heel modern buizen spul van 2021, met techniek uit de jaren 30. 

Maar dit topic gaat over cassette deck's. ;)

Ik vind dit allemaal zeer leuk om te lezen. Ik heb een Nak CR 1, maar heb verder gewoon te weinig bandjes om verantwoord een duurdere NAK aan te schaffen. Veel bandjes die ik nog heb zijn “Pietje Puk” e.d. En ik ga nu geen LP’s meer opnemen. Dan speel ik liever de LP. 

In hoeverre hifi van nu echt beter is dan in mijn jonge jaren?  In ieder geval ben ik me veel bewuster geworden van akoestiek. Ook is digitaal een en ander verbetert in de loop der jaren. Het is wel zo, dat ik om dat zeker te weten “just for fun” mijn Philips CD 100 ga reviseren. Met platenspelers waren ze indertijd toch ook wel heel erg ver zoals bleek uit de sessie bij Marco. Goede LS uit die tijd heb ik trouwens ook voldoende gehoord zoals Quad ESL, Elipson en Cabasse. Naast meer aandacht voor akoestiek is de grootste verbetering ten opzichte van toen wel dat ik nu bereid ben (veel) meer geld uit te geven 😀  Misschien koop ik nog wel eens een zeer goede streamer als het souterrain klaar is.

Edited by carl

53 minutes ago, carl said:

Ik vind dit allemaal zeer leuk om te lezen. Ik heb een Nak CR 1, maar heb verder gewoon te weinig bandjes om verantwoord een duurdere NAK aan te schaffen. 

Hoeft ook niet, zo'n CR-1 is uitstekend. https://foreveranalog.net/2022/07/30/nakamichi-cr-1a-review-one-of-my-favorite-vintage-cassette-decks/ Goede bandjes b.v. van TDK SA koop je voor +/- €6 

Edited by Tubejack

Hier hetzelfde Carl. Ik overweeg nog steeds een meting te laten uitvoeren. Dat vooral omdat het laag in mijn woning een staande golf heeft. Door goed aandacht te besteden aan de opstelling en wat akoestische maatregelen is dat wel verbeterd. Akoestiek is een vervelend iets als het niet goed is. Nu was het in de meeste woningen die ik had over het algemeen redelijk vanzelfsprekend. Maar over naar cassettedecks. Ik heb het nog steeds in gedachten maar de prijzen trekken me (nog) niet over de streep. Bij mijn tweede verhuizing heb ik de meeste van mijn cassettebandjes weggegooid. Nu wel wat spijt van. Ik heb er nog wel.

Het word steeds moeilijker om bij de kringloop orginele muziek cassettes naar mijn smaak te vinden, maar vandaag vond ik er een van Elvis en van Johny Cash. voor e2 ps.

1 hour ago, Mediator said:

Hier hetzelfde Carl. Ik overweeg nog steeds een meting te laten uitvoeren. Dat vooral omdat het laag in mijn woning een staande golf heeft. Door goed aandacht te besteden aan de opstelling en wat akoestische maatregelen is dat wel verbeterd. 

Ik heb een luisterzolder waar ik zeer tevreden mee ben Med. Toch wil ik verhuizen naar mijn souterrain. Is wat praktischer en nog beter geïsoleerd. Deze keer maar RivaSono ingehuurd. Eerste week maart zou ik kunnen verhuizen. Ik wil daar nog nieuwe LS uitproberen.

6 minutes ago, carl said:

Ik heb een luisterzolder waar ik zeer tevreden mee ben Med. Toch wil ik verhuizen naar mijn souterrain. Is wat praktischer en nog beter geïsoleerd. Deze keer maar RivaSono ingehuurd. Eerste week maart zou ik kunnen verhuizen. Ik wil daar nog nieuwe LS uitproberen.

Zeg @carl i.v.m. de leesbaarheid kunnen we on-topic blijven? Je hebt toch een eigen topic over je souterrain? 

Was maar een tussendoortje Jack.

Mijn Nak 1 heeft een klein probleempje. Mijn schoonzoon Tom brengt hem morgen naar Tom 😀 Dan kan ik hem tenminste weer gebruiken. Ik ben die Pietje Puks weer bijna vergeten.

Ik zat even te kijken naar je Conrad Jonson voorversterker.  Kun je daar wel een tape-deck op aansluiten? Ik zie b.v. geen REC-OUT om te kunnen opnemen, Ook in de handleiding kan ik niets vinden.  Bij meer versterkers is zo'n aansluiting niet meer aanwezig. 

Ik snap de hype om de cassette niet.

Oke met een goed deck zal het best wel goed klinken maar het blijft een onhandig medium.

Het zoeken en spoelen duurt lang en een goede inex ontbreekt vaak.

Daarnaast zijn de opnames die ik nog heb allemaal van de radio opgenomen en moet je mazel hebben als de dienstdoende dj tijdig zijn mond wist te houden.

Daarnaast is eigenlijk alle muziek wel op internet te vinden in een prima qualiteit.

De hype om cassette is denk ik

omdat heel analoog een revival meemaakt en deels wellicht omdat retro weer in komt. Maar los daarvan een top cassettedeck kan echt een heel eind mee. En als je materiaal hebt in mijn geval van vroeger dan is het ook leuk dit te ontdekken.

Zoeken en spoelen duurt inderdaad langer. Maar streamen is ook een beetje onderdeel van de consumptie maatschappij. Ik vind het tegenwoordig ook heerlijk een hele LP af te luisteren en muziek te ontdekken.  Bij streamen heeft dat gemak ook als nadeel dat ik veel minder afluistert. Zappen, zappen en zappen.

Zo werkt het tenminste bij mij. 

Die gasten van Rivasono heb ik al gebeld en heb wat rekening gehouden met hun aanbevelingen. Meten en gericht maatregelen in huis zou het beste zijn. Maar de kosten kunnen behoorlijk oplopen.