Jump to content

Zelfbouw Low Power Streamer met lineaire voeding.

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

36 minutes ago, Vinyl_Fuchs said:

Vertel, want ik ben ernstig teleurgesteld geraakt in het merk.

Dat snap ik. Maar misschien moet je je dan eens verdiepen in de producten die Philips nog steeds in Nederland maakt (Best, Drachten)

ik kan hier uren over vertellen, maar dat is te off-topic. Dus dat doe ik niet.

• 7 months later...

Ik heb nog een kleine aanvulling op de streamer gemaakt. In het topic audiofiele dag had ik een paar dagen geleden al melding gemaakt. Maar nu het al weer een tijdje goed werkt ook even hier.

Het Wifi Dongle wat achterin de streamer zit zat nogal klem tussen de andere aansluitingen. Bovendien leek me de ontvangst tussen de draden ook minder. En als laatste wou ik hem al langer voorzien van een eigen voeding i.p.v. deze uit de streamer te halen. Ik vond een USB 3 kabel met een tafelsteuntje waarop 2 USB aansluitingen zitten. Een voor data en een tweede voor het opladen van b.v. de telefoon. Die heb ik dus besteld en een klein beetje gemodificeerd. Ik het de voedingsdraad van het printje (met alleen twee USB connectors en geen elektronica) losgesoldeerd en geisoleerd aan de kant gelegd. Nu stonden de twee USB connectors op de voedingsdraad alleen met elkaar verbonden. Dan heb ik een USB kabel voorzien van een 5,5 mm stekker die in mijn 5V lineaire voeding past. In het voetje zit een magneet, dus dat blijft prima tegen mijn rek "plakken".

En het werkt prima. Of het klankmatig iets doet betwijfel ik, maar zoals een oud forumlif hier eens schreef... helpt het niet, dan geeft het moed.

Zo ziet het er nu uit:

1b95ec6c-0699-4822-afa6-5042107c617a.jpg

Aan de onderkant gaat de USB kabel er in en aan de bovenkant de USB kabel met voeding. Het aluminium kastje tegen de muur is de lineaire voeding.

Hier lopen de netwerkaansluitingen tot vlak bij de streamer/DAC, dus draadloos, dat is wel het laatste wat ik in deze omgeving zou doen.

Wel veel anderen mensen dicht in de buurt die voor drukte op de frequenties zorgen, op 2,4 en 5 G.

48 minutes ago, HansP said:

Hier lopen de netwerkaansluitingen tot vlak bij de streamer/DAC, dus draadloos, dat is wel het laatste wat ik in deze omgeving zou doen.

Wel veel anderen mensen dicht in de buurt die voor drukte op de frequenties zorgen, op 2,4 en 5 G.

Hier zitten 2 kabels tot achter de streamer. Dus ik zou hem zo op de kabel kunnen aansluiten. Om een hoop gedoe met overzettingen te vermijden, ben ik na een aantal switches en verbindingsmethodes te hebben vergeleken, op WiFi als best klinkende uitgekomen.

Er staat een kloek WiFi accespoint op ca. 2 m van het hierboven getoonde dongletje. Hier is het redelijk rustig met WiFi. maar met dergelijke korte afstanden zal het overal wel werken.

• 3 weeks later...

Ik ben bezig met het voorbereiden van de demo die we dinsdag 12 maart op de audioclub gaan geven.

Ik was eerst van plan om de streamer uit dit topic te vergelijken met de ingebouwde streamer van de Teac UD-701n. Maar eigenlijk is dat geen goed vergelijk. Dit is een totaal ander principe en laat niet horen wat voedingen en software doen. Vandaar dat ik de streamer uit de huiskamer wil gebruiken in het vergelijk. Dit is ook een Low Power PC, maar dan met geschakelde voeding (met Pico), verbonden met Toslink en als software JRiver. Draaiend op Windows 10. Zonder optimalisaties.

Waarom deze streamer..?? Omdat die het meest lijkt op wat veel mensen thuis als bron voor streamen gebruiken, een Laptop. Bovendien kan ik die makkelijk omschakelen zonder alles los te hoeven halen. De Teac gaan we zeker ook nog beluisteren.

Ik heb de huiskamerstreamer in mijn luisterkamer vergeleken met de streamer uit dit topic. En nou weet ik weer heel goed waarom ik dit allemaal gedaan heb. Ik vond de verschillen in mijn luisterkamer eigenlijk best wel groot. Maar de vraag is, hoe dit in een grote ruimte met veel mensen gaat uitpakken. Maar een leuke avond wordt het zeker...

Ik zeg in ieder geval nooit meer:  "bits zijn bits".

• 6 months later...

Nog een kort vervolg op de zelfbouwstreamer. Een audiovriend heeft eenzelfde streamer gebouwd met precies dezelfde componenten als zijn vL-streamer zoals hij die noemt. Die nieuwe streamer is gebouwd in een kast van een wat oudere Pink Faun streamer en daar is de voeding ook van gebruikt. Dat is ook een lineraire voeding met drie spanningen. Deze konden we vandaag met dezelfde software en dezelfde HDMI kabel via dezelfde i2s kaart beluisteren. Ech alles er aan gedaan om de twee exact gelijk te maken op de voeding na.

Was er klankverschil? en wie "won"? Dat was vrij makkelijk te zeggen. De vL-streamer klonk echter, natuurlijker en gedetaileerder. Ik had een dergelijk verschil niet zien aankomen. Die PF voeding is toch zeker niet de slechtste. Integendeel, daar is ook veel zorg aan besteed. 

We hebben ook nog geprobeerd om de netwerkkabel aan te vullen met een optische scheiding. Dat was geen succes. De fut leek wat uit de streamer. De optische scheiding was voorzien van een iFi stekkervoeding. Later heeft hij kennelijk nog een Farad voeding geprobeerd en dat bracht de fut weer wat omhoog. Dat verhaal zal nog wel vervolgd worden.

En misschien kunnen we de nieuwe in ontwikkeling zijnde Farad PC voeding eens lenen om te vergelijken. Die heeft veel meer vermogen en is eigenlijk voor zwaardere moederborden bedoeld, maar misschien maken onze low power bordjes het die voeding wel extra makkelijk.

Edited by Hans van Liempd

Ik weet niet of dat bij “ jullie” Helios demo ook nog aan bod kwam Hans, maar er werd bij ons gespeeld met een heel goedkoop streamertje van 400 euro. Daar was echter een klok bij gebruikt van vele duizenden euro’s. Volgens Helios was de klok van doorslaggevend belang voor de geluidskwaliteit, niet de streamer. Vond het overtuigend klinken.

Klopt, Datzelfde streamertje en die dure klok werd bij die demo ook gebruikt. Toch denk, dat dit beter had gekund. De Benchmark DAC (met die dure klok) is een prima ding, maar niet meer dan dat. 

Edited by Hans van Liempd

• 2 weeks later...

In een ander topic as er de vraag of deze voeding te koop komt. 

Dat is dus niet zo. Dit is een hobby project. Mocht je er ook een willen bouwen, dan kan dat wel. De schema's en print-layouts zijn beschikbaar. Maar zonder ervaring is bouwen niet te doen. Het is geen kant en klaar bouwpakket. Bovendien moet het moederbord en streamerkast geschikt zijn. De voeding is alleen voor low power moederborden met ATX aansluiting geschikt.

Dat weet ik Hans....De voeding laat 3 printen zien, 1 voor 12 volt, 1 voor 5 en de andere voor 3volt. Als ik nou alleen de 5volt print wil kan dat dan?

En ja ik heb veel ervaring in zelf bouwen, weliswaar al lang geleden maar toch.

De printjes zijn volgens mij hetzelfde. Ik zal met m'n broer overleggen of er nog een printje over is. En of er een lijst voor de benodigde onderdelen en/of een schema is. Maar er zijn ook nog de afvlakprint en een bufferprint nodig. De buffers zitten namelijk op een print op de ATX stekker op het moederbord. 

• 2 weeks later...

Vanmiddag op luisterbezoek geweest bij Hans, was benieuwd naar de streamer.

Broer Chris was er ook, was fijn na bijna 10 jaar weer gezellig met elkaar samen te zijn, en om over muziek en technische perikelen te spreken.

De zelfbouw streamer is in mijn beleving duidelijk de winnaar, ook de opname verschillen van eenzelfde nummer waren duidelijk te horen bij afspelen.

De opnamekwaliteit is echt belangrijk, dus blijft een mooie zoektocht.
Het totaal plaatje van stereoafbeelding , plaatsing en dynamiek is nu echt zoveel op vooruitgegaan t.o.v. 10 jaar geleden.

Hans en Chris, bedankt voor de gezelligheid!

Inderdaad, erg gezellig en ontspannen. Het was 17:00 uur voordat we het in de gaten hadden.

De verschillen die we beluisterden waren tussen de in dit topic beschreven streamer en de ingebouwde streamer van de Teac UD-701n. De laatste is dezelfde als in een Esoteric streamer wordt gebruikt. Ook geen rommel dus. 

Voor alle duidelijkheid. 2 streamers, beide gebruiken de UD-701n als DAC met dezelfde upsample instellingen. Maar "onze" streamer speelt met Tunebrowser en de Teac met de ingebouwde Teac software (van Lumin).