Jump to content

Het grootte Cassette topic

Tubejack
 Share

Recommended Posts

Ik was niet heel erg kapot van die Philips banden Tubejack. Af en toe had je een drop out bij het opnemen. Hoewel ik in die tijd wat minder hoge eisen stelde. Uiteindelijk wende je aan de drop out en ging het nummer zo door het leven.  PDM banden heb ik eigenlijk nooit gehad. Later ging ik toch weer over op TDK en nog later veel Maxell.

Wel mooi die oude foto’s. Een beetje een hommage aan onze oude buurman die jaren terug al overleden is. Zo is mijn audio hobby als kind geboren. Van muziek hield ik altijd al. 

On 4-3-2023 at 10:36, edwin16 said:

Morgen weer even een ritje naar Hoek van Holland naar een  Nakamichi "dokter" om deze schoonheid te laten repareren.

Waarschijnlijk last van "Orange Cap Disease".

IMG-3825.jpg

En dit is wat er uit gekomen is. Het is een volledige recap/revisie geworden... Binnenkort kan ik 'm weer ophalen. 

93475-DFD-0231-46-A7-8-D72-6-E3508209-CE

26 minutes ago, Duclaasie said:

Sodemieter, dat is een grondige revisie geweest zo te zien. 

Klopt, Ik heb uiteindelijk toch maar gekozen voor een complete revisie. Als alleen de klachten verholpen zouden worden, zou ik mogelijk binnen een jaar weer aan de beurt zijn voor een andere reparatie. Het deck is het absoluut waard.

2 hours ago, edwin16 said:

Klopt, Ik heb uiteindelijk toch maar gekozen voor een complete revisie. Als alleen de klachten verholpen zouden worden, zou ik mogelijk binnen een jaar weer aan de beurt zijn voor een andere reparatie. Het deck is het absoluut waard.

Dat is het betere werk Edwin. :)

Hier een idee wat zo'n revisie inhoud.  Tip. o.a. in Safari en Chrome kun je de tekst vertalen in Nederlands

https://www.audiovintage.fr/leforum/viewtopic.php?t=7037&start=20

Edited by Tubejack

Ik dacht dat het in dit topic stond, maar kan het niet terug vinden.
Er is iemand geweest (Tubejack wellicht) die in dit topic of toch in een ander topic een link had gedeeld waar je een template kon downloaden voor de inlay van een cassetteband doosje. Mijn eigen zoektocht via Google levert wel templates op, maar deze zijn niet bruikbaar of je moet ervoor betalen. Die ik vind op internet zijn pdf of photoshop en voor mij niet bruikbaar. 

Ik zoek dus de inlay van een cassettedoosje en het liefst in een Word bestand, zodat je het zelf kan bewerken. 

• 2 weeks later...
8 hours ago, Vinyl_Fuchs said:

@tubejack. Aangezien jijzelf niet meer teveel werk van/ voor derden wilt doen. Volkomen begrijpelijk. Wat zijn goede adressen voor reparatie/ revisie voor tapedecks? Mag ook via pm. Alvast bedankt. Niet voor mijzelf overigens. 

Ik heb echt geen idee, die ik van naam ken doen alleen Nakamichi. Probeer eens op het tapedeck forum

Edited by Tubejack
link toegevoegd

• 3 weeks later...

Gisteren eindelijk mijn Nakamichi 682ZX op kunnen halen na een complete recap/revisie/reparatie (...).

Nadat ik 'm thuis aangesloten had wist ik werkelijk niet wat ik hoorde, wat een enorm verschil. Zo veel meer detail, en zo veel meer dynamiek! 

Echt alles is zo'n beetje aangepakt, niet alleen de elektronica is voor een groot deel vernieuwd, maar ook het complete loopwerk is uit elkaar geweest, schoongemaakt, gesmeerd en weer gangbaar gemaakt. Ook is er een betere afspeelkop in gekomen, alle lampjes zijn vernieuwd, het deurmechanisme is onder handen genomen... echt alles dus.

De 682ZX is werkelijk helemaal als nieuw!.

Ik had ook de onlangs aangeschafte CR4 meegenomen, gewoon om 'm even na te lopen. Het bleek dat de vorige eigenaar een modificatie had laten uitvoeren om dit deck "beter" te laten klinken.... Maar waarschijnlijk had deze persoon nog zijn eerste soldeerles nog niet gehad, zo slecht dat dit uitgevoerd was. Her en daar waren verbindingen gemaakt met diverse kabels, waaronder luidsprekerkabel van JK Acoustics. Ook waren diverse originele kabels doorgeknipt. Tja... dit zie je niet als je een deck gaat aanschaffen wat het (wonderbaarlijk...)  toch nog doet.

Maar goed, de aanschafprijs was laag, en de reparatiekosten nog lager. Dus heb ik nog een mooie CR4 erbij voor een totaalprijs die ver beneden de gemiddelde vraagprijs ligt op MP.

Edited by edwin16

6 minutes ago, edwin16 said:

Nah... kap zit er al op en staat alweer in het meubel... 

Ikzelf maak meestal meerder foto's, voor en na een revisie. Niet alleen leuk, maar daarmee help je anderen ook.  Ik heb op deze manier heel wat van anderen techneuten geleerd. ;) Leve het www :)

• 3 weeks later...

Ik haakte een beetje af toen hij begon over het warme geluid van analoog. Natuurlijk geldt hoe noem je iets

en het kan best zijn dat we allebei hetzelfde horen maar het verschillend benoemen. Maar analoog is met name vloeiender dan sommig digitaal. Net zoals high resolution audio weer vloeiender is dan CD kwaliteit. Cassettedecks zijn helemaal in en de prijzen rijzen nu echt de pan uit. Ik zag op een veilingsite afgelopen week prijzen waar ik echt van schrok. Je bent zo een paar duizend euro lichter voor een top deck. En dan heb ik het niet over de Nacks waar dik vierduizend euro wordt gevraagd voor een Dragon. Booming business. Wel bizar hè dat zoveel mensen ineens zwichten voor allerhande analoog. 

Ik heb het idee dat de markt een beetje overspannen is. Ik zie de meerwaarde niet, van die hele dure deck's. Het voordeel van die overspannen markt is dat je af en toe voor minder dan €200 een heel goed 3 koppen dual capstan topdeck ziet.  (Als je een beetje in de materie verdiept.) Het hoeft niet persé Nakamichi te zijn.  

Dat analoog "vloeiender is dan digitaal" kan, maar dat gevoel heb ik niet altijd, net als het verschil tussen 16 en 24 bit. Soms is er geen verschil of ik hoor het niet. ;) 

Over twee weken kan ik een  Philips deck uit de Black Tulip serie ophalen, ik ben benieuwd hoe dat klinkt.
Het type weet ik zo niet, ik laat mij verrassen.

• 1 month later...

Het kan soms raar lopen.

Afgelopen vrijdag zit ik samen met een vriend in een cafe over muziek en audio te praten, blijkt dat hij wel interesse heeft in een van Nakamichi decks. Met name de 480. Maar... in principe verkoop ik niets. Maar omdat ik dit deck nauwelijks gebruik, en weet dat het goed terecht komt heb ik dit toch maar gedaan.

Net toen de deal gesloten kreeg ik een appje van degene die mijn Naks repareert met de vraag of ik interesse had een een waanzinnig mooi CR7. Na ongeveer 2 seconden nadenken (...) aangegeven dat ik op z'n minste even contact op nemen met de verkoper...

Enfin... sinds gisterenavond ben ik dus eigenaar van een van de beste decks die Nakamichi heeft gemaakt, misschien het beste deck.

Zoals op de foto te zien is... het is een hele nette, en in 2020 nog service gehad bij Tom van der Hoff waarbij twee motoren vervangen zijn. Ik ben er blij mee. Wat ik nu met de CR4 ga doen die ik nog maar een paar maanden heb weet ik nog niet.

IMG-9856.jpg