Jump to content

HQ Player, wat doet het

kappa7
 Share

Recommended Posts

Ja mooi stukje muziek ook en goed te gebruiken.

Kwam het vanmorgen toevallig tegen op mn nas toen ik wat klassiek werk aan het zoeken was.

Dit is ook een mooi stuk, ik gebruik beide om te testen hoe het systeem om gaat met 44.1 en 48 bestanden.

wJe7Mme.jpg

On 20-8-2023 at 19:41, kappa7 said:

Bedankt voor het compliment.

Wel met Roon en dan op een windows platform al was dat wel met de zelfde dac maar dan weer niet op de zelfde set en in een andere ruimte.

Een slecht vergelijk dus.

Waar ik wel 1 op 1 mee kan vergelijken is Daphile in de standaard settings die dan de conversie doet naar DSD, dan wint de HQP oplossing het wel.

Sterker nog ik durf hier eigenlijk wel elke commerciële en niet commerciële oplossing die naar DSD kan converteren naast te zetten.

Ik weet zeker dat deze niet in de buurt komt met wat er met HQP te bereiken is.

Al deze oplossingen missen de filterinstellingen die je hier wel hebt en daar zit juist de winst in. met name als je wil gaan up samplen ga je die nodig hebben. 

Ik heb hier overigens een vrij uitgebreide installatie instructie gevonden die ongeveer een zelfde methode beschrijft als ik heb gedaan.

https://audiodesignguide.com/DSC1/HQPlayerd/index.html

Wil je gewoon snel eens wat testen kan het ook makkelijker en kan je voor de windows versie gaan maar werkt dan niet met DLNA.

of je pakt een kant en klare versie HQ player embedded OS die je van af een USB stick kunt draaien.

https://www.signalyst.com/custom.html

Om dat ik LMS gebruik als player software heb ik voor de losse installatie methode gekozen.

Dan draait de Player software, Samba en de conversie op de zelfde machine.

Het vergt wel iets aan Linux vaardigheden maar is nu eigenlijk wel super stabiel.

Heb er eigenlijk geen onder houd aan en werkt zonder problemen.

Iets wat ik van de windows oplossingen niet kan zeggen. daar moet je altijd je beveiliging van op orde hebben en je updates verwerken.

Dat is met een Linux machine echt minder belangrijk.

Zijn de filter instellingen anders dan commerciele streamers hebben? Mijn aurender heeft ook allerlei filter instellingen, slappe of steile filters, minimale fase draaiing enz.

Welke DAC stuur je hiermee aan? Ik kon dat niet terug vinden in het stuk. Ik neem aan dat dat een native DSD dac moet zijn voor het beste resultaat?

LMS/Samba, het begint allemaal weer te dagen. Hoop dat ik er vannacht geen nachtmerrie van krijg 😁 Heb wat lopen prutsen met Linux. Als je opgevoed bent met Windows is dit echt wel even stoeien geweest. Erg leuk om te doen maar ook wel frustrerend. De reden dat ik ben overgestapt op een kant en klare oplossing is dus het gedoe ermee. Je wilt altijd nog beter. Dat is ook de reden dat ik ben gestopt met zelfbouw. Ben ooit begonnen met een paar zelf ontworpen luidsprekers, maar je blijft sleutelen aan het filter met als gevolg dat je nooit klaar bent. Op een gegeven moment vond ik dat er iets te weinig detail in het stemmengebied uit kwam. Dus filter aanpassen. Op een gegeven moment klonk het geweldig met de muziek waarmee ik aan het testen was. Tot ik Elvis Costello op zette. Zijn stem klopte van geen kanten meer. Ik focus me daarom maar op andere aanpassingen, maar zelfbouw ben ik min of meer mee gestopt. Toch snap ik het heel goed, er geeft niks zoveel voldoening als iets helemaal zelf maken.

Nogmaals erg veel respect voor je tocht, zeker als je tot echt goede resultaten komt! 

Ha ha ja dat is wel herkenbaar, zeker met speakers is dat gevaar aanwezig.

Dat is dan ook wel de reden dat ik niet snel aan zelf speakers ontwerpen wil beginnen. dat is echt een vak apart.

Misschien ooit eens een beproeft systeem na bouwen zou kunnen.

De filter instellingen zijn wel erg anders als wat je op de meeste systemen tegen komt.

Als je een geluid digitaliseert dan heeft elke bitrate en sample rate een andere hand tekening 

Zie hier onder wat ik bedoel.

ringing-audio.png

Ga je nu converteren naar een andere sample rate dan converteer je de info die er eigenlijk niet hoort te zijn ook mee.

Dat is dan ook de reden dat op sampeling niet altijd goed gaat of beter klinkt.

Je moet daarvoor dan eigenlijk vooruit kunnen kijken om te weten wat er aan komt en daar mee te kunnen rekenen.

Dit is nu precies wat HQP doet en waarom het zo veel reken kracht kost om dat goed te doen.

Die rekenkracht is in de chip die dat moet doen eigenlijk niet beschikbaar en zal dus nooit het zelfde niveau halen als wat ik hier mee kan halen.

De DAC die ik nu gebruik is een Pure DSD Dac 3.

Dat is een ontwerp wat gestart is op DIY audio door ik geloof de ontwerper van HQ player en dat is nu door verschillende mensen door ontwikkeld tot dit.

Jeroen van Daudio heeft dit project opgepakt op zelfbouw audio en ik heb daar op ingehaakt en onderstaand bord verder afgemaakt qua routing van het geheel.

file.php?id=193708&mode=view

Tis al een wat oudere foto maar heb even geen ander bij de hand hier in Hamburg.

Rechts boven zit dan de Beagle Bone en de Amanero voor de USB Ingang.

De Beagle bone is een mini pc wat het geconverteerde signaal via i2s doorgeeft aan de dac.

Het rekenwerk vind op de PC plaats en hoeft dus niet in de luister ruimte te staan.

Verder snap ik ook wel het gedoe met Linux, dat is niet echt nodig maar omdat ik niet van mn LMS af wil wel even het mooist.

Veel mensen gebruiken Roon daarvoor en dan kan je gewoon met een windows PC blijven werken.

Zelf vind ik windows minder geschikt om voor muziek te gebruiken.

Zeker als het een systeem is waar geen monitor en toetsen bord aan hoeft.

6 hours ago, kappa7 said:

Ga je nu converteren naar een andere sample rate dan converteer je de info die er eigenlijk niet hoort te zijn ook mee.

Daar ben ik het nog niet zo (maar) mee eens. De oranje lijn is een digitale Dirac pulse voor dat die door het systeem gaat. Het signaal gaat binnen een sample oneindig snel van nul naar één en weer terug. In het rechterplaatje het resultaat van die puls als die door je audio-systeem is gegaan. Bij sample rate conversie gaat het digitale signaal niet door het systeem. Er wordt gerekend met getalletjes in het digitale domein, daar zie je nog niets van al die in- en uitslingeringen en die neem je ook niet mee.

Echter, stel je een heel treintje van deze signalen voor, een maal met een hoge sample rate en een maal met een lage. Zet nu het tweede plaatje op. Dan krijg je een reeks zwabberlijntjes die elkaar meer of minder overlappen afhankelijk van de sample rate. Ja, dat gaat anders klinken. Hoe groter de microdynamiek in de muziek hoe meer je de verschillen gaat merken (wat een zegen is die 'loudness war' toch met minimale dynamiek ;) )

Kun je dat corrigeren? Ja, dan moet je een 'fingerprint' van het gehele systeem maken en dat doorrekenen. Als er geen 'fingerpint' gemaakt wordt dan kun je met een veralgemenisering rekenen, dan is het nooit exact maar altijd een beetje beter, of slechter. (in feite voeg je vervorming toe in de hoop (kennis) dat het resultaat dichter bij gewenst komt).

Een andere optie is terugkoppeling gebruiken (vanaf de luidsprekerspoel(?) via ADC naar de ingang van de DAC), maar dat wordt heel lastig en of het beter is?

Het probleem ontstaat in de audioketen altijd op plaatsen waar een transitie plaats vind. Van luchtbeweging naar microfoon, van elektromechanisch element naar elektrisch signaal, van analoog naar digitaal naar analoog. Als je dat voor een hele keten op een rij zet schrik je je rot hoe vaak het gebeurt. In de DA conversie is het het moment van conversie, het laatste stukje digitaal begint er al heel erg analoog uit te zien. Dat is het meest kritische punt in die keten. In de Mola Mola & Grimm is daar veel aandacht aan besteed. Bij die transitiepunten heb je het meeste last van geheugen effecten, tijd problemen, massa traagheid, een analoog circuit is 'trager' dan een digitaal getalletje.

Ik denk dat je toch wat mist en er teveel bij haalt.

Het oranje paaltje is een analoog impuls de rechterzijde zie hoe deze wordt gedigitaliseerd.

Niets meer niets minder.

Daar zie je dat voor de registratie van de puls al ringing ontstaan 

Dat is er nooit geweest maar om dat we dingen digitaal maken ontstaat deze vervorming.

Dat is voor elke birate en samplerate anders 

Dat wil je bij een conversie dus niet meenemen.

15 minutes ago, kappa7 said:

Het oranje paaltje is een analoog impuls de rechterzijde zie hoe deze wordt gedigitaliseerd.

Ok. We kijken dus naar de ADC. Je probeert aan de weergave kant de opnamekant "schoon te poetsen"?

In het begin van deze lange draad had ik al de vraag, wat wordt er waarom gefilterd. Uit informatie van de software auteur begreep ik dat het om anti aliasing filtering gaat. Het omvouwen of spiegelen van de data boven de Nyquist frequentie. Da's niet wat het plaatje dan lijkt te impliceren?

Kortom, ik snap het gewoon niet.

Edited by Seed7

Tis ok best wel lastige materie en probeer het zelf ook te snappen.

Het dan uitleggen is dan nog weer iets anders.

Ik kan er nu even niet bij maar heb wel ergens een uitleg staan die meer info geeft.

Volgens mij is die link hier ook wel eens eerder langs gekomen.

Als ik weer achter mijn pc zit wil ik die er wel even bij zoeken.

• 2 weeks later...

Vandaag lekker bezig geweest met het maken van een huisje voor de DAC.

Eerst de boel even 1:1 afgedrukt en gepast.

file.php?id=195229&mode=view

Dat blijkt goed te passen dus dan maar even de paneeltjes op maat gemaakt.

file.php?id=195230&mode=view

Vervolgens even de tekening op  het paneel geplakt en we kunnen boren.

file.php?id=195231&mode=view

En nog wat vierkante gaten uitvijlen en het past.

file.php?id=195232&mode=view

Nu nog wat bevestiging gaatjes boren en dan kan de boel netjes worden ingebouwd.

Wel is het wachten nog op een keuze schakelaar op het front wat de ingang schakelt tussen USB of LAN.

• 3 weeks later...

Jawel, maar blijkbaar niet voldoende met een deel van de omzetting, met name het het noise shaping, wat je aan "rotzooi" maakt en weer kwijt moet. Ik snap dat je daar met rekenkracht en DSP veel resultaat kunt behalen, maar ik heb nu (nog?) niet het gevoel dat het een elegant proces is. Er ligt leesvoer voor de rest van het weekeinde.

PDM microfoons bijvoorbeeld gebruik in combinatie met arduino's. Sommige modellen hebben die ingebouwd. Ook de simpele conversie doe je daar met een laagdoorlaat filtertje. Het gaat dan om piepjes en kraakjes en niet muziek, daarvoor voldoet dat niet en is het ook niet bedoeld.

En hoe beviel de DSD dac, ik heb een bijna zelfde exemplaar (van Jeroen D) pas gehoord en dat was zeker geen straf om naar te luisteren. Toch vond ik het vrij dicht bij mijn Merging Hapi liggen, maar dat is ook geen slechte dac natuurlijk. 

Groetjes Walter

Ik vond het in elk geval leuk om dit zo te doen.

Het was lekker druk gister en heb nog wel even met de broer van Hans staan praten. Hans heb ik verder eigenlijk niet gesproken.

De reacties van de leden vond ik in elk geval positief.

We zijn dus gisteren met drieën naar de clubavond van AVMN geweest. De eerste indruk is, een heel gezellige club met heel veel kennis. 

Ik vond het moeilijk om in deze setting de kwaliteiten van de streamer en DAC te horen. De Kef luidsprekers moesten behoorlijk op hun tenen lopen om de zaal te vullen. De zaal akoestiek is duidelijk bedoeld voor conversatie. Ik hoorde dat gelijk toen Kappa7 met zijn verhaal begon. Hoge en middentonen worden behoorlijk gedempt. De wat lagere nauwelijks. En dat is ook in de muziek te horen, maar daarover later meer.

De set bestaat globaal uit de HQ streamer met DSD DAC de Audionet monoblokken en de gerestaureerde Kef's.

Kappa7 had een uitgebreide videopresentatie voorbereid. Met heel veel informatie over digitale weergave. DSD en natuurlijk over HQ-player. Ik weet nu, dat er zoals iemand in de zaal opmerkte, er wel een miljoen verschillende instellingen mogelijk zijn. En haal daar maar eens de optimale uit. Dan het eerste nummer, Keith don't go van Niels Lofgren. Een nummer wat meestal wel goed klinkt en wat we erg goed kennen. Je hoor daarin dat de klank van de gitaar goed wordt weergegeven en de detailering prima is. Van mijn plaats (rechtsachter in de hoek) kon ik geen stereobeeld waarnemen. Het plakte niet aan de speakers, dat was alles, maar de fijne pinpointing die weergegeven zou kunnen worden hoorde ik niet. Dit heeft zeker aan de lage opstelling van de luidsprekers, veel mensen voor me en de akoestiek gelegen hebben. Daarna een nummer van Dire Straits. Ook goed bekend natuurlijk. Ik vond de stem van Mark Knopfler er wel heel bekaaid af komen. Die man zingt al niet erg duidelijk, maar nu was het op mijn plaats toch wel erg binnensmonds. Maar gitaren en fijne geluidjes werden prima weergeven.

Dan weer verder met de uitleg. Hoe het digitale deel is opgebouwd. i7 server. i5 streamer en bekabeling via UTP. De DAC is eigenlijk het echte bijzondere. Deze is door Kappa7 zelf ontworpen met gebruikmaking van de kennis van de Pure DAC. Heel erg mooi gemaakt. Mooie opbouw en mooie componenten. Top. Daarna Diana Krall. Dat kwam prima over, alleen het laag overheerste in de hoek waarin ik zat erg en was ook niet echt gecontroleerd. Ik kon maar met moeite horen dat er op een contrabas werd gespeeld. Dit heeft zeker met de luidsprekers in combinatie met de akoestiek te maken. Daarna nog een stukje muziek en is het tijd voor de pauze. Ik de pauze wat mensen gesproken en links en rechts wat luisterindrukken. Waarbij de luidsprekers "de schuld" kregen.

Na de pauze wordt door Kappa7 aan de hand van de presentatie de precieze opbouw van de DAC uitgelegd en wat er met digitale weergave mis kan gaan. Daarom is filtering hard nodig. Een filmpje liet dit duidelijk zien. Erg interessant.

Ik zat na de pauze in het midden van de zaal en hoopte de kwaliteit beter te kunnen horen. Helaas was er op die plaats een joekel van een staande golf die door de gedraaide muziek precies werd aangesproken. En dan zijn we weer bij de tweede regel van dit verslagje. In deze omstandigheden moeilijk om de kwaliteiten te horen.

Er werden nog enkele stukje muziek gedraaid en afwisselend via een PCM DAC en de DSD DAC gespeeld. Hier was door mij echt geen worst van te maken. Omschakelen ging snel en de volumes nogal verschillend. Dus.. omschakelen, geluid corrigeren even luisteren en weer omschakelen en geluid corrigeren.

De Kefs laten ook horen dat ze behoorlijk moesten werken. De middentonen hadden vaak echt dat vervelende scherpe randje. Of het ligt aan de stroomvoorziening natuurlijk. Maar dat is lastig te zeggen.

Helaas heb ik Kappa7 niet gesproken. Daar stonden telkens een hoop mensen om heen om het naadje van de kous te horen.

Al met al dus een heel leuke avond, maar de kwaliteit van de streamer en DAC waren voor mij niet te horen. Ik weet dat dit in een grote groep heel lastig is. En voor mij al helemaal. Leden van de club komen maandelijks in min of meer dezelfde ruimte bij elkaar en kennen deze, maar ook de apparatuur van kappa7 beter. Voor mij was alles nieuw en overweldigend.

Hartelijk bedankt voor de ontvangst en de gezellige avond.

Edited by Hans van Liempd

Ha Kappa, het is ook een zeer fraaie dac, en niet gek duur om te bouwen, speelt dan zeker op het niveau van 10x duurder fabrieks spul. 

Nadeel is nu weer, dat je waarschijnlijk je speakers moet upgraden om de kwaliteit van de dac volledig te benutten. 

Edited by Walt

Gisteren naar de set van Kappa kunnen luisteren. Ik zeg expres “set” omdat je met alleen de dac er niet bent. 
Van alle uitleg begreep ik alleen dat Kappa het goed begrijpt. Voor een digibeet als ik is het nauwelijks te volgen.

Maar luisteren kan ik wel en dan hoor ik toch echt iets moois. Nummers die ik goed ken, laten horen wat dit setje doet. Open, detailrijk, mooi uitklinkende tonen en - wat mijn buurman mooi typeerde- lichtvoetige weergave.

Aan het eind van de avond nog even een vergelijk met een gewone dac. Zonder HQ gebruik. Dat was ontluisterend voor de gewone dac.

Scherp, rauw en onaangenaam. Nou ben ik daar erg gevoelig voor, maar ik zag om mij heen toch meer gefronste wenkbrauwen. Kappa bedankt voor de leuke avond.

groet,

Leobus

p.s.

Ter info voor Hans: De ruimte is natuurlijk niet ideaal voor audio. Zeker als je achterin zit met 4 rijen mensen voor je. Dat laag is inderdaad soms een probleem. Maar welke speakers je er neer zet, maakt zeker ook uit.

De speakers waren inderdaad wel de beperkende factor. 

Door de lage positie van de tweeter is eigenlijk alleen de eerste rij goed instaat het complete plaatje goed te horen.

Eigenlijk zouden de speakers omhoog moeten om een beter plaatje voor ook de achterste rij neer te kunnen zetten.

We hebben op de verenging in de oude ruimte daar wel eens kleine tafels voor gehad die daar voor gebruikt kunnen worden.

In de huidige ruimte is er geen opslag beschikbaar en moeten we het doen met wat er is.

In de opzet van gister werd er gebruik gemaakt van een passive volume regelaar en die moest vol open staan om voldoende luid te kunnen spelen.

dat was naar mijn mening wel luid genoeg maar hier thuis met minder efficiënte speakers toch wat te kort.

Een volgende stap zal due de passive regelaar ombouwen worden naar iets met meer gain.

Dat zou voor gister ook geholpen hebben om de regeling wat fijner te houden.

• 2 months later...

Vandaag de Pure DSD dac kunnen beluisteren in een set die wel heel veel resolutie laat horen en op een bijzonder hoog niveau speelt.

Ik wilde de uitdaging aangaan met de Pure DSD Dac en eens zien waar die staat.

De bron waar normaal mee gespeeld wordt bestaat uit een Audionet DNP met een EPX voeding.

Het signaal werd gevoed door de Mutec MC3+USB interface met een Mutec REF 10 SE120 klok.

Dat speelt echt heel erg goed, De Pure DSD Dac zou het dus moeilijk gaan krijgen.

In het begin was het verschil best wel groot.

De DSD Dac speelde gebalanceerd en is eigenlijk afgesteld op een 40K ingang.

Nu heeft de DNP een ingang impedantie gebalanceerd van 7K wat dus eigenlijk wel veel uitmaakte.

De ongebalanceerde ingang is 50K wat een behoorlijk verschil maakt.

Nu was het verschil et de DNP Dac we erg klein gewoden.

De DNP wist nog iets meer resolutie te laten horen maar het verschil was echt heel klein.

Bij sommige nummers zelfs in het voordeel van de Pure DSD Dac.

Maar bij de meeste nummers was de DNP net even verfijnder.

Erg leuk om dat zo te kunnen vergelijken.