Jump to content

Luidsprekers een compromis (tussen gevoel en verstand).

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

6 hours ago, Jongensdroom said:

Volgens de Amerikanen moet er 400Watt per kanaal op Magnepan luidsprekers. Nou is daar alles big!

Dat is wel wat er bij mij aan de magpies gevoerd wordt, klopt wel aardig maar je moet het zo zien, het is net als met auto's. Elke auto gaat lekkerder rijden van 100PK extra. dat is met speakers niet anders in mijn beleving.

14 hours ago, kappa7 said:

Dat is wel wat er bij mij aan de magpies gevoerd wordt, klopt wel aardig maar je moet het zo zien, het is net als met auto's. Elke auto gaat lekkerder rijden van 100PK extra. dat is met speakers niet anders in mijn beleving.

Daarmee lijkt het plan van Magnepan gedoemd te mislukken. Maar ik wil het toch graag zelf proberen.

2 minutes ago, Jongensdroom said:

Maar ik wil het toch graag zelf proberen.

Heel verstandig, ook met minder PK kan je nog steeds prima rijden.

Met audio is het dan ook nog eens zo dat als je van 50 watt naar 100watt gaat geeft maar 3dB  meer geluidsdruk.

Amerikanen zeggen toch ook: "There is no substitude for cubic inch". Daarom hebben ze ook motoren met 7L cilinderinhoud en geen turbo, maar een supercharger.

Denk maar aan Jeremy Clarkson (ook al is het een Engelsman): "MORE POWER!!!!!" Die deed ook een zuinigheidstest tussen een Toyote Prius en een BMW M5. De BMW was zuiniger als je er hetzelfde mee reed. Prius vol gas op de testtrack en de BMW (op z'n sloffen) erachteraan. Verbruik Prius: 1:15. Verbruik BMW: 1:19

1 minute ago, kappa7 said:

Heel verstandig, ook met minder PK kan je nog steeds prima rijden.

Met audio is het dan ook nog eens zo dat als je van 50 watt naar 100watt gaat geeft maar 3dB  meer geluidsdruk.

Oow. Er is nog hoop dus.

Onderstaand bericht ontving ik van de eigenaar van een Magnepan 1.4;

Veiligheidshalve de magnepans altijd filteren tot 100 hz ! En werken met een sub woofer om de folies te sparen, dan blijven ze jaren goed. Vooral ook vanwege mogelijke distortie (knallen bij het wisselen van bvb. een ingangssignaal) en sub laag storing op de PU naald als u een vinyl fan bent. Succes met uw tests. PS .om de Magnepans te beveiligen kunt u een condensator van +|~ 330 mF/ 100 w in serie plaatsen tussen de speakerkabel op de + dan hebt u een 6 Db filter, maar komt geen sub laag meer op, is veiliger bij hogere volumes.

Ik heb mijn REL Storm sub pas weggedaan, omdat hij aangesloten via de mono buizenblokken voor een minder strak laag zorgde.

Hans had een line out splitter gemaakt voor de voorversterker, die maar 1 output heeft. Maar die heb ik niet meer geprobeerd.

Eigenlijk heb ik dan liever een voorversterker met 2 uitgangen. Ik was dus van het idee subwoofer afgestapt. Nou weet ik het even niet meer.

Een Spectral voorversterker met 2 uitgangen die is tweedehands niet goedkoop en dan zou er toch weer een sub bij moeten. Ik word gek. Help!

Ik denk, dat Magnepans in jouw kamer geen goed idee zijn. Te groot en te weinig afstand tot de muren. Met een sub combineren gaat niks worden. De snelheden lopen veel te veel uiteen.

Hoe is het met de nieuwe filters in de Milons?

16 minutes ago, Jongensdroom said:

Veiligheidshalve de magnepans altijd filteren tot 100 hz ! En werken met een sub woofer om de folies te sparen, dan blijven ze jaren goed. Vooral ook vanwege mogelijke distortie (knallen bij het wisselen van bvb. een ingangssignaal) en sub laag storing op de PU naald als u een vinyl fan bent. Succes met uw tests. PS .om de Magnepans te beveiligen kunt u een condensator van +|~ 330 mF/ 100 w in serie plaatsen tussen de speakerkabel op de + dan hebt u een 6 Db filter, maar komt geen sub laag meer op, is veiliger bij hogere volumes.

Ik heb mijn REL Storm sub pas weggedaan, omdat hij aangesloten via de mono buizenblokken voor een minder strak laag zorgde.

Hans had een line out splitter gemaakt voor de voorversterker, die maar 1 output heeft. Maar die heb ik niet meer geprobeerd.

Eigenlijk heb ik dan liever een voorversterker met 2 uitgangen. Ik was dus van het idee subwoofer afgestapt. Nou weet ik het even niet meer.

Een Spectral voorversterker met 2 uitgangen die is tweedehands niet goedkoop en dan zou er toch weer een sub bij moeten. Ik word gek. Help!

Wat een onzin weer.

Dat is echt nergens voor nodig.

De Maggies blinken juist uit in een super gecontroleerd laag en dan ga je dat af filteren en daar een sub op zetten die vaak ook nog eens een slechte aansluiting heeft op het laag van de vliezen.

De Vliezen kunnen gewoon knallen en gaan ze echt niet kapot van.

Waar ze niet tegen kunnen is UV licht.

20 minutes ago, Jongensdroom said:

Ik heb nog zelden zo'n stom idee gehoord. Een fullrange ribbon gebruik je als fullrange ribbon, dat is nu net het mooie van zo'n systeem!

En zo'n C ervoor is echt funest voor je cohesie. Gewoon niet doen!

Edited by thingman

16 minutes ago, Hans van Liempd said:

Ik denk, dat Magnepans in jouw kamer geen goed idee zijn. Te groot en te weinig afstand tot de muren. Met een sub combineren gaat niks worden. De snelheden lopen veel te veel uiteen.

Hoe is het met de nieuwe filters in de Milons?

Het voordeel van Magnepan is juist de snelheid. In een mismatch met een sub heb ik geen trek. 

Een Spectral voorversterker met 2 uitgangen kost overigens 5000 euro tweedehands. Dat bedrag zie ik ook niet zitten.

De nieuwe filters zorgen voor een groter geluidsbeeld en een vollere klankkleur. Maar ik vind de versie met mijn filters prettiger.

Dus voor niks naar Alkmaar gereden. Ik was er al een beetje bang voor.

21 minutes ago, kappa7 said:

Wat een onzin weer.

Dat is echt nergens voor nodig.

De Maggies blinken juist uit in een super gecontroleerd laag en dan ga je dat af filteren en daar een sub op zetten die vaak ook nog eens een slechte aansluiting heeft op het laag van de vliezen.

De Vliezen kunnen gewoon knallen en gaan ze echt niet kapot van.

Waar ze niet tegen kunnen is UV licht.

Woensdag haal ik ze op bij Onno thuis. Ik wil ze in ieder geval graag proberen.

21 minutes ago, thingman said:

Ik heb nog zelden zo'n stom idee gehoord. Een fullrange ribbon gebruik je als fullrange ribbon, dat is nu net het mooie van zo'n systeem!

En zo'n C ervoor is echt funest voor je cohesie. Gewoon niet doen!

Ja, ik dacht ook aan het schone laag van een magnetostaat. De meeste informatie zit overigens altijd in het middengebied.

32 minutes ago, Jongensdroom said:

Het voordeel van Magnepan is juist de snelheid. In een mismatch met een sub heb ik geen trek.

Het voordeel van Maggies en co zijn het impulsgedrag. Met een sub heb je dat niet, neen. Maar waarom begint iedereen over een sub????

Zo'n ding is voor een heel ander doel ontworpen dan het ondersteunen van vellen in het laag. Daarvoor pak je pro bass drivers van 38 cm of meer (78cm Fostex!). Die gaan niet ultra diep maar zijn heel anders opgebouwd en afgestemd en hebben een prima impulsgedrag (lees bandbreedte), die ook goed op die van vellen aansluit. Die 78cm Fostex FW 800N (pdf) kan maar een slag maken van 3mm en toch 96 dB. Mijn sub heeft een xmax van 26mm met een efficiëntie van maar 88dB. Die moet je heel hard aanduwen voor er iets gebeurt. Die Fostex maakt nog geluid tot 1.5kHz, de sub houdt er voor de 500Hz mee op.

Jammer dat de Rel weg is. Klinkt alsof je je er nooit echt in verdiept hebt waar het toe dient en wat je er mee kunt. De grap is bijna dat je er eigenlijk bijna niets mee moet doen.

Edited by Seed7

1 hour ago, Jongensdroom said:

Ja, ik dacht ook aan het schone laag van een magnetostaat. De meeste informatie zit overigens altijd in het middengebied.

Dat is relatief, want alle informatie draagt bij aan het totaalgebeuren. Het zou overigens best goed kunnen gaan bij jou. Zo'n Maggie geeft ook weer niet zo'n vette druk in het laag als bijv. een Apogee.

Gisteren was ik met mijn luidsprekers bij Millon. Daar klonk alles veel kleiner dan bij mij. En er was veel minder laag. 

Ik houd de mogelijkheid open, dat de "Maggies" het wel eens verrassend goed zouden kunnen doen. Een unieke ervaring met nogmaals dank aan Onno.

Logischerwijs zijn ze "sneller" dan mij luidsprekers. Ik verwacht, dat de klankkleur van de verschillende instrumenten dichtbij komt. Als de contrabas 40Hz goed doorkomt zou ik wel eens koopman kunnen zijn.

31 minutes ago, thingman said:

Dat is relatief, want alle informatie draagt bij aan het totaalgebeuren. Het zou overigens best goed kunnen gaan bij jou. Zo'n Maggie geeft ook weer niet zo'n vette druk in het laag als bijv. een Apogee.

Apogee heb ik vroeger eens gehoord in Nijmegen. Fenomenaal! Maar de versterking .........

In Veldhoven heb ik laatst toch ook naar Apogee zitten luisteren!?

5 hours ago, Jongensdroom said:

Apogee heb ik vroeger eens gehoord in Nijmegen. Fenomenaal! Maar de versterking .........

In Veldhoven heb ik laatst toch ook naar Apogee zitten luisteren!?

Staat er een Apogee in Veldhoven dan?

Er staan er nu 2 te koop op MP: een Duetta signature en een Caliper. Verleidelijk... :)

24 minutes ago, thingman said:

Staat er een Apogee in Veldhoven dan?

Er staan er nu 2 te koop op MP: een Duetta signature en een Caliper. Verleidelijk... :)

Op de show dacht ik. De man heet Joppe Peelen. Hij staat op YouTube.

Apogee is toch uiterst laag-ohmig? Extreem duur eind amp nodig?

12 minutes ago, Jongensdroom said:

Op de show dacht ik. De man heet Joppe Peelen. Hij staat op YouTube.

Apogee is toch uiterst laag-ohmig? Extreem duur eind amp nodig?

Ah zo, op de show, ik snap 'm...

De Scintilla was destijds idd bijna niet aan te sturen (1 ohm en zelfs eronder), maar de latere modellen gaan prima. 3-4 ohm, en dat dan volkomen constant over de hele linie. Dat vindt een goede versterker niet zo erg.

Ben benieuwd naar de Magnepan bij jou. Die laat zich best wel goed aansturen begreep ik van Sander destijds. En ze klonken ook voortreffelijk en ongemeen ruimtelijk! Hij had ze netjes 'behandeld' volgens de toen geldende Van der Heide principes.

6 hours ago, thingman said:

Ah zo, op de show, ik snap 'm...

De Scintilla was destijds idd bijna niet aan te sturen (1 ohm en zelfs eronder), maar de latere modellen gaan prima. 3-4 ohm, en dat dan volkomen constant over de hele linie. Dat vindt een goede versterker niet zo erg.

Ben benieuwd naar de Magnepan bij jou. Die laat zich best wel goed aansturen begreep ik van Sander destijds. En ze klonken ook voortreffelijk en ongemeen ruimtelijk! Hij had ze netjes 'behandeld' volgens de toen geldende Van der Heide principes.

Weet jij iets over die Joppe Peelen? Wat hij in elkaar flanst lijkt prima te klinken.