Jump to content

Hulp bij keuze streaming versterker

Marco_Hi-Fi
 Share

Recommended Posts

Goedenavond, ik ben Marco. Ik ben al een tijdje geregistreerd als gebruiker van dit forum, maar heb er eigenlijk nog nooit echt een posting geplaatst. Zelf ben ik een enorme audio/muziek liefhebber. Mijn set bestaat o.a. uit een Cayin A100T buizenversterker met 8x Gold Lion KT88 buizen en een AMR DP777 buizen dac i.c.m. een Bluesound Node 2i streamer met Tidal Hifi-Plus abonnement. De Cayin versterker gebruik ik als eindversterker (pre-in),

de volumeregeling loopt via de AMR dac. Ik ben zeer tevreden over de geluidskwaliteit, maar voor dagelijks gebruik, en om de buizen te sparen, ben ik me aan het oriënteren op een losse streaming-versterker om (internet)radio en Tidal als achtergrondmuziek te beluisteren. Mijn oog was gevallen op de Hifi-Rose RS520 vanwege de goede reviews en het ontzettend mooie touch-display. Verder heeft dit model ook een digitale coax uitgang, waardoor ik dit apparaat ook als bron voor mijn buizen dac kan gebruiken op de Cayin versterker. Verder lijkt me de NAD M33 of M22 i.c.m. de M12 ook een mooie optie. Heeft er iemand op dit forum ervaring met deze apparaten, of eventueel een andere goede optie?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Gr. Marco

Edited by Marco_Hi-Fi

Welkom! Fraaie componenten heb je staan. Mijn advies zou zijn om aan de hand van jouw budget in de eigen luisteromgeving het een en ander te proberen/vergelijken. Van positieve reviews word ik ook enthousiast, maar het gaat uiteindelijk om jouw oortjes/beleving/voorkeur  etc. Welke luidsprekers heb je staan?

Dat wordt een leuke ontdekkingsreis!

Edited by Rob55

Dag Marco_Hi-fi, welkom op dit forum, mooie apparatuur heb je staan.

Voor €3699 wat de Hifi-Rose RS520 kost kun je heel wat KT-88 buizen kopen, die bij gemiddeld gebruik én een beetje geluk toch zo'n jaar of 5 meegaan. Voordeel is ook dat je nu tevreden bent over het geluid. Met andere apparatuur is dat maar afwachten. Een andere optie is b.v. een Hifi-Rose RS520 thuis op proef en de Cayin versterker wegdoen. Dan hoef je geen zorgen meer te maken over de levensduur van buizen. 

Hoi Marco, welkom hier.

Dat scherm is inderdaad mooi, maar dat is eigenlijk nergens voor nodig. Je hebt het scherm tenslotte in je hand. Bediening op het apparaat is niet handig. Bovendien is het ding dan altijd vettig. Een versterker met ingebouwde UPnP/DLNA mogelijkheid bied eigenlijk hetzelfde.

Bedankt voor de reacties en complimenten :)  Rob, Tubejack en Hans,

Het klopt wel wat je zegt Rob, misschien is het beter om in een audio zaak te bespreken of ik beide (demo) apparaten thuis zou kunnen testen om mijn keuze te kunnen maken. De akoestiek en luisterruimte komen natuurlijk nooit overeen met de thuis situatie. 

Verder is het wel zo dat je voor de aanschafprijs van de Hifi-Rose veel KT88 buizen kan kopen, maar voor mijn vrouw is het gebruiksgemak fijner en het scheelt natuurlijk ook best wel in het stroomvebruik. De Cayin buizenversterker gebruikt namelijk continu zo'n 450W. Als ik alleen muziek luister is dat geen probleem, maar als de halve dag de radio aan staat is dit best zonde. 

Vandaag had ik ook nog aan een andere mogelijkheid zitten denken. De AMR dac heeft namelijk 2 Cinch L/R en 2 geballanceerde XLR uitgangen. Ik zou deze beide kunnen gebruiken, waardoor ik een losse (transistor-/fet) eindversterker achter de dac kan plaatsen. In de dac zitten 3 buisjes en deze verbruikt maar 60W. De Bluesound Node 2i bevalt me verder goed, dus dit zou misschien ook een oplossing kunnen zijn. Wel zou ik er rekening mee willen houden dat ik  in de toekomst ooit een set zwaardere highend speakers zoals bijvoorbeeld B&W 800 serie of Dali Epicon er mee aan kan sturen (maar dit is nog lang toekomstmuziek denk ik ;) ). 

En ja Hans, het is wel zo dat ik de streamer meestal met een telefoon of tablet bedien. Hierop zie je al de album-art, dus eigenlijk is het alleen maar omdat het er leuk uit ziet...

Verder nog even op de vraag van Rob, ik heb nu een set Millon Phanton S speakers in gebruik.

Zelf heb ik het ongeveer geschat door het verbruik op de “slimme meter” in de meterkast af te lezen. Er zullen natuurlijk wel wat sluipverbruikers zijn in huis, waardoor deze manier natuurlijk niet al te nauwkeurig is. 

Ongeveer uitgerekend, schat ik schat dat het nominaal opgenomen vermogen +/- 120watt is.  Dan moet je nog flink hard spelen wil de versterker daarna meer stroom gaan trekken. Dus je vrouw* kan zo'n 8 uur radio luisteren dan verbruikt de versterker 1 Kwh. Het stroomverbruik valt m.i. wel mee, t.o.v. andere witgoed apparaten zoals koelkasten, vriezers die 24x7 aanstaan en piekgebruikers zoals wasdrogers, ovens, kookplaten  etc.  

*slim ook, om je vrouw radio te laten luisteren. Dat doe ik ook. Ze zeurt nóóit over geld,  als ik een nieuwe set buizen nodig heb ^_^

Edited by Tubejack

Zelf heb ik de set in stappen bij elkaar verzameld om ze te laten wennen dat er geluidsapparatuur in de huiskamer staat ;). Hier horen voor goed geluid ook vloerstaanders i.p.v. bijvoorbeeld Sonos speakers bij… 

Edited by Marco_Hi-Fi

Hoi Tubejack, ik zag zojuist in je profiel dat je vintage apparatuur repareert. Dit is een ontzettend leuke hobby!

Zelf heb ik enkele jaren geleden een Akai GX-747DBX tapedeck gereviseerd. Het klopt, deze apparatuur is niet defect te krijgen en altijd te repareren. Tegenwoordig zit er in veel ic’s een stukje software en zijn onderdelen maar een beperkte tijd leverbaar….jammer eigenlijk.

Goedenavond Hans, eigenlijk heb je zo een Hifi-Rose streamer met een nog groter display :D 

Op dit moment doe ik het op ongeveer dezelfde manier. Een tablet gebruik ik voor de bediening van de Bluesound streamer. Deze zit via cinch (digitaal uit) aangesloten op de buizen dac. De bluesound heeft ook een interne dac die echt niet verkeerd klinkt, maar de Amr dac geeft een ervaring dat het geluid echt “losser” komt van de speakers. Dat had ik met de Bluesound wat minder. Ik denk dat het voor mij beter is een goede losse eindversterker met xlr-ingang te zoeken om op de Amr dac aan te sluiten. 

Edited by Marco_Hi-Fi

De Topping A90discrete gebruik je als voorversterker. Ik zag dat deze van binnen zeer netjes opgebouwd is en zelfs volumeregeling via een weerstand-/relaisnetwerk heeft. De zwarte doos hieronder is de streaming-dac of is dit een eindversterker?

Dat is de DAC met streamer, heb dan net een andere opzet gemaakt met de streamer, is nu een Orange pi Zero 2 ook een 64 bit, en een wet steviger voeding.

Ben een beetje aan het klooien en onderzoeken.

https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?p=2054328#p2054328

https://community.roonlabs.com/t/showing-off-your-roon-setup-description-and-photos-2015-2021-03/235/5717

Edited by HansP