Jump to content

Zelfbouw Low Power Streamer met lineaire voeding.

WanFie
 Share

Recommended Posts

Elders op dit forum is te lezen hoe ik me bezig hield met het bouwen van een streamer en de daarbij behorende lineaire voeding.

Nu het ding klaar is wil ik hier een overzicht plaatsen.

De streamer bestaat uit een mini ATX moederbord in een Array eindversterkerkast gebouwd. Dit is een AsRock J5005 bord voorzien van een Intel Pentium Silver J5005 processor. Dit bord heb ik gekozen vanwege het lage energieverbruik en toch behoorlijke prestaties. Deze proc. is ondertussen vervangen door een J5040 die nog weer wat sneller is en op (op het oog) hetzelfde moederbord wordt geplaatst. De geluidskaart is een wat oudere Pink Faun i2s Bridge. Als besturingssysteem ben ik uitgekomen op Windows 11 en als player, TuneBrowser. Win 11 is van een hoop onnodige services ontdaan. De i2s Bridge speelt via een standaard Wasapi driver.  De kast is een Array kast waarbij ik de slijptol in de achterkant heb gezet en een nieuwe achterplaat van aluminium heb gemaakt. Er is nog veel meer over te vertellen, maar dan wordt het wel een erg lang verhaal.

Ondertussen ziet de streamer er zo uit:

7096f610-8773-40e0-a1ad-0ad7aee5e0de.jpg

Op de ATX stekker van het moederbord en de Sata aansluiting van de SSD is een deel van de lineaire voeding te zien. Dit zijn de buffers die gebruikt worden om de buffering zo dicht mogelijk bij het afnamepunt te krijgen. Deze zijn dus gescheiden voor de 3,3V 5V en 12V. Er hoort een ander kastje bij dat middels kabels op de streamer wordt aangesloten. Dit is de rest van de lineaire voeding.

Deze ziet er zo uit:

1k0.jpg

Vooraan de 58 W trafo daar in het midden achter de gelijkrichter en afvlakking en dan de drie andere printjes voor de verschillende voedingen. Deze lineaire voeding is specifiek voor deze streamer ontworpen.

De software, via een tip op het Audiophile Style Forum kwam ik op het spoor van TuneBrowser. Deze had in het begin wat startprobleempjes, maar die zijn door de ontwikkelaar (De Japanse Mijnheer Tiki) zeer snel via zijn forum opgelost. Maar dit klinkt dus echt veel beter en ruimtelijker dan alle software die ik eerder probeerde. En dat was heel veel. Van Roon tot Audiophile UPnP Renderer en vrijwel alles wat daar tussen zit. Ook met Linux en daarbij behorende softwarepakketten. Super... én voor mijn streamer niet onbelangrijk, met een heel lage processorbelasting.

En dan het belangrijkste... Hoe klinkt dat nou. Nou ehhh... zo goed, dat ik al weer enkele weken met verbazing zit te luisteren wat dit doet. Extreem ruimtelijk, extreem natuurlijk en extreem doorzichtig. Ik heb al heel veel streamers gehoord, van goedkoop tot extreem duur ( > € 30.000,-) maar maar enkele konden me werkelijk bekoren. Ik kon me heel goed voorstellen dat mensen voor hun CD speler bleven kiezen. Meestal klinken streamers op alle vlakken minder. Op onze audioclub zitten ook enkele leden die heel fanatiek hun streamer bouwen. En dat gaat er ook erg extreem aan toe. Ik mocht die ook beluisteren, allemaal heel erg mooi, maar er was er maar één die me triggerde. Oww dacht ik.. streamers kunnen dus wél goed klinken. En die ene was de Taiko Extreme. Toevallig ook en van de duurste die ik hoorde. En dat dan in een set die bij elkaar ca. € 300,000,- kostte. Dat is dus duidelijk een paar bruggen te ver. Ik ben dus veel aan het lezen en proberen geslagen. Waar de meeste top streamerbouwers op in zetten, is veel computervermogen extreem dikke voedingen en specifieke software. Dat budget had ik niet, en het stroomverbruik van die dingen is ook niet meer van deze tijd. Dus gezocht naar een low power moederbord wat PCM streamen met twee vingers in de neus moet kunnen. Dus geen upsampling naar DSD, dat is volgens mij ook weer een extra stap die ik niet wil. Bovendien heeft mijn DAC alleen de mogelijkheid voor PCM. Een bijkomend voordeel was, dat mijn broer ook met streamen bezig is en erg veel ervaring met het ontwerpen en bouwen van elektronica en dan specifiek voedingen heeft. Hij wou zich wel verdiepen in de voeding. Na ongeveer een jaar wachten was die voeding klaar. Hij heeft alle printjes ontworpen en gebouwd én in de kast gebouwd. Ik heb de kast mechanisch opgebouwd. De koeling en de montage van alle componenten. De trafo is een oude Philips trafo die door Medical Systems werd toegepast.

Al met al ben ik dus superblij dat het zo goed gelukt is. In een 1 op 1 vergelijking met een fabrieks-streamer van ca. € 2500,- met twee Farad voedingen daar nog bovenop, besloot de eigenaar daarvan ook met TuneBrowser te starten en een van zijn streamers te gaan uitbouwen met deze voeding. Ik denk dat dit genoeg zegt. Ik zat bij dat vergelijk in een hoekje mee te luisteren en hoorde al erg goed dat de verschillen toch wel erg groot waren.

Mocht iemand eens willen luisteren. Stuur even een PB-tje.

Strak Hans! Zie ik dat nou goed dat de Pink Faun Bridge weer door gelust wordt naar een Molex stekker?

En waarom trek je al die draadbomen nou weer samen met al die verschillende spanningen en stromen?

Als je broer straks klaar is met de ge-etste printen ga je dan de voeding opnieuw opbouwen?

15 minutes ago, Roots said:

Strak Hans! Zie ik dat nou goed dat de Pink Faun Bridge weer door gelust wordt naar een Molex stekker?

En waarom trek je al die draadbomen nou weer samen met al die verschillende spanningen en stromen?

Als je broer straks klaar is met de ge-etste printen ga je dan de voeding opnieuw opbouwen?

Klopt. De PF wordt gevoed vanuit de spanning die ook naar het MB gaat. Die is 12V en het MB neemt nauwelijks iets op. De 5 V wordt in het regulatorkastje gesplitst en hebben ook aparte buffers. Maar er is dus maar één 5V en één 12V regulatie aanwezig. 

Omdat er gelijkstroom door die draden gaat is inductie niet van belang en kunnen ze zonder problemen gebundeld worden. 

Mijn voeding voldoet zo prima. Ik zie niet de noodzaak om de printen weer te gaan vervangen. Voor de volgende worden wel printen besteld. Maar voor het SSD buffer en de gelijkrichtprint is er nog geen printontwerp. 

De volgende voeding is voor een PC met vrijwel hetzelfde MB. De derde is voor Chris, maar hij speelt vanaf accu. Hij heeft dus geen gelijkrichtprint nodig. 

44 minutes ago, Roots said:

Maar dan had je ze ook niet hoeven te twisten...Als je dan toch al zover bent zou ik over elke string een koolstof braided hose leggen en dan drainen naar een extern punt....Gewoon omdat het kan😆

Dat twisten was meer om de draden bij elkaar te houden. In de kabeltjes naar het voedingskasten zit hetzelfde draad. Het draad en de stekkers zijn zelfs onderdeel van de voeding. Die zijn als componenten meegerekend.

44 minutes ago, Duclaasie said:

heel interessant om te volgen hoe je dit aanpakt Hans! Heel mooi opgebouwd en doordacht concept, chapeau!

Dank je. Het is alle moeite dubbel en dwars waard geweest 

10 hours ago, carl said:

Hoeveel ben je nu aan zo’n project kwijt. Even om een indruk te krijgen.

Je bedoelt waarschijnlijk tijd? In geld, lijkt me dit lastig in te schatten. Bovendien wat heb je er aan? Wil je het laten nabouwen?

Nee hoor Jack. Ik heb het echt druk genoeg. Maar voor een paar duizend euro lijkt het me ook voor anderen wel interessant. En zoals ik bij de verbouw van mijn eigen huis heb geleerd: eigen uren reken je niet.

Al naar gelang de afwerking is dit voor ettelijke honderden euri in elkaar te zetten. Ik vind het mobo nog vrij prijzig met zo'n €160 aan kosten, maar verder valt het wel mee. Pentium proc een paar tientjes, wat geheugen en een SSD erbij , idem. Kast + aansluitmateriaal zijn dan ook nog een aardige kostenpost als je een mooie kast wil.

En hoe je de voeding maakt. Je kunt een k.e.k computervoeding nemen om te beginnen voor €25 oid. De voeding die Hans gebruikt is custom made en lineair. Dat is een stuk duurder.
Met wat ritsel- en probeerwerk is dit in elkaar te zetten voor een vanafprijs van ca €300 schat ik zo.

Tja dan gaat een gebruikte mini pc al snel interessant worden. voor 250, heb je al een net compact en stil ding met een i5 van de 7e generatie waar je eigenlijk alles probleem loos op kan draaien.

Alleen ging het hier natuurlijk om de implementatie van de voeding.

Dat valt me dus eigenlijk wel mee. Ik ga zeker nog bij Hans luisteren.

Op mijn lijstje staat trouwens nog een bezoek van een vriend op 10 maart die met een Macmini speelt en door de broers gereviseerde ESL 63.  Wordt dat trouwens nog steeds gedaan ombouw van een Macmini tot streamer.

Edited by carl

19 hours ago, carl said:

Erg knap werk Hans.

Hoeveel ben je nu aan zo’n project kwijt. Even om een indruk te krijgen.

Veel tijd en wat geld voor componenten die er niet waren. Ik heb voor de trafo, stekkers, kast, koelstrippen en bekabeling gezorgd. Chris heeft de rest voor zijn rekening genomen. Hij vond dat ik dat nog te goed had, nadat ik hem een streamer had gegeven. Maar ook veel uit eigen voorraad.

Maar ik schat dat een dergelijk streamer incl. nieuwe kasten wanneer je het zelf bouwt ongeveer € 1300,- aan componenten kost. Dit is dus incl. het moederbord, geheugen, SSD, i2s kaart enz.

Edited by Hans van Liempd

7 hours ago, Sodejuu said:

Al naar gelang de afwerking is dit voor ettelijke honderden euri in elkaar te zetten. Ik vind het mobo nog vrij prijzig met zo'n €160 aan kosten, maar verder valt het wel mee. Pentium proc een paar tientjes, wat geheugen en een SSD erbij , idem. Kast + aansluitmateriaal zijn dan ook nog een aardige kostenpost als je een mooie kast wil.

En hoe je de voeding maakt. Je kunt een k.e.k computervoeding nemen om te beginnen voor €25 oid. De voeding die Hans gebruikt is custom made en lineair. Dat is een stuk duurder.
Met wat ritsel- en probeerwerk is dit in elkaar te zetten voor een vanafprijs van ca €300 schat ik zo.

Het moederbord is incl proc. Die zit er vast op. Incl. de koeling. Maar je vergeet de kasten en het i2s bordje. Die zijn tamelijk prijzig.

2 hours ago, Geerdie said:

Maar nu de hamvraag: op welk nivo schat je deze HvL streamer in?

Een Aurelic streamer?
Blusound Node?

Iets er tussenin?

Keiharde knaken dwingen een keihard vergelijk af...😆

Ik denk qua klank eerder aan een Grimm MU1. Maar niet te vergelijken. Daar zit een display op en bediening. Van de andere kant, die heeft weer een geschakelde voeding.

Gisteren hebben we mijn streamer/voeding bij een audiovriend vergeleken met zijn streamer. Dezelfde als die enige tijd geleden hier in een vergelijk stond. De verschillen leken nu kleiner maar nog steeds erg goed hoorbaar. Zijn set staat in de huiskamer waarvan de akoestiek zeker niet slecht is. Bij het draaien van You Want It Darker van Leonard Cohen werd toch wel erg duidelijk dat zijn streamer meer versmeerd en minder doorzichtig klonk. We gaan dus eenzelfde streamer bijbouwen.

We hebben dus maar gelijk de spullen voor een tweede streamer/voeding verzameld. Althans de kasten en stekkers. Ik kan aan het werk om de boel mechanisch passend te maken.