Tubejack Posted 3 maart 2023 Author Report Share Posted 3 maart 2023 (edited) 8 hours ago, audiofreak said: En toch, Jack....... Vind ik persoonlijk de gewone TDK SA-C90 beter in klank dan de SA-X. De beste TDK zijn de MA series met de metalen behuizing. Metal dus.* Dat kan heel goed. Op de CR-3E kan ik de bias wat aanpassen dat is nodig bij SA-X De rest van de informatie staat al bij de 1e pagina's van dit topic. De behuizing wordt buitenspel gezet, bij een 3 koppen Nakamichi. Dus het heeft niet zo veel zin. Het ziet er wel erg mooi uit, dat metaal. Edited 3 maart 2023 by Tubejack update Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 maart 2023 Author Report Share Posted 3 maart 2023 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 4 maart 2023 Report Share Posted 4 maart 2023 Dacht bijna een anti climax te zien maar dat viel toch mee. Fermo staat natuurlijk voor Ferro Metal Oxide. Ik gebruikte als kind zo rond de veertien/vijftien jaar altijd TDK SA. TDK D bandjes waren voor mij uit den boze omdat die band zachter was. Later gebruikte ik altijd Maxell MX. Op internet vindt je ook filmpjes rondom Nakamichi waarop opnames worden gemaakt op diverse kwaliteit banden en met Metal komt één en ander het dichtst bij het origineel en is het verdraaid lastig om origineel van opname te onderscheiden. Die ervaring had ik vroeger ook met Maxell MX. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 4 maart 2023 Author Report Share Posted 4 maart 2023 (edited) 3 hours ago, Mediator said: Dacht bijna een anti climax te zien maar dat viel toch mee. Dat vind ik een eufemisme. Hier een actueel filmpje. Met een relatief eenvoudige 2 kops Yamaha deck, is met een aantal tapes het verschil tussen de digitale bron en tape al onhoorbaar. Dit is nog zonder Dolby C waarmee je een 20dB betere S/N /dynamisch bereik hebt. Met een Nakamich kun je zulke goede opnames al maken met een TDK D tape. Kwaliteit is sterk, afhankelijk van het deck. Edited 4 maart 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 4 maart 2023 Report Share Posted 4 maart 2023 20 hours ago, Tubejack said: Dat kan heel goed. Op de CR-3E kan ik de bias wat aanpassen dat is nodig bij SA-X De rest van de informatie staat al bij de 1e pagina's van dit topic. De behuizing wordt buitenspel gezet, bij een 3 koppen Nakamichi. Dus het heeft niet zo veel zin. Het ziet er wel erg mooi uit, dat metaal. De bias kan ik ook aanpassen op de LX-3 voor het opnemen van de cassette. Handige mogelijkheid bij een cassette waar je deck niet op is afgeregeld om de bias af te kunnen stellen bij die tapeband. Mijn oude TDK SA, SA-X, MA, MA-R cassettes uit de jaren 80 zijn bijna allemaal op genomen met de Nakamichi Dragon. Zin heeft een behuizing wel degelijk bij een cassette. Niet iedere cassettedeck gebruiker heeft een Nakamichi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
edwin16 Posted 4 maart 2023 Report Share Posted 4 maart 2023 42 minutes ago, audiofreak said: De bias kan ik ook aanpassen op de LX-3 voor het opnemen van de cassette. Handige mogelijkheid bij een cassette waar je deck niet op is afgeregeld om de bias af te kunnen stellen bij die tapeband. Mijn oude TDK SA, SA-X, MA, MA-R cassettes uit de jaren 80 zijn bijna allemaal op genomen met de Nakamichi Dragon. Zin heeft een behuizing wel degelijk bij een cassette. Niet iedere cassettedeck gebruiker heeft een Nakamichi. Een beetje omslachtige functie op een 2-kops deck zoals de LX-3, je kunt immers niet schakelen tussen Tape/Source. Je zult dus altijd terug moeten spoelen en luisteren of de bias aanpassing naar wens was... en dat dan nog een keer doen... en nog een keer etc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
edwin16 Posted 4 maart 2023 Report Share Posted 4 maart 2023 Morgen weer even een ritje naar Hoek van Holland naar een Nakamichi "dokter" om deze schoonheid te laten repareren. Waarschijnlijk last van "Orange Cap Disease". Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 4 maart 2023 Report Share Posted 4 maart 2023 50 minutes ago, edwin16 said: Een beetje omslachtige functie op een 2-kops deck zoals de LX-3, je kunt immers niet schakelen tussen Tape/Source. Je zult dus altijd terug moeten spoelen en luisteren of de bias aanpassing naar wens was... en dat dan nog een keer doen... en nog een keer etc. Tape source schakelaar zit ook op mijn voorversterker. Daar kan ik tussen schakelen tijdens de opname en eventueel bijstellen gehoormatig. Ik geef grif toe dat het omslachtig is, maar de mogelijkheid is er. Heel veel decks van andere merken hadden die mogelijkheid niet in die tijd. Als je je deck af laat regelen op 1 soort cassettemerk , en je gebruikt alleen dat merk, dan heb je je bias helemaal niet nodig bij opname. Transtec, de oud importeur regelde standaard af op Maxell. Wilje het op TDK, dan moest je dat apart vermelden en werd het deck afgeregeld op TDK voor je. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 4 maart 2023 Report Share Posted 4 maart 2023 Leuk artikel vandaag : Volkskrant met artikel over cassette's. https://www.volkskrant.nl/volkskrant-magazine/de-muziekcassette-is-nog-niet-uitgestorven-integendeel-maar-waar-speel-je-die-dingen-op-af~ba73c97c/?utm_source=VK&utm_medium=email&utm_campaign=20230304|ochtend&utm_content=De muziekcassette is nog niet uitgestorven. Integendeel%2C maar waar speel je die dingen op af%3F&utm_term=255022&ctm_ctid=0eb4c138f0e387b507b4cb04030286c5&fbclid=IwAR1Colnhah8fgPVxrO7LmNnL4ExhgpBOOd6WRHykNjP6gxulFEkJzLkpx-g&referrer=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2F Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 4 maart 2023 Report Share Posted 4 maart 2023 Herkenbaar, alvast een klein stukje gelezen i.v.m opnemen straks verder lezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 5 maart 2023 Author Report Share Posted 5 maart 2023 (edited) On 4-3-2023 at 10:36, edwin16 said: Morgen weer even een ritje naar Hoek van Holland naar een Nakamichi "dokter" om deze schoonheid te laten repareren. Waarschijnlijk last van "Orange Cap Disease". Mooi deck Edwin. De verkoper waar ik mijn CR-3E gekocht heb, had ook een CR-5E staan voor een redelijke prijs. Maar ik heb niet gedaan omdat ook bij dit model de oranje condensatoren defect gaan. Verder had ik toen: "nul komma nul" ervaring met Nakamichi. Ik werk logisch en ben niet zo bang uitgevallen. Maar of je nu iets van €250 of €750 verkloot, is wel een verschil. Edited 7 maart 2023 by Tubejack update Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 6 maart 2023 Author Report Share Posted 6 maart 2023 On 4-3-2023 at 11:25, audiofreak said: Leuk artikel vandaag : Volkskrant met artikel over cassette's. Zeker audiofreak, bedankt voor de link Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 10 maart 2023 Report Share Posted 10 maart 2023 Nu zag ik bij de kringloop een Philips cassettedeck met vu meters, voor slecht e10. Ik dacht daar kan ik mij geen bult aan vallen. De kap eraf gehaald en daar zag ik de beruchte oranjebruine tandwieltjes waarvan ik gelezen had dat die naar verloop van tijd verbrokkelen. Dat was bij deze nog niet het geval dacht ik, hij deed het, wel met een soort van geratel. Ik drukte eens tegen een van de tandwieltjes en het viel zo uit elkaar. Nu kun je daar via het MFB forum wel nieuwe tandwielen voor kopen maar daar begin ik niet aan, het zou mij ook niet lukken om dat te repareren. Dus het deck naar de oud ijzerboer gebracht. Geleerd dat ik donders goed moet opletten als ik een mooi Philips deck wil kopen, die moet dan wel geserved zijn inclu nieuwe tandwielen. Twijfel of ik nog wel een ander deck koop, immers de Pioneer r205 doet het uitstekend en klinkt lang niet slecht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 10 maart 2023 Report Share Posted 10 maart 2023 (edited) 19 minutes ago, Groovy said: Nu zag ik bij de kringloop een Philips cassettedeck met vu meters, voor slecht e10. Ik dacht daar kan ik mij geen bult aan vallen. De kap eraf gehaald en daar zag ik de beruchte oranjebruine tandwieltjes waarvan ik gelezen had dat die naar verloop van tijd verbrokkelen. Dat was bij deze nog niet het geval dacht ik, hij deed het, wel met een soort van geratel. Ik drukte eens tegen een van de tandwieltjes en het viel zo uit elkaar. Nu kun je daar via het MFB forum wel nieuwe tandwielen voor kopen maar daar begin ik niet aan, het zou mij ook niet lukken om dat te repareren. Dus het deck naar de oud ijzerboer gebracht. Geleerd dat ik donders goed moet opletten als ik een mooi Philips deck wil kopen, die moet dan wel geserved zijn inclu nieuwe tandwielen. Twijfel of ik nog wel een ander deck koop, immers de Pioneer r205 doet het uitstekend en klinkt lang niet slecht. Jammer. Het is altijd een gok wat je koopt bij de kringloop. Je had het ook ergens neer kunnen zetten en dan ernaar kijken. Dat kan ook best leuk zijn om alleen ernaar te kijken. Zo keek ik vroeger veel in folders, die ik verzamelde op de Firato en AutoRAI en met plastic zakjes vol folders naar huis ging en sommige mooie folders of foto's uit een folder die knipte ik eruit en plakte dat aan de muur op mijn slaapkamer en kon er dan uren naar kijken. En ntuurlijk in je vrije fantasie domen over dat je "dat alles" later ook hebt, net zoals die Porsche, die goddelijke woest aantrekkelijke vrouw en 3 bloedmooie dochters, dat losstaande landhuis met zwembad en 3 garages, een grote treinbaan met Faller autobahn erin en een giga mooie hifiset die uit de folder. De folder die aan de muur hangt. Dat waren de kinderjaren begin puberjaren. Later werd dat ingeruild voor disco, naakte vrouwen aan de muur, Openbaar Vervoer, oude installatie van mijn ouders, de fiets van mijn oudere neef, drank en drugs. Edited 10 maart 2023 by audiofreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 10 maart 2023 Report Share Posted 10 maart 2023 Dromen mag en als er iets van uitkomt dan mag je je gelukkig prijzen. Terug kijkend hoor je mij niet mopperen. Je mag er alleen maar kijken is voor mij niet genoeg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 maart 2023 Author Report Share Posted 10 maart 2023 (edited) 1 hour ago, Groovy said: Nu zag ik bij de kringloop een Philips cassettedeck met vu meters, voor slecht e10. Ik dacht daar kan ik mij geen bult aan vallen. De kap eraf gehaald en daar zag ik de beruchte oranjebruine tandwieltjes waarvan ik gelezen had dat die naar verloop van tijd verbrokkelen. Welk type Groovy? Meer Philips apparatuur maar ook andere merken die Philips onderdelen gebruiken denk b.v. een CD-spelers en bij behorende CD-lades hebben last van bruine tandwieltjes die vergaan. Maar mág het? Veel spul is al 25 jaar of ouder. Kom daar vandaag de dag nog eens om. Veel consumente audio is na 6...7 jaar defect. Daarna zijn er vaak geen onderdelen meer leverbaar. Gelukkig worden sommige van die tandwieltjes weer opnieuw gemaakt. Vaak van een veel steviger kunststof. Wat ik ook een mooie ontwikkeling vind, zijn 3-D printers waarmee nieuwe onderdelen gewoon geprint kunnen worden. Edited 10 maart 2023 by Tubejack typefout Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 maart 2023 Author Report Share Posted 10 maart 2023 1 hour ago, audiofreak said: Jammer. Het is altijd een gok wat je koopt bij de kringloop. J Hier in de randstad is jammer genoeg nauwelijks nog audio te koop bij kringloop winkels. Ik scoorde laatst nog wel 4 cassettes voor €2 per stuk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 10 maart 2023 Report Share Posted 10 maart 2023 (edited) Ja jammer, maar ik zit er niet mee hoor, ik ben weer wat wijzer. Nee ik vind het niet gek, maar ik kan het niet repareren, nog afgezien van de algehele technische toestand van het deck, dat moet je ook maar afwachten. Nieuwe tandwieltjes voor dat type f6121 kosten e30. Dat zijn mooie cassettes. Edited 10 maart 2023 by Groovy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 maart 2023 Author Report Share Posted 12 maart 2023 Leuk filmpje, al weer een paar jaar oud maar bestaat nog steeds https://www.nationalaudiocompany.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 12 maart 2023 Report Share Posted 12 maart 2023 Even terzijde. Die Reel to Reel-tapes worden toch ook nog steeds ergens geproduceerd (o.a. STS, UAR leveren ze immers nog). Gevonden: ATR Magnetics Pennsylvania,; nog ergens in Frankrijk (Tone Pearls Records) en nog een paar. Reel to Reel is voor mijn tijd, maar sommige R2R-apparaten intrigeren me mateloos. Het toppunt van audiovisuele prikkeling vormt voor mij dan toch de Technics RS-1500 en aanverwante. Ik ken gelukkig mijn grenzen, dus wees gerust. Alhoewel, mocht ik ooit de hoofdprijs winnen in de staatsloterij, sta ik er niet afneigend tegenover. https://www.analogaudiodesign.com/music-on-tape Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 13 maart 2023 Report Share Posted 13 maart 2023 Sta schijnbaar hier op de zwarte lijst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 13 maart 2023 Report Share Posted 13 maart 2023 Gydotron had vorige week nog zijn Technics te koop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 13 maart 2023 Author Report Share Posted 13 maart 2023 8 hours ago, Vinyl_Fuchs said: Even terzijde. Die Reel to Reel-tapes worden toch ook nog steeds ergens geproduceerd (o.a. STS, UAR leveren ze immers nog). Gevonden: ATR Magnetics Pennsylvania,; nog ergens in Frankrijk (Tone Pearls Records) en nog een paar. Reel to Reel is voor mijn tijd, maar sommige R2R-apparaten intrigeren me mateloos. Het toppunt van audiovisuele prikkeling vormt voor mij dan toch de Technics RS-1500 en aanverwante. Ik ken gelukkig mijn grenzen, dus wees gerust. Alhoewel, mocht ik ooit de hoofdprijs winnen in de staatsloterij, sta ik er niet afneigend tegenover. https://www.analogaudiodesign.com/music-on-tape Stukje van MFBfreaks: Banden werden eerder onder de naam RMGI geproduceerd in de fabriek van PDM in Oosterhout, maar sinds 2012 vindt de productie plaats in Avranches, Frankrijk. https://shop.mfbfreaks.com/product-categorie/cassettes-en-banden/geluidsbanden/ Er staan een paar Technics recorders op MP. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 13 maart 2023 Report Share Posted 13 maart 2023 PD Magnetics en voorheen Philips …jemig die fabriek is al even weg. Heel gedoe geweest met vervuilde grond. Jaren braak gelegen en nu staan er woningen. Toen ik kind was werkte onze buurman bij die desbetreffende Philips fabriek. Heel veel mooie verhalen gehoord over de productie van cassettebanden en de luisterkamers daar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 14 maart 2023 Author Report Share Posted 14 maart 2023 (edited) Wil de laatste PDM'er het licht uitdoen? Ik kende het merk alleen vaag Mediator. Onlangs een aantal cassettes gekocht voor €2 nieuw in folie. Daar zat deze bij, 46minuten. Beetje vreemd formaat. Edited 14 maart 2023 by Tubejack typefout Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts