Jump to content

HQ Player, wat doet het

kappa7
 Share

Recommended Posts

45 minutes ago, Roots said:

Ja maar toch, het is een oudje...Maar ik zou het wel eens willen horen...Amanero sucks op mijn Octave mk2....Het zou ook aan mijn PC kunnen liggen natuurlijk.

Ja de amanero is niet de beste USB to i2s interface de Xing U30 zou beter zijn.

https://nl.aliexpress.com/item/4001172699962.html?spm=a2g0o.productlist.main.11.3a1a68aaVQwZ4i&algo_pvid=991c22ce-4836-492e-addb-19e35c396139&algo_exp_id=991c22ce-4836-492e-addb-19e35c396139-5&pdp_npi=3%40dis!EUR!76.61!72.79!!!81.47!!%402100b1a616888409444803332d0776!10000015031576464!sea!NL!2470306294&curPageLogUid=A37e9JBcuNHu

Misschien is dat op de Octave ook een mogelijkheid.

Door dat ik eigen kloken gebruik is de Amenero een stuk beter geworden.

Ik heb begrepen dat de U30 ook een optie zou moeten zijn maar laat zich niet in slave mode zetten.

De Octave mk2 gaat in de verkoop incl de Amanero...Ik zou de Amanero kunnen overzetten naar de HEX maar dat gaat niet gebeuren.

Vanaf daar ga ik verder zien....Gewoon beetje aanrommelen, optisch is al heel mooi. :) "Het is weer genieten zou Jack zeggen :P 

Toch mooi, dat het goed gelukt is. Mijn broer heeft je project ook gevolgd en vond het soldeerwerk er erg goed uit zien (en dat wil wat zeggen!).

Gefeliciteerd met het resultaat.

• 2 weeks later...

Ik zit nu via de gebalanceerde aansluitingen te luisteren en hoor nu het volledige potentieel van deze DAC.

Ik had het idee dat de KEFjes wel op de top van hun kunnen waren maar dat gaat nu een stuk verder.

Genieten zo.

Er is met name meer rust in de weergave gekomen waar door het geheel beter in de ruimte geplaatst wordt.

Ik heb nog niet naar vinyl geluisterd maar wat ik nu hoor weet ik niet of de plaat dit gaat overtreffen.

Nu het vinyl ook afgeslingerd en moet nu wat zachter spelen dus kan niet heel goed luisteren.

Maar ook dit gaat prima.

Al verwacht ik wel dat ik hier gain te kort ga komen.

De Pearl2 is se en daar heb ik nu een verloopkabel voor gemaakt maar het staat met 79dB nu erg zacht 128dB is vol gas.

• 2 weeks later...

Afgelopen week weer wat aanpassingen aan het bord gedaan van de Pure DSD DAC.

Het moet nog verder gecontroleerd worden maar zou nu aardig gereed moeten zijn om weer vrijgegeven te worden.

Zo ziet het er nu uit.

tADLXBK.png

De bedoeling is om de gerbers vrij te geven zo dat je dit ook zelf kunt bouwen.

Vandaag een andere CPU in de HQPC gezet.

Van een i5 7500t naar een i7 7700t 

Dat is de snelste CPU die in mijn HP Elite Slice G2 past.

Dat werkt prima maar toch niet helemaal.

De core snelheid van de processor ligt hoger maar de Hyperthreading wordt niet ondersteund door de HQP zo lijkt.

Dan lijkt dat je maar de helft van de CPU snelheid gebruikt maar dat is in praktijk anders. De core wordt dusdanig belast dat Hyper Threading geen zin heeft, de 4 kernen zijn al maximaal belast namelijk.

Wel kan ik nu een net wat zwaarder filter gebruiken wat nog wat prettiger klinkt,.

Nog eens goed luisteren welk filter nu mijn voorkeur heeft.

De Hyperthreading kan ik in de bios gewoon aan en uit zetten.

En ik zie ook de alle threads aanwezig.

Als ik dan Hyperthreading uit zet dan zie ik de CPU load stijgen naar 90% in plaats van 45% met Hyperthreading aan.

HQP gebuikt de kernen dus direct en daar door heeft het systeem eigenlijk geen winst van Hyperthreading.

Wel ligt de core speed van deze CPU wat hoger dan de i5 waardoor ik nu net iets zwaardere filters kan draaien.

De limiet ligt nu op DSD512 met het AMSDM7 filter 512+fs filter, de cpu load is dan 35%

Op DSD256 met het ASDM5EC filter.De CPU load is dan 45%. Dat is het laagste EC filter wat ik dus kan draaien.

De EC filters schijnen dynamisch erg goed te zijn.

Daar moet ik nog eens rustig voor gaan zitten.
Tot nu toe speel ik voornamelijk met het AMSDM7 filter 512+fs filter en vind dat al erg goed.

Mede door jullie inzet heb ik nu ook de boel aan de praat.

1 met de PURE DAC op de achtergrond, en 1 met een ESS 9018, waarbij de Pure DAC echt een 3 D beeld heeft ten op zichtte van de ESS 9018.

Beide met de AK4137 chip die het geheel naar de DSD256 brengt in plaats van de HQplayer.

d7x9NHc880UFLBROYdyq-UqDCiBga6JS7aMS71Ry

Edited by HansP

Gister heb ik op DIY Audio de KiCad bestanden vrij gegeven van Pure DSD dac.

Daarmee is het project volledig beschikbaar voor de gene die zijn eigen idee daarin wil door ontwikkelen.

https://www.diyaudio.com/community/threads/signalyst-dsc1.254935/post-7418585

Wil je zelf de versie bouwen die ik hier gebruik dat kan ook die bestanden zijn al eerder vrij gegeven en kan je hier vinden.

https://www.diyaudio.com/community/threads/signalyst-dsc1.254935/post-7412620

De sterke punten van deze dac zijn het neerzetten van een 3D plaatje. Zeker in combinatie met HQplayer wordt er een mooie ruimte neergezet.

Iets wat ik tot nog toe nog niet vaak bij een DAC had gehoord. 

Helemaal met je eens, gaat over de Soekris DAM1021 heen, ben er nu een paar avonden mee aan het luisteren, en kan duidelijk die verschillen horen.

Mogelijk dan even te horen als een vergelijk komende avond bij de AVMN, en daar is dan een FPGA DAC aanwezig die max 24/96 met een bijzondere filtering.

• 2 weeks later...

Vandaag weer eens de tijd genomen om weer eens lekker naar muziek te luisteren en met de instellingen van HQP te spelen.

Ik denk dat ik nu de grens wel gevonden heb met filters die extended compensation hebben. die zijn wat zwaarder voor de hardware maar daar zijn gelukkig verschillende gradaties in.

Ik ben nu hier op uit gekomen.

file.php?id=194936&mode=view

De ruimte is best wel indrukwekkend nu. Ik hoop binnenkort even een andere PC te kunnen lenen van het werk die wat meer aankan en dan eens zien waar de grenzen liggen.

Met wat meer standaard filters kan ik nu tot DSD1024 maar met de extended compensation op DSD 256 klinkt het beter.

Kappa, vind het echt indrukwekkend wat je allemaal hebt uitgezocht en gedaan. Ik weet uit ervaring dat het een flinke lijdensweg (zo heb ik dat wel ervaren) kan zijn om zoiets uit te zoeken en te proberen. Ik ben zelf ooit bezig geweest met een Linux disti op een Mac mini icm alsa. Was een zeer stabiel platform en klink zeker goed. Maar wel altijd aan het sleutelen. Dan dit weer proberen, andere Linux distri proberen enz. Op een gegeven moment ben ik overgestapt op Windows, en dan een minimale installatie icm JRiver. Dat op een fanless platform. Ook weer tweaken tot je erbij neervalt. Uiteindelijk was ik het gedoe zat en een Aurender streamer gekocht en nooit meer omgekeken. Wat me opviel dat beiden goed klinken, maar de Aurender duidelijk meer muzikaliteit had. 

mijn vraag is: heb je deze oplossing al eens vergeleken met een goede commmerciele oplossing en wat zijn je (en ook die van anderen) bevindingen?

Bedankt voor het compliment.

Wel met Roon en dan op een windows platform al was dat wel met de zelfde dac maar dan weer niet op de zelfde set en in een andere ruimte.

Een slecht vergelijk dus.

Waar ik wel 1 op 1 mee kan vergelijken is Daphile in de standaard settings die dan de conversie doet naar DSD, dan wint de HQP oplossing het wel.

Sterker nog ik durf hier eigenlijk wel elke commerciële en niet commerciële oplossing die naar DSD kan converteren naast te zetten.

Ik weet zeker dat deze niet in de buurt komt met wat er met HQP te bereiken is.

Al deze oplossingen missen de filterinstellingen die je hier wel hebt en daar zit juist de winst in. met name als je wil gaan up samplen ga je die nodig hebben. 

Ik heb hier overigens een vrij uitgebreide installatie instructie gevonden die ongeveer een zelfde methode beschrijft als ik heb gedaan.

https://audiodesignguide.com/DSC1/HQPlayerd/index.html

Wil je gewoon snel eens wat testen kan het ook makkelijker en kan je voor de windows versie gaan maar werkt dan niet met DLNA.

of je pakt een kant en klare versie HQ player embedded OS die je van af een USB stick kunt draaien.

https://www.signalyst.com/custom.html

Om dat ik LMS gebruik als player software heb ik voor de losse installatie methode gekozen.

Dan draait de Player software, Samba en de conversie op de zelfde machine.

Het vergt wel iets aan Linux vaardigheden maar is nu eigenlijk wel super stabiel.

Heb er eigenlijk geen onder houd aan en werkt zonder problemen.

Iets wat ik van de windows oplossingen niet kan zeggen. daar moet je altijd je beveiliging van op orde hebben en je updates verwerken.

Dat is met een Linux machine echt minder belangrijk.

file.php?id=194952&mode=view

Mooi, heb dat zelfde stuk muziek dan even beluisterd via de Roonserver =(Ryzen 3 2200 G >Linux) en dan de Roon-streamer= (Mac mini I5 en 16GB> Linux) , gescheiden machines dus, en dan naar de Pure DAC,.

Ik doe het dan via een SRC chip de AK 4137 en een boardje met USB in> I2S uit met dan DSD256.

En dat klinkt echt mooi en goede ruimte weergave, veel detail en grote dynamiek verschillen, en dan een zeker positief totaal beeld van het gebeuren. 

Edited by HansP