Jump to content

Wil goes analog.

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

14 minutes ago, carl said:

Als dit niet gezegd is bij verkoop, neigt dit naar oplichting Wil. 

Het element is mij als zijnde nieuw verkocht. Alles zag er ook als nieuw uit.

Het leek zo vertrouwd dat ik geen rekening gevraagd heb en contant betaalde. Voor ik zoiets doe, moet ik haast overtuigd zijn van de eerlijkheid.

Op dit moment wacht ik op hulp uit de professionele hoek.

Wat vervelend voor je, Wil.
Als je Frog element als 'nieuw' is verkocht en er blijkt uit het serienummer dat betreffende element 4 jaar oud is, dan is dat niet nieuw.  Als mij dat zou overkomen, zou ik met  de verkoper contact opnemen en uitleggen wat je hebt achterhaalt aan informatie over het betreffende element (o.a. 4 jr oud). Als de verkoper schuldbewust is dan zal het vast iest doen om je tegemoet te komen in zijnde een korting op je aankoopbedrag of hij neemt het element gewoon terug en geeft jou je geld terug. Doet de verkoper niets eraan of reageert uberhaupt niet op je, altijd melden bij marktplaats. Niet dat dat laatste je veel zal helpen, maar het is wel gemeld en bij meerdere meldingen over een verkoper, dan doet marktplaats daar wel wat en blokkeert dan de verkoper en ip adres enz.

4 minutes ago, audiofreak said:

Wat vervelend voor je, Wil.
Als je Frog element als 'nieuw' is verkocht en er blijkt uit het serienummer dat betreffende element 4 jaar oud is, dan is dat niet nieuw.  Als mij dat zou overkomen, zou ik met  de verkoper contact opnemen en uitleggen wat je hebt achterhaalt aan informatie over het betreffende element (o.a. 4 jr oud). Als de verkoper schuldbewust is dan zal het vast iest doen om je tegemoet te komen in zijnde een korting op je aankoopbedrag of hij neemt het element gewoon terug en geeft jou je geld terug. Doet de verkoper niets eraan of reageert uberhaupt niet op je, altijd melden bij marktplaats. Niet dat dat laatste je veel zal helpen, maar het is wel gemeld en bij meerdere meldingen over een verkoper, dan doet marktplaats daar wel wat en blokkeert dan de verkoper en ip adres enz.

Zeer bedankt voor je medeleven. Ik ben er mee bezig. Zodra ik meer weet, meld ik het hier.

On 10-2-2023 at 14:02, Jongensdroom said:

Zeer bedankt voor je medeleven. Ik ben er mee bezig. Zodra ik meer weet, meld ik het hier.

Ik weet nog steeds niet wat ik gekocht heb. Een nieuw element uit 2018? 

Samen met een paar mensen die "dicht bij het vuur" zitten, heb ik de waarheid proberen te achterhalen.

De verkoper (van Marktplaats) blijft volhouden dat het een nieuwe is. Het element lijkt ook nieuw, maar 

uit welke hoge hoed is het getoverd na 4 jaar? De verkoper wil geen nieuwe leveren uit 2023. Wel wil hij mijn 

element terugnemen voor een tweedehands prijs.

Heb je geen zin in dit soort gedoe, ga dan naar een dealer en betaal het dubbele.

Voor mij zou dat een paar jaar doorsparen betekenen.

Ik kom regelmatig "aanbiedingen" tegen van mensen die zeggen nieuwe elementen te kunnen leveren voor prijzen ver onder de adviesprijs. Dat is wellicht prettig voor een koper, maar niet fijn voor distributie/winkel. Zelf snap ik ook niet dat je dit als fabrikant wil, of lever je graag nog wat extra buiten je distributie? Wellicht is hier sprake van een eerder geproduceerd element wat de fabrikant niet meer kon leveren aan de handel, en dus via een relatie "wegzet" op Marktplaats of vergelijkbare site. Het kan dus verder prima een nieuw element zijn, alleen is de productiedatum vier jaar geleden. Vergelijk een beetje met een auto die al op kenteken is gezet maar wel uit de showroom komt. Ook die is vaak wat goedkoper. 

4 minutes ago, pjotr27 said:

Ik kom regelmatig "aanbiedingen" tegen van mensen die zeggen nieuwe elementen te kunnen leveren voor prijzen ver onder de adviesprijs.

Zoals ik al schreef, het is soms een schimmig gebeuren.

Onduidelijkheid over de herkomst. Ineens geen garantie op een element dat bij een officiële dealer is gekocht. Producten zonder serienummer. Producten met een speciaal afwijkend serienummer. Grote fabrikanten die oogluikend een grijs circuit toestaan. Kleine fabrikanten die via meerdere kanalen maar ook zelf rechtstreeks leveren. Importeurs die ook rechtstreeks leveren. Vage 'marktplaatshandelaren' met heel duur spul met idioot hoge kortingen. NOS, inderdaad, waar vandaan dan?

Ik ben in ieder geval niet vrolijker geworden van het hele gedoe.

Wie zit hier ernstig te rommelen (en niet te vergeten zwart). Ik heb geen rekening gehad en moest contant betalen.

De man presenteerde zich als boezemvriend van VanDenHul. Ik zou hem mijn jongste dochter nog toevertrouwen.

Tot dit moment heb ik de verkoper de gelegenheid geboden, om mij een nieuw element uit 2023 te leveren voor de

betaalde 1275 euro. Echter geen reactie meer op gehad. Dus, mijn onderzoek gaat verder.

2 minutes ago, Groovy said:

Heel vervelend Wil.
Hopenlijk komt het goed.

Ik geloof nooit dat dit wordt opgelost. De verkoper zal echt niet bereid zijn het om te wisselen. En bij een privé-privé transactie heb je weinig om op terug te vallen. Aan de andere kant, Wil heeft wel een mooi element voor een leuke prijs. Ja, het is vier jaar geleden geproduceerd, maar hoe vervelend is dat? Ik koop ook weleens een overjarig model van iets, mits de prijs me aanstaat.

11 minutes ago, pjotr27 said:

Ik geloof nooit dat dit wordt opgelost. De verkoper zal echt niet bereid zijn het om te wisselen. En bij een privé-privé transactie heb je weinig om op terug te vallen. Aan de andere kant, Wil heeft wel een mooi element voor een leuke prijs. Ja, het is vier jaar geleden geproduceerd, maar hoe vervelend is dat? Ik koop ook weleens een overjarig model van iets, mits de prijs me aanstaat.

Ik denk dat je daar de crux hebt, als je zuiver naar de feiten kijkt lijkt het er op dat je voor een scherpe prijs een oud, maar ongebruikt element hebt gekocht. Wanneer je had verwacht voor een fractie van de prijs een splinternieuw element te kunnen kopen, dan weet je eigenlijk bij voorbaat al dat er ergens iets niet klopt. Wanneer iets te mooi klinkt om waar te zijn…

Je geeft echter ook aan dat het verder prima klinkt, dus eigenlijk heb je welbeschouwd een prima deal gemaakt. 

Edited by Duclaasie

Proberen kan altijd,tenslotte kun jer in berusten als het toch niet lukt.
Ik heb nog nooit een voor mij dan prijzig element gekocht op MP.
Ik kocht ze vertrouwd van kennissen of forumgenoten die ik al meerdere keren ontmoet had.
Allemaal tweedehands,nooit spijt van gehad.

11 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

Als je heel ongelukkig bent neem ik the Frog van je over voor je aankoopprijs 😀

Dat is een mooi aanbod, maar ik ben gelukkig niet heel erg ongelukkig 😁.

Mijn gezellige inbouwer uit Roermond heeft aan de metingen gezien, dat het wel een nieuwe moet zijn.

IK wil met name iedereen hier waarschuwen voor vage praktijken via internet.

Al met al blijft het wel een beetje vaag verhaal. Element is 4 jaar 'oud' en volgens verkoper is het 'nieuw'. Als iets 4 jaar oud is lijkt het mij niet als iets wat nieuw is. In die zin mag je het nooit verkopen als zijnde 'nieuw'. In mijn optiek en beleving zou beter zijn geweest als de verkoper gezegd zou hebben dat het element 4 jaar geleden is aangekocht, maar ongebruikt is al die 4 jaar. Dan schep je mijn inziens geen verwarring bij de koper. Immers, de koper weet dan het een 4 jarig element is, maar zijnde als zo goed als nieuw (z.g.a.n.). Dan kan de koper rekening mee houden bij de (voor)inspectie van naald en cantilever e.d. 

Bij het kopen van 2e hands elementen op het internet zou ik helemaal goed op mijn tellen passen en niet zomaar iets klakkeloos aannemen als je de verkopende partij niet kent. Gelukkig heb ik het zelf nooit bij de hand gehad. Maar ik kan heel goed begrijpen en invoelen hoe het voor Jongensdroom moet zijn. Om na een langere analoge droge periode weer  opnieuw beginnen met de opbouw van een nieuw analoge weergave. En dan gelijk bij de eerste beste aankoop het gevoel krijgen dat je een zak in de kat hebt gekocht en tot de bodem wilt uitzoeken hoe de vork in de steel steekt. En ook al is Jongensdroom niet geheel ongelukkig met zijn VDH Frog element is het toch vervelend om zo opnieuw te moeten starten. In die zin voel ik wel met Jongensdroom mee.

Mijn eigen beslommering omtrent de koop van een (2e hands) element:
Mijn Phasemation PP-200 element is ook 2e hands gekocht en was (zeg maar) net ingespeeld met weinig draaiuren op de teller. Gekocht bij een (bevriende) verkoper die ik goed ken en volledig vertrouw en in het verleden al veel vaker 2e hands bij heb gekocht. In het begin had ik ook (spoor) problemen bij mijn Phasemation element en na een halve lp kant kon ik er een enorme stofwolk onderuit halen. In het begin vond ik dat niet zo erg, maar al vrij snel begon ik mij daar erg aan te storen aan die stofwolken.  Nadat ik de verkoper hierover had ingelicht en in goed overleg met de verkoper mocht ik mijn Pasemation element teruggeven en kon ik zonder verdere vragen en problemen een ander element (VDH element) krijgen. Toch heb ik dat niet gedaan en ben vervolgens met hulp van Kappa 7 opnieuw mijn Phasemation element gaan instellen. En wij kwamen er al snel achter dat er iets mis was het de Jelco toonarm. De armbuis was losgeschoten uit het punt waar de toonarm draait. Nadat de toonarm weer goed stevig was vastgezet (schroefje was los) en de toonarm en element opnieuw goed was afgesteld was het zogenaamde 'spoorprobleem' opgelost.
En nu geniet ik en ben ik blij dat ik het Phasemation element heb behouden. En gelukkig had ik een verkoper die met mij meedacht en het probleem ook wilde oplossen en met een goed alternatief kwam. Zo kan het dus ook.

Wat betreft elk Van de Hul element weten we nu ook waar we op moeten letten (serienummer) en dat je die betreffende noodzakelijk info over de ouderdom van het element en uit welk land e.d. je deze informatie kan halen bij de importeur Music 2. Dat is een belangrijk "weetje" !!

Verder veel luister plezier met je Frog element, Jongensdroom.

57 minutes ago, audiofreak said:

Al met al blijft het wel een beetje vaag verhaal. Element is 4 jaar 'oud' en volgens verkoper is het 'nieuw'. Als iets 4 jaar oud is lijkt het mij niet als iets wat nieuw is. In die zin mag je het nooit verkopen als zijnde 'nieuw'. In mijn optiek en beleving zou beter zijn geweest als de verkoper gezegd zou hebben dat het element 4 jaar geleden is aangekocht, maar ongebruikt is al die 4 jaar. Dan schep je mijn inziens geen verwarring bij de koper. Immers, de koper weet dan het een 4 jarig element is, maar zijnde als zo goed als nieuw (z.g.a.n.). Dan kan de koper rekening mee houden bij de (voor)inspectie van naald en cantilever e.d. 

Bij het kopen van 2e hands elementen op het internet zou ik helemaal goed op mijn tellen passen en niet zomaar iets klakkeloos aannemen als je de verkopende partij niet kent. Gelukkig heb ik het zelf nooit bij de hand gehad. Maar ik kan heel goed begrijpen en invoelen hoe het voor Jongensdroom moet zijn. Om na een langere analoge droge periode weer  opnieuw beginnen met de opbouw van een nieuw analoge weergave. En dan gelijk bij de eerste beste aankoop het gevoel krijgen dat je een zak in de kat hebt gekocht en tot de bodem wilt uitzoeken hoe de vork in de steel steekt. En ook al is Jongensdroom niet geheel ongelukkig met zijn VDH Frog element is het toch vervelend om zo opnieuw te moeten starten. In die zin voel ik wel met Jongensdroom mee.

Mijn eigen beslommering omtrent de koop van een (2e hands) element:
Mijn Phasemation PP-200 element is ook 2e hands gekocht en was (zeg maar) net ingespeeld met weinig draaiuren op de teller. Gekocht bij een (bevriende) verkoper die ik goed ken en volledig vertrouw en in het verleden al veel vaker 2e hands bij heb gekocht. In het begin had ik ook (spoor) problemen bij mijn Phasemation element en na een halve lp kant kon ik er een enorme stofwolk onderuit halen. In het begin vond ik dat niet zo erg, maar al vrij snel begon ik mij daar erg aan te storen aan die stofwolken.  Nadat ik de verkoper hierover had ingelicht en in goed overleg met de verkoper mocht ik mijn Pasemation element teruggeven en kon ik zonder verdere vragen en problemen een ander element (VDH element) krijgen. Toch heb ik dat niet gedaan en ben vervolgens met hulp van Kappa 7 opnieuw mijn Phasemation element gaan instellen. En wij kwamen er al snel achter dat er iets mis was het de Jelco toonarm. De armbuis was losgeschoten uit het punt waar de toonarm draait. Nadat de toonarm weer goed stevig was vastgezet (schroefje was los) en de toonarm en element opnieuw goed was afgesteld was het zogenaamde 'spoorprobleem' opgelost.
En nu geniet ik en ben ik blij dat ik het Phasemation element heb behouden. En gelukkig had ik een verkoper die met mij meedacht en het probleem ook wilde oplossen en met een goed alternatief kwam. Zo kan het dus ook.

Wat betreft elk Van de Hul element weten we nu ook waar we op moeten letten (serienummer) en dat je die betreffende noodzakelijk info over de ouderdom van het element en uit welk land e.d. je deze informatie kan halen bij de importeur Music 2. Dat is een belangrijk "weetje" !!

Verder veel luister plezier met je Frog element, Jongensdroom.

Bedankt voor je ondersteunende bericht.

Achteraf gezien lijkt het geen ramp. Maar het is onwerkelijk als je een verkoper 100% vertrouwt. Dusdanig dat je niet perse' een rekening hoeft, contant afrekent, het element niet eens hoeft te beluisteren en dan blijkt er niets niet te kloppen. Ik heb zelf jarenlang in de muziekinstrumenten-handel gezeten en 

NOOIT iets dergelijks gedaan. Integendeel zelfs.

Handelen zonder rekening is voor een professionele verkoper geheel not-done. Daar zitten aardig wat risico's aan. Overal zal wel eens wat gerommeld worden, maar laat dan de klant niet de dupe worden.

Tot slot ben ik benieuwd naar de reactie van Firma VandenHul. Is de verkoper echt een boezemvriend van AaltJouk? Weet VDH iets van dit soort praktijken?

Ik zou niet erg blij zijn met negatieve reclame over mijn merk op internet. Houd de een de ander de hand boven het hoofd? Het zou zomaar kunnen.

Ik heb nog steeds de stille hoop dat betrokkene(n) het op hun fatsoen nemen en voor een nette oplossing zorgen. De toekomst zal het leren.

Nogmaals de boodschap aan alle lezers: Wees op uw hoede.

Maar stel, dat dit of deze elementen uit een winkelvoorraad komen. Een winkel die gestopt is, failliet is, of een draaitafelbouwer die zijn overtollige voorraad heeft verkocht. Dan is het element 4 jaar geleden geproduceerd, maar nog nooit gebruikt. Het enige wat er dan wat verouderd kan zijn, is het rubber. Maar van van den Hul elementen weten we, dat ze jarenlang zonder problemen blijven spelen. En zelfs dat rubbertje is te vervangen.

Prima koop volgens mij.

1 hour ago, Jongensdroom said:

"Mijn" verkoper adverteert nu in Duitsland, met een nieuwe Frog Gold voor 1575 euro. 

Die handelt al lang in van den Hul elementen op MP, op audiomarkt.de en dus ook op ebay kleinanzeige. Hoe zijn relatie tot van den hul is, kan ik niet zeggen. Maar Van den Hul en Marco zullen hem best kennen, aangezien hij reeds langer in o.a. Van den Hul elementen handelt. Het betreft echter geen officieel verkooppunt.

Wanneer echter een nieuw hifi-product 50% goedkoper aangeboden wordt via een inofficieel verkooppunt, moet je als koper natuurlijk wel kritisch zijn. NOS is ook enigzins nieuw danwel op zijn minst ongebruikt. Blijft lastig zeker wanneer iets technisch/ optisch onveranderd een paar jaren in productie is.

Neem mijn Marantz ND8006 uit 2019 (adviesprijs toen €1299, nu €1599 en voor zover ik weet technisch onveranderd) stond toendertijd in de hifizaak te koop voor €1199 en de verkoper deed er zonder veel verhandelingen mijnzijds en zonder te morren nog eens €200 (dus €999)

Dus bij een eventuele partij-inkoop toendertijd kunnen die apparaten natuurlijk tegenwoordig met een dikke winst een stuk onder de huidige verkoopprijs verkocht. Puur hypothetisch natuurlijk (want de meeste verkopers zullen ze slechts minimaal op voorraad hebben dan wel zelf nog moeten bestellen) en misschien ook wel appels met peren vergelijken, maar toch. 

Dus met een 4 jaar oude NOS snap ik jouw nare bijsmaak, maar ben ik het ook met Hans eens. Mits hij "technisch nog nieuw" is.

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Maar stel, dat dit of deze elementen uit een winkelvoorraad komen. Een winkel die gestopt is, failliet is, of een draaitafelbouwer die zijn overtollige voorraad heeft verkocht. Dan is het element 4 jaar geleden geproduceerd, maar nog nooit gebruikt. Het enige wat er dan wat verouderd kan zijn, is het rubber. Maar van van den Hul elementen weten we, dat ze jarenlang zonder problemen blijven spelen. En zelfs dat rubbertje is te vervangen.

Prima koop volgens mij.

Ik denk niet dat dit soort elementen in grote aantallen wordt geproduceerd. De kans dat het uit een winkelvoorraad komt is erg klein, deze verkoper handelt al langere tijd in diverse VDH elementen. Het zouden "afgekeurde" elementen kunnen zijn die de test aan het einde van een productie niet halen. En dan vervolgens door de fabrikant ergens worden aangeboden. Ik kan me ook voorstellen dat een importeur zich daar niet aan wil branden. Een andere reden zou kunnen zijn dat een fabrikant meer wil verkopen en zelf zo zijn distributienetwerk ondermijnt. Maar het laatste lijkt me wel heel vreemd. Het voorbeeld van de Marantz hierboven kan ik plaatsen, dat is een eenmalige verkoop van een "winkeldochter". Daar wil je soms graag van af als winkelier, vooral als er weinig vraag naar is. 

Nog even ter aanvulling: het probleem tegenwoordig is dat sommige "premium-merken" aan parallelle verkoop doen. Enerzijds via speciaalzaken (iets duurder, maar wel betere service) en anderzijds via doorverkopers/ dozenschuivers (goedkoper, maar wel minder service) Het is maar net waar je als consument op dat moment voor kiest. Zonder waardeoordeel overigens, want de zeldzame keren dat ik nieuwe, audiogerelateerde spullen aangeschaft heb, heb ik me van beiden officiële kanalen en ook 1 keer inofficieel via MP bediend. En allemaal goed uitgepakt.  

2 minutes ago, pjotr27 said:

Ik denk niet dat dit soort elementen in grote aantallen wordt geproduceerd. De kans dat het uit een winkelvoorraad komt is erg klein, deze verkoper handelt al langere tijd in diverse VDH elementen. Het zouden "afgekeurde" elementen kunnen zijn die de test aan het einde van een productie niet halen. En dan vervolgens door de fabrikant ergens worden aangeboden. Ik kan me ook voorstellen dat een importeur zich daar niet aan wil branden. Een andere reden zou kunnen zijn dat een fabrikant meer wil verkopen en zelf zo zijn distributienetwerk ondermijnt. Maar het laatste lijkt me wel heel vreemd. Het voorbeeld van de Marantz hierboven kan ik plaatsen, dat is een eenmalige verkoop van een "winkeldochter". Daar wil je soms graag van af als winkelier, vooral als er weinig vraag naar is. 

Nee. Was geen winkeldochter. Moest nog besteld worden en geleverd in een verzegelde, ongeopende verpakking. Bij een officieel Marantzverkooppunt.