carl Posted 31 december 2022 Report Share Posted 31 december 2022 (edited) In de Hifi News een zeer lovend review over dit MI element. Zeker voor iemand die met buizen wil voorversterken een goed alternatief voor MC. Het voordeel is dan dat je dan geen trafo nodig hebt. Het element schijnt ook weinig gevoelig te zijn voor stof en beschadigingen van de plaat. Ik wil hem toch eens een keer beluisteren. Overigens schijnen de Nagaoka elementen niet/moeilijk te leveren zijn in NL. De reden weet ik eigenlijk niet. Je kan hem altijd bestellen via Phono Phono voor een prijs van 899 euro https://www.phonophono.de/phono/tonabnehmer/nagaoka/nagaoka-mp-500.html Edited 31 december 2022 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 31 december 2022 Report Share Posted 31 december 2022 (edited) Na eerdere ervaringen met de MP200 (wat te rustig) en Goldring 1042 (veel waar voor je geld). Zou ik zelf eerder voor een Goldring 2500 gaan. Die heeft ook lovende recensies, klinkt prachtig en is met €549 een stuk voordeliger. Overigens is een step-up met buizen geen probleem. Edited 31 december 2022 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 31 december 2022 Author Report Share Posted 31 december 2022 (edited) De Goldring ken ik verder niet Jack. De MP 200 zit nu onder de TD 150. Vind ik wel een erg goed element hoor. Zat eerst op mijn TD 321 met Jelco 750 die we bij Marco in het klassieke vergelijk hebben gehoord. Waar zit volgens jou het verschil tussen de Nagaoka en Goldring? Edited 31 december 2022 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 31 december 2022 Report Share Posted 31 december 2022 (edited) 8 minutes ago, carl said: Waar zit volgens jou het verschil tussen de Nagaoka en Goldring? Ik vond de MP200 mooi maar weinig levendige cartridge. Het verschil tussen de Nagaoka MP500 en Goldring 2500? Zover ik kan beoordelen, voornamelijk in prijs.* *Bovendien bij +/- €900 komen MC's om de hoek kijken. Edited 31 december 2022 by Tubejack ever netter omschreven Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 31 december 2022 Author Report Share Posted 31 december 2022 Dat laatste is een waarheid als een koe Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
kweetniet Posted 31 december 2022 Report Share Posted 31 december 2022 (edited) Ik heb de mp500 draai maar heel weinig platen het laatste jaar het komt er niet echt meer van. Heb verschillende MC gehad, maar dit vind ik fijner, vloeiender en voller naar mijn idee en idd rustig waar ik wel van hou. Edited 31 december 2022 by kweetniet Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 31 december 2022 Report Share Posted 31 december 2022 (edited) De laagweergave van de Nagaoka vind ik iets te vet t.o.v. de Goldring. Ik heb de Goldring 2500 en dat is een mooi element en krijg je meer waar voor je zuurverdiende centen. Overigens begrijp ik niet waarom men het bij phonophono zou moeten kopen in je opgegeven link van je openingspost. In Nederland wordt Nagaoka vertegenwoordigt door Tonar BV en Nagaoka is goed verkrijgbaar in Nederland. En hier de link naar het review waar je het over had. https://www.hifinews.com/content/nagaoka-mp-500-£450 Edited 31 december 2022 by audiofreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 31 december 2022 Author Report Share Posted 31 december 2022 (edited) Oh ik heb een abonnement op Hifi News Onno. Daar had ik dit review gisteravond gelezen. Het leek me wel leuk om het resultaat van dit review hier te delen. Overigens heb je gelijk dat de MP 200 iets aan de vette kant klinkt en zeker in relatie tot de Jelco 750 9 inch arm op mijn TD 321. Ik denk dat ik hier dus toch een MC op ga plaatsen. Ik dacht aan een Dynavector. Maar mijn geld gaat de komende tijd eerst naar mijn souterrain. Een timmerman maakt daar nu een platenkast voor en ik verwacht de eerste weken van januari mijn diffusers en dan gaat de set naar beneden - spannend hoor! Daarbij laat ik mijn CD 100 nog restaureren. Ik nodig jou en George wel een keer uit als ik het goed heb. PS op de site van Phono Phono krijg je trouwens een prima overzicht van de beschikbare elementen en de prijs. En door die 2% BTW laat ik me natuurlijk niet (alleen) leiden. Die Nagaoka MP 200 heb ik trouwens in Japan gekocht. Zou ik toch niet meer doen bij een in NL of DE beschikbaar product. Edited 31 december 2022 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 31 december 2022 Author Report Share Posted 31 december 2022 1 hour ago, kweetniet said: Ik heb de mp500 draai maar heel weinig platen het laatste jaar het komt er niet echt meer van. Heb verschillende MC gehad, maar dit vind ik fijner, vloeiender en voller naar mijn idee en idd rustig waar ik wel van hou. Ik wist dat iemand op het forum er een had Kweetniet. Persoonlijk vind ik dat een MM net meer “ballen” heeft dan een MC. Maar Onno heeft wel een punt. Ik verdenk de combi Nagaoka met Jelco ervan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 31 december 2022 Report Share Posted 31 december 2022 Charles, topic gaat over een MP-500 en heb je het nu over een MP-200. Verwarrend weer !! Ik heb het echt over de MP-500 w.b. de vettige laagweergave en wat ten koste is gegaan aan de mid en hoog weergave. En volgens mij is het een review uit 2011, die men weer naar voren heeft gehaald. Zo zie ik op de website bij het review. Ook dat overzicht waar jij het over hebt is wel handig, maar ook betrekkelijk. Niet alle elementen staan erop die men wereldwijd maakt. AcouticSounds uit Amerika heeft ook zo'n soortgelijk overzicht. https://store.acousticsounds.com/c/35/Cartridges. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 31 december 2022 Report Share Posted 31 december 2022 1 minute ago, carl said: Maar Onno heeft wel een punt. Ik verdenk de combi Nagaoka met Jelco ervan. Ik heb helemaal geen punt. Totaal niet boeiend. Ik deelde mijn eigen (luister) ervaringen. Overigens was dat destijds in een luistervergelijk tussen de diversen Nagaoka elementen. De draaitafel die gebruikt werd was een Linn LP 12 met allerlei upgrades. Welke upgrades dat waren weet ik helaas niet meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 31 december 2022 Author Report Share Posted 31 december 2022 (edited) 7 minutes ago, audiofreak said: Ik heb helemaal geen punt. Totaal niet boeiend. Af en toe ben je wel recalcitrant Onno De MP 50O heb ik nog nooit gehoord, maar de MP 200 ken ik goed. Ik vroeg me gewoon af of ze allemaal dat vette karakter hebben. Edited 31 december 2022 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
kweetniet Posted 31 december 2022 Report Share Posted 31 december 2022 Hier klinkt de bass helemaal niet vet, wel vol. Het midden en en hoog heeft super detail. Ik heb Benz Ace Glider en Denon 301 303 304 paar verschillende Ortofon mc gehad en lang geleden paar andere merken gehad en vind deze beter vloeiender met detail van een goede MC. Misschien de naald wat minder zwaar zetten dat scheelt ook al. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kweetniet Posted 31 december 2022 Report Share Posted 31 december 2022 (edited) Ik had hem trouwens rechtstreeks van Phonar gehad voor nog geen 700. 900 is advies prijs. Edited 31 december 2022 by kweetniet Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 31 december 2022 Report Share Posted 31 december 2022 Een mooi element en ik draai er nu ook mee, maar ik wil wel weer terug naar MC. De ervaringen die ik daarmee heb zijn nog wat beter. De Nagaoka doet verder alles goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 31 december 2022 Report Share Posted 31 december 2022 5 hours ago, carl said: Af en toe ben je wel recalcitrant Onno De MP 50O heb ik nog nooit gehoord, maar de MP 200 ken ik goed. Ik vroeg me gewoon af of ze allemaal dat vette karakter hebben. Recalcitrant.... hahaha. Dat zeiden mijn ouders ook altijd. Ik zal wat minder recalcitrant proberen te zijn. Neem het allemaal maar met een flinke korrel zout en neem mij niet te serieus. Dat Nagaoka mooie elementen maakt staat boven kijf. Dat "vette" is natuurlijk ook wel een beetje smaak. Het mooie van de Nagaoka elementen dat je in relatief kleine stappen kan upgraden naar een hoger element. Bijvoorbeeld Goldring heeft dat ook met hun 2000 serie. De Goldring 2500 is meer neutraler dan de Nagaoka MP-500, vind ik in mijn oren. Maar beiden zijn mooie elementen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 31 december 2022 Author Report Share Posted 31 december 2022 Blijf vooral zoals je bent Onno - we kennen elkaar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 31 december 2022 Report Share Posted 31 december 2022 (edited) Ff kort doord e bocht. De Nagaoka's klinken idd iets "vetter" dan de Goldrings. De MP500 lost mooi op en zet niet te vet aan, maar wel stevig. De Goldring M2500 klinkt wat vloeiender, zoeter. Wil je meer pit, dan een M2400. BTW de Goldring M2x00 serie is uit productie. Die werd trouwens bij Nagaoka gemaakt. Edited 31 december 2022 by Sodejuu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 1 januari 2023 Report Share Posted 1 januari 2023 14 hours ago, Sodejuu said: De MP500 lost mooi op en zet niet te vet aan, maar wel stevig. Ja. Wat bij de MP500 mist is het MM sausje. Het neigt naar MC en dat gelukkig zonder het MC sausje. Goldrings kunnen ook vetter, gewoon een zwaardere headshell gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 1 januari 2023 Report Share Posted 1 januari 2023 @Sodejuu Dus de Goldring M2100, M2200,M2300, M2400, M2500 is gestopt. Jammer !! Komt er nog iets anders voor in de plaatst? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 1 januari 2023 Author Report Share Posted 1 januari 2023 Trouwens wel een goeie beschrijving van Roger: stevig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 1 januari 2023 Report Share Posted 1 januari 2023 7 minutes ago, audiofreak said: @Sodejuu Dus de Goldring M2100, M2200,M2300, M2400, M2500 is gestopt. Jammer !! Komt er nog iets anders voor in de plaatst? Als je op de website van Goldring kijkt zie je alleen nog maar (stylus) staan https://www.goldring.co.uk/cartridges/moving-iron-cartridges.html Bij de Moving Magnet Cartridges reeks niet https://www.goldring.co.uk/cartridges/moving-magnet-cartridges.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 1 januari 2023 Report Share Posted 1 januari 2023 (edited) Vettig? Dat weet ik niet. Het lost inderdaad zeer fraai op voor de uitgangsspanning. Heel goed gedaan. Maar wat overblijft is wel een beetje grijs. Perfect grijs. En dan leg ik erg het accent op het negatieve. Want echt, het is een top element. Edited 1 januari 2023 by rbh Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 2 januari 2023 Report Share Posted 2 januari 2023 @TubejackIk heb het gezien op de Goldring site. Ik hoop wel dat ze met een nieuwe serie MI elementen komen. @rbhIk heb het woord vettig gebruikt om aan te duiden dat ik de laagweergave iets teveel vond t.o.v. mid en hoog weergave. Misschien was het woord wat Sodejuu gebruikte beter, nl "stevig". En zoals ik al eerder ook zei, Nagaoka maakt mooie elementen. @Seed7 Ik beaam dat wat zegt. De MP-500 neigt naar MC en dat vind ik een compliment. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts