Jongensdroom Posted 28 augustus 2023 Report Share Posted 28 augustus 2023 46 minutes ago, Hans van Liempd said: Ik was daar ook en vond het zeker niet slecht klinken, maar vond de aansluiting van het laag op het midlaag niet best. Daardoor krijgen sommige instrumenten een wat wollig karakter. Ik heb dat toen ook gezegd. Dus niet iedereen is even enthousiast. Maar audiofielen hebben altijd wat te zeiken. En voor mij is een juiste weergave van laag erg belangrijk. Snelle electrostaten en trage laagweergevers zullen altijd een verschil in tijd en snelheid geven en in klankkleur. Dat is een stukje wetenschap. Panelen te dicht bij een muurtje ook. Kennelijk hoort niet iedereen dat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 28 augustus 2023 Report Share Posted 28 augustus 2023 16 minutes ago, Jongensdroom said: Snelle electrostaten en trage laagweergevers zullen altijd een verschil in tijd en snelheid geven en in klankkleur. Dat is een stukje wetenschap. 30Hz == 30 Hz, om het even welke speaker. Het impulsgedrag is anders, ja, maar weetje, dat heb je toch al met het wisselfilter om zeep geholpen. Een filter beperkt bandbreedte en dus impuls gedrag. Dus waar luister je naar? Ook de vervorming is anders. Dat is die ook tussen een aluminium laag conus, een papieren middentoner en een zijden dome-tweeter, maar daar moppert men niet over. Ten slotte, je vergelijkt een elektrostaat met een subwoofer, maar niet een "sub-elektrostaat" met een subwoofer. Een conus twee-weg klinkt ook anders als je die hoog doorlaat filtert en er een subwoofer aan toe voegt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 28 augustus 2023 Report Share Posted 28 augustus 2023 Waar het dan precies aan ligt weet ik ook niet, maar ik heb nog maar heel zelden een goede integratie van sub's gehoord. En bij vliezen al helemaal nooit. Het is al zo vaak geprobeerd, maar voor zo ver als ik weet, heeft geen enkele (breedband)vliezenfabrikant een losse sub in het leverpakket. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 28 augustus 2023 Author Report Share Posted 28 augustus 2023 Magnepan verkoopt een magnetostatische sub die je kunt gebruiken bij de fullrange panelen voor meer bas. Ook Audiostatic heeft lang een stel subwooferpanelen verkocht. De SW100 en SW300 waren daar voorbeelden van. Een Audiostatic ES-900 bestond bijvoorbeeld uit één fullrange ES-300 en twee SW-300 laagpanelen per kant. Die SW-300 zaten trouwens in hetzelfde kader als de ES-300 en waren dus exact even groot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 28 augustus 2023 Report Share Posted 28 augustus 2023 Voor de Quad ESL63 was er ook een dipool subwooferset van, ik dacht, Gradient. Heb ze beide gehad maar kon mij niet bekoren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 28 augustus 2023 Report Share Posted 28 augustus 2023 17 minutes ago, Bloom said: Magnepan verkoopt een magnetostatische sub die je kunt gebruiken bij de fullrange panelen voor meer bas. Ook Audiostatic heeft lang een stel subwooferpanelen verkocht. De SW100 en SW300 waren daar voorbeelden van. Een Audiostatic ES-900 bestond bijvoorbeeld uit één fullrange ES-300 en twee SW-300 laagpanelen per kant. Die SW-300 zaten trouwens in hetzelfde kader als de ES-300 en waren dus exact even groot. Een magnetostatische sub zou kunnen werken, mits de afstand op de mm klopt. Audiostatic en Quad heb ik bede met subwoofers kunnen beluisteren, maar juist in het laag ging dat fout. Mijn mening is, dan maar minder diep laag, maar laag wat klopt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 28 augustus 2023 Report Share Posted 28 augustus 2023 Ik vermoed dat het met vervorming heeft te maken. Een dipool heeft een veel lagere vervorming dan een gekiste bas speaker. vooral de manier hoe deze laag gaat, een kleiner oppervlakte en een grotere uitslag zal de aansluiting niet echt goed laten zijn. Frappant is wel dat Bloom juist geen gekaste woofers gebruikt maar een korf. dat zou er in elk geval voor moeten zorgen dat de kastkleuring afwezig is maar blijkbaar toch nog niet goed aansluit. mogelijk zouden deze eens in een paneel geplaatst kunnen worden zo dat ze een groot oppervlakte vormen. dat zou wel eens kunnen schelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 28 augustus 2023 Report Share Posted 28 augustus 2023 Ik denk dat door het enorme vermogen op de woofers, de laatsten een eigen leven gaan leiden. 1500W/woofer? Die conus weet niet waar hij het moet zoeken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 28 augustus 2023 Report Share Posted 28 augustus 2023 Die grote woofers komen gewoon veel later op gang...Je moet dan eigenlijk op de woofers een versterker hebben die al sneller is dan die op de electrostaten staan.....En dan nog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 28 augustus 2023 Author Report Share Posted 28 augustus 2023 24 minutes ago, Hans van Liempd said: Een magnetostatische sub zou kunnen werken, mits de afstand op de mm klopt. Audiostatic en Quad heb ik bede met subwoofers kunnen beluisteren, maar juist in het laag ging dat fout. Mijn mening is, dan maar minder diep laag, maar laag wat klopt. Audiostatic heeft ook hybride systemen verkocht, een elektrostaat voor hoog en midden en daaronder een conuswoofer in een basreflexkast voor het laag. Dat klonk absoluut niet goed en ik ben dan ook niet verwonderd dat het merk daarmee gestopt is. Bij die SW-modellen van Audiostatic die ik hoger vernoemde gaat het om elektrostatische subwoofers, niet om conussen. Zelf combineer ik tegenwoordig elektrostaten met open baffle (eigenlijk baffleless) conussen. Doordat die niet in een kast opgesloten zitten, klopt het qua timing véél beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 28 augustus 2023 Report Share Posted 28 augustus 2023 (edited) 1 hour ago, Hans van Liempd said: Waar het dan precies aan ligt weet ik ook niet Het volgende is niet lullig, maar serieus bedoeld, wat denk je van indoctrinatie sinds de jaren '70 dat het niet kan? Een ander aspect is dat als we over een sub praten de meeste subs voor home theatre ontwikkeld zijn en een heel ander doel hebben, het effect kanaal. Dus die werken zeker niet. De andere sub is ter ondersteuning van 'monitoren' met te kleine laagweergevers. Er is een heel ander type subs dat je zelden ziet, zeer grote laagweergever met een lichte conus met een minimale X-max (uitslag) en een hoog tot zeer hoog rendement Fostex 78cm, GOTO, oude JBL's of Altecs . Vergelijk, de voorgenoemde HT-sub-woofer moet 26mm of meer heen en weer kunnen (spec van m'n sub) Die hele grote dingen gaan ook niet laag, vergelijk 30Hz met potentieel 11Hz van mijn sub. Zo'n hoogrendement sub heeft een heel ander in- en uitslingergedrag en een heel andere vervorming dan de HT sub. Veel schoner. Dan is er de afstemming van de sub, wat je nodig hebt is een lage Qt om de gebruikelijke "room gain" bult te voorkomen. Een lage Qt in een kast betekend een zeer grote kast. Ik zou op een Qt van iets onder de 0.3 mikken. Of, inderdaad kastloos. De hoge Qt van vele commerciële subs is een probleem, die dingen zijn niet plaatsbaar zonder de ruimte extra stevig aan te stoten. BR's zijn helemaal uit den boze. Edited 28 augustus 2023 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 28 augustus 2023 Report Share Posted 28 augustus 2023 1 hour ago, Seed7 said: 30Hz == 30 Hz, om het even welke speaker. Het impulsgedrag is anders, ja, maar weetje, dat heb je toch al met het wisselfilter om zeep geholpen. Een filter beperkt bandbreedte en dus impuls gedrag. Dus waar luister je naar? Ook de vervorming is anders. Dat is die ook tussen een aluminium laag conus, een papieren middentoner en een zijden dome-tweeter, maar daar moppert men niet over. Ten slotte, je vergelijkt een elektrostaat met een subwoofer, maar niet een "sub-elektrostaat" met een subwoofer. Een conus twee-weg klinkt ook anders als je die hoog doorlaat filtert en er een subwoofer aan toe voegt. Ik ben helaas a-technisch en zal best een paar verkeerde termen gebruiken, maar ik hoor het altijd als de klank van de instrumenten niet klopt. Gelukkig hoeft er bij mijn Magnepan's geen subwoofer bij. Het zou wel mogen, maar om de totaalklank te gaan verpesten voor wat laag, is doodzonde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 28 augustus 2023 Report Share Posted 28 augustus 2023 1 hour ago, Hans van Liempd said: Waar het dan precies aan ligt weet ik ook niet, maar ik heb nog maar heel zelden een goede integratie van sub's gehoord. En bij vliezen al helemaal nooit. Het is al zo vaak geprobeerd, maar voor zo ver als ik weet, heeft geen enkele (breedband)vliezenfabrikant een losse sub in het leverpakket. Magnepan heeft nu het laag-gedeelte van de 3.7 los te koop. Maar dan moet ik eerst een stuk aanbouwen. Joppe Peelen bouwt ook zeer fraaie panelen. Eerst maar eens wat overcomplete apparatuur zien te verkopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 28 augustus 2023 Report Share Posted 28 augustus 2023 1 hour ago, Bloom said: Magnepan verkoopt een magnetostatische sub die je kunt gebruiken bij de fullrange panelen voor meer bas. Ook Audiostatic heeft lang een stel subwooferpanelen verkocht. De SW100 en SW300 waren daar voorbeelden van. Een Audiostatic ES-900 bestond bijvoorbeeld uit één fullrange ES-300 en twee SW-300 laagpanelen per kant. Die SW-300 zaten trouwens in hetzelfde kader als de ES-300 en waren dus exact even groot. Magnepan heeft ook een systeem met aan elke kant 3 deuren. Leuk voor in een zaal. Over de prijzen zullen we het maar niet hebben. Audiostatic en SoloSound ken ik nog van vroeger. Bij het woord Apogee begin ik nog steeds te kwijlen. Maar het begint teveel mijn topic te worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 28 augustus 2023 Report Share Posted 28 augustus 2023 33 minutes ago, kappa7 said: Ik vermoed dat het met vervorming heeft te maken. Een dipool heeft een veel lagere vervorming dan een gekiste bas speaker. vooral de manier hoe deze laag gaat, een kleiner oppervlakte en een grotere uitslag zal de aansluiting niet echt goed laten zijn. Frappant is wel dat Bloom juist geen gekaste woofers gebruikt maar een korf. dat zou er in elk geval voor moeten zorgen dat de kastkleuring afwezig is maar blijkbaar toch nog niet goed aansluit. mogelijk zouden deze eens in een paneel geplaatst kunnen worden zo dat ze een groot oppervlakte vormen. dat zou wel eens kunnen schelen. George, heb jij wel eens bas-panelen van Joppe gehoord? Of ga jij toch voor je 1.7i? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 28 augustus 2023 Report Share Posted 28 augustus 2023 15 minutes ago, Seed7 said: Het volgende is niet lullig, maar serieus bedoeld, wat denk je van indoctrinatie sinds de jaren '70 dat het niet kan? Een ander aspect is dat als we over een sub praten de meeste subs voor home theatre ontwikkeld zijn en een heel ander doel hebben, het effect kanaal. Dus die werken zeker niet. De andere sub is ter ondersteuning van 'monitoren' met te kleine laagweergevers. Ik ben vaak met sub's aan het donderen geweest en van goedkope tot heel dure subs gehoord. In sets die zogenaamd perfect zijn ingeregeld. En wanneer ik dan vraag, zet het ding eens uit, kijken ze me verwonderd aan wanneer ik het dan beter vind klinken. Maar heel vaak gaan ze nog eens beter luisteren en verdwijnt de sub, of wordt alleen voor films gebruikt. En met vliezen is dat nog veel lastiger. Ik vind vliezen prachtig klinken (al hebben ze ook wat nadelen). Maar met subs heb ik nog niet gehoord dat er meer muziek uit kwam. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 28 augustus 2023 Report Share Posted 28 augustus 2023 20 minutes ago, Bloom said: Audiostatic heeft ook hybride systemen verkocht, een elektrostaat voor hoog en midden en daaronder een conuswoofer in een basreflexkast voor het laag. Dat klonk absoluut niet goed en ik ben dan ook niet verwonderd dat het merk daarmee gestopt is. Bij die SW-modellen van Audiostatic die ik hoger vernoemde gaat het om elektrostatische subwoofers, niet om conussen. Zelf combineer ik tegenwoordig elektrostaten met open baffle (eigenlijk baffleless) conussen. Doordat die niet in een kast opgesloten zitten, klopt het qua timing véél beter. Heb je DSP? Volgens mij gebruikt D-Audio dat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 28 augustus 2023 Author Report Share Posted 28 augustus 2023 Yep. Mijn voorversterker heeft Audyssey Pro aan boord en dat heb ik er inderdaad op losgelaten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 28 augustus 2023 Report Share Posted 28 augustus 2023 Het is een topic over Purify versterkers. Die gebruikt Bloom en die beweert weer, dat iedereen het prachtig vind klinken. Dan worden de woofers er bij gehaald en het ontspoort. De Purifys klinken werkelijk erg goed, maar dan moet zoals altijd alles heel goed kloppen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 28 augustus 2023 Report Share Posted 28 augustus 2023 14 minutes ago, Jongensdroom said: George, heb jij wel eens bas-panelen van Joppe gehoord? Of ga jij toch voor je 1.7i? Ja heb ik wel een aantal keer beluisterd. Dat is gewoon goed vergelijkbaar met wat mijn huidige 1.5 laat horen. Drukkend laag gaan die nooit weergeven maar vind ik vaak niet prettig om naar te luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 28 augustus 2023 Report Share Posted 28 augustus 2023 (edited) 1 hour ago, kappa7 said: Frappant is wel dat Bloom juist geen gekaste woofers gebruikt maar een korf. dat zou er in elk geval voor moeten zorgen dat de kastkleuring afwezig is maar blijkbaar toch nog niet goed aansluit. mogelijk zouden deze eens in een paneel geplaatst kunnen worden zo dat ze een groot oppervlakte vormen. dat zou wel eens kunnen schelen. Grappig: in het verleden heeft Cock aan Bloom aangeboden om (geheel gratis!) 72 woofers te leveren die ook in de Sonore Statements werden gebruikt. Wanneer hij dan 3 rijen van 12 stuks in een speakerfront plaatst, komt dat qua oppervlakte ongeveer overeen met dat van zijn Audiostatic's. En het laag is dan, gelet op puls en snelheid, veel beter dan de woofer-korf die hij nu heeft en met minder vervorming. Maar ja, nooit gereageerd op dit aanbod. Edited 28 augustus 2023 by Ove Rickland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 28 augustus 2023 Report Share Posted 28 augustus 2023 Ik weet dat nog denk ik..Waren dat niet die Monacors waarvan er niet 1 het zelfde mete? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 augustus 2023 Report Share Posted 28 augustus 2023 4 hours ago, Hans van Liempd said: Maar audiofielen hebben altijd wat te zeiken. En voor mij is een juiste weergave van laag erg belangrijk. Wat is juist? @Bloom had toen ik er was, m.i. zijn subś nauwelijks hoorbaar aanstaan. Ik vond het erg mooi. Net als grote Magenepans en andere electrostaten die ik gehoord heb. Bij Sander kwam er ook laag uit. Ik kan hier helaas dergelijke grote systemen niet kwijt. Alleen al vanwege de zon. Ik hou zelf, soms van afgrond laag dat lekker in je buik beukt. Vette house en trance muziek. Maar wel "strak"laag Verder heb ik niks te zeiken, de meeste waar ik geweest ben, hebben hun zaakjes wel voor elkaar. Meestal met spullen die niet mijn 1e keus zouden zijn maar toch verrassend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 28 augustus 2023 Author Report Share Posted 28 augustus 2023 Dat bezoek was nog toen ik nog met SVSound PC-Ultra13 speelde, crossover op 80 Hz met de grote elektrostaten (die met zwart luidsprekerdoek), ook die Marantz Audyssey met meting eroverheen en spelen maar. In 2021 heb ik de sub buitengegooid en vervangen door twee baffleloze wooferkorven die met een crossover op 200 Hz werken en ook afregeld zijn door zowel een externe digitale crossover als die Audyssey. De bedoeling was meer druk en autoriteit te krijgen in het laag bij dingen zoals percussie, drums en contrabas of basgitaren. Dat is prima gelukt wat mij betreft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 28 augustus 2023 Report Share Posted 28 augustus 2023 50 minutes ago, Ove Rickland said: Grappig: in het verleden heeft Cock aan Bloom aangeboden om (geheel gratis!) 72 woofers te leveren die ook in de Sonore Statements werden gebruikt. Wanneer hij dan 3 rijen van 12 stuks in een speakerfront plaatst, komt dat qua oppervlakte ongeveer overeen met dat van zijn Audiostatic's. En het laag is dan, gelet op puls en snelheid, veel beter dan de woofer-korf die hij nu heeft en met minder vervorming. Maar ja, nooit gereageerd op dit aanbod. Dat zou nog wel eens goed kunnen werken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts