Tubejack Posted 1 januari 2023 Report Share Posted 1 januari 2023 (edited) Ik dit de master wordt gemaakt op een direct drive machine van o.a. Technics Edited 3 januari 2023 by Beheer Titel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 1 januari 2023 Report Share Posted 1 januari 2023 Schitterend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 januari 2023 Author Report Share Posted 2 januari 2023 8 hours ago, Groovy said: Schitterend. Vind je? Jarenlang zijn direct drive draaitafels verguist in het analoge wereldje. Er mankeerde zogenaamd van alles aan. Nu blijkt dat masters met een digitaal aangestuurd loopwerk gemaakt worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 2 januari 2023 Report Share Posted 2 januari 2023 Ja dat vind ik, ik heb nooit niet iets verguist. Ik heb zowel idlerwheel en direct drive gehad en nog steeds. Het maakt mij ook niets uit hoe een master gemaakt word. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 2 januari 2023 Report Share Posted 2 januari 2023 2 hours ago, Tubejack said: Vind je? Jarenlang zijn direct drive draaitafels verguist in het analoge wereldje. Er mankeerde zogenaamd van alles aan. Nu blijkt dat masters met een digitaal aangestuurd loopwerk gemaakt worden. Dat is toch wel een beetje kort door de bocht Jack. Aan die motor worden namelijk andere eisen gesteld dan die voor de dt. Zo is het geluid van de motor geen probleem bij de master. Ook is de benodigde trek kracht voor de master veel groter en moet die echt constant zijn. Met een snaar zou dat proces veel minder nauwkeurig zijn door de rek van de snaar. Een beetje appels met peren vergelijken wat je nu aan het doen bent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 januari 2023 Author Report Share Posted 2 januari 2023 Hahah , het is heerlijk, om af en toe ook eens kort door de bocht te gaan. I.p.v. dat politiek correcte gedoe. Maar even zonder gekheid, waarom zou nauwkeurigheid bij het maken van een vinyl master anders zijn? dan bij het afspelen van vinyl? De trekkracht van moderne spelers zoals die nieuwe SL-1200 reeks van Technics is van fenomenaal goed..... tot bizar bij de topmodellen. Even zonder diepgaand wetenschappelijk onderzoek. Dat zullen ze niet voor niets doen lijkt me. Ter vergelijking heb ik snaar aangedreven Thorens TD-2001, die speelt echt prachtig. Met eenzelfde cartridge -in mijn geval een Denon DL-103- vond ik altijd al mijn Technics SL-1210GR meer precies klinken. Dit zou wel eens de reden kunnen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 2 januari 2023 Report Share Posted 2 januari 2023 Er zijn natuurlijk genoeg direct drive tafels die met een slappe motor zijn uitgerust en een veel slechtere wow en flutter hebben. De slechte naam van de direct aangedreven tafels komt daar vandaan Zo als alles gaat het om de implementatie van de techniek en daar zijn goede en slechte voorbeelden van te vinden. Verder heeft de snij beitel een hogere weerstand je naald op een platen speler dus moet ook een zwaardere motor hebben om die variatie in weerstand te kunnen compenseren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 2 januari 2023 Report Share Posted 2 januari 2023 Er zijn door een aantal fabrikanten DD gebouwd met zware plateaus en hele sterke motoren. Dat bleek in het geheel niet te werken (geremd zou het denk ik wel goed gaan). Toen heeft men het gezocht in sterke motoren en hele lichte plateaus, dat werkt heel goed. SP10MKIII is een voorbeeld. Maar zo'n dun plateau, "dat ziet niet uit".... Een aantal andere fabrikanten, Dual o.a. zijn een ander weg ingeslagen, lichte motoren met normale plateaus. Werkt ook heel goed. Licht met licht echter weer niet, die goedkope dingen van het verzendhuis. Ik zou nog wel eens zo'n lichte Dual motor onder een zwaar Nottingham of Fat Bob plateau willen hangen. De problemen bij de niet werkende combinaties zitten hem vooral in de relatie aansturing van de motor, (variabel) koppel van de motor, plateaugewicht en de gekozen logica, quartz PLL etc. Het grote voordeel was dat die dingen spotgoedkoop te bouwen waren en dus in het lagere marktsegment voor de slechte naam zorgden. Helaas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Admin Beheer Posted 3 januari 2023 Admin Report Share Posted 3 januari 2023 Ik heb even wat posts verwijderd. Ook de topic-titel aangepast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 3 januari 2023 Report Share Posted 3 januari 2023 Ze hadden ook wel verhuisd mogen worden naar een ander topic hoor. Naar het off-topic cafe. Misschien maak ik een thread nog wel aan. Het is interessant hoe snel we een punt willen zetten aan de coronapandemie. Het meest interessante audio nieuws van 2022. Vanuit de industrie heb ik niets. Persoonlijk dat ik nog muziekverzamel en er blij mee ben. Maar de energiecrisis zorgt er wel voor dat ik mijn audioset niet met plezier meer aan zet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 januari 2023 Report Share Posted 3 januari 2023 40 minutes ago, Ivan10 said: Maar de energiecrisis zorgt er wel voor dat ik mijn audioset niet met mij plezier meer aan zet. Zoveel zal zo’n set toch niet verbruiken Ivan en je speelt toch niet met buizen. Maar we kunnen als de nood hoog is ook een topic openen over die ouderwetse mechanische draaitafels die je kon opwinden: mono en met een Hoorn wat willen we meer Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 3 januari 2023 Report Share Posted 3 januari 2023 54 minutes ago, Ivan10 said: Maar de energiecrisis zorgt er wel voor dat ik mijn audioset niet met plezier meer aan zet. Jeemig Ivan10, het zal toch niet zóveel verbruiken, net als Carl al zegt. Zonder muziek geen leven... Bij mij dan hé, en alles is relatief natuurlijk, maar toch. Ik ga binnenkort wél meten wat de set verbruikt als alles aanstaat en draait, maar ook in de "stand by" modus. Hier gaat trouwens wel meer uit dan voorheen, in deze barre energie-tijden, dát dan wel. Maar ik zet alles al wel weer op tijd aan als ik ga luisteren..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 3 januari 2023 Report Share Posted 3 januari 2023 1 hour ago, Ivan10 said: Maar de energiecrisis zorgt er wel voor dat ik mijn audioset niet met plezier meer aan zet. Hier net zo. Het eindversterkerding verstookt 450W en dan komt er nog geen geluid uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 januari 2023 Author Report Share Posted 3 januari 2023 In 2021 betaalden wij +/- €0,25 voor groene stroom. Dankzij het prijsplafond tot 2900Kwh €0,40. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 januari 2023 Report Share Posted 3 januari 2023 3 minutes ago, Seed7 said: Hier net zo. Het eindversterkerding verstookt 450W en dan komt er nog geen geluid uit. Zit er op jouw ding dan geen knop waar je het volume kan regelen Seed Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 januari 2023 Author Report Share Posted 3 januari 2023 1 hour ago, carl said: Zit er op jouw ding dan geen knop waar je het volume kan regelen Seed Wist je dat de stand van het volume veel buizen versterkers bijna niets uitmaakt qua stroom verbruik. (ook bij CJ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 3 januari 2023 Report Share Posted 3 januari 2023 3 hours ago, Seed7 said: Hier net zo. Het eindversterkerding verstookt 450W en dan komt er nog geen geluid uit. Wauw, dát is wel effe watt . O ja, een Graaf was het hé? Maar jij had toch niet zoveel vermogen nodig? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 3 januari 2023 Report Share Posted 3 januari 2023 6 minutes ago, René N. said: Maar jij had toch niet zoveel vermogen nodig? Haha, neen, een twee watt. Waar al die energie in zit weet ik niet. Het wordt ook idioot warm, maar dat zijn vast niet alleen de gloeidraden. Vergelijkbaar met klasse A neem ik aan. Ben blij dat het maar een GM20 is en geen GM200. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 3 januari 2023 Report Share Posted 3 januari 2023 11 minutes ago, Seed7 said: Haha, neen, een twee watt. Waar al die energie in zit weet ik niet. Het wordt ook idioot warm, maar dat zijn vast niet alleen de gloeidraden. Vergelijkbaar met klasse A neem ik aan. Ben blij dat het maar een GM20 is en geen GM200. Misschien een beetje een onbenullige opmerking , maar ik neem aan dat je dit al wel gelezen hebt, of de valkuil kent? https://www.analogueaudio.nl/graaf-gm20-modificatie.shtml#section-2 De 6C33C buizen.... Ik had er bijna een versterker mee gebouwd en laten bouwen (het houtwerk zelf, de rest door iemand die een keertje bij mij thuis is geweest. Ik had de MvdV UL40 S2P, maar was hierdoor helemaal door overdonderd....: https://home.kpn.nl/r.nieuwenhuis/Op bezoek bij Hans Hengelo.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 3 januari 2023 Report Share Posted 3 januari 2023 13 minutes ago, René N. said: Misschien een beetje een onbenullige opmerking , maar ik neem aan dat je dit al wel gelezen hebt, of de valkuil kent? https://www.analogueaudio.nl/graaf-gm20-modificatie.shtml#section-2 Ja. De modificatie heb ik niet laten doen. Eens in de zoveel tijd ging ik bij analogueaudio langs voor een beurt. Tzt komt er wat anders, de hele set gaat weg, maar eerst de middelen vergaren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob55 Posted 3 januari 2023 Report Share Posted 3 januari 2023 Wat vond jij het meest opmerkelijke Audio nieuws in 2022? In ieder geval het doorgaan van audioshows. Er blijkt nog genoeg belangstelling te zijn. Daarnaast vind ik het opmerkelijk dat de diverse merken maar blijven door ontwikkelen. Men weet iedere keer toch weer een 'verbetering' op een component te lanceren, of zelfs weer iets nieuws op de markt te brengen. Zo dacht ik enige tijd geleden dat het bijvoorbeeld met de (door)ontwikkeling van de dacs wel was gedaan..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 3 januari 2023 Report Share Posted 3 januari 2023 1 hour ago, René N. said: Misschien een beetje een onbenullige opmerking , maar ik neem aan dat je dit al wel gelezen hebt, of de valkuil kent? https://www.analogueaudio.nl/graaf-gm20-modificatie.shtml#section-2 De 6C33C buizen.... Ik had er bijna een versterker mee gebouwd en laten bouwen (het houtwerk zelf, de rest door iemand die een keertje bij mij thuis is geweest. Ik had de MvdV UL40 S2P, maar was hierdoor helemaal door overdonderd....: https://home.kpn.nl/r.nieuwenhuis/Op bezoek bij Hans Hengelo.htm Ik heb de Graaf Modena mono’s. Op papier verbruikt één GM20 die 450 watt maar in de praktijk meet ik dat niet en komt het uit op zo’n 700 watt voor beide mono’s. Mijn hele set komt uit op zo’n 1100 watt. Voor achtergrond muziek gebruik ik een Beosound Level. Mijn huidige set gaat nooit meer weg. Het kan altijd beter, maar waarom? Natuurlijk geldt met alles dat de combinatie juist moet zijn. Ik vroeg een tijdje terug aan Jonathan Weiss van Oswald Mills Audio of hij ooit overwogen heeft met OTL/OCL te werken en zijn antwoord was simpelweg dat niets beter werkt dan single ended ontwerpen. Wel bijzonder dat hij die vraag beantwoorde. Ook voor zo’n 6c33c buis geldt dat het ontwerp maakt of zoiets goed klinkt. Giovanni Mariani van Graaf wist wat dat betreft wel wat hij deed. De modificatie zat er bij mij al op. Ik vind hem wel handig. Afregelen kost nu hooguit een kwartier en ik doe dat om de drie maanden voor behoud van de buizen. Verder je bias afregelen op 21 millivolt en niet de 30 millivolt zoals op de PCB staat. Eigenlijk wordt dan al een groot deel van de eventuele problemen voorkomen. Maar als je naar Analogue Audio gaat komt dat goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 3 januari 2023 Report Share Posted 3 januari 2023 5 hours ago, Seed7 said: Hier net zo. Het eindversterkerding verstookt 450W en dan komt er nog geen geluid uit. Ik voel me niet moreel bezwaard wegens mijn buizenversterkers (ik meen 2x295 Watt "idle" voor de mono's; vv: geen idee), maar die staan hier ook niet de hele tijd te gloeien. Max 20 uren per week. De 2 playstations 4 van mijn zonen verbruiken absoluut meer. Ik ben sowieso het haasje zonder zonnepanelen/ airco/ optimale isolatie: €755 energiekosten over December 2022 (774 kWh stroom en 240 m3 gas) Ter vergelijk: December 2021 €339 (479 kWh stroom en 279 m3 gas) Nu was December 2022 ook kouder dan 2021 (maandgemiddelde temperatuur: 3,9 tegen 5,4) en het hogere stroomverbruik is te puur wijten aan de bewuste inzet van 2000 watt stroomkachel. En ja, ook ik heb als Rasbourgondiër gas terug moeten nemen: lees bespaard (niet dat ik bewust verkwistend bezig was/ ben) Zit momenteel op 745 m3 gasverbruik (Maart 2022 t/m December 2022) t.o.v. 1971 m3 gasverbruik (Februari 2021 t/m Maart 2022) en stroom voor dezelfde periode 4639 kWh tegen 6114 kWh. Gelukkig wel nog in technische zin verbetermogelijkheden/ bespaarmogelijkheden. Oftewel: "Ut is wie ut is" Maar hoedanook en vaker door mij betoogd: mocht ik ooit verhuizen/ nieuwbouwen: een goede hout-/ pelletkachel is een absolute vereiste voor mij. Ik wil nooit meer zo overgeleverd zijn aan de grillen van de energiemarkt, zoals nu het geval is. P.S.: Geen klaagzang (ok, een klein beetje), maar meer eigen schuld, dikke bult en tevens een feitelijke weergave van mijn situatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 3 januari 2023 Report Share Posted 3 januari 2023 10 minutes ago, Mediator said: Ik heb de Graaf Modena mono’s. Op papier verbruikt één GM20 die 450 watt maar in de praktijk meet ik dat niet en komt het uit op zo’n 700 watt voor beide mono’s. Mijn hele set komt uit op zo’n 1100 watt. Voor achtergrond muziek gebruik ik een Beosound Level. Mijn huidige set gaat nooit meer weg. Het kan altijd beter, maar waarom? Natuurlijk geldt met alles dat de combinatie juist moet zijn. Ik vroeg een tijdje terug aan Jonathan Weiss van Oswald Mills Audio of hij ooit overwogen heeft met OTL/OCL te werken en zijn antwoord was simpelweg dat niets beter werkt dan single ended ontwerpen. Wel bijzonder dat hij die vraag beantwoorde. Ook voor zo’n 6c33c buis geldt dat het ontwerp maakt of zoiets goed klinkt. Giovanni Mariani van Graaf wist wat dat betreft wel wat hij deed. De modificatie zat er bij mij al op. Ik vind hem wel handig. Afregelen kost nu hooguit een kwartier en ik doe dat om de drie maanden voor behoud van de buizen. Verder je bias afregelen op 21 millivolt en niet de 30 millivolt zoals op de PCB staat. Eigenlijk wordt dan al een groot deel van de eventuele problemen voorkomen. Maar als je naar Analogue Audio gaat komt dat goed. @Mediatoren @Seed7: zeker niet wegdoen. Mooi spul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 januari 2023 Report Share Posted 3 januari 2023 54 minutes ago, Rob55 said: Wat vond jij het meest opmerkelijke Audio nieuws in 2022? Daarnaast vind ik het opmerkelijk dat de diverse merken maar blijven door ontwikkelen. Men weet iedere keer toch weer een 'verbetering' op een component te lanceren, of zelfs weer iets nieuws op de markt te brengen. De vraag is of dit wel doorontwikkelingen zijn @Rob55 Als een fabrikant een bepaald onderdeel niet meer kan krijgen of als het alleen maar duurder wordt komen ze met een verhaal dat een belangrijke verbetering wordt gerealiseerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts