Jump to content

Het grootte Cassette topic

Tubejack
 Share

Recommended Posts

15 minutes ago, carl said:

Eigenlijk zijn die hoorspelen veel leuker dan TV

Eigenlijk mag je van mij wel weglaten @carl Elders gaat het over Atmos. Goed geproduceerde hoorspelen in Atmos lijkt me geweldig. Er zijn er wel in 5.1, maar lastig te verkrijgen. Een heruitvoering van "The Hitchhiker's Guide to the Galaxy" in Atmos lijkt me wel wat, of "War of the Worlds".

29 minutes ago, carl said:

Eigenlijk zijn die hoorspelen veel leuker dan TV Jack - laat nog wat aan de verbeelding over.

In mijn jeugd luisterde ik samen met mijn jongere broer hier na, via een oude buizenradio https://radiopedia.nl/wiki/Apollo_XXI_-_Het_maanmysterie

Het was zo spannend, dat je af en toe onder de dekens wegkroop. :D

Ik lees ook graag, dan moet je, je nóg meer inleven .  

Die ga ik vanavond eens even uitproberen Jack.

Je wilt niet weten hoeveel ik vroeger las. Nu vind ik er helemaal niets meer aan. Echt vreemd.

Edited by carl

3 minutes ago, carl said:

Die ga ik vanavond eens even uitproberen Jack.

Je wilt niet weten hoeveel ik vroeger las. Nu vind ik er helemaal niets meer aan. Echt vreemd.

Toen was het bijzonder.  On-topic ik ga volgende week weer verder met mijn CR-3, die is ook bijzonder. 

Er zaten eerst Jamicon elco's in, waarvan er maar een paar echt slecht waren.

1 hour ago, Groovy said:

Nog best ingewikkeld😀

Best wel.  De voeding is nu ook klaar. Er zitten nu mooie blauwe in. Dat gaat minstens 25 jaar mee.

voedingcr3nieuw.jpg 

De volgende stap is nieuwe snaren. 

Edited by Tubejack

16 minutes ago, Ivan10 said:

Goed bezig Jack. Ziet er mooi uit van binnen. Stevige voeding ook en motoren.

Ja leuk werk Ivan. Het technische is nu klaar.  In de voeding waren (vermoed ik) al 2x condensatoren vervangen. Deze blauwe zijn duur, maar zeer stabiel. En je hoeft ze maar 1x te vervangen.  Bij normaal gebruik,  verwachte levensduur van 200.000 tot 500.000 uur.   Dus minimaal 22,8 jaar. 

Vandaag nieuwe snaren in de CR-3. Voor de originele brede snaar en achter het "elastiekje" dat er in zat.

nieuwesnaren.jpg

Om ze te monteren moet een deel uit elkaar.

CR3uitelkaar.jpg

snaar2.jpg

Meteen de gehele aandrijving schoongemaakt met IPA. 

snaar3.jpg

Aan de voorkant moest ook een snaartje vervangen worden. Koppen en aandrukrollen schoongemaakt.

Ik vind het nu een mooi cassette deck :) 

De volgende stap is een goede tape-out te maken.  Op een van mijn buizen versterkers 

Edited by Tubejack

24 minutes ago, Tubejack said:

De volgende stap is een goede tape-out te maken.

Dat is iets wat ik nog steeds raar vind, waarom zit dat niet standaard op elke vv (zowel analoog als digitaal)? Een tape loop of beter een "send - return" zodat je er eventueel een Eq of een delay oid tussen kunt zetten.

39 minutes ago, Seed7 said:

Dat is iets wat ik nog steeds raar vind, waarom zit dat niet standaard op elke vv (zowel analoog als digitaal)? Een tape loop of beter een "send - return" zodat je er eventueel een Eq of een delay oid tussen kunt zetten.

Waarschijnlijk, omdat tape ouderwets is.

In de CR-3 nu een opname van het album Nocture.  The piano album Vangelis.

Het klinkt prachtig. :wub:

Edited by Tubejack

Vandaag een recorderbuffer ingebouwd in mijn buizen voorversterker.  Het enige dat het printje doet, is te zorgen dat de tape uitgang van het cassette deck niet onnodig de ingangen van de voorversterker belast, op het moment dat het cassette deck uitstaat.  

recbuf1.jpg

IMCML05recbuf.jpg

Getest met een Nakamici CR-1E.  Wat een goed deck zeg. :)

Edited by Tubejack
update