Seed7 Posted 20 april 2023 Report Share Posted 20 april 2023 1 hour ago, Bloom said: Spek (https://github.com/alexkay/spek) Klassieker. ( @Bloom interpolatie ipv extrapolatie. We verzinnen nieuwe punten tussen twee punten, niet aan de 'buitenkant' van twee, of meer, punten) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 20 april 2023 Report Share Posted 20 april 2023 Yep, maar "verzinnen" is ook niet terecht. Het gebeurt wel met een berekening, he? Niettemin wordt er geen extra detail toegevoegd. Je kunt het effect zien als je een afbeelding van 200x200 qua resolutie gaat vergroten tot 2048x2048 met software. Dat is upsampling. Je zult zien dat het beeld erg wazig wordt. Dat komt omdat al die gemiddelden niet overeenkomen met de echte details (die zijn weg in het beeld van 200x200 en kun je nooit terughalen). Als je dan een afbeelding bekijkt die een echte eigen resolutie heeft van 2048x2048, zal daarin wél heel wat detail te zien zijn. En zo gaat het ook met muziek en upsampling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 20 april 2023 Report Share Posted 20 april 2023 (edited) 10 minutes ago, Bloom said: Yep, maar "verzinnen" is ook niet terecht. Het gebeurt wel met een berekening, he? Er is ook 'upsampling' waar bij de nieuwe samples gewoon op 0 gezet worden. Dit is de meest gebruikte methode. Nadat dit gedaan is worden er allerhande bewerkingen op de data losgelaten. Daarna volgt 'downsampling' gecombineerd met een 'low-pass' filter. Het doel is om de Nyquistfrequentie omhoog te schuiven tijdens de bewerking en 'aliasing' te voorkomen. Dit is waarvoor het hele 'upsampling' bedacht is en dit is ook wat in de eerste 'upsampling' dac's gebeurde die digitaal filterden. EDIT: in audio synthese worden er interpolatie truuks toegepast om er data bij te verzinnen. Er worden interpolatie methodes gebruikt die een hobbeltje oid tussen de twee punten maken. Bijvoorbeeld met Bezier-interpolatie. Dit om de klank rijker te maken. Nog een andere methode is om de nieuwe samples te vullen met witte ruis tot een bepaald niveau Edited 20 april 2023 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 20 april 2023 Report Share Posted 20 april 2023 Zoiets is dus puur bedrog en fraude wat mij betreft. Alle pogingen om upsampling als HD te verkopen is bedrog en fraude. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 20 april 2023 Report Share Posted 20 april 2023 1 minute ago, Bloom said: Zoiets is dus puur bedrog en fraude wat mij betreft. Alle pogingen om upsampling als HD te verkopen is bedrog en fraude. Voor digitale bewerking dient het een doel. In andere situaties niet en ben ik het met je eens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 20 april 2023 Report Share Posted 20 april 2023 Erg nieuwsgierig hoe het werkelijk word gedaan is hier niet aanwezig lijkt het, juist ook de filtering die men dan toepast en hoe en wat, worden niet echt begrepen lijkt het. Misschien dan eerst eens op een plekje luisteren waar het wel is/wordt toegepast? Ik heb het hier nu draaien zonder de specifieke filter software van HQ, maar met een upsampling die ROON kan toevoegen in het DSD deel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 20 april 2023 Report Share Posted 20 april 2023 41 minutes ago, HansP said: Erg nieuwsgierig hoe het werkelijk word gedaan is hier niet aanwezig lijkt het, juist ook de filtering die men dan toepast en hoe en wat, worden niet echt begrepen lijkt het. Voor m'n eigen lol en niet heel serieus schrijf (meer schreef) ik software synthesizers. Daarbij haal je al dit soort grappen uit, ook b.v. het verhogen en verlagen van de bitdiepte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 20 april 2023 Report Share Posted 20 april 2023 Het is juist dat de DAC met de shift registers en weerstanden geen DAC meer is zoals we die vaak wel kennen, en dat geeft een ander geluidsbeeld. Door de frequentie nu zo omhoog te brengen en dat als 1 bits bestand dan te "voeren" aan dat weerstandsnetwerk geeft een "soort" analoog geluid. Dus er is sprake van een totaal andere opzet, en dan ook als resultaat een andere omzetting van geluid wat een open mind vraagt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennis_hensema Posted 21 april 2023 Report Share Posted 21 april 2023 On 20-4-2023 at 08:14, Bloom said: Voor de duidelijkheid: oversampling en upsampling is niét hetzelfde. Oversampling: het meermaals inlezen van het "sample" van een optische schijf. Men kiest dan de sample die het meest voorkomt als degene zonder fouten, of als ze allemaal zouden verschillen een gemiddelde van alle samples. Fabrikanten kunnen ervoor kiezen slechts één van deze twee te doen, of alletwee. Upsampling: het via extrapolatie omhoogkrikken van de resolutie, van 16 bit 44,1 kHz (cd-kwaliteit) naar 24 bit 48 of 96 kHz bijvoorbeeld. Dat voegt NIET meer detail toe in de weergave, wat er niet inzit kun je ook niet toevoegen. Maar extrapolatie vult wel de "trapjes" in tussen twee grotere trappen, zodat je een wat vloeiender curve krijgt. Het is dus nog altijd beter een echte 24 bit 96 kHz versie te hebben dan een die van een lagere resolutie hierheen ge-upsampled werd. De echte HD-versie bevat meer detail die de ge-upsamplede niet heeft. Wel opletten: er zijn aanbieders van "HD content" die upsampling als HD voor de HD-prijs verkopen, maar zoiets beschouw ik dus als bedrog. Overigens kun je upsampling zien met behulp van een audiospectrumkijker zoals Spek (https://github.com/alexkay/spek). Je hebt gelijk. Oversampling is op een hogere samplefrequentie een signaal bemonsteren. bijvoorbeeld 352 khz om vervolgens te downsamplen naar 44.1 khz. Je sampled letterlijk "over". Dit is over het algemeen hoe studio's werken. Upsampling is van een lage samplefreqentie naar een hoge samplefrequentie, bijvoorbeeld van 44.1 naar 352khz. Dit is achtvoudige upsampling en wordt over het algemeen gedaan om een hoogaffilter toe te kunnen passen. Echter, marketing in de jaren 80 en 90 sprak structureel over oversampling bij cdspelers. Dac's met viervoudige of zelfs achtvoudige oversampling etc. Daarmee werd dus upsampling bedoeld en sindsdien wordt in de praktijk hetzelfde bedoelt met upsampling en oversampling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 21 april 2023 Author Report Share Posted 21 april 2023 http://thehbproject.com/en/articles/61/0/Upsampling-and-oversampling Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 21 april 2023 Report Share Posted 21 april 2023 Ik ben nu poly-sinc-xtr-short-lp aan het testen in HQplayer, ook zeer fraai. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 7 mei 2023 Report Share Posted 7 mei 2023 Hq player versie 5 is net uit, met nieuwe filters etc. Heb hem zelf nog niet gekocht overigens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennis_hensema Posted 7 mei 2023 Report Share Posted 7 mei 2023 HQplayer 5 heeft een iets aangepaste interface en inderdaad nog meer filters. Deze nieuwe filters heb ik nog niet geprobeerd. De nieuwe DSD modulators zijn in ieder geval heel interessant om komende week eens te proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 9 mei 2023 Author Report Share Posted 9 mei 2023 Ik zal eens kijken naar de embedded versie Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 9 mei 2023 Author Report Share Posted 9 mei 2023 Ik ben bezig om een Pure DSD DAC te bouwen. Dat is een project wat op DIY Audio gestart is en nu op op Zelfbouw audio loopt. Deze DAC kan alleen DSD afspelen en voor PCM zal je een convertor nodig hebben zo als HQ Player. Hier vast wat simulaties van de printplaten zo als die er uitmoeten komen te zien als de DAC klaar is. Je ziet de Amanero zitten voor de USB ingang en daarnaast ook een Beaglebone die je kunt gebruiken als Network Audio Adapter. Daarmee kan je de PC het rekenwerk laten doen en de Beaglebone direct via het netwerk het i2s signaal direct aan de dac aanbieden. Mooi stil zonder active koelers. Direct aan de PC met USB kan aak gewoon en zal ik in eerste instantie gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 9 mei 2023 Report Share Posted 9 mei 2023 (edited) Ziet er strak uit: lees minimalistisch en mooie links <> rechts scheiding. Tevens mooi "getekend". Edited 9 mei 2023 by Vinyl_Fuchs Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 9 mei 2023 Author Report Share Posted 9 mei 2023 Bedankt, het is zeker minimalistisch al kan het zelfs met nog minder. Deze versie heeft eigen femto klokken die de USB interface en de Beagelbone overnemen. Die doen dat net weer mooier dan de klok die op de interface zit. Ik zal binnenkort ook het schema er bij zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 22 mei 2023 Author Report Share Posted 22 mei 2023 Ik ben ook maar verder gegaan met het uitwerken van de behuizing. Die had ik wel al liggen maar wilde eens zien of ik dat ook in 3D kon simuleren. Deze behuizing bouw ik al mijn projecten in en werkt makkelijk. Helaas zijn dit de laatste van deze kastjes dus ik zal hierna iets nieuws moeten verzinnen. Het zijn aluminum apparaat kasten met een hoogglans zwart frontje. Als het deksel er af is dan zie je dat de print mooi past. Van achter ziet het er dan zo uit. En zonder kap. Ik moet nog even kijken of ik ook iets van Labels op de achterzijde ga plaatsen. Al lijkt de functie mij wel vrij duidelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 22 mei 2023 Report Share Posted 22 mei 2023 Mooi man! Metrum en Pink Faun gebruikten ook dat soort profielen. Je kon ze afzagen op maat en veel standaard schroefgaten zaten er al. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 22 mei 2023 Author Report Share Posted 22 mei 2023 Dat zou goed kunnen. Ik heb deze kastjes via het Zelfbouw audio van iemand over genomen. Werkt erg makkelijk met de voorgeboorde gaten. De PCB zou ik ook nog tussen de sleuven kunnen klemmen maar dat vind ik dan weer minder handig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 mei 2023 Report Share Posted 23 mei 2023 Mooi. In ieder geval plaats zat in het kastje. PF gebruikt wel modulaire kasten, maar zijn toch anders. Die blijven gewoon leverbaar: https://www.eltim.eu/en/modu-electronics-cabinets/g-37 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 23 mei 2023 Author Report Share Posted 23 mei 2023 Ja dat zijn de Modushop kastjes. Best mooi maar net te standaard voor mijn smaak. Liever bouw ik ook de kast zelf op maar met de beschikbare onderdelen is dit wel erg makkelijk zo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 3 juni 2023 Author Report Share Posted 3 juni 2023 Omdat HQP een hele goede volumeregelaar heeft vanmorgen voor de gein maar eens de voorversterker er tussen uit gehaald. Dat klinkt nog verassend goed eigenlijk. Nog wel met de oude DAC en alles nog SE aangesloten maar kan wel iets wezen zo. Echter zal het niet praktisch zijn om dat ik ook vinyl wil kunnen blijven draaien en nog geen goede ADC in DSD formaat heb kunnen vinden. De voorversterker zal dus wel weer gebruikt gaan worden maar mag voorlopig even werkeloos toe kijken. Om dat HQP toch al aan het upsamplen en converteren is het makkelijk om gelijk een volume aanpassing daar in mee te nemen. Zou je geen andere (analoge) bronnen hebben dan zou dit een oplossing kunnen zijn waar prima mee te leven is. Wel is het niet direct aan kunnen sturen van de volume regelaar iets om aan te wennen. Alles gaat dan via het tablet en als die niet het juiste appje open heeft gaat het volume niet om laag of omhoog. Wel het volume van het tablet zelf. Misschien nog even kijken of ik geen IR interface op de PC kan gaan gebruiken. Die heb ik nog wel ergens liggen en zal een testen of dat gaat werken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 10 juni 2023 Author Report Share Posted 10 juni 2023 (edited) Gister het bordje opgehaald en gelijk begonnen met het plaatsen van de componenten. Het lastigste is om ze mooi gecentreerd in het soldeer eilandje te kunnen krijgen. Met een hete lucht ding zou dat wel kunnen en centreren ze zich zelf maar voor de werking maakt iets scheef niet uit. Dit moet allemaal nog een plekje gaan vinden. Nog wel wat te doen dus. Edited 10 juni 2023 by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 10 juni 2023 Report Share Posted 10 juni 2023 Monnikenwerk. Zeker met die SMD-componenten (wist niet dat die met de hand gesoldeerd kunnen worden). Respect. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts