Jongensdroom Posted 20 februari 2023 Report Share Posted 20 februari 2023 (edited) Dat elke luidspreker op zich al een compromis is weet ik al 50 jaar. Maar bij komt er nog wat bij. Voor mijn gevoel wil al mijn hele leven Magnepan luidsprekers. Maar het verstand zegt nee. De luisterkamer is slechts 4,5 x 3 meter. De huidige luidsprekers spelen diagonaal in de lengte. Dat gaat wonderlijk goed. Nu vraag ik mij af, zou je daar op een verantwoorde manier een paar Magnepan's kunnen plaatsen. Ik denk van niet, maar ik zou het wel willen. Dit ging over de luisterruimte. Nu komt de versterking aan bod. Ik heb al jaren 2 buizen monoblokken van 60Watt per stuk. Het zijn authentiek gerestaureerde Dynaco Mark III. Lang geleden heb ik in de woonkamer een Magnepan 3-series gehad op een Musical Fidelity A100X. Deze trok de speakers totaal niet. Deze versterker levert aan 4 ohm minder dan aan 8 ohm. De oorzaak zou een te kleine voeding zijn. De voorversterker bij de monoblokken is een Spectral. Als deze versterker-combinatie vervangen zou moeten worden door een combi met een veel zwaardere eindtrap, dan zegt zelfs het verstand dat we dat niet gaan doen. Wat is wijsheid? Edited 21 februari 2023 by Beheer spaties Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 20 februari 2023 Report Share Posted 20 februari 2023 Als de luisterkamer zuiver een luisterkamer is, Magnepans doen het uitstekend in een echte nearfield opstelling. Wat je nu heb laten staan en de Magies en eindtrap(pen) er bij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 20 februari 2023 Report Share Posted 20 februari 2023 (edited) Een vriend van mij heeft onlangs Magnepan .7 gekocht en doet ze nu na 3 maanden weg, omdat ze te klein zijn voor zijn ruimte (woonkamer/keuken, 60m²). Ze staan op MP te koop. Ze zijn feitelijk net ingespeeld. Ik denk dat die het prima in jouw ruimte zullen doen: https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/luidsprekers/m1946066191-magneplanar-magnepan-7-off-white-nieuwstaat-3-mnd-oud Mits je niet het dak van je ruimte af wilt spelen denk ik dat het ook wel gaat met de buizen mono's als ze echt 60W geven. Ik ben wel een fan van Maggies, hoewel ik ze zelf niet (meer) heb. Ik heb SMGa en MG12 gehad naar volle tevredenheid. De SMGa zijn weggegaan omdat ik MG12 kon kopen. Die hebben hier gespeeld in een ruimte van 33m² toen de SF-jes voor reparatie terug naar Italië waren. Ander geluid, maar niet veel minder dan de SFjes Edited 20 februari 2023 by Sodejuu Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 20 februari 2023 Report Share Posted 20 februari 2023 (edited) Mijn maggies, de 1.5 heb ik in een ruimte van 4.5x3.5 staan dus aardig vergelijkbaar waarbij een zijde nog een schuin dak heeft ook. De Magnepan heeft als voordeel dat ze aan de zijkant geen energie uitstralen waardoor de speaker dichter bij de zijwand kan staan. De aansturing is wel een ding. Ze kunnen prima met buizen worden aangestuurd maar vragen dan wel een stevige eindbak, denk dan aan iets van een KT88, EL34, KT120 enz in pp Ik heb het geprobeerd met een EL84ppp (40 watt) versterker maar dat was voor wat te kort vermogen om luid genoeg te kunnen spelen. Ik speel overigens vrij luid. Speel je niet te luid dan kan dat dus wel met je 60watt verstrekker die je nu hebt. ik zie dat het een stel KT88 pp is. moet kunnen dus. edit: ik zie de speakers nat waar Sodejuu naar verwijst, dat lijkt me een mooie speaker Edited 20 februari 2023 by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 20 februari 2023 Author Report Share Posted 20 februari 2023 33 minutes ago, Seed7 said: Als de luisterkamer zuiver een luisterkamer is, Magnepans doen het uitstekend in een echte nearfield opstelling. Wat je nu heb laten staan en de Magies en eindtrap(pen) er bij. De kamer is eigenlijk een slaapkamer, maar altijd gebruikt als lesruimte, verkoopruimte en kantoor. Op dit moment is het voornamelijk een luisterruimte. De deur zit wel een beetje in de weg. Ik kan morgen wel even een foto maken. De luidsprekers zijn Millon Phantom S. Deze bevallen goed en zijn goed genoeg om te horen wat er zich in de muziek afspeelt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 20 februari 2023 Author Report Share Posted 20 februari 2023 8 minutes ago, Sodejuu said: Een vriend van mij heeft onlangs Magnepan .7 gekocht en doet ze nu na 3 maanden weg, omdat ze te klein zijn voor zijn ruimte (woonkamer/keuken, 60m²). Ze staan op MP te koop. Ze zijn feitelijk net ingespeeld. Ik denk dat die het prima in jouw ruimte zullen doen: https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/luidsprekers/m1946066191-magneplanar-magnepan-7-off-white-nieuwstaat-3-mnd-oud Mits je niet het dak van je ruimte af wilt spoelen denk ik dat het ook wel gaat met de buizen mono's als ze echt 60W geven. Ik ben wel een fan van Maggies, hoewel ik ze zelf niet (meer) heb. Ik hen SMGa en MG12 gehad naar volle tevredenheid. De SMGa zijn weggegaan omdat ik MG12 kon kopen. Die hebben hier gespeeld in een ruimte van 33m² toen de SF-jes voor reparatie terug naar Italië waren. Ander geluid, maar niet veel minder dan de SFjes Ik zit ook een beetje met het laag Roger. Voldoende laag, vraagt om veel oppervlakte. Op YouTube kun je de verschillen tussen de drie "goedkoopste" modellen modellen horen. Voor zover als dat mogelijk is via een laptop en een Sennheiser hoofdtelefoon. Klooien met een subwoofer ben ik mee gestopt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 20 februari 2023 Report Share Posted 20 februari 2023 Niet alleen de deur, die kast ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 20 februari 2023 Report Share Posted 20 februari 2023 In een kleine ruimte geven deze jongens echt wel voldoende laag. OK je broekspijpen gaan er niet van wapperen, maar "geen laag" is ook anders. Ik had voldoende laag met de MG12 hier in mijn woonkamer. Er stond dan wel een dikke eindtrap voor. En mijn ervaring is dat paneelspeaker en dynamisch laag niet goed samen gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 20 februari 2023 Author Report Share Posted 20 februari 2023 16 minutes ago, kappa7 said: Mijn maggies, de 1.5 heb ik in een ruimte van 4.5x3.5 staan dus aardig vergelijkbaar waarbij een zijde nog een schuin dak heeft ook. De Magnepan heeft als voordeel dat ze aan de zijkant geen energie uitstralen waardoor de speaker dichter bij de zijwand kan staan. De aansturing is wel een ding. Ze kunnen prima met buizen worden aangestuurd maar vragen dan wel een stevige eindbak, denk dan aan iets van een KT88, EL34, KT120 enz in pp Ik heb het geprobeerd met een EL84ppp (40 watt) versterker maar dat was voor wat te kort vermogen om luid genoeg te kunnen spelen. Ik speel overigens vrij luid. Speel je niet te luid dan kan dat dus wel met je 60watt verstrekker die je nu hebt. ik zie dat het een stel KT88 pp is. moet kunnen dus. Toevallig heb ik aan de achterkant ook een grote schuine wand. Het dak heeft een borstwering van 1 meter. Hoe is het laag bij jou? Wat doet een contrabas? En een 5-snarige basgitaar? Ik draai uitsluitend jazz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 20 februari 2023 Author Report Share Posted 20 februari 2023 3 minutes ago, Hans van Liempd said: Niet alleen de deur, die kast ook. Hoor jij nu, dat de kast in de weg staat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 20 februari 2023 Author Report Share Posted 20 februari 2023 Even een algemene opmerking: Het zijn nog maar zeer prille gedachten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 20 februari 2023 Report Share Posted 20 februari 2023 Just now, Jongensdroom said: Hoor jij nu, dat de kast in de weg staat? Nou niet .. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 20 februari 2023 Author Report Share Posted 20 februari 2023 13 minutes ago, Hans van Liempd said: Nou niet .. Heb jij een hakbijl? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 20 februari 2023 Author Report Share Posted 20 februari 2023 37 minutes ago, kappa7 said: Mijn maggies, de 1.5 heb ik in een ruimte van 4.5x3.5 staan dus aardig vergelijkbaar waarbij een zijde nog een schuin dak heeft ook. De Magnepan heeft als voordeel dat ze aan de zijkant geen energie uitstralen waardoor de speaker dichter bij de zijwand kan staan. De aansturing is wel een ding. Ze kunnen prima met buizen worden aangestuurd maar vragen dan wel een stevige eindbak, denk dan aan iets van een KT88, EL34, KT120 enz in pp Ik heb het geprobeerd met een EL84ppp (40 watt) versterker maar dat was voor wat te kort vermogen om luid genoeg te kunnen spelen. Ik speel overigens vrij luid. Speel je niet te luid dan kan dat dus wel met je 60watt verstrekker die je nu hebt. ik zie dat het een stel KT88 pp is. moet kunnen dus. edit: ik zie de speakers nat waar Sodejuu naar verwijst, dat lijkt me een mooie speaker De 1.5 heb ik wel eens gehoord en ik kan het me niet goed meer herinneren. Ik was vroeger altijd weg van de 3-series. Waarschijnlijk wil ik iets(gevoel) dat niet kan(verstand). Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 20 februari 2023 Report Share Posted 20 februari 2023 39 minutes ago, Jongensdroom said: Toevallig heb ik aan de achterkant ook een grote schuine wand. Het dak heeft een borstwering van 1 meter. Hoe is het laag bij jou? Wat doet een contrabas? En een 5-snarige basgitaar? Ik draai uitsluitend jazz. Ik ben zelf een blues liefhebber en daar mis ik soms weel eens een drukkende bas die eigenlijk alleen met een pomphuis verkregen kan worden. Toch had ik juist voor de Magnepan gekozen om dat het laag zo ontzetten mooi gedetailleerd is. Jazz heb ik eigenlijk niet heel veel maar wat ik heb gaat prima. Mocht je het eens willen beluisteren dan ben je van harte welkom. dan kan je een ide krijgen van wat het doet. Niet meer op een buizen versterker maar met Audionet mono blokken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 20 februari 2023 Report Share Posted 20 februari 2023 27 minutes ago, Jongensdroom said: De 1.5 heb ik wel eens gehoord en ik kan het me niet goed meer herinneren. Ik was vroeger altijd weg van de 3-series. Waarschijnlijk wil ik iets(gevoel) dat niet kan(verstand). De 3 serie zou in mijn ruimte te groot worden. past niet onder het schuine deel. Wel hebben de 3 series een mooie band tweeter die de 1.* serie niet heeft. Dat geeft op het hoog wat meer verfijning maar missen doe ik die niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 20 februari 2023 Author Report Share Posted 20 februari 2023 20 minutes ago, kappa7 said: Ik ben zelf een blues liefhebber en daar mis ik soms weel eens een drukkende bas die eigenlijk alleen met een pomphuis verkregen kan worden. Toch had ik juist voor de Magnepan gekozen om dat het laag zo ontzetten mooi gedetailleerd is. Jazz heb ik eigenlijk niet heel veel maar wat ik heb gaat prima. Mocht je het eens willen beluisteren dan ben je van harte welkom. dan kan je een ide krijgen van wat het doet. Niet meer op een buizen versterker maar met Audionet mono blokken. Bedankt voor de uitnodiging George. Wat ik misschien kan doen, ik zie b.v. een 1.4 op Marktplaats staan, iets gebruikt kopen en thuis proberen of dat werkt in de ruimte en met de apparatuur. Gaat dat niet goed, dan zal ik er geen honderden euro's op verliezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 20 februari 2023 Report Share Posted 20 februari 2023 1 hour ago, Sodejuu said: Een vriend van mij heeft onlangs Magnepan .7 gekocht en doet ze nu na 3 maanden weg, omdat ze te klein zijn voor zijn ruimte (woonkamer/keuken, 60m²). Ze staan op MP te koop. Ze zijn feitelijk net ingespeeld. Ik denk dat die het prima in jouw ruimte zullen doen: https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/luidsprekers/m1946066191-magneplanar-magnepan-7-off-white-nieuwstaat-3-mnd-oud Mits je niet het dak van je ruimte af wilt spelen denk ik dat het ook wel gaat met de buizen mono's als ze echt 60W geven. Ik ben wel een fan van Maggies, hoewel ik ze zelf niet (meer) heb. Ik heb SMGa en MG12 gehad naar volle tevredenheid. De SMGa zijn weggegaan omdat ik MG12 kon kopen. Die hebben hier gespeeld in een ruimte van 33m² toen de SF-jes voor reparatie terug naar Italië waren. Ander geluid, maar niet veel minder dan de SFjes Ik snap eigenlijk niet goed waarom hij ze niet eerst mocht proberen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 20 februari 2023 Author Report Share Posted 20 februari 2023 1 hour ago, Roots said: Ik snap eigenlijk niet goed waarom hij ze niet eerst mocht proberen? Misschien wilde de koper ze niet eerst proberen? Ik koop nooit luidsprekers zonder ze eerst te proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 21 februari 2023 Author Report Share Posted 21 februari 2023 De 1.7i kost al 4300 euro. Dat gaat de First Lady zeker geen goed plan vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 21 februari 2023 Report Share Posted 21 februari 2023 16 hours ago, Roots said: Ik snap eigenlijk niet goed waarom hij ze niet eerst mocht proberen? Hij had ze bij de importeur gehoord en daar bevielen ze zo goed dat hij ze wilde hebben. Maar die ruimte was wel anders (beter gevuld) en andere versterking en kabels. En in zijn buurt zijn geen Magnepan dealers. Daar zijn er maar 2 van in de Benelux. (Een in Antwerpen en een in Groningen als ik me niet vergis). Ik heb aangeboden ze terug te nemen, maar dat wil hij niet, want het was zijn eigen keuze. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 21 februari 2023 Report Share Posted 21 februari 2023 (edited) Beste Wil. Ik heb hier MAGNEPAN MG-5 QR SE staan en zijn van forumlid KT88 (R.I.P.) geweest. Ik heb deze voor de verkoop staan in opdracht van de erfgenamen. Je zou deze kostenloos mogen uitproberen voor enkele weken. Mocht het je bevallen dan zal de prijs van 250 € per paar je niet de kop kosten. Bevallen ze niet, dan breng je ze weer terug. Het kost je dan alleen je eigen reiskosten. Helaas moet je ze zelf ophalen in Huizen waar ik woon. Ik heb geen auto meer. Ik hoor het graag. Edited 21 februari 2023 by audiofreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 21 februari 2023 Author Report Share Posted 21 februari 2023 1 hour ago, audiofreak said: Beste Wil. Ik heb hier MAGNEPAN MG-5 QR SE staan en zijn van forumlid KT88 (R.I.P.) geweest. Ik heb deze voor de verkoop staan in opdracht van de erfgenamen. Je zou deze kostenloos mogen uitproberen voor enkele weken. Mocht het je bevallen dan zal de prijs van 250 € per paar je niet de kop kosten. Bevallen ze niet, dan breng je ze weer terug. Het kost je dan alleen je eigen reiskosten. Helaas moet je ze zelf ophalen in Huizen waar ik woon. Ik heb geen auto meer. Ik hoor het graag. Beste Audiofreak, Ik wil graag gebruik maken van je schitterende aanbod. Op woensdag geef ik les in Naarden en dat is bij je om de hoek. Ik stel voor dat we verder praten via p.m. Nogmaals dank voor je uiterst sympathieke aanbod. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 21 februari 2023 Report Share Posted 21 februari 2023 Ik heb ze ooit bij Sander gehoord in zijn niet zo grote huiskamer, ze klonken echt goed, mooi open en kamervullend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 21 februari 2023 Report Share Posted 21 februari 2023 Waren dat niet de 3.6? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts