Tubejack Posted 1 januari 2023 Author Report Share Posted 1 januari 2023 33 minutes ago, edwin16 said: Voor zover ik weet niet Ok, Norman ken ik uit mijn kennissen en klanten kring. Maar ik was hem uit het oog verloren. Geschikte vent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 1 januari 2023 Author Report Share Posted 1 januari 2023 (edited) Vandaag de 1e serieuze opname gemaakt met mijn Nakamichi CR-3. Ik kan met een TDK SA tape geen verschil horen tussen tape en source. Toen ik hem kocht was dat verschil goed te horen. Tape klonk doffer. Verder nog eens goed in het deck gekeken en vergeleken met originele foto's. Volgens mij heeft hij in het verleden al onderhoud gehad. Waarschijnlijk bij een universeel reparatie bedrijf. Of een serieuze hobbyist. Keurig gesoldeerd. Hier en daar zijn Jamicon elco's flink vast gelijmd. Wat goed, is laat ik voorlopig zitten. Het deck speelt nu prima. De nieuwe afstandbediening is een leuk speledingetje Edited 1 januari 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 1 januari 2023 Report Share Posted 1 januari 2023 Ik heb ergens nog een Sony Walkman. Weet ik ook niet van wat ik ermee ga doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 1 januari 2023 Author Report Share Posted 1 januari 2023 (edited) 2 hours ago, carl said: Ik heb ergens nog een Sony Walkman. Weet ik ook niet van wat ik ermee ga doen. Wat deed je er vroeger mee? TDK SA 90 doen nu zo'n €6, iets minder als je mazzel hebt. Tot absurde bedragen. Naast nieuwe, kocht ik een setje SA tapes van 8 stuks die 1x opgenomen was voor €2 per stuk. Dat ze 1x gebruikt zijn maakt niks uit. Erg mooie opnames kun je daarop maken. Ik heb ook gebruikte tape's van €1,20. Ook met SA tape met een ander naampje een nóg betere behuizing dan de originele SA. Je moet je even verdiepen in het medium, dan kom je leuke dingen te weten. Zo staat type 2 voor chrome tape, maar als je het zo noemt moet je rechten aan -ik meen- BASF betalen. Dus TDK had Super Avilyn. Er valt nog veel meer te vertellen, zo'n Nakamichi is "amazing" Daar kun je uren over praten maar het gaat pas "leven" als je het zelf hoort. Ook met de CR-1 kun je verbluffende opnames maken. De kosten zijn het niet. Edited 1 januari 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 1 januari 2023 Report Share Posted 1 januari 2023 De meesten van ons deden dat 30/40 jaar geleden al Jack... Maar als je interesse hebt in 1x opgenomen tapes..Sax , Metals, cassette reels van aluminium heb ik nog wel wat voor je Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 1 januari 2023 Report Share Posted 1 januari 2023 1 hour ago, Tubejack said: Wat deed je er vroeger mee? Ik bedoelde meer of je iemand kent die kan servicen Jack. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 1 januari 2023 Author Report Share Posted 1 januari 2023 (edited) 1 hour ago, Roots said: De meesten van ons deden dat 30/40 jaar geleden al Jack... Maar als je interesse hebt in 1x opgenomen tapes..Sax , Metals, cassette reels van aluminium heb ik nog wel wat voor je Ik ben van een iets oudere generatie Roots nam al 50 jaar terug muziek op van de radio of van vinyl. Maar nooit met deze kwaliteit en opname mogelijkheden. Tapes aardig, Ik krijg meer sympathieke reacties. Heb inmiddels ruim voldoende verzameld. Naast wat gebruikt, veel nieuwe TDK SA, nieuwe TDK SA-X en TDK MA. Voordeel van metal is de grotere uitstuurbaarheid +7dB, nadeel is meer, band ruis. Ik vind SA eigenlijk goed genoeg pieken + 3dB en SA-X tot +5dB. In principe heeft SA al zo weinig band ruis, dat je ook zonder Dolby kunt opnemen. Edited 1 januari 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 1 januari 2023 Author Report Share Posted 1 januari 2023 33 minutes ago, carl said: Ik bedoelde meer of je iemand kent die kan servicen Jack. Reparatie van een Sony Walkman.? Geen idee Carl, ook of dat wel de moeite waard is? Misschien dat iemand dat weet, op dit forum. Of op een tapedeck forum o.i.d. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 1 januari 2023 Report Share Posted 1 januari 2023 14 minutes ago, Tubejack said: Ik ben van een iets oudere generatie Roots nam al 50 jaar terug muziek op van de radio of van vinyl. Maar nooit met deze kwaliteit en opname mogelijkheden. Tapes aardig, Ik krijg meer sympathieke reacties. Heb inmiddels ruim voldoende verzameld. Naast wat gebruikt, veel nieuwe TDK SA, nieuwe TDK SA-X en TDK MA. Voordeel van metal is de grotere uitstuurbaarheid +7dB, nadeel is meer, band ruis. Ik vind SA eigenlijk goed genoeg pieken + 3dB en SA-X tot +5dB. In principe heeft SA al zo weinig band ruis, dat je ook zonder Dolby kunt opnemen. Okay...dus?...We moeten weer allemaal aan de cassettebandjes? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 1 januari 2023 Author Report Share Posted 1 januari 2023 1 minute ago, Roots said: Okay...dus?...We moeten weer allemaal aan de cassettebandjes? "We moeten" niks Roots, ik wijs enkel op een trend die al een paar jaar gaande is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 1 januari 2023 Report Share Posted 1 januari 2023 Ach welnee man. We gaan bandjes opnemen terwijl we het ook prima op de PC kunnen...Niet met Linux natuurlijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 1 januari 2023 Author Report Share Posted 1 januari 2023 2 minutes ago, Roots said: Ach welnee man. We gaan bandjes opnemen terwijl we het ook prima op de PC kunnen...Niet met Linux natuurlijk Doe vooral je ding. Dat doe ik ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 1 januari 2023 Report Share Posted 1 januari 2023 En stel vooral geen vervelende vragen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 1 januari 2023 Author Report Share Posted 1 januari 2023 (edited) 8 hours ago, Roots said: En stel vooral geen vervelende vragen Valt toch wel mee?. In principe, kun je met élk medium goed klinkende opnames maken. Wij gebruiken diverse besturingssystemen. Net wat voor die toepassing het meest handig is. Linux, Windows of MacOS etc.. Veel professionele audio software wordt logischerwijs voor Windows of Mac gemaakt. Die besturingssystemen worden het meest gebruikt en ondersteund met drivers etc. Voor Linux heb ik, pro audio software, nog niet gezien. Wel veel tools waarmee je perfect CD's kunt rippen, streamen etc. De wereld kan niet zonder Linux. Het internet zoals nu, zou waarschijnlijk niet bestaan. Veel toepassingen maken geruisloos, soms haast onzichtbaar gebruik van Linux. Vergeet ik nog.... Met een PC, Mac of Linux computer kun je geen analoge opnames maken en afspelen. Pro's gebruiken daar een b.v. een spoelen recorder voor van Ballfinger Maar met wat eenvoudiger middelen kom je ook ver. Gisteravond een A/B luistertest met mijn vrouw gedaan. Ook zij kan het verschil niet horen, tussen de source en tape. Dan is het toch goed? Edited 2 januari 2023 by Tubejack update Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 2 januari 2023 Report Share Posted 2 januari 2023 En dat met 6 bit aan signaal diepte. Je bent een bevoorrecht mens Jack. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 januari 2023 Author Report Share Posted 2 januari 2023 (edited) 29 minutes ago, kappa7 said: En dat met 6 bit aan signaal diepte. Je bent een bevoorrecht mens Jack. Mag het ietsje meer zijn? ik kom op 72dB, maar ik heb nog niets gemeten. Ik meen ergens gehoord te hebben dat de specificaties van Nakamichi nogal bescheiden zijn. Bevoorrecht? daar ben ik me elke dag bewust Kappa7, kleine geluksmomentjes moet je delen. Edited 2 januari 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 januari 2023 Report Share Posted 2 januari 2023 (edited) Ik heb hier nog een Pioneer dubbele cassettedeck staan. Een CT W205R. Auto reverse staat er op. Wat iemand schrijft, dat hij maar een fractie minder klinkt dan zijn Nakamichi. Het ding is van mijn broer geweest die hem nieuw heeft gekocht en kennelijk weinig gebruikt. Kan iemand er nog iets mee? Edited 2 januari 2023 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 2 januari 2023 Report Share Posted 2 januari 2023 Lijkt mij een leuke Hans. Wat wil je ervoor hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 januari 2023 Report Share Posted 2 januari 2023 Ik heb hem niet getest, hij staat hier al weer een paar jaar ongebruikt en daarvoor bij m'n broer ook ongebruikt. Kom hem maar halen en kijk maar wat hij je waard is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 2 januari 2023 Report Share Posted 2 januari 2023 (edited) Ok, ik zal het cassettedeck dan hier testen. Ik heb je een bericht gestuurd. Edited 2 januari 2023 by Groovy Link to comment Share on other sites More sharing options...
edwin16 Posted 2 januari 2023 Report Share Posted 2 januari 2023 (edited) 19 hours ago, Tubejack said: Voordeel van metal is de grotere uitstuurbaarheid +7dB, nadeel is meer, band ruis. Dat ligt er een beetje aan welk merk je gebruikt is mijn ervaring. TDK, Maxell en sommige series van That's gaan (erg) goed. Sony meestal ook wel. Fuji ruist wel wat meer. Ik houd me altijd aanbevolen voor metals van deze merken. Maar... goede chroom tapes neemt ook prima op. Mijn RX505 is afgesteld op Maxell XLII. Heb er nooit problemen mee gehad. Mijn 682ZX "eet" alles... deze kalibreer je op een tape. Dan maakt het merk niet veel uit. Maar mijn voorkeur gaat wel uit naar Maxell. Ik neem overigens wel altijd op zonder Dolby. Edited 2 januari 2023 by edwin16 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 3 januari 2023 Report Share Posted 3 januari 2023 Is het trouwens niet eens tijd om de titel van dit topic te corrigeren? Het lijkt zo net een forum voor laaggeletterden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 januari 2023 Author Report Share Posted 3 januari 2023 Omdat ik verwacht, dat het aantal reacties in dit topic bescheiden blijven, mag van mij het woord "grootte" uit de titel weg. Vandaag voor het eerst, gemeten aan een cassette deck. Dat viel nog niet mee, vind het moeilijk om aan de gemeten waardes conclusies te verbinden. Dit omdat het deck al ruim 30 jaar oud is en door de motoren, aandrukrollen etc een mechanisch iets is. Maar 1 ding is me duidelijk geen hoorbare ruis. Met dolby C meet ik iets van 80dB. Dat zou aardig kunnen kloppen als ik de specificaties van TDK SA Bias Noise: -60.5dB en de ruisonderdrukking van Dolby C + 19dB bij elkaar optel. Maar ook zonder Dolby klinken cassettes prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 3 januari 2023 Report Share Posted 3 januari 2023 1 hour ago, Tubejack said: Omdat ik verwacht, dat het aantal reacties in dit topic bescheiden blijven, mag van mij het woord "grootte" uit de titel weg. Het gaat om grote, nou, dat kan toch wel wat worden als deze trend zich doorzet? Overigens, het was me nog niet eens opgevallen. O jee, dat zegt óók wat over mij . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob55 Posted 3 januari 2023 Report Share Posted 3 januari 2023 Weten jullie nog? In een ver verleden nog een Marantz DCC DD92 deck gehad. Ik vond dat destijds best wel ok. DCC is het niet geworden...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts