Jump to content

Center of geen center?

jasper
 Share

Recommended Posts

Ik ontvang binnenkort een nieuwe speakerset (Tannoy MX). Wat ik nog niet besteld heb is een Center-speaker. Deze is namelijk nog duurder dan de fronts en ik wil eerst eens even bevinden of dit wel nodig is.

Graag van jullie een reactie over een 5.1 surround-set maar dan zonder center. Ga ik hem echt missen?

Mijn receiver kan het kanaal over de fronts laten gaan.

Als je receiver het centersignaal over de fronts kan sturen zul je niet zoveel missen. Enkel dat de dialogen erg "breed" worden. Het centerkanaal is eigelijk het belangrijkste van het hele surroundgebeuren. De rest is eigelijk bedoeld voor effecten. De fronts doen nog een beetje mee in het belangrijke informatiegebied, maar hoofdzakelijk gaat het via de center.

Ik bekijk mijn films al jaren zonder centerspeaker. Volgens mij wordt de noodzaal hiervan bepaald door de geluidsbeeld van je frontspeakers en de afstand ertussen.

De leverancier van mijn ribbons (newform research) raad ze zelfs af.

Omdat ik vind dat de afstand bij mij nogal groot is wil ik binnenkort wel nagaan of dit voor mij nuttig is.

Dag Jasper.

Ik heb al een tijdje een volledige 5.1 set staan. Mijn centre-speaker stond eerst op de grond, onder de tv. In het boekje ervan stond dat je hem er