Jump to content

HQ Player, wat doet het

kappa7
 Share

Recommended Posts

Ai ik had verwacht dat Audionet hier wel bekend was maar je hebt gelijk een linkje is handiger. dit is de voorversterker / dac.

https://en.audionet.de/machines/dnp/

en dan met de bijbehorende voeding.

https://en.audionet.de/machines/epx/

Heeft zo ver ik weet in Nederland geen distributeur meer maar is wel hele mooie apparatuur.

Ik speel zelf ook met de eindversterking van dit merk en ben daar erg tevreden mee.

Vandaag maar een schakelaar gemonteerd om te kunnen schakelen tussen de USB input en de Lan input.

Tot vandaag was het nodig om de USB los te halen als ik de Lan interface wilde gebruiken.

file.php?id=197908&mode=view

Ik vond de aanduiding op de knop wel duidelijk.

Ik ben vanavond weer eens het een en ander aan het vergelijken en gebruik daar nu Tommy voor.

Die heb ik op plaat en als DSD bestand.

the-who-tommy-Cover-Art.png

Nu dacht ik dat de dac ten minste op het zelfde niveau zat als de plaat maar helaas.

De plaat is gewoon net even mooier.

Binnenkort ook maar eens ander materiaal gebruiken.

Nu moet ik dit eerst maar even af luisteren.

Is geen straf.

Met name het laag heeft meer body op de plaat. Het lijkt wel iets meer dynamiek te hebben.

De afbeelding van de dac is wel mooier.

Ah dat is niet zo gek dus.

https://dr.loudness-war.info/album/list?artist=the Who&album=Tommy

De plaat heeft een DR van 12 en de SACD een DR van 8 Dat maakt wel verschil.

Maar gewoon de plaat af luisteren dus.

Edited by kappa7

Wat je aangeleverd krijgt is het belangrijkst. Maar ook in platen zitten grote verschillen. Bij dezelfde plaat, maar andere persingen. Bij CD's heb je dat trouwens ook. En ook bij de streamingsdiensten kun je vaak kiezen uit verschillende persingen van een album. En ja... die klinken ook weer allemaal anders.

Klopt helemaal.

En toch is de verleiding dan groot om als snel het medium de schuld te geven.

Terwijl als ik hier een digitale master zou hebben van de LP het waarschijnlijk niet heel anders zou klinken.

Punt is wel dat deze persing uit 69 gewoon wel erg goed is.

Ze konden toen best wel iets

Ik ben de afgelopen week bezig geweest met de firmware van de amanero.

Ik had alweer even geleden contact gezocht met Dom van Amanero om dat ik onder linux de module niet goed aan de gang kreeg.

Dat was toen wel gelukt maar hij gaf aan dat de firmware die ik moest hebben eigenlijk een aanpassing nodig had in de laatste versie.

Die versie staat namelijk niet toe om de prescailer optie te gebruiken.

Die is nodig om te kunnen werken met de hogere kloksnelheid die deze dac heeft.

Nu heeft hij deze optie wel mogelijk gemaakt en uitgelegd hoe deze te kunnen laden.

Dit gaf al een verbetering in de weergave.

Maar ben nog verder bezig geweest met de configuratie van de Daphile PC.

Ik had ergens gelezen dat het helpt om de interne geluidskaart uit te zetten in de BIOS.

Gevolg Alsa wordt niet meer geladen en de amanero kaart wordt dan direct van uit de kern aangestuurd.

Ook dit is een verbetering waardoor de amanero module met daphile nu wel aardig in de buurt komt van de HQP machine.

Ik moet nog verder luisteren maar dit is wel een hele mooie ruimte die wordt neergezet.

Ondanks dat ik niet hard kan spelen staat er toch een heel geloofwaardig plaatje.

Hier wordt ik wel blij van

Edited by kappa7

On 23-12-2023 at 18:23, kappa7 said:

Ik ben vanavond weer eens het een en ander aan het vergelijken en gebruik daar nu Tommy voor.

Die heb ik op plaat en als DSD bestand.

the-who-tommy-Cover-Art.png

Nu dacht ik dat de dac ten minste op het zelfde niveau zat als de plaat maar helaas.

De plaat is gewoon net even mooier.

Binnenkort ook maar eens ander materiaal gebruiken.

Nu moet ik dit eerst maar even af luisteren.

Is geen straf.

Met name het laag heeft meer body op de plaat. Het lijkt wel iets meer dynamiek te hebben.

De afbeelding van de dac is wel mooier.

Ah dat is niet zo gek dus.

https://dr.loudness-war.info/album/list?artist=the Who&album=Tommy

De plaat heeft een DR van 12 en de SACD een DR van 8 Dat maakt wel verschil.

Maar gewoon de plaat af luisteren dus.

Mooi om te horen dat de plaat beter speelt, maar je moet echt voorzichtig zijn met vergelijk van analoog en digitaal op deze manier. Vaak is de klankbalans aangepast voor één van beiden. Ik heb ook van bepaalde opnames zowel digitaal als analoog, en de uitkomsten zijn erg divers. Heb ook opnames waar bij de digitale variant juist extra laag in de opname is gestopt, bij andere opnames is het laag weer dikker op de plaat. Het laag doet heel veel in de muzikale beleving, en kan me voorstellen dat je daarom de voorkeur geeft aan de plaat in dit geval.

Wat voor platenspeler gebruik je?

Das een heel mooie speler. Lijkt me ook niet erg makkelijk om daar overheen te komen met de digitale oplossing kwa natuurlijkheid en betrokkenheid. In elk geval een goede referentie om de streamer en dac mee te kunnen vergelijken.

Tis ook een sport om het digitale front op het zelfde niveau te krijgen.

Daarom ontkom je niet aan vergelijkingen ook al weet ik dat de masters van beide media bij alle opnames verschillen en daarmee vergelijken lastig wordt. 

• 6 months later...

Vandeweek een nieuwe audio interface binnen gekregen.

bcGHYbE.jpg

https://www.xingcore.com/?page_id=12

Deze interface is veel belovend en zou nog weer een stapje zetten ten opzichte van de BB en de Amanero.

Ik ben erg benieuwd.

Moet nog wel de kristallen verwijderen, zo kan ik hem niet gebruiken.

De Pure DSD Dac heeft immers een eigen klok. 

• 1 month later...
On 28-6-2024 at 10:44, kappa7 said:

Vandeweek een nieuwe audio interface binnen gekregen.

bcGHYbE.jpg

Deze interface is veel belovend en zou nog weer een stapje zetten ten opzichte van de BB en de Amanero.

Ik ben erg benieuwd.

Moet nog wel de kristallen verwijderen, zo kan ik hem niet gebruiken.

De Pure DSD Dac heeft immers een eigen klok. 

Bedankt Jack,

Is ook leuk om de ontwikkelingen hier te delen.

Vandaag eindelijk de moeite genomen om de Xing U30 interface in de Pure DSD dac te plaatsen.

Het doen van de aanpassing viel erg mee, de klok modules komen makkelijk los en de benodigde jumper is zo geplaatst.

Eenmaal de module in de dac geplaatst is het toch altijd spannend of alles het doet zo als de bedoeling is.

Ik gebruik de USB interface eigenlijk alleen met Daphile die dan ook de PCM-DSD conversie doet.

Dat deed ik bij de Amanero ook dus een eerlijk vergelijk is het wel.

Voor dat de klokjes verwijderd werden had ik wel de module al helemaal geconfigureerd zo als ik hem wil hebben.

Je weet immers mar nooit of dat ook zonder de klokken gaat, na de aanpassingen was het dus echt Plug and Play.

Waar zitten de verschillen, net 3 nummers beluisterd, het lijkt allemaal wel wat dynamischer geworden.

Ook is de ruimte nog wat preciezer geworden in afbeelding.

Een aanrader dus. Mocht je in de mogelijkheid zijn om een USB interface uit te wisselen dan is dit echt een aanrader.

Ik wil overigens zo nog wel eens horen hoe dit zich verhoud tot de Lan interface met de HQ player software.

verder is er ook nog de mogelijkheid om de USB interface door HQ Player aan te laten sturen.

Daar verwacht ik ook nog wel iets van al is dit wel al heel erg goed zo.

Edited by kappa7

• 1 month later...
On 5-8-2024 at 00:23, HansP said:

Hoi George, heb je de voeding voor de Xingcore nu ook gewijzigd naar een directe aparte voeding?

Inmiddels is ook de voeding van de Xing U30 omgebouwd en ook dat doet nog iets met de ruimte.

Al hoewel direct vergelijken lastig is lijkt het wel een verbetering.

De verbetering die deze interface al heeft gegeven te opzichte van de amanero is al behoorlijk groot 

Ook zonder aanpassing van de voeding.

Edited by kappa7

Gisteravond was Grimm te gast op de AVMN met de MU2.

https://www.grimmaudio.com/hifi-products/music-players/mu2/

Was een hele mooie avond en er werd echt een goed geluid neergezet.

Er werd op de avond ingegaan op de werking van de MU2 en bij het opruimen heb ik daar nog verder over gesproken met Elco Grimm.

Een punt dat werd aangehaald was de werking van een reguliere DAC chip.

Zij hebben ook ervaren dat de conversie die in de chip zelf vaak het zwakke punt is en doen dat in de MU2 dan ook op hele andere manier. Ze gaan dan met een 1.5 bit signaal de DAC in en daarmee krijgt de DAC het een stuk makkelijker en het klinkt beduidend beter.

Dit is vergelijkbaar met wat HQ Player doet. al is het dan een 1 bit signaal wat er wordt gemaakt.

Nu zijn niet veel DAC chips meer voorzien van een echte 1bit omzetting in de laatste en er vind dus nog wel een extra conversie in de chipplaats. dit gaat vaak wel veel beter als de interne conversie van uit een PCM stream.

Het is wel afhankelijk van de gebruikte chip in je DAC of dat het zin heeft om naar DSD te gaan. een echte PCM DAC gaat dat natuurlijk niet werken.

Daar kan het nog wel zin hebben om de upsampeling extern te verzorgen. Ook daar is nog winst te behalen.